Olihan tuo loistava, ja nimenomaan paluu juurille. Episodien 1-3 piirretyltä näyttäneet taistelukohtaukset loistivat poissaolollaan ja hyvä niin. Varsinaista arvostelua on kaltaiseni fanipojan turha kirjoittaa, mutta hyvin on Disney tällä kertaa homman hoitanut, vaikka ensireaktio Disneyn ostettua oikeudet oli järkytys. Sarjan isä Lucas ryssi nuo episodit 1-3 ihan itse. Ja erityisplussa vanhojen starojen mukaan saamiselle, eihän tuo olisi ollut sama ilman heitä. Ilmeisesti Luke ja Leia tullaan näkemään jatko- osissakin, sellainen vaikutelma mulle ainakin jäi. En tähän ketjuunkaan uskaltanut aiemmin tulla kurkkimaan, ja Luken minimaalinen rooli elokuvassa tuli ihan puskista. Olin etukäteen aivan varma, että episodien 1 ja 4 tavoin vanha jedi heittää elokuvassa henkensä.
Useat pikkuviittaukset vanhoihin leffoihin hymyilyttivät myös, enkä noita varmaan edes kaikkia ensikatsomalla huomannut. Mutta ainakin baarikohtaus, jätekuilu ja "shakki" Falconilla jäivät mieleen.
Jos jotain negatiivista hakee, niin juonen lähtöasetelmasta olin hieman yllättynyt ja pettynytkin. Aivan kuin episodin 6 veret seisauttavaa voittoa ei olisi ollutkaan, vaan uusi pahisryhmittymä oli jo valmiina ja vallassa, ja hyvikset olivat taas vastarintaliikkeen osassa. Ja aikaahan ei ollut siis kulunut episodin 6 tapahtumista kuin sen n. 30 vuotta. Mutta toisaalta ymmärrän, nyt ei tarvinnut kuluttaa leffa- aikaa ritarikunnan nousun esittelyyn.
Ja kuolemantähden toimintaperiaate varmaan käsitelty jo useaan otteeseen. Ei vaan voi planeettajärjestelmistä aurinkoja imeä tyhjiin ilman vakavahkoja seuraamuksia :)