Tämän olen aina halunnut tietää Jatkoajan keskustelupalstasta

  • 292 745
  • 1 868
Raivoaako hän juopoille vai itselleen, kun ei voi juoda? Kannattaisiko joskus vaikka ottaa vähän, jos siten saisi paineita purettua?

Ei raivoa, mutta empiirisen kokemuksen perusteella niistä tulee aika helvetin rasittavia (työ)kavereita. Kun pitää sen ikuisen lotraamisen sijaan kohdentaa kaikki tarmo koko ajan johonkin muuhun, eikä mene päähän ettei "normaaleja" kiinnosta niin paljon.
 

Sipulikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinka moni jatkislainen kirjoittaa Demin keskustelupalstalle?

Voin tunnustaa, aloin pyöriä siellä teinityttönä joskus kymmenisen vuotta sitten ja yhäkin minulla on sinne tunnukset olemassa. Voi olla varsin vaikea uskoa, mutta kyllä sieltä ihan järkeviäkin keskusteluja löytää.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se kiinnostaa, että kuinka paljon Pohjois-Karjalaisia täällä on?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjoittaako palstalle yhtäkään 19.03.2001 jälkeen syntynyttä henkilöä?

Deko ainakin taitaa olla syntynyt joskus 2000-luvulla.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Mulla on semmonen periaate, että en ota tosissaan ihmisiä, jotka eivät olleet syntyneetkään ennen Never forgettia. Rajansa kaikella. Niin nuori ei voi olla.

Niinpä... 90-luvun suuret ohjelmat, kuten legenda Kari Salmelaisen ja Janne "hauska" Porkan juontamia ohjelmia ei voi olla muistamatta.

Muumit oli kans tosi kova. Milloin tuli jäärouva pelottelemaan, milloin paskamainen noita, milloin feenix-lintu, milloin mymmeli, haisuli tai...

Taikurin timanttinen katse.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tiedän oikeita vastauksia ison liudan. Vastaan niihin kysymyksiin kollektiivisesti "kyllä".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Luin taannoin jutun tutkimuksesta, jonka mukaan aivojen kehittymisen vuoksi ihmisen otollisin ikä tutustua alkoholiin olisi n. 30 vuotta. Tuossa iässä ihmiselle ei kehittyisi enää niin voimakasta riippuvuussuhdetta alkoholiin, ja homma pysyy ns. kontrollissa. En muista tarkempaa sisältöä, mutta mun tapauksessani tuo ainakin pitää paikkansa. Ei ole pienintäkään kiinnostusta juoda itseään finaaliin.
Tuon täytyy olla joku juoni. Alle kolmekymppisenä sitä pystyi juomaan säännöllisesti älärikännit ja jatkamaan aamulla normaalia elämää kuin olisi ollut illan selvin päin. Minusta otollisin aika on siis 18-29 vuotiaana alkoholiin tutustumiseen. Nimittäin maagisen kolmenkympin rajapyykin jälkeen krapulat iskevät vääjäämättä ja kynnys madaltuu koko ajan. Mulla se menee n. kolmen tuopin kohdalla tällä hetkellä. Aika harvoin tulee tuota enempää juotuakaan. Olen siis käytännössä raitis, kysyjille tiedoksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nimittäin maagisen kolmenkympin rajapyykin jälkeen krapulat iskevät vääjäämättä ja kynnys madaltuu koko ajan. Mulla se menee n. kolmen tuopin kohdalla tällä hetkellä. Aika harvoin tulee tuota enempää juotuakaan. Olen siis käytännössä raitis, kysyjille tiedoksi.
Jotenkin arvelen, ettei krapulan muodostuminen ole välttämättä kiinni juopottelijan iästä eikä välttämättä juopotteluhistoriastakaan. Vanhemmiten ihminen viisastuu tai tulee ainakin mukavuudenhaluisemmaksi. Nuorena krapulan voi ottaa lähinnä aiheeseen pakosti kuuluvana kiusallisena jälkinäytöksenä. Iän karttuessa epäilen monen tahtovan välttää krapulaa tietoisesti. En varmaan ole yhtään sen alttiimpi näin 4-kympin haminoissa krapulalle kuin pari vuosikymmentä aiemmin, mutta olen aktiivisemmin tietoinen millainen lasku hunsvottielämästä koituu. Tämä vaikuttaa tekemisiin ennakoivasti, konkreettiisemmin nykyään kuin siinä vaiheessa kun juomista piti opetella.

Krapulan aiheutumisessa suurta osaa näyttelevät sikunaöljyt ja muut alkoholijuomiin sisältyvät epäpuhtaudet. Mitä laadukkaampi juoma, niin sitä vähemmän näitä erityisen pahoja krapulan rakennuspalikoita siinä on.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Krapulan aiheutumisessa suurta osaa näyttelevät sikunaöljyt ja muut alkoholijuomiin sisältyvät epäpuhtaudet. Mitä laadukkaampi juoma, niin sitä vähemmän näitä erityisen pahoja krapulan rakennuspalikoita siinä on.
No sitten ne ovat muuttaneet keppanan koostumusta. En paljon muusta kännejä ota.
 

Fordél

Jäsen
Tuon täytyy olla joku juoni. Alle kolmekymppisenä sitä pystyi juomaan säännöllisesti älärikännit ja jatkamaan aamulla normaalia elämää kuin olisi ollut illan selvin päin. Minusta otollisin aika on siis 18-29 vuotiaana alkoholiin tutustumiseen. Nimittäin maagisen kolmenkympin rajapyykin jälkeen krapulat iskevät vääjäämättä ja kynnys madaltuu koko ajan. Mulla se menee n. kolmen tuopin kohdalla tällä hetkellä. Aika harvoin tulee tuota enempää juotuakaan. Olen siis käytännössä raitis, kysyjille tiedoksi.

Eihän siinä ole mitään juonta. Kysehän oli siitä, että alle 30 v. syntyy helpommin riippuvuus alkoholiin eikä homma ole ns. kontrollissa. Kuten juuri tuossa toteat niin alle kolmikymppisenä pystyi ja monet myös toteuttivatkin tätä säännöllistä kännäämistä, jolloin homma ei ollut samalla tavalla kontrollissa kuin se yleensä on vanhemapana.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mulla on semmonen periaate, että en ota tosissaan ihmisiä, jotka eivät olleet syntyneetkään ennen Never forgettia. Rajansa kaikella. Niin nuori ei voi olla.

Kannattaisi varmaankin tuulettaa periaatteita koska vuoden kuluttua juuri Never forgetin jälkeen syntyneet ovat jo täysi-ikäisiä. :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eihän siinä ole mitään juonta. Kysehän oli siitä, että alle 30 v. syntyy helpommin riippuvuus alkoholiin eikä homma ole ns. kontrollissa. Kuten juuri tuossa toteat niin alle kolmikymppisenä pystyi ja monet myös toteuttivatkin tätä säännöllistä kännäämistä, jolloin homma ei ollut samalla tavalla kontrollissa kuin se yleensä on vanhemapana.
No onhan. Ennen meni 10+ isoa stobea illan aikana kevyesti ja aamulla luennolle. Siis ihan noin niin kuin esimerkinomaisesti yksittäisenä iltana, ei kuitenkaan kovin usein, ei edes kerran viikossa. Eihän opiskelijalla ole varaa juopotella päivittäin. Nyt kun olisi, kolmannen kaljan jälkeen tietää varata jo buranat aamupalaksi. Kyse ei siis ole mistään riippuvuudesta vaan pelon tasapainosta. Nuorena sitä ei ollut, koska ei tullut darraa kuin äärimmäisen harvoin. Tasapaino ja kontrolli haettiin lähinnä pankkisaldosta ja pakollisista menoista, kuten esim. syömisestä. Jos oli kekkerit, niihin valmistauduttiin huolella ja tintattiin yhtä huolella. Ja sitten pidettiin visusti korkki kiinni muutama viikko. Missäköhän se alkoholiriippuvuuteni luuraa, vaikka olen jo alle kaksikymppisenä etanolin kanssa tehnyt tuttavuutta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minä en ota tosissaan ihmisiä, jotka eivät ole kuunnelleet tasavallan presidentti Urho Kaleva Kekkosen uudenvuodenpuheita suorana.

Minulla on sellainen periaate, että en ota tosissaan ihmisiä, jotka eivät ole syntyneet Uudella kirkolla kyseisen kylän kuuluessa vielä Suomeen.
 

Fordél

Jäsen
No onhan. Ennen meni 10+ isoa stobea illan aikana kevyesti ja aamulla luennolle. Siis ihan noin niin kuin esimerkinomaisesti yksittäisenä iltana, ei kuitenkaan kovin usein, ei edes kerran viikossa. Eihän opiskelijalla ole varaa juopotella päivittäin. Nyt kun olisi, kolmannen kaljan jälkeen tietää varata jo buranat aamupalaksi. Kyse ei siis ole mistään riippuvuudesta vaan pelon tasapainosta. Nuorena sitä ei ollut, koska ei tullut darraa kuin äärimmäisen harvoin. Tasapaino ja kontrolli haettiin lähinnä pankkisaldosta ja pakollisista menoista, kuten esim. syömisestä. Jos oli kekkerit, niihin valmistauduttiin huolella ja tintattiin yhtä huolella. Ja sitten pidettiin visusti korkki kiinni muutama viikko. Missäköhän se alkoholiriippuvuuteni luuraa, vaikka olen jo alle kaksikymppisenä etanolin kanssa tehnyt tuttavuutta?

Eli edelleen vedit nuorempana paljon helpommin viinaa eikä kontrollia ollut. Jos nyt aloittaisit ryyppäämisen ja vaikka esim. työt ei olisi haittaamassa pämppäämistä niin todennäköisemmin et olisi yhtä riippuvainen alkoholista vaan sulla olisi siihen parempi kontrolli. Toki aina löytyy poikkeuksia, mutta yleisellä tasolla tämä Sampion esittämä tutkimus on ihan looginen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minulla on sellainen periaate, että en ota tosissaan ihmisiä, jotka eivät ole syntyneet Uudella kirkolla kyseisen kylän kuuluessa vielä Suomeen.

Hehe, tunne tällaisen ihmisen, itse asiassa ostin talon häneltä. Kun kiertelimme paikkoja ja kyselin kaikenlaista, hän yht'äkkiä istahti kaivonkannelle ja lausui: "Nyt on pakko istua, en pysty puhumaan, olen liian pöhnässä."
Vahvistaa periaatettasi siis.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eli edelleen vedit nuorempana paljon helpommin viinaa eikä kontrollia ollut. Jos nyt aloittaisit ryyppäämisen ja vaikka esim. työt ei olisi haittaamassa pämppäämistä niin todennäköisemmin et olisi yhtä riippuvainen alkoholista vaan sulla olisi siihen parempi kontrolli.
Mistä vitun kontrollista ja riippuvuudesta sinä paasaat? Jos vetäisin nyt samat kerta-annokset illan aikana kuin nuorempana, tulisi infernaalinen krapula, mitä ei silloin yleensä tullut. Toki joskus silloinkin. Mitään muuta erottavaa tekijää ei ole kuin ikä. Kyse ei ole helppoudesta vaan sietokyvystä, joka laskee iän myötä. Helppoa tuo juominen on edelleen. Sen kun pistää vaan menemään.

Riippuvuus on sitä, että ei enää itse hallitse juomistaan. Minä olen aina itse päättänyt hetken, milloin lopetan juomisen. Kontrolli on siis aina säilynyt. Sinä väität nyt minusta sellaisia asioita, jotka joudut joko perustelemaan tai perumaan.
 

Fordél

Jäsen
Mistä vitun kontrollista ja riippuvuudesta sinä paasaat? Jos vetäisin nyt samat kerta-annokset illan aikana kuin nuorempana, tulisi infernaalinen krapula, mitä ei silloin yleensä tullut. Toki joskus silloinkin. Mitään muuta erottavaa tekijää ei ole kuin ikä. Kyse ei ole helppoudesta vaan sietokyvystä, joka laskee iän myötä. Helppoa tuo juominen on edelleen. Sen kun pistää vaan menemään.

Riippuvuus on sitä, että ei enää itse hallitse juomistaan. Minä olen aina itse päättänyt hetken, milloin lopetan juomisen. Kontrolli on siis aina säilynyt. Sinä väität nyt minusta sellaisia asioita, jotka joudut joko perustelemaan tai perumaan.

Ota ihan rauhassa vaan.

Puhun siitä kontrollista ja riippuvuudesta, josta sampio puhui. Et nyt ymmärrä ilmeisesti ollenkaan mistä tässä puhutaan. En väitä sinusta yhtään mitään muuta kuin mitä olet itse tuonut tässä esille eli vedit nuoremapana enemmän alkoholia eikä samanlaista kontrollia ollut kuin nykyisin.

Pointti oli, että jos nyt aloittaisit viinan juonnin, olisivat aivosi eri kehitysasteessa, jolloin todennäköisemmin alkoholin käyttösi olisi vielä paremmassa kontrollissa kuin nuorena ja siihen syntyisi vielä heikompi riippuvuus kuin nuorempana. Sinulla ei varmasti ole ollut mitään riippuvuutta, mutta vielä todennäköisemmin sitä ei syntyisi jos nyt aloittaisit alkoholin käytön.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös