Itsekin tulin katsoneeksi episodit 1-3 Foxilta ja täytyy myöntää että yllätyin positiivisesti. Viimeksi siis olen nähnyt elokuvat elokuvateatterissa. Alkuperäinen trilogia sen sijaan on tullut nähtyä moneen kertaan.
Ensimmäinen osa on, kuten moni muukin täällä on sanonut, täyttä kuraa johtuen monesta syystä: Pahin ongelma on tietenkin juoni/käsikirjoitus, joka on jotenkin niin väkisin väännetyn tuntuinen kaikkine kilpa-ajoineen. Hahmoista JarJar on aivan kamala, samoin koko heidän rotunsa on täysin epärealististen tyhmä verrattuna heidän käyttämäänsä teknologiaan. Lisäksi Darth Maulin mitätön rooli on harmi.
Toiseen osaan on sen sijaan kehitelty hyvin kulkeva juoni, joka pääsee myös yllättämään katsojan. Juonesta jää harmittamaan ainoastaan se, että klooniarmeija otetaan Jedien keskuudessa liian puolihuolimattomasti vastaan, vaikka KUKAAN EI TIEDÄ kuka sen armeijan on tilannut. Vähän ehkä heppoinen reagointi. Suurin elokuvan ongelma on kuitenkin Anakinin ja Padmen väliset dialogit, jotka ovat täysin perseestä. Ensinnäkin ne on todella huonosti kirjoitettuja, mutta myös se että jokaisen Anakinin kohtauksen aikana pitää väkisin tuoda esiin tämä tuleva kääntyminen pimeälle puolelle. Raivostuttavan alleviivaavaa. Näyttelijää en moiti lainkaan, hän tekee sen mitä käsikirjoitus käskee.
Sithin kosto jatkaa samalla tasolla kuin Kloonien hyökkäys. Juoni toimii; on yllätyksiä, on taisteluja, on hiljaisia hetkiä. Jälleen Anakinin ongelmia kuvataan paljon, mutta tällä kertaa se ei häiritse enää lainkaan, koska muuttuminen Darth Vaderiksi alkaa jo ensimmäisessä taistelukohtauksessa. Oikeastaan pidän muutosta ja tunneskaaloja todella hyvinä. Lisäksi elokuvan viimeinen tunti on hyvällä tavalla todella piinaava ja ahdistava.
Itse en kaivannut vanhaa Darth Vaderia elokuvaan lainkaan, vaan minulle tuo loppu on erinomainen.
Mutta se vanhoista...
Uudelta elokuvalta odotan todella paljon, varsinkin sen jälkeen kun olen nähnyt trailerit. Toiveissa on oikeastaan kaksi asiaa.
Ensinnäkin toivon että tässä ensimmäisessäkin elokuvassa on jokin oma juonensa, joka saadaan päätökseen ilman että koko sarja seuraa samaa isoa kuvaa alusta loppuun. Yhden ison juonen seuraaminen olisi mielestäni hyvin raskas vaihtoehto ja tekee yksittäisten elokuvien katsomisen täysin turhaksi. Tietenkin toivon ja uskon että taustalla kulkee se iso juoni kokoajan eteenpäin, mutta kuitenkin haluan nähdä jonkin huipennuksen tämän elokuvan lopussa.
Toinen asia jota toivon on se, että elokuva ei olisi liian kevyt tyyliin Disneyn Pirates of the Caribian. huumoria saa olla ja näköjään onkin kun Han solo on mukana, mutta se, että kuinka paljon sitä käytetään onkin haastavampaa. Toisaalta en myöskään haluaa mitään tosikkomaista Star Trek-meininkiä.
Kiitos muuten palstaveljille hyvästä keskustelusta. Spekulaatiot ovat erinomaisia ja hauskaa seurattavaa tässä vaiheessa!