Tuamas:
Yhdenkään joukkueen ei varmasti ole pakko nousta. Ei varmasti kukaan ole missään vaiheessa kannattanut mitään pakkonostoja. Mutta yritetään nyt kuitenkin muistaa, että sen vaihtoehtona ei ole kabinettinousu! Välissä on nousu, joka voidaan saavuttaa voittamalla pelejä.
"Mitä järkeä on lähteä väkisin nostamaan joukkueita, jos joukkueet eivät itse hae liigapaikkaa ts.eivät halua ainakaan toistaiseksi pelata liigassa."
En valitettavasti seuraa ajatteluasi, vaikka kovasti mietin mihin se pohjaa. Ei voi olla niin, että liigapaikan voi saavuttaa vain kabinettipäätöksellä tai väkisinnostolla. Onhan tässä välissä se mahdollisuus, että liigaan pääsee urheilullisella menestyksellä. Jos jokin mahtavasti pelannut joukkue ilmoittaa, että ei halua liigaan, tuskin sitä väkipakolla otetaan. Tässä ollaan kuitenkin niin teoreettisissa vaihtoehdoissa että...
"Liigassa pelaaminen edellyttää myös taloudellisien seikkojen huomioimista, ei pelkät pelilliset esitykset riitä."
Johan sanoin, että divarissa on joukkueita joilla on edellytyksiä tässä suhteessa. Voitko tässä kertoa tietosi esim. siitä, miksi Kuopiossa tai Vaasasssa ei voisi olla liigajoukkuetta. Asukasmäärä? Ei. Hallit? Ei. Talousalueen potentiaaliset yritykset? Ei. Mikä se syy on?
Sanot, että Englannin mittakaava on niin erilainen, että vertaaminen ei onnistu. Tuamas, se on suhteellista. Jos siellä on 50000 ja 25000 ja meillä 10000 ja 5000 katsojaa niin suhde on sama seurojen välillä. Jos mittakaava määrittää sarjojen luonteen niin silloinhan avoimimmat sarjat pitäisi olla Kiinassa ja esim. Euroopan keskikokoisissa maissa suljetut. Ei ole.
Salkkis:
Olet aivan oikeassa. Tuo on makuasia, eikä minulla ole mitään erityistä perustetta, millä voisin osoittaa toisen mallin toista paremmaksi. Yritin hakea sellaista, joka on jännä loppuun asti ja tuo rahaa liigan peräpään joukkueille.
Mutta sen pystyn minä ja moni muu osoittamaan vääräksi, että Suomessa ei olisi kuin nykyiset 13 joukkuetta, jotka voivat pelata liigassa. Tämä on tietenkin toinen kysymys.
Mestiksen voittajan pistäminen liigan viimeisen kanssa karsimaan on ongelma syistä, jonka olen esittänyt jo lukuisia kertoa:
1) Liigatulot ovat niin paljon suuremmat, että mestisjoukkue on valtavassa altavastaajan asemassa, mikä tarkoittaa sitä, että näitä pelejä voidaan pelata vuosia, ilman että mahtavalle mestismenestykselle tulee mitään palkintoa. Katsojat puutuvat.
2) Mestisjoukkueiden on pakko ottaa velkaa, että ne kurovat eron kiinni. (Ja samalla kaikki ymmärtävät sen, että se mestisjoukkue saisi liigassa liigatulot ja pärjäisi aivan hyvin...)