Tärkeä taito, jota en osaa!

  • 35 541
  • 206

neks0n

Jäsen
Suosikkijoukkue
Los Angeles Kings, Juventus, HIFK, Darts
Minulla on ärrä-vika, eli en osaa sanoa ärrää. Kun juttelen niin pyrin välttämään sanoja joista tuo r-kirjain löytyy. Olen myöskin päättänyt että tulevaisuudessa jälkikasvuni nimissä ei r-kirjainta esiinny.

Onneksi omassa etunimessä ei r-kirjainta ole, mutta taas sukunimessä on. Siksi esittäydyin usein ainoastaan etunimeäni käyttäen.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Uida en osaa minäkään. Tai no, ajattelen asian niin, että jos minut nyt heitettäisiin järveen ja rannalle olisi inhimillinen matka niin ehkä selviäisin. Lääkäri joskus tavallaan "kielsi" tuon uimisen, koska muksuna sairastin epilepsiaa. Sairaudesta on selvitty jo aikapäiviä sitten, mutta eipä tuota uimista ole otettu haltuun. En nyt sinänsä edes kaipaa veteen. Ehkä joskus.
Mäkin muuten sairastin lapsena rolandista epilepsiaa (ajoittaisia kohtauksia öisin 7-11 vuotiaana). Liekö tolla ollut vaikutusta, en tiedä mutta luulin toisaalta jo 2-vuotiaana hukkuvani suihkuun joten...
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mäkin muuten sairastin lapsena rolandista epilepsiaa (ajoittaisia kohtauksia öisin 7-11 vuotiaana). Liekö tolla ollut vaikutusta, en tiedä mutta luulin toisaalta jo 2-vuotiaana hukkuvani suihkuun joten...

Sama sairaus oli myös minulla lapsena. Vettä en pelkää, mutta en vain pidä siitä. En pelkää luntakaan, mutta en silti tykkää hiihtää.
 

Glove

Jäsen
Minulla on ärrä-vika, eli en osaa sanoa ärrää. Kun juttelen niin pyrin välttämään sanoja joista tuo r-kirjain löytyy. Olen myöskin päättänyt että tulevaisuudessa jälkikasvuni nimissä ei r-kirjainta esiinny.

Onneksi omassa etunimessä ei r-kirjainta ole, mutta taas sukunimessä on. Siksi esittäydyin usein ainoastaan etunimeäni käyttäen.

Kaverin isä ajoi työkeen maitoautoa eli meijerin mersua. Tai kuten itse sanoi: "maitotehtaan tähtikeula-auto." Omat vanhempani olivat kaavailleet nimekseni Harri, mutta hylänneet sen siltä varalta, että olisin ärrävikainen. Intissä oli AUK:n tulenjohtolinjalla santsarina ällävikainen heppu, jonka L oli jotain jiin ja veen väliltä.

Itse en osaa tehdä autoille mitään jos niihin tulee vika. Sinänsä noloa kun olen työkseni ajanut autoa. Onneksi on korjaamoita. Toisekseen mulla on IT-alan koulutus, mutta en ymmärrä Linuxista mitään. Saatiin kaverin kanssa sössittyä Linuxin asennus koulussa niin perinpohjin, ettei opettajakaan selvittänyt tilannetta. Kurssi kuitenkin rimaa hipoen läpi. On niitä muitakin asioita, mitä ei osaa, mutta ei sitä passaa kaikkea kertoa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Uiminen mulla on hyvin hallussa, suunnistaminen taas ei ole suuri vahvuus.
Omituisimpia kokemuksia oli kesämökillä. Tappolöylyjen jälkeen on kiva kellua kylmässä järvessä. Rinta kaarella ja olla liikkumatta. Eräs kerta meni kasvojen ohi molemmin puolin todella iso sorsaperhe. Lieni mukana adoptiolapsia? Osa meni kosketusetäisyydeltä: tunsin olevani osa luontoa.
Outo ja kaunis kokemus.
Suomessa hullut lasketaan kolme kertaa vuodessa. Finlandia-hiihto, Sulkavan soudut ja Jukolan viesti. Olen ollut kahdesti mukana suunnistuksessa ja etappiosuus on ollut viitonen eli se pimeä. Miten tämä kuuluu ketjuun "en osaa"? Kaiketi en osaa riittävän hyvin?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Omituisimpia kokemuksia oli kesämökillä. Tappolöylyjen jälkeen on kiva kellua kylmässä järvessä. Rinta kaarella ja olla liikkumatta. Eräs kerta meni kasvojen ohi molemmin puolin todella iso sorsaperhe. Lieni mukana adoptiolapsia? Osa meni kosketusetäisyydeltä: tunsin olevani osa luontoa.
Outo ja kaunis kokemus.
Suomessa hullut lasketaan kolme kertaa vuodessa. Finlandia-hiihto, Sulkavan soudut ja Jukolan viesti. Olen ollut kahdesti mukana suunnistuksessa ja etappiosuus on ollut viitonen eli se pimeä. Miten tämä kuuluu ketjuun "en osaa"? Kaiketi en osaa riittävän hyvin?

Mä tahdoin nähdä mitä NDT665 ei osaa, pervoushan sulta sujuu erinomaisesti!

Myönnän, mulle normaalius on usein hankalaa.
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä tahdoin nähdä mitä NDT665 ei osaa, pervoushan sulta sujuu erinomaisesti!

Myönnän, mulle normaalius on usein hankalaa.
Rahoitin opintoni sijaisuusopetuksilla. Kaikki tuli käytyä läpi paitsi tyttöjen liikunta.
Mistähän syystä? Kaikkea en siis ole kokenut. *wirn*
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Sama homma täällä. Ei vaan tullut opittua. En kuitenkaan pelkää tuota kirjainta sanoa, vaan olen jo ajat sitten antanut asian vaan olla.
Sama juttu. Puhevika on tuon suhteen. En osaa vähääkään alusta. Mutta oon todennut et ihan sama. Vittuilkoot ja heitelkööt jotkut kuoriämpäreitä tästä. Puheopettajankin vinkit tähän liittyen oli yhtä tyhjän kanssa.

Eipä tästä nykyään kyllä kukaan mitään mainitsekkaan. Ja vähän tuntuu et aika yleinen vika nykyään kyseessä. Joillain se on lievempi ja joillain pahempi.

Onneksi tuota ei välttämättä huomaa jos höpisee in english.
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Nukkua pitkään vapaapäivinä. Aina sitä vaan herää kuuden maissa ihan niin kuin työaamuinakin riippumatta siitä mihin aikaan illalla tai joskus viikonloppuisin yöllä on mennyt nukkumaan. Aivojen levon kannalta olisi suotavaa osata nukkua vapaapäivinä ainakin klo 9:00 tai mieluummin klo 10:00 asti. Ja nyt todellakin puhun aivojen lepäämisestä ja aivojen ns. välimuistin tyhjentymisestä jota nukkuminen saa aikaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
En osaa iskeä silmää
Fokustat vaan katsees siihen edessä seisovan toiseen (omavalintainen) öögaan. Keskityt, rauhallisesti käsi nyrkkiin ja lähetät pommin. Seuraa lyöntiäsi alkuun vaikka katseella niin tulevaisuudessa se menee osotteeseen automaattisesti. Aloita harjoittelu stabiililla maalilla. Liikkuvan silmän iskeminen luvussa 2 ja kun harjoitustehtävät on hyväksytetty allekirjoittaneella.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En osaa iskeä silmää
Siis ei onnistu sillä tavalla luontevasti vaikkapa flirttailla tai vinkata jollekin että kusetetaan nyt tuota kolmatta uunoa huolella? vai meneekö molemmat silmät kiinni kun yrität iskeä vain toisen silmän kiinni?

Mulla oli pitkään niin, että onnistuin pelkästään oikean silmän saamaan kiinni vasemman jäädessä auki, mutta toisinpäin ei onnistunut. Jossain vaiheessa se sitten yht'äkkiä onnistuikin. Outo asia. Joskus silmänisku on toiminut myös em. luontevalla tavalla.

----

Mitä omaan osamattomuuteen tulee, niin en kyllä osaa nikkaroida mitään. Ylipäätään oon kyllä aikas peukalo keskellä kämmentä syntynyt. Tai ainakin on vahvat ennakkoluulot siitä. Toisaalta olen kyllä onnistuneesti vaihdellut auton renkaat, asennellut pesukoneita ja kasannut huonekaluja. Mutta esim. porakone on mulle sellainen härveli, jonka käytössä tuntuu aina tulevan jotain haasteita. Aina mulla on tilanteeseen väärä kone, tai terä, tai joku. Vittu. Helpompi soittaa kaverille että tuus käymään kahvilla (ja ota samalla se kone mukaan ja tehdään toi asia X joka on muutaman viikon odotellut)

Ehkä se on enemmänkin sitä, ettei uskalla lähteä yrittämään, vaan pyytää kaveria jeesaamaan näissä tietyissä tilanteissa. Ehkä myös kasvatus aikanaan ohjannut siihen, omat vanhemmat kun ei varsinkaan mitään asennusjuttuja tehnyt, eikä tee, vahingossakaan itse. Vielä kun on alle 30 niin pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja opetella näitä. Eihän se elämä nyt siihen kaadu, jos yksi seinä kaatuukin. Eikä sekään ihan helpolla kaadu.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis ei onnistu sillä tavalla luontevasti vaikkapa flirttailla tai vinkata jollekin että kusetetaan nyt tuota kolmatta uunoa huolella? vai meneekö molemmat silmät kiinni kun yrität iskeä vain toisen silmän kiinni?

Mulla oli pitkään niin, että onnistuin pelkästään oikean silmän saamaan kiinni vasemman jäädessä auki, mutta toisinpäin ei onnistunut. Jossain vaiheessa se sitten yht'äkkiä onnistuikin. Outo asia. Joskus silmänisku on toiminut myös em. luontevalla tavalla.

----

Mitä omaan osamattomuuteen tulee, niin en kyllä osaa nikkaroida mitään. Ylipäätään oon kyllä aikas peukalo keskellä kämmentä syntynyt. Tai ainakin on vahvat ennakkoluulot siitä. Toisaalta olen kyllä onnistuneesti vaihdellut auton renkaat, asennellut pesukoneita ja kasannut huonekaluja. Mutta esim. porakone on mulle sellainen härveli, jonka käytössä tuntuu aina tulevan jotain haasteita. Aina mulla on tilanteeseen väärä kone, tai terä, tai joku. Vittu. Helpompi soittaa kaverille että tuus käymään kahvilla (ja ota samalla se kone mukaan ja tehdään toi asia X joka on muutaman viikon odotellut)

Ehkä se on enemmänkin sitä, ettei uskalla lähteä yrittämään, vaan pyytää kaveria jeesaamaan näissä tietyissä tilanteissa. Ehkä myös kasvatus aikanaan ohjannut siihen, omat vanhemmat kun ei varsinkaan mitään asennusjuttuja tehnyt, eikä tee, vahingossakaan itse. Vielä kun on alle 30 niin pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja opetella näitä. Eihän se elämä nyt siihen kaadu, jos yksi seinä kaatuukin. Eikä sekään ihan helpolla kaadu.
Fyysisesti en saa toista silmääni kiinni ilman, että toinenkin menisi kiinni. Jännä homm, että onnistuit taidon opettelemaan. Ehkä pitäisi itsekin opetella. Flirttailu onnistuu kyllä tarvittavan hyvin, mutta ukkomiehellä ei taidolle ole enää tarvetta.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fyysisesti en saa toista silmääni kiinni ilman, että toinenkin menisi kiinni. Jännä homm, että onnistuit taidon opettelemaan. Ehkä pitäisi itsekin opetella. Flirttailu onnistuu kyllä tarvittavan hyvin, mutta ukkomiehellä ei taidolle ole enää tarvetta.
On. Jännää siis. Siitä on nyt jo joku vuosi aikaa joten varmaksi en enää muista. Mutta mielestäni en sitä edes mitenkään aktiivisesti opetellut. Yritin vaan silloin tällöin muutaman kerran peräkkäin, ja totesin ettei onnistu kuin toisella silmällä. Kunnes sitten onnistui molemmilla. Ilmeisesti toistoja vaan kertyi sitten jossain vaiheessa tarpeeksi, että aivoista lähti oikeanlaista koodia kohti silmiä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pelasin ikuisuuden lätkää, mutta taidoista jaloin eli lämääminen, oli itselleni liikaa. Vitutti aina kuin pientä oravaa, jos piti lämätä. Puolilämäri lähtee, mutta ei se perkeleen kiekko lähde kovin kovaa, vaikka miten yritti laittaa läyssyä. Tykkäsin kyllä pelata aika lyhyellä ja jäykällä mailalla, mikä voi vaikutta asiaan, mutta olihan se noloa. Ulkojäillä jotkut pipojäbät lämäs paremmin, vaikka ei ne käytännössä osanneet edes luistella.

Olin myös keskinkertaista huonompi ilmaveivin kanssa. Oli rankkoja aikoja, kun Hisey oli Liigassa. Tosin tätä en tunnusta tärkeäksi taidoksi. En muista ketään, joka meidän peleissä olisi ilmaveivillä maalia tehnyt. Joku saattoi kuitenkin lämätä vahingossa maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mä en osaa vislata. Tai siis silleen, ettei tarvitsisi sormia työntää suuhun. Jotkut osaavat. Olisi kiva taito. Sillä lailla osaan, että kaksi sormea muodostavat "v"-kirjaimen, mutta muuten en osaa.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kaikki kädentaitoa tai hienomotoriikka vaativat työt ovat itselleni myrkkyä. Teoriassa kyllä tiedän, miten homma kuuluisi tehdä, mutta kun pitää alkaa tekemään käytännössä, niin sitten olen sormi suussa. Puukäsityötunnit olivat tämän vuoksi todella epämieluttavia.

Lisäksi ärrävika löytyy monen muun tapaan tänne kirjoittaneelta myös itseltäni, mutta ei enää vaivaa itseäni.

Laulujen sanojen täydellinen muistaminen on puuttuva taito, jota en osaa, poikkeuksena Maamme-laulu. Muistan joitakin laulun sanoja, mutta jos minun pitäisi koko laulua alkaa laulamaan, niin olisin sormi suussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös