Johan täällä nyt on vääntöä asioista, joista ei oikeastaan voi edes väitellä. Taatusti osilla 1-3 on faninsa. Vähemmistössä todennäköisesti ovat. Mutta sekin on taasen niin häilyvää, että mikä on fanitusta. Milloin jokin on sataprosenttista paskaa ja niin edelleen. Harva pelkkien 4-6-osien kanssa vuosikaudet elänyt pitää osia 1-3 mitenkään erinomaisina. Mutta tuskinpa heistäkään kaikki niitä mitenkään ylitsepääsemättömästi inhoavat. Faktaa on vain se, että kukaan ei voi mennä sanomaan jollekin toiselle, onko hänen elokuvanautintonsa väärin. Se on vain elokuvaa. Jos jostain pitää, siitä sitten pitää. Turha siinä kenenkään on ryhtyä kitisemään, että "väärin nautittu" etc. En tiedä enää, kuka täällä mitäkin on väittänyt, enkä siis oletakaan mitään. Totesin vain.
Itse kuulun siihen populaan, joka eli koko lapsuutensa ja nuoruutensa vanhojen leffojen parissa ja koin osat 1-3 varhaisaikuisuuden hetkillä tuossa ikävuosina 19-25? Kolmen vuodenko välein ne saapuivat?
Mitäkö olen mieltä osista 1-3?
Olen joskus mielessäni verrannut niitä hieman kuin LotR:ia ja Hobittia. Ensimmäinen oli mahtavalla pieteetillä väkerretty eeppinen mestariteos, jonka tehosteista melko suuri osa tehtiin muutoin kuin digitaalisesti. Ja sen vuoksi se näyttikin niin julmetun hyvältä. Pieninpiinkin yksityiskohtiin kiinnitettiin huomiota.
Hobitti sitten tuupattiin tuutista ulos green screeniä vasten huidottuna ja vähän kuin lopulta ketään ei suuresti koko touhu jaksaisi edes kiinnostaa. Mutta tehdään nyt, kun kerta oltiin päätetty, että tehdään.
Joskin jos minun pitää nyt verrata näitä kahta elokuvasaagaa, suurempi ero Jacksonin tuotosten välillä oli. Hobitit ovat oikeasti aika karmaisevaa kuraa. SW:n osat 1-3 olivat vielä kohtalaisia tekeleitä, jotka toki harmittavat sinänsä, koska niistä olisi oikeissa käsissä saatu irti niin paljon enemmän.
Mutta silti minä katson vielä tulevaisuudessakin osat 1-3, kun ryhdyn joskus katsomaan koko paskaa läpi. Ne kuuluvat asiaan. Ehkä tämä voi johtua siitä, etten suhtaudu koko elokuvasarjaan niin järin vakavasti, vaikka uudet leffat aina herättävätkin suuria fiilareita.
Roguen Onesta on sanottava sen verran, että se oli ihan kiva. Leffanahan se ei ollut kummoinen ja pakko kompata jotain edeltävää kirjoittajaa siitä, että jos kyseessä ei olisi ollut SW-elokuva, olisi se kyllä ollut aika haukottava. Mitään ihmeempää juontahan ei elokuvassa ollut ja paikatkin lopulta vilistivät melko nopeasti, kuten hahmotkin. Lopetus oli sitten toki eeppinen, koska Star Wars IV - New Hope. Mutta jos esim. tämä olisi ollut tyystin irrallinen elokuva, en tiedä, mitä siitä olisi pitänyt ajatella.
Nyt toki kaikkea pientä nippelikarkkia oli pitkin leffaa. Tykkäsin siis tietysti. Mutta pakko silti myöntää, että vaikka Vader lopuksi jyräsikin tyylillä, oli aivan hetken elokuvan loppumisen jälkeen tunne, että jotain tästä vaan puuttuu. Ja se on tietysti se, että elokuvassa ei vain ollut jedi vs. sith - viritystä laisinkaan. Siis mitä hemmettiä?! :D No, niin se vaan on. Nyt kuolevaiset tekivät elokuvan. Hyvä fiilis jäi silti 8. osaa odotellessa.