Eilen tuli itsekin käytyä tutustumassa uuteen osaan. Oli ensimmäinen teatterissa näkemäni Star Wars (kun en alkuperäisten aikaan ollut vielä syntynyt ja esiosien aikaankin oli leffakäynnit melko harvinaista herkkua), ja kyllähän tuon jälkeen ehkä hieman paremmin ymmärtää miksi jotkut ovat sitä mieltä, että nuo on nähtävä nimenomaan isolta kankaalta. Episode 1:tä lukuunottamatta olen pitänyt kaikkia aiempia semmoisina 7-9 (/10) arvoisina, ja samaan joukkoonhan tämäkin meni.
Itse jakaisin leffan kolmeen osaan: ennen Hania, Hanin aikana ja Hanin jälkeen. Näistä keskimmäinen oli ehdottomasti paras osa. Eikä ainoastaan Harrison Fordin ansiosta, vaan tuona aikana tarina myös pysyy paremmin kasassa. Alussa tuntui, että katsojaa pommitettiin liian paljolla ja leffan tyylilaji tuntui muuttuvan kohtauksesta toiseen kun pompittiin eri hahmojen luona. Kun joukko saatiin kasaan, lähti tarina kulkemaan oikeaan suuntaan. Lopussa taasen tuntui, että Reystä tehtiin jatkoa ajatellen aivan liian vahva. Olen nyt kuluneen päivän aikana hieman lieventänyt kantaani, sillä olihan sith-to-be loukkaantuneena tuossa tilanteessa, ja henkisestikin melko sekaisin. Annan täten seuraavalle elokuvalle mahdollisuuden selittää Reyn ja Kylon kehityksen tähän pisteeseen.
Minua ei sinällään haittaa Death Star v.3.0, mutta tälläkin kertaa vain hyvikset tuntuivat keksivän (puolessa sekunnissa) sen heikon kohdan. Pahiksilla olisi voinut olla "hieman" paremmat puolustukset tuolla alueella tai parhaassa tapauksessa kunnon ansa odottamassa NELJÄÄ (!!!) tunkeutujaa. Tuvakamerat eivät taida muuten kuulua (uudenkaan) imperiumin aseistukseen. Perhanan säästöbudjetti...
Itse olisin toivonut Kylon "kääntyvän" valon puolelle, vain puukottaakseen isukkia ja kapinallisia selkään seuraavan elokuvan puolivälin paikkeilla. Näin olisi saatu vähän erilaista tarinankulkua ja Hanin kuolemalle merkitystä, sekä mahdollisuus saada Han ja Luke hetkeksi yhteen. Nyt tuo ei tuntunut missään, kun sen näki tänne kaukaiseen galaksiin saakka heti dialogin alettua. Nyt epäilen vahvasti Kylon vetävän pahiksena episode 9:n loppuun saakka, kunnes pelastaa Reyn isoisänsä esimerkin mukaisesti. Toki tuo ehdottamani käänne olisi sitten vaatinut toisen voimaa käyttävän pahiksen ottamaan Reyltä turpiin, mutta eihän tuo olisi juurikaan vaatinut kässärin muokkaamista. Olisi vain ollut toinen, henkisesti tasapainoisempi, mutta potentiaaliltaan heikompi voimankäyttäjä kummallisella naamalla varustettuna (Maul v.2.0) Kylon oikeana kätenä
Toivottavasti jatkossa nähdään enemmän Oscar Isaacia. Loistava näyttelijä, ja Poe vaikuttaa todella sympaattiselta hahmolta. Plussaa siitä, ettei ole Skywalker