Tämäkö ammattilaissarja?!

• 10 780
  • 194

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
No siellähän provosoiduttiin oikein kunnolla.

DaEspoo: jos tarkoitit minua maaseudun itkijällä, niin syö pääsi ja opettele lukemaan ja analysoimaan lukemaasi tekstiä ENNEN KUN SUOLLAT SITÄ JOTAKIN MISTÄ MINÄ JO PUHUIN ED. VIESTISSÄ....

Birkku: pyydän anteeksi tuota virhettäni, siinä piti olla vain Ässät! Sori! Kyllä mielestäni Saipa on aivan hyvin hoitanut taloutensa...

tuamas: jääkiekon irvikuva-ratkaisulla tarkoitin sitä kuinka Ässät luovutti pelin. Porilaista hulluutta tosiaan tulla otteluun tyyliin Diskos.
Ja on myös totta, että on turha vaahdota poliisiasioista joista ei tiedä mitään. Se on vain kumma kun siellä Porissa yhden sun toisenkin urheiluseuran paperit on päässeet nauttimaan poliisien hellästä huomasta.

Trabant: en ole kausikortin omistaja, mutta koen sen velvollisuudekseni käydä Jypin otteluissa. Minä haluan että Jyväskylässä nähdään jatkossakin sm-liigakiekkoa.

Ja sitten jotkut muut: Joku vetäisi esiin Siekkisen nimen. Erittäin huono veto sillä Kenkä itse halusi pois "huonosti" menneen kauden takia. Ja mitä ihmeen merkitystä on sillä, jos maalivahdin myy pois kun tilalle on laittaa Tapparan ensikauden ykkömaalivahti!

Ja sanoin myöskin jo, ettei minua harmita enää pätkääkään Jypin pleijareista tippuminen! Minkä vuoksi te siihen siis vihjailette? Onko todellakin näin suuri ero luetun ymmärtämisessä akateemisen maalaiskaupunki Jyväskylän ja muiden Suomen kaupunkien välillä, ettei millään saada selvyyttä tekstistä?

Minä kerroin etten itke. Paremmat menivät jatkoon. Mitä helkuttia te minua syytätte itkemisestä? Kerroin vain mielipiteeni Saipan ja Ässien selkärangattomasta toiminnasta.
Ja Jyp ei ole syyllistynyt tähän. Pelaajat on myyty ajoissa tai tietoisina siitä että putoaminen on mahdollista ja vaikka oltaisiinkin oltu "turvallisella" sijalla voitte katsoa miten tämä myyminen on vaikuttanut peliesityksiin. Ässillä se ei voi olla vaikuttamatta, jos pelaajat eivät riitä.

Toistan edelleen mielipiteeni, josta kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenään, etenkään Blues-fanien, tehän olette pleijareissa. Pelaajien myyminen ja peluutus tuolla lailla on kaikkia reilun pelin sääntöjä vastaan.

Pelaajia saa myydä, mutta reilun pelin hengessä. Mieluiten Mestikseen saappaat jalassa kuin loputonta kitumista sm-liigan hännillä. Jos ei talouspohja riitä niin se ei riitä! Markkinataloutta vastaan on kenenkään turha pyristellä!

Kaikissa otteluissa on minun mielestäni pelattava niin hyvin kuin organisaatiolla vain on mahdollisuus. Porin ja Lappeenrannan tyyleistä minulla ei ole tietoa. Eikä kyllä voisi vähempää kiinnostaakaan.

----------------------
Oma mielipiteeni suljetusta sarjasta on se että se on ihan hyvä asia. Sitä ei kuitenkaan saa käyttää väärin kuten jo sanoin aikaisemmassa viestissä. Ja jolleivät porilaiset nyt sattuneet tajuamaan lausetta: Vaikka aidassa jossain kohdassa olisikin reikä siitä EI OLE PAKKO tunkea niin voin sen teille selittää vertauskuvallisesti...
Tarkoitin sillä että vaikka sinulla olisi mahdollisuus ottaa raha, jonka näet mummolta tippuvan, sinun ei tarvitse sitä ottaa! Se on epäeettistä ja vastoin kaikkia reilun pelin sääntöjä.
TS. Jos sinulla on mahdollisuus heittää kaikki pelaajat menemään ja tulla sm-liigan otteluun vajaalla joukkueella, niin se ei tarkoita sitä että sinun niin tulisi tehdä.
Jos teillä Porissa tälläista harjoitetaan niin sanonpa että olettepa kriminaalia porukkaa...Minulla ei ainakaan moraali antaisi periksi.
_-------------_---__----------------------____--
Ihanaa mielipiteenvapautta kiittäen,
Tenho

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Viestin lähetti Tenho

Ja sitten jotkut muut: Joku vetäisi esiin Siekkisen nimen. Erittäin huono veto sillä Kenkä itse halusi pois "huonosti" menneen kauden takia. Ja mitä ihmeen merkitystä on sillä, jos maalivahdin myy pois kun tilalle on laittaa Tapparan ensikauden ykkömaalivahti!

Niin, mitä eroa on silloin Siekkisen ja Mogerin lähdöllä? Perrin oli Ässien kauppaamista neljästä ulkomaalaisesta ainoa jonka olisi voinut _niukinnaukin_ pitää joukkueessa. Muut kaupattiin enemmän pelillisistä kuin taloudellisista syistä. Ja Moger halusi itse pois Ässistä!

Ässät ei luovuttanut peliä missään vaiheessa. Vai onko sinusta luovuttamista voittaa sarjaykkönen ja sarjakolmonen? Ässät keskitti voimavarat tärkeämpään koitokseen. Ässät on osakeyhtiö johon kuuluvat sekä liigajoukkue, että A-juniorijoukkue ja osakeyhtiön johto katsoi A-junioripelin tärkeämmäksi. Ja olen aivan varma että JYP olisi tehnyt samoin vastaavassa tilanteessa. Helppo tässä on jeesustella... Miten sinä tekisit seurajohtajana???

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Joo ässät tosiaan pelas kokonaisen yhden pelin vajaalla miehityksellä, sekin vain pelicans-matsin loistavan tuomarityön johdosta. jos korppi sai pelirangaistuksen ja tilit täyteen olemattomasta tilanteesta, niin turha täällä on vaahdota kuinka ässät matkaa otteluihin jo valmiiksi luovuttaneena. Tuskin kukaan luuli että ässät hakee kauden päätöksessä pisteet kovakuntoiselta bluussilta, Jyväskylässä tietysti uskotaan että Korppi tai joku junnu olisi omalla panoksellaan kaatanut Bluussin. Turha täällä on kitistä kuinka harmittaa katsoa suosikin peliä, kun vastustaja ei ole kunnon miehityksellä mukana, varmaa on että kaikki ne nykäskylän jeesustelijat odottavat touhutippa housussa omien murskavoittoja ko. tapauksissa, eivätkä päivittele lehtereillä kuinka käy sääliksi heikkotasoista vastustajaa.
Mulle on aivan sama jos jyppi tuo Porissa jäälle vaikka 30 pelaajaa, kuitenkin peli on samaa unettavaa kyttäilyä ja roikkumista. Tähän voi muut kommentoida, kumpi herättää muilla paikkakunnilla enemmän mielenkiintoa ja tunteita, Ässät Nielikäisen,Korpisalon,willmannin ja Sheptakin kanssa vaiko Jyppi kaatuilevien ja vellihousujen tsekkien ja tuntemattomien nuortensa kanssa. Tämä teksti pääsi ilmoille ainoastaan jonkun Tenhojen ja muiden valopäiden takia, pataässää on mollattu aiheetta jo hiukan liikaa.
Ja se sitten on reilua muita joukkueita kohtaan lähteä isojen miesten liigaan junnujoukkueella ja halvoilla rivimiehillä, ei helvetti, eihän siitä kukaan puhu, ainoastaan mollataan Ässiä ja Saipaa ja siitä kuinka ne ovat tehneet väärin muita kohtaan.
poliisin mukaan vetämis puheet voi jokainen tunkea hanuriinsa siihen asti kun näyttöä löytyy, nykyässillä ei taida olla muutenkaan paljoakaan tekemistä niiden huhujen kanssa.

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti korkki

Ässät ei luovuttanut peliä missään vaiheessa. Vai onko sinusta luovuttamista voittaa sarjaykkönen ja sarjakolmonen? Ässät keskitti voimavarat tärkeämpään koitokseen. Ässät on osakeyhtiö johon kuuluvat sekä liigajoukkue, että A-juniorijoukkue ja osakeyhtiön johto katsoi A-junioripelin tärkeämmäksi. Ja olen aivan varma että JYP olisi tehnyt samoin vastaavassa tilanteessa. Helppo tässä on jeesustella... Miten sinä tekisit seurajohtajana???

Jos kauppaamisen seuraus on se että pelaajat eivät riitä niin se ei ainakaan minun mielestä ole lätkää. piste.

Ei ole luovuttamista voittaa 1. ja 3. Siitä kaikki kunnia Ässille!
Mutta se on luovuttamista että tullaan vajaalla miehistöllä ns. pelaamaan jääkiekon sm-liigaa.

Tenho

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Viestin lähetti mmuurine
Joo ässät tosiaan pelas kokonaisen yhden pelin vajaalla miehityksellä, sekin vain pelicans-matsin loistavan tuomarityön johdosta. jos korppi sai pelirangaistuksen ja tilit täyteen olemattomasta tilanteesta, niin turha täällä on vaahdota kuinka ässät matkaa otteluihin jo valmiiksi luovuttaneena. Tuskin kukaan luuli että ässät hakee kauden päätöksessä pisteet kovakuntoiselta bluussilta, Jyväskylässä tietysti uskotaan että Korppi tai joku junnu olisi omalla panoksellaan kaatanut Bluussin. Turha täällä on kitistä kuinka harmittaa katsoa suosikin peliä, kun vastustaja ei ole kunnon miehityksellä mukana, varmaa on että kaikki ne nykäskylän jeesustelijat odottavat touhutippa housussa omien murskavoittoja ko. tapauksissa, eivätkä päivittele lehtereillä kuinka käy sääliksi heikkotasoista vastustajaa.
Mulle on aivan sama jos jyppi tuo Porissa jäälle vaikka 30 pelaajaa, kuitenkin peli on samaa unettavaa kyttäilyä ja roikkumista. Tähän voi muut kommentoida, kumpi herättää muilla paikkakunnilla enemmän mielenkiintoa ja tunteita, Ässät Nielikäisen,Korpisalon,willmannin ja Sheptakin kanssa vaiko Jyppi kaatuilevien ja vellihousujen tsekkien ja tuntemattomien nuortensa kanssa. Tämä teksti pääsi ilmoille ainoastaan jonkun Tenhojen ja muiden valopäiden takia, pataässää on mollattu aiheetta jo hiukan liikaa.
Ja se sitten on reilua muita joukkueita kohtaan lähteä isojen miesten liigaan junnujoukkueella ja halvoilla rivimiehillä, ei helvetti, eihän siitä kukaan puhu, ainoastaan mollataan Ässiä ja Saipaa ja siitä kuinka ne ovat tehneet väärin muita kohtaan.
poliisin mukaan vetämis puheet voi jokainen tunkea hanuriinsa siihen asti kun näyttöä löytyy, nykyässillä ei taida olla muutenkaan paljoakaan tekemistä niiden huhujen kanssa.
Heittäisin tähän hiukan vastaargumentteja, sillä tämä varmaan on suunnattu minua vastaan?
Mutta en saa selvää tekstistä joten jätän tekemättä. (tästä saan todennäköisesti vielä kuulla :))

No sen verran kuitenkin, että henk.koht. en usko että Ässillä olisi ollut mahdollisuuksia Bluesia vastaan vaikka olisi olleet kaikki pelaajat kehissä.
Mutta mielestäni se ei muuta sitä asiaa että on erittäin selkärangatonta ja epäreilua toimintaa lähteä otteluun jo valmiiksi hävinneenä vaillinaisella joukkueella.

Uskaltaisin muuten veikata jääkiekossa tarkoitukseksi tehdä maaleja eikä mättää Ässä-tyyppisesti vastustajan pelaajia.
Toki sitä meilläkin osataan varmasti: Saa tulla kuka tahansa "sikaniska" Nielikäinen niin kyllä Sissi sen selättää...ainakin Ylikonstaapelin avulla.

Tuamas

Jäsen
Viestin lähetti Tenho

tuamas: jääkiekon irvikuva-ratkaisulla tarkoitin sitä kuinka Ässät luovutti pelin. Porilaista hulluutta tosiaan tulla otteluun tyyliin Diskos.
Ja on myös totta, että on turha vaahdota poliisiasioista joista ei tiedä mitään. Se on vain kumma kun siellä Porissa yhden sun toisenkin urheiluseuran paperit on päässeet nauttimaan poliisien hellästä huomasta.

- Sohitaan nyt vielä hiukan...
Fc Jazz on ainoa porilainen urheiluseura joka on jäänyt kiinni jostakin, Fc Jazz ja ässät ovat ainoat joita on tutkittu. Yksi jos toinenkin? Noniinno...
Miksei tämä tapaus siekkinen pätisi tässä, mm.moger halusi Itse pois joukkueesta, Lipiansky ja Jaseckokaan eivät oikein tulleet toimeen. Perrinkin halusi itse päästä pelaamaan playoff-kiekkoa, ässillä ei ollut mahdollisuutta sitä tarjota, joten äijä myytiin kerhoon.
Ja mitä sillä on väliä vaikka myy pois, kun on tilalle heittää halvempia ja paremmin pelaavia omista junnuista nostettuja pelaajia...

Minä kerroin etten itke. Paremmat menivät jatkoon. Mitä helkuttia te minua syytätte itkemisestä? Kerroin vain mielipiteeni Saipan ja Ässien selkärangattomasta toiminnasta.
Ja Jyp ei ole syyllistynyt tähän. Pelaajat on myyty ajoissa tai tietoisina siitä että putoaminen on mahdollista ja vaikka oltaisiinkin oltu "turvallisella" sijalla voitte katsoa miten tämä myyminen on vaikuttanut peliesityksiin. Ässillä se ei voi olla vaikuttamatta, jos pelaajat eivät riitä.

Toistan edelleen mielipiteeni, josta kenenkään ei tarvitse vetää hernettä nenään, etenkään Blues-fanien, tehän olette pleijareissa. Pelaajien myyminen ja peluutus tuolla lailla on kaikkia reilun pelin sääntöjä vastaan.

- Miten Jypin taannoin suorittama ruotsalaisten myyminen eroaa tästä? Ainoa ero on se että yhden pelin ässät joutui pelaamaan muutaman pelaajan vajaalla.
Miten ässillä ulkomaalaisten myynti vaikutti peliesityksiin? Ei ainakaan negatiivisesti, lukuunottamatta viimeistä peliä jossa oli muutaman pelaajan vaje, suurimpana syynä korpisalon pelikielto.

Miksi te Jyp-fanit ette nostaneet äläkkää Tps-ässät matsin jälkeen? Ässillä oli siinä pelissä YKSI pelaaja enemmän kuin bluesia vastaan, miksei noussut vastaavaa porua? Vai vastaako korpisalo teidän silmissänne niin montaa äijää?

Vielä, miksette kyseenalaista hifkin tekoja? Heiltäkin oli liigajoukkueen runkoon kuuluvia junioreita a-junnujen pelissä. Eikö tuo ole epäurheilijamaista? Eikö tuossakin tapauksessa oltu liikkeellä muulla kuin parhaalla mahdollisella joukkueella?

Pelaajia saa myydä, mutta reilun pelin hengessä. Mieluiten Mestikseen saappaat jalassa kuin loputonta kitumista sm-liigan hännillä. Jos ei talouspohja riitä niin se ei riitä! Markkinataloutta vastaan on kenenkään turha pyristellä!

- Miten ässien pelaajien myynti ei ollut reilun pelin mukaista?
Ässät on nyt muutaman kauden ollut ulkona pleijareista ja kerran jumbona, onko tuo loputonta kitumista?
"jos ei talouspohja riitä niin se ei riitä"
Ässien budjetti oli tällä kaudella huomattavasti jypin vastaavaa suurempi, eli talouspohjasta ei ole tällä kertaa kysymys. Urheilullisiin asioihin kaaduttiin ja siitä kaatumisesta johtui myös taloudellinen ahdinko. Ässät on 90- ja 2000-luvun ajalla tehnyt kolmena kautena tappiota, kaikkina muina vuosina ässät on ollut voitollinen tai tehnyt nollatulosta.

Jos pisteet jaettaisiin vain markkinataloudellisin perustein, olisi ässät tällä(kin) kaudella ollut pleijareissa.

Taas menit mielestäni aikas syvälle mehtään.

Viimeksi muokattu:

tsei_tsei

Jäsen
NHL:lö ammattilaissarja? Joku Floridakin myy Buren pois, kun menettää mahkut pudotuspeleihin. Oli kuulemma liian kova palkkakin, eikä Floridalla varaa maksaa. Sellasia pelaajiahan ei pitäisi hommata.

juudas

Jäsen
Koko keskustelu siitä, ketä saisi myydä tai pistää menemään käy turhaksi, jos sarja avataan ja pistetään divarin playoff-pelin voittaja nousemaan suoraan ja liigan neljä viimeistä pelaamaan karsintapelit, jotka alkavat pareilla 10vs13 ja 11vs12. 10/13vs11/12 parin häviäjä putoaa suoraan divariin (karsintapelit vaikka neljästä voitosta, mikä sopisi playoffeihinkin). Nämä pelit olisivat yhtä mielenkiintoisia kuin pudotuspelit konsanaan.

Näin jokaisella joukkueella on panosta kauden viimeiseen peliin asti ja jos joku joukkue haluaa pistää pelaajia kävelemään niin oma oksahan siinä on kyseessä ja riskienhallinta on jokaisen seuran omaa toimintaa. Lisäksi liigan sijojen 10-13 joukkueista kolmen kausi päättyisi maukkaaseen onnistumiseen!

Koko systeemi haisee ja ylivoimaisesti suurimmassa osassa maailman urheilusarjoja on tajuttu se, että sarjojen pitää olla avoimia 1) alempien sarjojen (joissa suurin osa joukkueista pelaa) mielenkiinnon säilyttämiseksi 2) urheilullisesten ratkaisujen painoarvon turvaamiseksi.

On se kumma, kun täällä on pakko tappaa koko toinen sarjataso ja seurata ylimmälläkin sitä, kuinka merkittävä osa kaudesta pelataan monien joukkueiden osalta täysin merkityksettömiä pelejä. Liigajoukkueiden fanien on syytä muistaa, että avoimeen liigaan pääsisi takaisin divarin playoffit voittamalla. Voin vakuuttaa, että mikään ei voita nousuhuumaa ja siitä unelmointia...

hege

Jäsen
Aika vaikeaa on kehittää sellaista mallia mikä tyydyttäisi kaikkia. Esim. viimeisen joukkueen suora putoaminen vain johtaisi siihen, että viimeisenä oleva joukkue (varsinkin jos tilanne on selvä ennen siirtoajan loppua) myisi kaiken mitä irti saa tai pahimmassa tapauksessa koko organisaatio jouduttaisiin ajamaan alas (konkurssiin tms.) Lisäksi tällöin pelaaja sopimuksiin pitäisi saada sellainen pykälä joka mahdollistaisi niiden purkamisen ilman sanktioita sarjatason muuttuessa (mestis tasolla tuskin voi olla pelaajia joiden palkat ovat yli 50 k€).

Itse olen kyllä suljetun sarjan kannalla, sillä silloin toimintaa voidaan suunnitella pidemmällä aikavälillä (pelaajasopimukset ja sponsorit). Eikä se karsinta menettelykään sitä liigaan nousua helpoksi tee vaikka mestis joukkueella olisi hyvätkin resurssit, vai mitä mieltä Oulussa ollaan? Kuinka monen mielestä tällähetkellä (tai edes lähitulevaisuudessa) löytyy mestiksestä esim. sen karsimalla nousseen Kärppä joukkueen tasoista joukkuetta? Sinänsä sarjan laajentamista vastaan ei minulla mitään ole ja tilaa olisi ainakin sille yhdelle joukkueelle, ongelmana taitaa vain olla sopivan organisaation (ja rahan) puute. Eli pitäisi ehkä olla joku menetelmä millä nostettavan joukkueen toimintaa voitaisiin alkuvaiheessa helpottaa (varausjärjestelmä, katto sopimuspelaajien määrälle, palkkabudejtikatto...).

Siihen alkuperäiseen asiaan vielä sen verran, että kyllähän joukkueet saavat myydä/irtisanoa pelaajiaan miten haluavat jos uskovat ettei toiminta haittaa seuran myöhempää markkinointia yhteistyökumppaneille ja katsojille. Tuskin liigan mitää eettistä komiteaa tarvitsee perustaa jonka tehtävänä olisi päättää saako joku HIFK lomauttaa vaikka Calounin jos siltä tuntuu. Tyly tosiasia on, että jossakin vaiheessa kautta osasta pelejä tulee toisille joukkueille merkityksettömiä (riippumatta sarjajärjestelmästä) ja joukkueet voivat suhtautua niihin miten haluavat.

juudas

Jäsen
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun lukee näitä "musta tuntuu ettei divarissa..." juttuja.

Selittäkääpäs nyt miksi reilusti Raumaa suuremmassa Vaasassa tai reilusti Lappeenrantaa suuremmassa Kuopiossa ei ole lähtökohtaisesti resursseja ylläpitää liigajoukkuetta? Vaasassakin väkeä riittää, talous vetää kovemmin kuin monilla liigapaikkakunnilla ja halli on kunnossa.

Ties monennenko kerran: nyt katsojia ei käy eikä mainostajia tule katsojakadon vuoksi ja katsojia ei tule, koska sarja ei kiinnosta. Ennen se kiinnosti, ennen liigaan pystyi nousemaan.

Ei kai Mestiksessä ole Kärppien tasoisia porukoita, mutta eipä ole liigassakaan esim. Raumalla, Porilla, Lappeenrannalla jne. samanlaisia resursseja kuin Oulussa/Kärpillä. Jos Oulu on mittari, tervetuloa puoli liigaa alas.

Jos Lukko pelaisi Mestiksessä, sillä ei olisi sen enempää katsojia kuin muillakaan mestis-porukoilla. Sama koskee Saipaa, joka kerää jo nyt kakkosella alkavia yleisöjä. Olisivatko Lukko ja Saipa silloin liian heikkoja liigaan? Äkkiä takki kääntyisi...

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kannatan juudasta tässä. Toki avoimuudesta tulee taloudellisia ongelmia ja "liian pieni" seura saattaa nousta liigaan. Ja "liian suuri" pudota Mestikseen. Mutta eiköhän tosiaan urheilun suola ole siinä että tämä on mahdollista. Lisäksi talousvaikeuksia näköjään tulee tälläkin menolla - puhumattakaan siitä mitä vahinkoa Mestikselle on tuotettu.

NHL toimii kokonaisella mantereella jossa on satoja miljoonia asukkaita ja jossa liikkuu miljardeja dollareita jääkiekkotoiminnassa. Ei taideta aivan olla sillä tasolla. Urheilullisuuden kannalta usein aivan hyvä asia.

Urheilu ei tietenkään oo mahdollista ilman taloutta. Tämän vaarallinen kääntöpuoli on vaan siinä että talous on täysin mahdollista ilman urheilua. WWF on hyvä esimerkki. Tämän takia kaikkia päätöksiä ei saa tehdä yksinomaan taloudellisin perustein. Jos tehdään niin pitkällä tähtäimellä voi urheilullisuus kadota kokonaan.

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
Sarja pitää pitää suljettuna! Katotaan nyt vaikka Atlantiksen esimerkkiä jalkapalloilun puolelta. Ja pääseehän liigaan jos on vaan rahaa ja riittävä talousalue. Jukurithan on aivan ylivoimainen mestiksessä tällähetkellä ja voisimpa väittää että ne olis kyllä voittanut lukon viikko sitten mennen tullen. Minusta Jukurit on ainoa jolla on tällähetkellä realistiset mahdollisuudet liigaan. Urheilullisesti ne sinne jo kuuluiskin mutta...

juudas

Jäsen
Belenos:

Miten Atlantis liittyy tähän? Seura voi tehdä miinusta sekä suljetussa että avoimessa sarjassa (vrt. Ässät - Atlantis).

Kun tunnet Mestis-joukkueet ja näet tulevaisuuteen, kerrotko tässä ketä esim. Sportin liigajoukkueessa pelaisi? Täytyyhän sinun se tietää, kun tiedät että joukkue ei liigassa pärjäisi.

Sportin pj on arvioinut Sportin liigabudjetiksi 14-15mil mk. Ja miksi ei olisi, väkeä ja menestyviä yrityksiä alueella riittää (vähintään yhtä lailla kuin Raumalla, Lappeenrannassa jne.) Mielenkiintoista onkin, miten Belenos voi tietää, kenet näillä rahoilla joukkueeseen hankittaisiin, koska nykyisellä noin 15 kertaa pienemmällä pelaajabudjetilla pelaa aivan toinen joukkue... Ja jos Belenos tietää sen, että noiden rahojen kanssa tilanne ryssittäisiin ja hankittaisiin huonot pelaajat niin aina vain enemmän ollaan henkimaailman puolella.

Jukurit voi unohtaa, seurahan ei itse halua liigaan. Ainakin niin sieltä on suitsuteltu: "Mestis kiinnostaa...". En tiedä ketä, ei ainakaan suurta yleisöä.

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ostetaan yksi SM-liigapaikka?

Viestin lähetti juudas
Selittäkääpäs nyt miksi reilusti Raumaa suuremmassa Vaasassa tai reilusti Lappeenrantaa suuremmassa Kuopiossa ei ole lähtökohtaisesti resursseja ylläpitää liigajoukkuetta? Vaasassakin väkeä riittää, talous vetää kovemmin kuin monilla liigapaikkakunnilla ja halli on kunnossa.

Ties monennenko kerran: nyt katsojia ei käy eikä mainostajia tule katsojakadon vuoksi ja katsojia ei tule, koska sarja ei kiinnosta. Ennen se kiinnosti, ennen liigaan pystyi nousemaan.

Ei kai Mestiksessä ole Kärppien tasoisia porukoita, mutta eipä ole liigassakaan esim. Raumalla, Porilla, Lappeenrannalla jne. samanlaisia resursseja kuin Oulussa/Kärpillä. Jos Oulu on mittari, tervetuloa puoli liigaa alas.

Olen pitkälti samaa mieltä kuin Juudas, pienin poikkeuksin.

Pelkkä talousalueen koko ei liigakelpoisuuteen saisi vaikuttaa. Isolla talousalueella voidaan ryssiä asiat aivan yhtä pahasti kuin pienellä ja päinvastoin. Toiminnan laatu ja tekemisen tapa ovat tärkeämpiä kriteereitä, on joukkue sitten Helsingistä, Vaasasta tai Suonenjoelta. Kilpailullisesti tasavertaisen joukkueen kasaaminen vuodesta toiseen taloudellisesti järkevällä tavalla lienee se tavoitetila jota SM-liiga seuroilta hakee. Tällöin seuran sijainti tai paikkakunnan koko eivät yksistään ole ratkaisevia tekijöitä.

Mestis-seurojen taloutta ei voida vertailla liigaseurojen kanssa, koska lähtökohdat ovat aivan toiset. Parempia vertailukohtia ovat muut Mestiksen seurat. Sarjanousun ollessa tukittu, on vaikea kuvitella että yleisömääriä pystyttäisiin kovasti kasvattamaan. Muutenkin sarjan markkinointi ja sitä kautta seurojen talous varmasti kärsii. Muistan ainakin itse seuranneeni karsintoja aina suurella mielenkiinnolla ja tuolloin divisioonaseuratkin olivat paljon tutumpia. Nyt seurantaan ei ole erityisempää mielenkiintoa.

En tiedä miksi Kärpät olisi joku mittari muiden seurojen liigakelpoisuudelle? Kärpillä on takana nyt toinen kausi liigassa ja hyvin on mennyt. Kahden kauden perusteella ei kuitenkaan mitään kovin suuria analyysejä kannata vielä tehdä. Kärpät ansaitsee liigapaikkansa niin kuin moni muukin seura. En tiedä millä perusteella sanot, että Raumalla, Porissa ja Lappeenrannassa ei ole Kärppien veroista seuraa. Kilpailullisesti vai taloudellisesti? Taloudellisesti vertailu on vaikeaa koska toimitaan eri olosuhteissa vaikkakin samassa sarjassa. Kilpailullinen menestys on helppo lukea taulukosta. Mutta kilpailullinen menestyskin on vaihtelevaa, vertailua ei kannata suorittaa kovin yksioikoisesti pelkän yhden tai kahden kauden perusteella. Ainakin oman seuran osalta voin todeta taloudellisten edellytysten olevan mitä parhaimmat vaikka talousalue onkin huomattavasti Oulua pienempi. Varallisuutta Lukon hallinnassa on käsittääkseni merkittävästi Kärppiä enemmän, vaikka Kärpät onkin erittäin vakavarainen seura.

Mutta kuten sanottua, pelkällä rahalla ei menestystä voi ostaa vaikka liigapaikan sillä saattaa suljetussa sarjassa saadakin. Ratkaistaan mieluummin nekin paikat kaukalossa ja avataan sarja reilusti.

juudas

Jäsen
Skoda:

1) Talousalue on minulle yhdentekevä asia. Jos joku Jämijärven Esson sponsoroima joukkue nousee 200 asukkaan kylästä liigaan ja nuijii 100 kertaa suuremmalla budjetilla pelaavia joukkueita tieltään, menköön liigaan. Kirjoitan talousalueista ainoastaan siksi, että täällä palstalla kirjoittaa monia, jotka eivät niistä mitään ymmärrä arvioidessaan, että Mestiksessä ei ole joukkueita, joilla olisi resursseja liigaan.

2) Kuten varmasti huomasit, jos juttuja luit, että kirjoitin Kärpistä siksi, että joukkue oli toisen jutussa peruste sille, että Mestiksessä ei ole tasoa. Kärpät/Oulu on siis liigatasollakin kaikilla mittareilla hyvä seura. Minulla ei ole mitään epäilyksiä siitä, etteikö liigatoimintaa voida harjoittaa myös muilla liigassa olevilla paikkakunnilla.
MUTTA! Myös divarissa on seuroja, joilla on täysin yhtäläiset edellytykset pelata liigassa. Väestö, potentiaaliset sponsorit, halli jne. jne.

hege

Jäsen
Eikös se Kuopion kyky ylläpitää liigajoukkuetta ole jo nähty? Vai onko Kuopiossa tilanne jotenkin oleellisesti parantunut viimeisen kolmen vuoden aikana?

Tarkoitukseni sillä Oulu vertauksella oli korostaa sitä seikkaa, että edes Kärpille ei se nousu ollut resursseista huolimatta mikään helppo homma vaikka vastaan tuli liigan silloinen heittopussi. Itse en usko, että mestiksesta (ainakaan vielä) löytyy joukketta joka pystyisi nousemaan liigaan muulla menettelyllä kuin liigahallituksen päätöksellä.

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että nousua varten pitäisi kyllä kehittää jotkut selkeät säännöt ja kriteerit (ja aikataulu). Mikään katsojamäärä ei kyllä voi olla kovin suuri tekijä, koska se nousu mahdollisuuden puute varmaan verottaa mestiksen katsoja määrää. Yksi selkeä kriteeri voisi olla se, että joku sitoutuu taloudellisesti vastaamaan liigaan nousevasta seurasta (pelaajat, tilat yms.). Tällöin seuran takana olevilla henkilöillä täytyy olla uskoa seuran menestymismahdollisuuksiin.

belenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
RAUMAN LUKKO
Viestin lähetti JypFabu
Nyt kun kausi oman joukkueen osalta on paketissa(vielä kerran hyvä Jyp), vois vähän pohtia liigan urheilullisessa mielessä ala-arvoista moraalia.

Kun iso osa joukkueita heittää kirveensä kaivoon lähes pari kuukautta ennen sarjan päätöstä, myy parhaat pelaajansa, kohentelee talouttansa ja kusee siinä sivussa faniensa ja maksavien asiakkaidensa silmään, ei tuote kertakaikkiaan voi olla terveellä pohjalla.

En syyllistä niitä joukkueita jotka tilaisuudestansa ottivat vaarin, vaan ihmettelen suureen ääneen sitä ryhmää, joka liigatasolla moisia päätöksiä tekee ja sallii.

Ajatelkaapa esimerkiksi tätä sarjan huipentavaa päätöskierrosta; panosta piti olla vähän yhdessä jos toisessa pelissä, mutta kuinkahan lie. kolmea play offs paikasta taistelevaa joukkuetta vastaan asettui ainakin kahdessa joukkue, jonka saapuminen kyseiseen otteluun vajaalla joukkueella oli lähinnä vitsi, jos kerran tuo säästäminen on niin teema, sama tulos vähemmillä kuluilla ja yhtä reilusti olisi saatu puhelinsoitolla, että luovutetaan. onhan rikos myydä lippuja ja kääriä rahaa moisen farssin esittämisestä muka jääkiekkona.

kerroppa sitten se iso-osa eli mielestäni 2/13 ei ole iso osa ja urheilullisesti ässätkin meni eteenpäin kun päästiin näistä ulkomaalaisista eroon. Saipakin voitti Lukon vaikka Immonen oli myyty ja Machulda vuokrattu.

juudas

Jäsen
En oikein Hege ymmärrä mitä yrität sanoa?

Että Kuopio suljetaan ulos karkeloista joissa liigaan yritetään? Muistaakseni Oulukin on koukannut aika alhaalla? Ja muitakin...

Ja varmaankin on niin, että nykyisistä Mestis-joukkueista ei löydy seuraa, jolla olisi edes 1/5 mahdollisuudet lyödä karsinnoissa jokin liigajoukkue. Mutta! Jos esim. Saipa tai Lukko tulisivat alas, ei niidenkään tilanne olisi sen parempi, koska Mestiksessä katsojat ja mainostajat kaikkoavat = ei rahaa liigatason joukkueeseen. Tämän perusteella nyt liigakelpoisina pidetyt seurat eivät sitä enää olisi. Jotenkin hullua...

Ja jos nyt liigassa olisi esim. Sport ja Mestiksessä Lukko, mitä täällä kirjoitettaisiin? Aivan varmasti "Raumahan on paljon pienempi kaupunki, eihän sen talous ole..."

Ketään ei tunnu kiinnostavan kuin oma seura...

hege

Jäsen
En todellakaan tarkoita sitä, ettei Kuopiossa voisi liigaa pelata jos resurssit ovat kunnossa. Mikä tahansa paikkakunta käy jos vaan taloudelliset edellytykset löytyvät, sillä tuskin kukaan haluaa järjestelmää jossa nousua seuraa putoaminen ja pahimmassa tapauksessa konkurssi ja sarjatason putoaminen kahdella pykälällä.

No onneksi liigassa on allekirjoittanutta viisaampia ihmisiä päättämässä miten ja milloin liigaan noustaan ja mitä uusilta liiga-seuroilta tällöin vaaditaan. Oma toivomukseni on se, että mitä tahansa tehdään niin pystytään tarjoamaan seuroille jonkinlaista taloudellista (ja urheilullista) jatkuvuutta eli ettei nousu kamppailua seuraa heti karsinta kamppailu.

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Justaasa Belenos.

Mun näkökulmani asiaan näkyy osallaan ketjun otsakkeessa.

Ja jos saivarrella haluaa, niin eikös ässät tuolla aiemman jutun mukaan pelannut tepsiä vastaan vain yhdellä miehellä enemmän, siis 2+15?

Varamiehisenä taisi hifkikin pelailla hpk matsin, näiden ns. käsiteltyjen lisäksi.

En suunnattomasti ihmettele, että niille jotka kokivat saaneensa välitöntä hyötyä tilanteesta asia ei ole tonkimisen arvoinen, enkä toisaalata ihmettele jykylän poikien herne nenässä vaahtoamista, mutta itse en motiiveiltani kuulu kumpaankaan leiriin.

Ensinnä olen törmännyt useasti liigan kyseessä ollessa käsitteeseen ammattilaissarja. Nämä suljetun ammatti sarjan pahnan pohjimmaiset sitten toimivat kuitenkin ihan järjellä ajatellen ihan muulla tasolla, minusta sarja, joka toimii ammattilais-statuksella ei oikein kestä yhtäkään moista hiekkalaatikko tason vedätystä.

sm-liiga on kuitenkin tunkenut lonkeroitaan monelle alueelle suomalaisessa yritys maailmassa, ensimmäisenä tulee mieleen mitä imago merkitsee sponsori sopimus neuvotteluissa, varsinkin, kun urheilu sponsorointi on vähentynyt/vähentymässä. Kilpailu näistä markoista siis kovenee, toinen väistämättä mieleen tuleva asia on vaikutus veikkauspelinä, vaikka nyt tapahtuneiden höntsäilyjen puitteissa ei mitään veikkauksen kuppausta olisi tapahtunutkaan on asia kuitenkin veikkauksen kannalta arkaluonteinen.

Kaikenmaailman hemohessuilujen jälkeen kaikkinainen urheilu ja etiikka on väistämättä enemmän tapetilla, eräänä kauniina päivänä tiima saattaa kääntyä vastaan lasten kilpaurheiluharrastuksille, kulttuuri- ja taide voi olla eettisesti kestävämpää ja arvokkaampaa kuin vanhempien silmissä tuo turmionpesä-urheilu.

Tässä nyt jokunen ajatustausta syistä joiden vuoksi tämän ketjun olen aloittanut, toivottavasti huomaatte, että "syyllisten" joukkueiden nimet tms. eivät ole relevantteja, asia on paljon kauaskantoisempi.

Toinen näkökulma on sitten tuo ammattimaisuuden vanuvuus sm-liigassa.

Tää ketju olis saattanu olla enempi sopiva tuonne SO:n puolelle ymmärrän sen nyt, mutta tehty mikä tehty.

juudas

Jäsen
Jos nousu tapahtuu urheilullisesti, olkoon niin.

Jos nousu tapahtuu hakemuksella, määriteltäköön mitkä ovat rajat. Ja jos hakemuksella, mitä siellä hallissa oikein kannustetaan? "Ostakaa! Ostakaa halpoja huonoja pelaajia täksi kaudeksi! Ostakaa! Pitäkää! Pitäkää lippujen hinnat kuitenkin korkealla! Pitäkää! Näin seuraa saa rahaa! Saa rahaa! Noustaan sitten kabinetissa! Kabinetissa!"

Nykytilanne on törkeää kuluttajan aliarvioimista ja kuluttaja onkin tehnyt sen minkä voi, äänestänyt jaloilla. Mestistä seuraa hyvin pieni osa siitä väestä kuin aiemmin divaria parhaimmillaan kun liigaan pääsi voittamalla divarin...

Kuluttaja-katsoja ei ole seuralle mitään velkaa. Jos seura tarjoaa hyvän tuotteen, katsoja tulee. Jos ei, ei tule. Sarja, jossa voitolla ei ole merkitystä, ei ole mitään minkä unelmointiin (nousu) voiton voi liittää, on tuhoon tuomittu.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Tenho
jääkiekon irvikuva-ratkaisulla tarkoitin sitä kuinka Ässät luovutti pelin. Porilaista hulluutta tosiaan tulla otteluun tyyliin Diskos.

Niin ja tietenkään et nähnyt ottelua.
Ässät yritti ja painosti etenkin alussa, mutta ei vaan riittänyt materiaali Bluesin parantaessa peliään loppua kohti.
Eipä tuohon ois auttanut ne poissaolleet junnut.

Aika laiha lohtu sulla on, kun yrität provosoida muita koska itseä kiukuttaa Jypin surkea kausi.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ihmeellistä poraamista Jyväskylästä

Voisi myös ihmetellä oliko Jyp-Jokerit 0-2 ja Tappara-Jyp 3-3 tuloksineen sopupelejä, sillä eihän ilman toista supertähteään (Petr Tonia) pelannut Jyp oikeasti voisi voittaa sarja kolmosta ja vielä vieraskentällä napata 1 pistettä runkosarja voittajalta - kyllä, noiden on pakko olla ollut sopupelejä.

Ja Jyp oli tuosta kahdesta viimeisestä pudotuspelipaikasta kilpailevista seuroista ainoa joka pelasi siinä ns SM-liigan tasoitus (tai rupusakki) -lohkossa.

No valittamisen aihettahan aina löytyy jos haluaa sitä hakea, ehkäpä se Jyp kuitenkin tippui ihan omaa saamattomuuttaan.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tätä on ammattilaisuus

JypFabu, juuri tätä on ammattilaisuus. Asioita tehdään ammattimaisesti laskelmoiden ja Ässien tapauksessa oltiin järkeviä ja vähennettiin kuluja. Sinun suhtautumisesi ei taas ole ammattimaista vaan vanha-aikasta uskomista omaan suosikkijoukkueeseen ja pettymyksen tunnetta ja syyllisen etsimistä. Älä Ässiä syytä vaan niitä jotka ovat tehneet jääkiekkosta bisneksen, tämä nyt menee vaan näin. Itselläni on kaksi kausikorttia ( 4.500 mk yht. ) enkä tuntenut itseni petetyksi vaan tiedän mitä on ammattilaisuus.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy