Tähtien Sota Disneylle – Jedien todellinen paluu

  • 544 501
  • 3 347
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sithin ja muidenkin prequelin ongelma oli maailman sisäsen logiikan epäjatkumot. ObiWan ei muista omistaneensa koskaan droidia, eikä tunnista c3po.ta tai r2d2ta IVssä, vaikka ne pyörii mukana kokoajan mm. Sithissä. Leija muistaa äitinsä VIssä, mutta nyt Padme kuoleekin synnytykseen...

Ja tosiaan, eka leffahan on käytännössä turha (ja IP), JarJar epäonnistuminen ja Prequoel leffojen ehdottomasti paras pahishahmo, jolla prequel trilogiaa alettiin myös voimakkaasti mainostaa, eli Darth Maul, tapetaan "heti kättelyssä" ja tuotiin turhuuksia kuten Dooku jne. mukaan.

Toivottavasti uusi pahis on mukana koko uuden trilogian, ja "it's all true, all of it" pysyy todellakin totuudessa, eli org. trilogian historiassa (johon Han Solo viitannee)
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sithin ja muidenkin prequelin ongelma oli maailman sisäsen logiikan epäjatkumot. ObiWan ei muista omistaneensa koskaan droidia, eikä tunnista c3po.ta tai r2d2ta IVssä, vaikka ne pyörii mukana kokoajan mm. Sithissä. Leija muistaa äitinsä VIssä, mutta nyt Padme kuoleekin synnytykseen...

Ja tosiaan, eka leffahan on käytännössä turha (ja IP), JarJar epäonnistuminen ja Prequoel leffojen ehdottomasti paras pahishahmo, jolla prequel trilogiaa alettiin myös voimakkaasti mainostaa, eli Darth Maul, tapetaan "heti kättelyssä" ja tuotiin turhuuksia kuten Dooku jne. mukaan.

Toivottavasti uusi pahis on mukana koko uuden trilogian, ja "it's all true, all of it" pysyy todellakin totuudessa, eli org. trilogian historiassa (johon Han Solo viitannee)

Näistä on kehitetty erilaisia teorioita. Erään teorian mukaan Obi-Wan ei halua paljastaa Lukelle liian paljon liian nopeasti ja siksi ei ole tunnistavinaan droideja. Leia puolestaan on vahva voimassa ja häneen on teorian mukaan jäänyt mielikuva äidistään. Leian on muistaakseni expanded universen mukaan lahjakas parantaja voiman avulla.

Mitä tulee esitriologiaan, koko homma perustui siihen että Sidious etsi vahvaa oppipoikaa. Darth Maul oli tarkoitus olla vain yhden leffan pahis jotta voitiin rakentaa Anakin siirtymistä pala palata Darth Vaderiksi. Kreivi Dooku oli siinä yhtälössä vain yksi uhrattava hahmo.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sithin ja muidenkin prequelin ongelma oli maailman sisäsen logiikan epäjatkumot. ObiWan ei muista omistaneensa koskaan droidia, eikä tunnista c3po.ta tai r2d2ta IVssä, vaikka ne pyörii mukana kokoajan mm. Sithissä. Leija muistaa äitinsä VIssä, mutta nyt Padme kuoleekin synnytykseen...

Nyt joku friikimpi tarkentakoon, tiesikö Leia olevansa adoptoitu, en kyllä yhtään muista.

Toisaalta liiallisuuksiinkaan kaanonin kanssa ei voi mennä, suurin ongelmahan tulee jo siinä että miten siirtää alkuperäisleffojen arkaainen teknologia edes 90-luvulle. Tai ylipäänsä miten on samaan aikaan mahdollista että on olemassa itsenäisiä taisteludroideja mutta toisaalta avaruusalusten tykit ovat käytännössä pultattuina aluksen rakenteisiin ilman minkäänlaista tähtäysautomaatiota. Eli tietynlaisia epäjatkuvuuskohtia on vain hyväksyttävä "ison kuvan" takia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omasta mielestäni Christopher Leen esittämä Dooku oli oivallinen ja paikoin hyytäväkin pahis. Lee oli kuin luotu Star Warsiin näyttelemään. Olisi sopinut jo hahmoksi vanhempaan trilogiaankin ihan hyvin. Yksi niitä näyttelijöitä joiden tuli olla mukana SW:ssa, piste. Toki hahmon olisi voinut kirjoittaa vielä paremminkin (kuten moni muukin.)

Darth Maul oli toki tyylikäs ilmestys, mutta aika persoonaton lopulta ja suurin osa viehätyksestä perustui siihen habitukseen. Siinäkin puolella ehkä aavistuksen yliammuttu demonimaisen ulkomuotonsa puolesta, niin, ettei kenellekään jää epäselväksi, että tämä on paha tyyppi. No, ihan hyvä hahmo silti, mutta en tiedä olisiko tuossa ollut juuri kasvunvaraa hahmona sinällään.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Itsekin tulin katsoneeksi episodit 1-3 Foxilta ja täytyy myöntää että yllätyin positiivisesti. Viimeksi siis olen nähnyt elokuvat elokuvateatterissa. Alkuperäinen trilogia sen sijaan on tullut nähtyä moneen kertaan.

Ensimmäinen osa on, kuten moni muukin täällä on sanonut, täyttä kuraa johtuen monesta syystä: Pahin ongelma on tietenkin juoni/käsikirjoitus, joka on jotenkin niin väkisin väännetyn tuntuinen kaikkine kilpa-ajoineen. Hahmoista JarJar on aivan kamala, samoin koko heidän rotunsa on täysin epärealististen tyhmä verrattuna heidän käyttämäänsä teknologiaan. Lisäksi Darth Maulin mitätön rooli on harmi.
Toiseen osaan on sen sijaan kehitelty hyvin kulkeva juoni, joka pääsee myös yllättämään katsojan. Juonesta jää harmittamaan ainoastaan se, että klooniarmeija otetaan Jedien keskuudessa liian puolihuolimattomasti vastaan, vaikka KUKAAN EI TIEDÄ kuka sen armeijan on tilannut. Vähän ehkä heppoinen reagointi. Suurin elokuvan ongelma on kuitenkin Anakinin ja Padmen väliset dialogit, jotka ovat täysin perseestä. Ensinnäkin ne on todella huonosti kirjoitettuja, mutta myös se että jokaisen Anakinin kohtauksen aikana pitää väkisin tuoda esiin tämä tuleva kääntyminen pimeälle puolelle. Raivostuttavan alleviivaavaa. Näyttelijää en moiti lainkaan, hän tekee sen mitä käsikirjoitus käskee.
Sithin kosto jatkaa samalla tasolla kuin Kloonien hyökkäys. Juoni toimii; on yllätyksiä, on taisteluja, on hiljaisia hetkiä. Jälleen Anakinin ongelmia kuvataan paljon, mutta tällä kertaa se ei häiritse enää lainkaan, koska muuttuminen Darth Vaderiksi alkaa jo ensimmäisessä taistelukohtauksessa. Oikeastaan pidän muutosta ja tunneskaaloja todella hyvinä. Lisäksi elokuvan viimeinen tunti on hyvällä tavalla todella piinaava ja ahdistava.
Itse en kaivannut vanhaa Darth Vaderia elokuvaan lainkaan, vaan minulle tuo loppu on erinomainen.

Mutta se vanhoista...

Uudelta elokuvalta odotan todella paljon, varsinkin sen jälkeen kun olen nähnyt trailerit. Toiveissa on oikeastaan kaksi asiaa.
Ensinnäkin toivon että tässä ensimmäisessäkin elokuvassa on jokin oma juonensa, joka saadaan päätökseen ilman että koko sarja seuraa samaa isoa kuvaa alusta loppuun. Yhden ison juonen seuraaminen olisi mielestäni hyvin raskas vaihtoehto ja tekee yksittäisten elokuvien katsomisen täysin turhaksi. Tietenkin toivon ja uskon että taustalla kulkee se iso juoni kokoajan eteenpäin, mutta kuitenkin haluan nähdä jonkin huipennuksen tämän elokuvan lopussa.
Toinen asia jota toivon on se, että elokuva ei olisi liian kevyt tyyliin Disneyn Pirates of the Caribian. huumoria saa olla ja näköjään onkin kun Han solo on mukana, mutta se, että kuinka paljon sitä käytetään onkin haastavampaa. Toisaalta en myöskään haluaa mitään tosikkomaista Star Trek-meininkiä.

Kiitos muuten palstaveljille hyvästä keskustelusta. Spekulaatiot ovat erinomaisia ja hauskaa seurattavaa tässä vaiheessa!
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Leija muistaa äitinsä VIssä, mutta nyt Padme kuoleekin synnytykseen...

Eikös 5 tai 6 kun Luke kysyy Leialta muistaako mitään äidistä, niin Leia vastaa jotain että muistaa sen että äiti oli erittäin kaunis mutta surullinen. Ja Padmehan on oli kaunis ja itki synnytyksessä?
 

cornix

Jäsen
Olen ajatellut katsoa Star warsit, josko sitten ymmärtäisi hiukan missä tässä hypessä on kysymys. Kannattaako katsoa ensin nuo uudemmat 1-3 vai ilmestysjärjestyksessä eli 4-6?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen ajatellut katsoa Star warsit, josko sitten ymmärtäisi hiukan missä tässä hypessä on kysymys. Kannattaako katsoa ensin nuo uudemmat 1-3 vai ilmestysjärjestyksessä eli 4-6?
Tarkoitushan nuo on katsoa 1-6, mutta itse katsoisin silti ensin 4-6, koska 4-6 ovat parempia elokuvia ja niistä saa enemmän irti näin.
 

cornix

Jäsen
Tarkoitushan nuo on katsoa 1-6, mutta itse katsoisin silti ensin 4-6, koska 4-6 ovat parempia elokuvia ja niistä saa enemmän irti näin.
Ok. Onko juonen kannalta oleellista eroa missä järjestyksessä nuo katsoo? Tai siis onko juoni suoraa jatkumoa? Mä en koskaan skidinä enkä sen jälkeenkään SW jaksanut katsoa joten oon aika tabula rasa tässä. Hyvä tilanne olisi sen vuoksi katsoa 1-6 järjestyksessä.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ok. Onko juonen kannalta oleellista eroa missä järjestyksessä nuo katsoo? Tai siis onko juoni suoraa jatkumoa? Mä en koskaan skidinä enkä sen jälkeenkään SW jaksanut katsoa joten oon aika tabula rasa tässä. Hyvä tilanne olisi sen vuoksi katsoa 1-6 järjestyksessä.
Oikeastaan ei ole väliä kummat katsoo ensin, koska molemmat sarjat spoilaa toinen toistaan.
Eli katsot kummassa järjestyksessä tahansa, niin tiedät jo jotain tulevista elokuvista.

edit. niin ja episodit 1-6 ovat jatkumoa, mutta 3 ja 4:n välissä on n. 20-25 vuotta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oikeastaan ei ole väliä kummat katsoo ensin, koska molemmat sarjat spoilaa toinen toistaan.
Eli katsot kummassa järjestyksessä tahansa, niin tiedät jo jotain tulevista elokuvista.
Jep. Valtaosa katsojista on nähnyt elokuvat järjestyksessä 4-6 ja sitten 1-3, joten siinä mielessä olisi varmasti mielenkiintoista katsoa järjestyksessä 1 - 6. Episodi 1 on tosin aikamoista kuraa, joten on riskinsä jaksaako sen jälkeen enää katsoa loppuja. :)
 

MainMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
niin ja episodit 1-6 ovat jatkumoa, mutta 3 ja 4:n välissä on n. 20-25 vuotta.

Menee hiusten halkomiseksi, mutta minun käsitykseni mukaan Luke ja Leia ovat alle parikymppisiä nelososassa. Eli kolmosen ja nelosen välissä ei ole ihan 20 vuotta.
 

Apheu

Jäsen
Ok. Onko juonen kannalta oleellista eroa missä järjestyksessä nuo katsoo? Tai siis onko juoni suoraa jatkumoa? Mä en koskaan skidinä enkä sen jälkeenkään SW jaksanut katsoa joten oon aika tabula rasa tässä. Hyvä tilanne olisi sen vuoksi katsoa 1-6 järjestyksessä.

Ei nuo nyt ihan suoraa jatkumoa ole, sillä 4-6 ja 1-3 sisältävät omat tarinansa (4-6 Luke ja 1-3 Anakin), jotka huipentuvat osiin 3. ja 6. Oma valinta oikeastaan miten päin ne katsoo. Ehkä 1-3 on hivenen mielenkiintoisempaa seurattavaa, kun on aluksi katsonut 4-6, mutta niin. Toisaalta yhtenäinen tarina, eli ihan 1-6 aikajärjestyksessä on kuitenkin myös mielenkiintoinen kokonaisuus varmasti. 1-3 saa ehkä vähän selittävän ja historiamaisen leiman, jos katsoo 4-6 aluksi, mutta jos aloittaa ykkösestä, niin tällaista leimaa ei tule.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen joskus kuullut sellaisesta järjestyksestä jolle oli ihan perusteltu syy miksi näin on, siinä järjestyksessä tosin episodi I jää kokonaan pois. Eli se menisi näin:

IV, V, II, III ja VI

Tuossa järjestyksessä on kyllä se hyvä, että siinä ei niin paljoa tule spoilauksia oikeastaan vastaan ja jos ei todellakaan tiedä elokuvasarjasta yhtikäs mitään, niin tarinallisesti noin saattaisi jopa tosiaan saada eniten irti. I ei kaiketi tuohon näkemykseen kuulu, koska se ei niin elokuvana sisällä kovinkaan merkittäviä aineksia tarinaan. Voisi sen tuossa kuitenkin sujauttaa tuohon V ja II väliin kuitenkin.

Itse suosittelisin kuitenkin katsomaan ensiksi originaalitrilogian ja sitten viimeisimmän.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Sithin koston viimeinen tunti ahdistaa vielä tänäkin päivänä ja leffan ongelmakohdat edelleen toissijaisia. Voi olla että selitän vain paskaa timantiksi, mutta Christensen on mainio Anakin. En osaa edelleenkään nähdä tuossa jotain huippulahjakasta nuorta näyttelijää ylitulkitsemassa tunnetiloja. Hayden ilmentää todella hyvin sen paineen, ristiriidan ja tuskan mitä Anakin käy läpi. Jatkuvaa kärvistelyä ja vaikerointia kun ei tiedä miten päin olisi.
Ei omasta mielestänikään Hayden niin huono ollu mitä jotku fanit antaa ymmärtää. Varsinkin kohtauksissa joissa Anakinilla ei ole vuorosanoja Hayden pääsee tulkitsemaan paremmin ilman Lucasin tönkköä tekstiä. Obi-Wan on ihmishahmois ainoa joka kuulostaa jotenkin uskottavalta. Esim. Samuel L. Jacksonia ei kukaa uskalla haukkua, mutta olihan se paska ettei mitään järkeä. Mutta kai faneilla oli omat mielikuvat millainen Anakinin tulis olla niin se vituttaa enemmän "minä vihaan hiekkaa"-reploineen.

YouTubesta löytyy muuten tästä tämmönen 11 hyvää juttua prequel leffoista. Ja jos vanhojen leffojen dvd/blu-ray-muutokset kiinnostaa niin tässä myös mielenkiintoinen sarja. Joku nörtti nuuskinu aika tarkkaan nuo leffat sillä itse etes kaikkea noita millään hoksais.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tässä sinänsä mielenkiintoinen teoria siitä, että Jar Jar olisikin ollut voimakas sith.

Jar Jar Fan Theory - Album on Imgur
Ei ole mahdollista. Yodan kertoo faktan Mace Windulle osassa I: "Always two there are, no more, no less." Osassa I Sithit olivat Palpatine ja Darth Maul ja osassa II he olivat Palpatine ja Count Dooku. Osassa III Anakin tappoi Count Dookun ja hänestä tuli sittemmin Darth Vader.

Edit: Ja itse katsoisin Star Wars -leffat järjestyksessä 1-6, ihan tarinan vuoksi.



 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Olen itse parille kaverille, sekä naisystävälle näyttänyt leffat 1-6 järjestyksessä. Ainakin nämä ovat kovasti pitäneet tuosta järjestyksestä ja tarinan kokonaisuudesta. Tosin Sithin kostosta hyppäys lähes kolmekymmentä vuotta vanhempaan elokuvaan voi hieman visuaalisesti häiritä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Elokuvahistorian yksi isoimmista kohtauksista, jota lainataan, josta väänetään miljoona sektsiä, vitsiä ja jota viittauksena vilisee jokapaikassa. Tuo popkultuurin ikoninen kohtaus menee pilalle katsomalla 1-3 ensin. Siis oletuksena tietty, ettei tätä traagista asiaa tiedä etukäteen (kuten ei tietty vuonna 80 leffateatterissa istuneista tiennyt).

Joten TottaKai alkuperänen 4-6 ensin, zsiisus...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
EU on poistettu kaanonista, joten noita selityksiä Leijan äitinsä muistamiselle voi esittää... ObiWan ja droidit onkin jo erijuttu... ohan niitä muitakin. Eihän ne leffoja pilaa, vaan lähinnä mainitut dialogin kökköydet. Org. Leffoissahan Carrie Fissher kirjoitti dialogia paremmaks kuliseissa kuvausten lomassa. Prequel aikoihin Lucasin asema oli niin iso, että vaikka setillä ois ollu parempi dialogisti, tuskin ois uskaltanu siihen puuttua (jos JarJar ei saanu työryhmää reagoimaan, niin mikä sit)
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen usein miettinyt, että tarkoittikohan Leia sitä ottoäitiään? Mitään tietoa ei kai ole siitä, että olivatko Organat enää elossa silloin kun Alderaan posautettiin tuusannuuskaksi. Toki nyt uudemman trilogian valossa saa sen käsityksen, että Leia huolimatta siitä, että oli vastasyntynyt jotenkin vaistomaisesti muistaisi Amidalan ja tämän viimeiset kärsimykset ennen kuoleemaansa. Jedin Paluussa nyt ei voinut oikein tietää oliko kyse biologisesta äidistä vai ottoäidistä. Se jäi siinä mielestäni hiukan auki. Leia nyt kuitenkin taisi luulla olevansa Organoiden oikea lapsi, ennen kuin Luke kertoi, että he ovat kaksosia.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Koko tarinan kannalta ehdottomasti 1-6. Se että vitosessa tulee iso paljastus ei mene pilalle kun ajattelee asiaa hahmon näkökannalta. Siinä järjestyksessä ei tule ihmeteltyä että miten tuokin on mahdollista tai miten tämä hahmo joutui tälläiseen tilanteeseen kun ne ovat pohjustettu aikaisemmin. Tarina menee jouhevasti eteenpäin.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Ei ole mahdollista. Yodan kertoo faktan Mace Windulle osassa I: "Always two there are, no more, no less." Osassa I Sithit olivat Palpatine ja Darth Maul ja osassa II he olivat Palpatine ja Count Dooku. Osassa III Anakin tappoi Count Dookun ja hänestä tuli sittemmin Darth Vader.
Minä tulkitsen tämän niin, että Yoda tarkoitti sithien toimivan aina pareina oppipoika-mestari mallilla, ei yksin eikä suurempina ryhminä. Tuskin se mikään fysiologinen mahdottomuus on, että kolme jediä kääntyisi kerrallaan pimeälle puolelle.

Toki ajatukseltaan koominen tuo Jar Jar Binksin sith-kytkös, mutta teoria on itseasiassa hyvin perusteltu ja varsin uskottavaa. Suosittelen lukemaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä tulkitsen tämän niin, että Yoda tarkoitti sithien toimivan aina pareina oppipoika-mestari mallilla, ei yksin eikä suurempina ryhminä. Tuskin se mikään fysiologinen mahdottomuus on, että kolme jediä kääntyisi kerrallaan pimeälle puolelle.
Joo en itsekään usko, että se ihan täysin noin menee. Esim. Dooku, eli Darth Tyranus kääntyi aika nopsaan pimeälle puolelle ja Darth Sidiouksen kätyriksi/oppilaaksi siinä jossain episodien I ja II välillä, joten eiköhän hänessä ole ollut potentiaalia pimeän puolen mieheksi jo tovin aikaa. Ns. "kaappisithejä" uskon, että on löytynyt jatkuvasti. Sellaisia kunnianhimoisia jedejä jotka on valmiita astumaan sithiksi sithin paikalle, heti kun tilaisuus tulee. Lisäksi universumi on niin laaja, että voihan siellä piileskellä vaikka mitä harjoittajia. Pimeä puoli on kuitenkin läsnä paikassa, kuten Dagobahilla siinä yhdessä luolassa minne Luke änkesi. Se tietysti, että Voiman käyttö vaatii harjoitusta ja opetusta tekee sen, että täysiverisiä sithejä lienee se kaksi, koska päättivät niin olevan. Kaikenlaiset alkeellisemmat pimeää puolta harjoittavat voi tietysti olla sitten mahdollisia.

Saa nähdä mitä tuleva episodi kertoo tuon osalta. Knights of Ren herättää tietysti heti ajatuksen, että voivat olla alkeellisia harjoittajia Voiman pimeässä puolessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös