Mainos

Täällä haukumme Koivusalon Pohjantähden

  • 41 014
  • 149

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa, älä tuu siihen mitään Liisoja veteleen senkin joonaskastreeni.

Sillä tuon "Tähden" perään kysymysmadon laitoin kun en ihan varma ollut. Ei sattunut kirja tänne bantumaille mukaan, joten en pysty tarkistamaan. Vai pitäiskö nyt hommata paikalle poliisikoira asiaa tutkimaan?

Ei maar, kyllähän se varmaan Liisa oikea ensimmäinen hepo on. Helposti voin tämän myöntää ja paikalleen laittaa, olen meinaan pikkuisen herrasmies itsekkin.

Liisa oli siis Koskelan ensimmäinen hevonen, Kiviojan Vikiltä ostettu, Kivivuoren Otto oli auttamassa kaupanteossa. Liisan varsa oli Vilppu ja Pokun Jussi osti varsana.

Tähti oli puolestaan pappilan jalorotuinen vaunuhevonen, mikä oli ostettu vaunujen kera ruustinnan isän perintörahoilla. Tämänhän Ellen Salpakari sanoi miehelleen, kun tämä arveli heidän elävän turhan suureellisesti...
 

kovalev

Jäsen
Mellolakin oli minusta hyvä, kirjoissa hänen esiintymisensä ei luonut kuvaa ainakaan mistään järjen jättiläisestä.
Makuasioita, niin kuin koko jatkoaika, mutta minusta Juhani Kumpulainen vetää tässä roolissa pisteet kotiin aivan heittämällä.
Lohtander on aivan liikaa vain Lohtander.

Itse kirjoitin jo aikoinaan ennen elokuvaa, että haluaisin nähdä Vesa-Matti Loirin Mellolana, ja haluaisin edelleen nähdä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koivusalon Pohjantähden jälkimmäinen osa tulee elokuvateattereihin syyskuussa ja elokuvan traileri on jo nähtävissä Artista Filmi Oy:n kotisivuilla osoitteessa:

http://www.artista.fi/tpa2trailer/tpa2.html

Täytyy todeta, että tämän perusteella ainakin näyttää lupauksia herättävältä. Edvin Laineen Akseli ja Elina oli monessa mielessä melko tökerö. Nyt ainakin näyttää olevan mukana monia sellaisia kohtauksia, jotka minusta olisivat erittäin tärkeitä tarinan kannalta. Laineella esim. lapualaisaika jäi minusta torsoksi, kun maamme historian yksi merkittävimmistä tapauksista, eli Mäntsälän kapina, jäi kokonaan näyttämättä. Mikäli ymmärsin trailerin oikein, Koivusalolla on ainakin mukana Pentinkulman suojeluskunnan kapinaan lähtö.

Ja Akselin ja Hellbergin myöhempi kohtaaminen näyttää olevan mukana. Hyvä näin - tuo oli minusta kirjassa tärkeä välikohtaus, joka kuvasti hyvin Akselin luonteen muuttumista kapinan jälkeen.

edit 1: Ja hauskasti on otettu mukaan kohtaus Tuntemattomasta Sotilaasta. Kirjassahan Vilhon kuolemaa käsitellyt kappale oli esitetty käytännössä täysin samoin sanoin, kuin Tuntemattomassa. Tämä elokuvaan laitettu kohtaus, eli "Teitin täytyy nyt huolehtia semmoinen asia..." ei esiinny alkuperäisessä TPA:ssa.

edit 2: Artista Filmi Oy:n sivuilta löytyvän kuvagallerian perusteella Koivusalon tekele näyttää olevan A&E:ta uskollisempi trilogialle. Jos tulkitsin oikein, niin hengetöntä Akselia siinä näytetään yhdessä kuvassa kannettavan pois pelloilta.
 
Viimeksi muokattu:

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjasarjan kolmannesta osasta saa hyvin erilaisen elokuvan kuin Lainen Akseli ja Elina, ilman että tekee omia sovelluksia, mitä Laine teki.
Odotan elokuvaa suurella mielenkiinnolla.

Ensimmäisen osan DVD tuli kauppoihin toissa perjantaina ja se tuli hankittua tuoreeltaan. Katsominen saa odottaa kesälomaa ja sitten pystyn tekemään vertailun Laineen ja Koivusalon versioiden välillä, kun ehdin katsoa molemmat useampaan kertaan.
 
Mielestäni Koivusalon TPA:n ensimmäinen osa jäi Laineen vastaavalle selvästi. Laine onnistui mielestäni paremmin luomaan hahmoihin persoonaa. Koivusalon teoksessa persoonat jäivät torsoiksi ja tavallaan sen varaan, ovatko katsojat lukeneet kirjan vai eivät. Minä olen lukenut montakin kertaa, mutta vaimo ei ja hänen kanssaan käytiin Koivusalon tekele teatterissa katsomassa.

Lisäksi Koivusalo herkuttelee mielestäni hieman liiaksi hurmeisilla kohtauksilla ja lisäsipä sinne mm. raiskauskohtauksen, jota ei itse kirjassa edes esitetä.

Ja jossain määrin epäuskottavalta tuntui katsella, että lähes 50-vuotias mies ja 40-vuotias nainen esittävät parikymppisiä. Eikä mielestäni Ilkka Koivulan raamit olleet lainkaan riittävät Akselin rooliin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni Koivusalon TPA:n ensimmäinen osa jäi Laineen vastaavalle selvästi. Laine onnistui mielestäni paremmin luomaan hahmoihin persoonaa. Koivusalon teoksessa persoonat jäivät torsoiksi ja tavallaan sen varaan, ovatko katsojat lukeneet kirjan vai eivät. Minä olen lukenut montakin kertaa, mutta vaimo ei ja hänen kanssaan käytiin Koivusalon tekele teatterissa katsomassa.

Mielestäni tuo Laineen versio on Koivusalon versiota hankalampi niille, ketkä eivät ole kirjaa lukeneet. Siinä tulee kohtauksia kohtausten perään ilman, että ne nivoutuvat mitenkään ihmeemmin kokonaisuudeksi. Elokuvaa pystyy kyllä hyvin seuraamaan, jos kirjan juoni on hallussa, mutta ilman tätä homma menee huomattavan vaikeaksi. Meikäläisen emäntä näki Laineen version ensimmäisen kerran ilman sitä, että oli kirjan lukenut. Toisella kerralla katsoimme elokuvan heti, kun hän oli saanut luku-urakkansa valmiiksi. Silloin filmatisointi tuntui hänestä toimivammalta. Yhtä kaikki, me molemmat pidimme Koivusalon elokuvasta enemmän.

On totta, että Laine korostaa persoonia enemmän. Minusta niissä korostuksissa mennään vaan paikoin ylinäyttelemisen puolelle. Sama ilmiö on nähtävissä vieläkin voimakkaampana Laineen Tuntemattomassa. Mollbergin versiossa ihmiset olivat normaalimpia.

Mielestäni Laine on yrittänyt elokuvallaan jossain mielessä liikaa. Hän yrittää seurata suhteellisen tasapuolisesti koko Pentinkulman asioita. Tässä on kuitenkin liikaa tavaraa kolmeen tuntiin, ja seurauksena on juurikin tuo edellä mainitsemani sekava sillisalaatti, jossa kohtaukset eivät nivoudu sujuvasti yhteen. Koivusalo tekee heti alussa pelkistyksen: hän keskittyy pitkälti Akseliin ja tämän perheeseen. Paljon tavaraa jää siis pienemmälle huomiolle, mutta kokonaisuus on huomattavasti yhtenäisempi, ja siksi minusta parempi.

Yli-ikäisyysongelmat vaivasivat molempia elokuvaversioita. Elokuvat käsittelevät niin pitkää aikaa, että tarvittaisiin melkeinpä - hahmosta riippuen - neljä tai viisi näyttelijää heitä esittämään. Ehkä tuo mainitsemasi Akselin ja Elinan yli-ikäisyys ei häiritse enää kakkososassa.
 

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Myöhässä, mutta kuitenkin...

Koska huomasin tämän viestiketjun vasta nyt, pistän omassa blogissani 7. joulukuuta viime vuonna esittämäni arvion Koivusalon tuotoksesta näkyville. Tiivistettynä mukana on sekä hyvää että huonoa:

Mitenkään vähäpätöinen positiivinen seikka ei ole se, että Timo Koivusalon uusi versio antaa mielestäni Edwin Laineen (1968) tulkintaa realistisemman kuvan vuoden 1918 tapahtumista, etenkin niiden loppuvaiheista. Erityisen selvästi tämä tulee esiin Töyryjen ja Lauriloiden välisissä suhteissa. Ne olivat tosin täynnä katkeruutta jo alusta alkaen – saaden vain verisen huipennuksensa vuoden 1918 keväällä. Koivusalo uskaltaa osoittaa tulkinnassaan myös sen, että 1918 sodassa valkoinenkin osapuoli syyllistyi selittämättömiin raakuuksiin, kuten punaisten naisvankien raiskauksiin. 41 vuotta sitten Laine piti valkoisen osapuolen maineen tältä osin koskemattomana. Niinikään Koivusalo onnistuu mielestäni Lainetta paremmin kuvaamaan punaisen ja valkoisen osapuolen elintaso- ja –olosuhteiden jyrkkää eroavuutta.

Koivusalo käyttää läpi elokuvan samoja näyttelijöitä, jotka osoittautuvat voittopuolisesti aivan liian vanhoiksi. Niin kuin rouva Valtiosihteeri tiivisti: ”Viisikymppinen Eija Vilpas [Aliina Laurilana, MT] ei vaan voi näytellä uskottavasti pienen lapsen äitiä”. Mitäpä tuohon lisäämään! Omaan silmääni pisti myös tietynlainen naishahmojen tasapaksuus ja voimattomuus: eipä Elina (Veera Kiiskinen) paljon hätkähdä, kun hän saa tietää Akselin (Ilkka Koivula) naineen Leppäsen Aunea (Miia Selin)!

Musiikki tässä reilut kolme tuntia kestävässä elokuvassa on aivan liian ”majesteettimäistä”. Tuskin muut kuin kuninkaalliset tanssivat nykyäänkään häitänsä sinfoniaorkesterin säestyksellä ja nyt kuvattiin sentään viime vuosisadan alun suomalaista maaseutua; vähempikin olisi siis riittänyt!

Yksittäisistä roolihahmoista nostan esiin Sulevi Peltolan (Preeti Leppänen), Miia Selinin (Aune Leppänen) ja Oiva Lohtanderin (Mellolan isäntä) mainiot tulkinnat. Tämä elokuva kannattaa ilman muuta käydä katsomassa, mutta miksikään kassamagneetiksi se ei nouse. Sitä kertoo sekin, että lauantain iltapäivänäytös ei vetänyt Plevnan suurinta salia edes puolilleen.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Heitänpä tiivistelmän toisaalla kirjoittamastani arvostelusta ko. elokuvasta. itse olen Tuntematon- ja pohjantähtifani. Molemmat kirjat on tullut aikoja sitten opeteltua ulkoa ja niitä myöten omaan jonkinlaisen viha-rakkaussuhteen myös kirjoista tehtyihin elokuviin. Tätä Koivusalon leffaa kohtaan ei tosin jäänyt sene enempää vihaa kuin rakkauttakaan, vaan ennemminkin fiilis, että tässäkö tämä nyt sitten oli?

Minä odotin, mitä uutta tulkintaa Koivusalolla on tarjota Laineen elokuvan jälkeen. Koivusalo itsekin viritti siinä suhteessa odotukset korkealle ilmoittamalla, että hän ohjasi tämän ajan tulkinnan Pohjantähdestä.

Valitettavasti jouduin tuossa suhteessa pettymään. Minulle ei jäänyt käteen mitään sellaista, joka Koivusalon versiossa olisi enemmän ”tätä päivää”, tai edes kovin erilailla kuvattua kuin Laineen versiossa. Täällä Pohjantähden alla on valtaisan laaja teos, josta Lainekin sai elokuvaansa mahtumaan vain ripauksen – minusta hän jätti pois monia hyvinkin tärkeitä vaiheita.

Koivusalo olisi hyvin voinut tehdä aidosti oman version, aivan kuten Rauni Mollberg teki Tuntemattomasta Sotilaasta. Esimerkiksi olisi ollut mielenkiintoista jos Koivusalo olisi tuonut elokuvaan Susi-Kustaan - tuon kaikkien normien ulkopuolelle asettuvan anarkistin. Sen sijaan hän teki toisinnon Laineen Pohjantähdestä ripotellen siihen vain hieman omia mausteita.

Laineen elokuvan muotissa pysyminen ei ole minusta edes varman päälle pelaamista, vaan siinä Koivusalo toistaa Laineen version heikkoudet. Kun mukaan on pitänyt saada mahdollisimman paljon tavaraa, etenevät kohtaukset niin nopeasti ettei tunnevaihteluissa pysy mukana. Esimerkiksi kohtaus, jossa Elina uhkaa jättää Akselin koska on saanut kuulla hänen olleen Aunen kanssa. Silloin Akseli uhkaa tappaa itsensä ja samassa hetkessä ollaan taas kaulakkain. Minussa kohtaus sai aikaan enemmän vaivautunutta huvittuneisuutta kuin suuria tunteita.

Tapahtumia ja ihmisiä ei taustoiteta kunnolla. Laurilan Uuno tulee kuviin vasta kansalaissodassa, ja jostakin Anttoon repliikistä käy ilmi että hän on ollut vankilassa. Miksi hän on ollut vankilassa? Uuno puukotti miehen hengiltä, mutta se ei elokuvasta käy ilmi. Muutenkin henkilöt tulevat ja katoavat yhtä satunnaisesti ilman, että katsojalle selviää kenestä on kyse ja miten hänelle kävi. Koivusalo ilmeisesti olettaa, että elokuvan katsoja ilman muuta tuntee tarinan ja siinä esiintyvät henkilöt.

Oikeastaan vasta kansalaissodassa meno tasoittuu. Tuleekin vähän sellainen tunne, että onko kaikki sitä ennen kuvattu vain ikään kuin välttämätöntä höystettä ja elokuvan varsinaisena tarkoituksena on kuvata sotaa 1918? Kansalaissodankin kuvaaminen on epätasaista. Vaikuttavinta jälkeä tehdään osapuolten harjoittaman terrorin kuvaamisessa - joskin siinäkin kuvaus noudattaa häiritsevän paljon Laineen esittämää. Taistelukohtaukset ovat sen sijaan kammottavan epärealistisia.

Pohjantähden vaikeus on, että siinä ei ole sen kaltaista draaman kaarta, joka luontevasti taipuisi elokuvaksi. Molemmat kirjasta tehdyt elokuvaversiot ovat minusta läpijuoksua, jossa määrä korvaa laadun. Laineenkin elokuvista Pohjantähti –trilogian III osaa kuvaava ”Akseli ja Elina” on minusta huomattavasti Pohjantähti –leffaa tasapainoisempi. Aikajänne on lyhyempi ja kertomus korostuneemmin juuri Akselin elämänkaarta mukaileva. Niinpä uskon Koivusalonkin onnistuneen paremmin kakkososassaan. Nähtäväksi jää. Annetaan taas kerran se kuuluisa mahdollisuus
 
Muutenkin henkilöt tulevat ja katoavat yhtä satunnaisesti ilman, että katsojalle selviää kenestä on kyse ja miten hänelle kävi. Koivusalo ilmeisesti olettaa, että elokuvan katsoja ilman muuta tuntee tarinan ja siinä esiintyvät henkilöt.

Oikeastaan vasta kansalaissodassa meno tasoittuu. Tuleekin vähän sellainen tunne, että onko kaikki sitä ennen kuvattu vain ikään kuin välttämätöntä höystettä ja elokuvan varsinaisena tarkoituksena on kuvata sotaa 1918? Kansalaissodankin kuvaaminen on epätasaista. Vaikuttavinta jälkeä tehdään osapuolten harjoittaman terrorin kuvaamisessa - joskin siinäkin kuvaus noudattaa häiritsevän paljon Laineen esittämää. Taistelukohtaukset ovat sen sijaan kammottavan epärealistisia.

Hyvin pitkälti samat tuntemukset. Mm. taistelukohtaukset olivat yksittäisiä välähdyksiä. Mielestäni olisi voinut paremmin selvittää pentinkulmalaisten matkan Tampereelle ja sieltä rintamalle sekä kyseisen tappion merkityksen koko sodan kannalta. Taistelut näyttäytyivät sivuseikkoina, mutta puhdistuksilla mässäiltiin suhteettoman paljon.
TPA on läpileikkaus suomalaisesta yhteiskunnasta vv. 1880-1950, ei pelkästään vuoden 1918 teloituksia.

Sistis kirjoitti:
Yli-ikäisyysongelmat vaivasivat molempia elokuvaversioita.

Jossain määrin, mutta Laineen versiossa oli 28-vuotias Aarno Sulkanen.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Kävin katsomassa kakkososan trailerin. Sen perusteella II maailmansota on aika korostuneesti esillä siinä leffassa. Toivottavasti sotakuvauksiin on nähty enemmän vaivaa kuin ykkösosassa. Vaikka eivät taistelut Pohjantähdessä olekaan merkittävä juonne, niin kyllä se häiritsee jos ne on kuvattu toisella kädellä. Olihan II maailmansota toki merkittävä kirjan päähenkilöiden kannalta. Akselin siinä tapahtuneet menetykset mursivat lopullisesti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä odotin, mitä uutta tulkintaa Koivusalolla on tarjota Laineen elokuvan jälkeen. Koivusalo itsekin viritti siinä suhteessa odotukset korkealle ilmoittamalla, että hän ohjasi tämän ajan tulkinnan Pohjantähdestä.

Pohjantähti on siinä mielessä "vaarallinen" teos, että se on iskostunut syvälle ihmisten mieliin. Kovinkaan paljoa päivitystä tuohon ei monikaan ohjaaja uskalla tehdä. Mutta kyllä minä sanoisin Koivusalon tehneen silti tietyllä tavalla tämän ajan tulkinnan. Elokuva on raadollisempi ja ihmiset ovat realistisemman oloisia, kuin Laineen teatterimaisessa tulkinnassa.

Valitettavasti jouduin tuossa suhteessa pettymään. Minulle ei jäänyt käteen mitään sellaista, joka Koivusalon versiossa olisi enemmän ”tätä päivää”, tai edes kovin erilailla kuvattua kuin Laineen versiossa. Täällä Pohjantähden alla on valtaisan laaja teos, josta Lainekin sai elokuvaansa mahtumaan vain ripauksen – minusta hän jätti pois monia hyvinkin tärkeitä vaiheita.

Tästä Laineen ja Koivusalon elokuvien väitetystä samankaltaisuudesta olen tosiaan eri mieltä. Laine ottaa kohtauksia sieltä täältä yrittäen tavoittaa laajaa kokonaisuutta, jolloin lopputulos on hajanainen. Koivusalo menee kapeammalla sektorilla, mutta yhtenäisemmällä linjalla. Toki Koivusalo joissain kohdin tekee samoja suoristuksia, kuin Lainekin: työväentalon ensimmäisessä tilaisuudessa tanssitaan Akselin ja Elinan häitä, eikä Jannen ja Sannin, niin kuin kirjassa.

Koivusalo olisi hyvin voinut tehdä aidosti oman version, aivan kuten Rauni Mollberg teki Tuntemattomasta Sotilaasta. Esimerkiksi olisi ollut mielenkiintoista jos Koivusalo olisi tuonut elokuvaan Susi-Kustaan - tuon kaikkien normien ulkopuolelle asettuvan anarkistin. Sen sijaan hän teki toisinnon Laineen Pohjantähdestä ripotellen siihen vain hieman omia mausteita.

Toihan Koivusalo elokuvaan Laurilan Antin. Susi-Kustaata olisin toki toivonut minäkin.

Mollberg teki minusta "korjaavan version" Tuntemattomasta. Hän teki siitä realistisen ja tavoitti kirjan hengen. Mutta mitään kovinkaan paljoa omaansa hän ei siinä mielessä tuonut. Joka tapauksessa, huomattavasti parempihan hänen versionsa oli, kuin Edvin Laineen "rillumarei-teatteri-tulkinta".

Koska Edvin Laineen kädenjälki näkyy myös Pohjantähden ensimmäisessä versiossa, on siinä samoja ikäviä piirteitä henkilöhahmoissa, kuin Tuntemattomassa. Roolit ylinäytellään. Pohjantähteä vaivaa myös tuo edellä mainitsemani hajanaisuus. Koivusalo tekee minusta tietyllä tapaa Mollbergit: Poistaa tuon teatterimaisen ylinäyttelyn ja kuvaa realistisemmin tarinaa.

Laineen elokuvan muotissa pysyminen ei ole minusta edes varman päälle pelaamista, vaan siinä Koivusalo toistaa Laineen version heikkoudet. Kun mukaan on pitänyt saada mahdollisimman paljon tavaraa, etenevät kohtaukset niin nopeasti ettei tunnevaihteluissa pysy mukana.

Tästä olen kanssasi samaa mieltä. Minusta elokuvaa olisi voinut pidentää helpostikin vaikka puolella tunnilla.

Tapahtumia ja ihmisiä ei taustoiteta kunnolla. Laurilan Uuno tulee kuviin vasta kansalaissodassa, ja jostakin Anttoon repliikistä käy ilmi että hän on ollut vankilassa. Miksi hän on ollut vankilassa? Uuno puukotti miehen hengiltä, mutta se ei elokuvasta käy ilmi. Muutenkin henkilöt tulevat ja katoavat yhtä satunnaisesti ilman, että katsojalle selviää kenestä on kyse ja miten hänelle kävi. Koivusalo ilmeisesti olettaa, että elokuvan katsoja ilman muuta tuntee tarinan ja siinä esiintyvät henkilöt.

Tässä Koivusalo hoitaa kuitenkin pääsääntöisesti hommansa Lainetta paremmin. Esim. tuo Uuno-kohtaus ei Laineellakaan ole sen kummempi. Uuno tulee kehiin vasta Töyryllä mesottaessa, ja kertoja kertoo, että Uuno oli päässyt linnasta ja matkalla rintamalle hän poikkesi kotiin. Ei taustoja siinäkään käsitellä. Tuo puukotus-kohtaus olisi toki ollut ihan "mukava" lisä.

Laineella on vastaavia kohtauksia enemmänkin. Esim. kohta, jossa Jussi toteaa rintamalle lähteville pojilleen, että "teillä on vielä entisetkin tuomionne kärsimättä". Tuomioiden syitä ei ole aiemmin käsitelty elokuvassa. Laine myös jättää kokonaan käsittelemättä sen, miksi torpastaan irtisanottu Kivivuoren perhe kuitenkin asustelee siellä pitkään häädön määräpäivän jälkeenkin.

Oikeastaan vasta kansalaissodassa meno tasoittuu. Tuleekin vähän sellainen tunne, että onko kaikki sitä ennen kuvattu vain ikään kuin välttämätöntä höystettä ja elokuvan varsinaisena tarkoituksena on kuvata sotaa 1918?

Olen osittain samaa mieltä tässä. Laineella tuo ero on kuitenkin minusta vielä dramaattisempi. Siinä elokuva alkaa oikeastaan kunnolla toimia vasta siinä vaiheessa kun Akseli tuo kolme kivääriä mukanaan.

Pohjantähden vaikeus on, että siinä ei ole sen kaltaista draaman kaarta, joka luontevasti taipuisi elokuvaksi. Molemmat kirjasta tehdyt elokuvaversiot ovat minusta läpijuoksua, jossa määrä korvaa laadun.

Tästä osaltaan samaa mieltä. Etenkin kirjasarjan ykkösosa on hankala, koska siinä edetään välillä kuin hyppäyksin. Laine on ratkaissut tuon osan tekemällä kohtauksistaan "joukon valokuvia". Koivusalo etenee etenkin ykkösosan alun hyvin nopeasti keskittyen Akselin elämään. Lähestymistavat ovat siis erilaiset, eikä minusta voida sen takia sanoa, että Koivusalo toistaisi Laineen kädenjälkeä.

Laineenkin elokuvista Pohjantähti –trilogian III osaa kuvaava ”Akseli ja Elina” on minusta huomattavasti Pohjantähti –leffaa tasapainoisempi. Aikajänne on lyhyempi ja kertomus korostuneemmin juuri Akselin elämänkaarta mukaileva. Niinpä uskon Koivusalonkin onnistuneen paremmin kakkososassaan. Nähtäväksi jää. Annetaan taas kerran se kuuluisa mahdollisuus

Akseli ja Elina on minusta elokuvamielessä TPA:ta parempi, koska se on yhtenäisempi. Valitettavasti elokuvan käsikirjoitus on tökerö. Tärkeitä kohtauksia, kuten Mäntsälän kapina on kokonaan poistettu. Akseli ei kuole, Preeti on suhteellisen virkeässä kunnossa käymässä Kaarinan häissä, vaikka hänen pitäisi olla jo vuosia vainaana. Jos mies eläisi tuossa vaiheessa, hän olisi ymmärtääkseni lähemmäs satavuotias...
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Akseli ja Elina on minusta elokuvamielessä TPA:ta parempi, koska se on yhtenäisempi. Valitettavasti elokuvan käsikirjoitus on tökerö. Tärkeitä kohtauksia, kuten Mäntsälän kapina on kokonaan poistettu. Akseli ei kuole, Preeti on suhteellisen virkeässä kunnossa käymässä Kaarinan häissä, vaikka hänen pitäisi olla jo vuosia vainaana. Jos mies eläisi tuossa vaiheessa, hän olisi ymmärtääkseni lähemmäs satavuotias...

Minusta juuri se tekee Akselista ja Elinasta paremman kuin Pohjantähti -elokuvasta, että siinä on pyritty tekemään toimiva elokuva eikä mahduttamaan mukaan kaikkea - sinänsä tärkeää - kirjassa tapahtunutta. Juuri se tekee mielestäni sekä Laineen että Koivusalon Pohjantähti -leffoista läpijuoksemista ja tapahtumat jäävät kuvailun asteelle. Akselin sodan jälkeinen katkeroituminen jokatapauksessa elokuvasta näkyy vaikkei hänen kuoleemaansa asti leffaa viedäkään.

Mäntsälän kapina on tärkeä Salpakareille ja ehkä Kivivuorellekin, jonka taistelua lapuan liikettä vastaan kirjassa kuvataan melko paljon, mutta ei niinkään Akselille. Ja juuri Akseliinhan elokuva Akseli ja Elina keskittyy.
 

kovalev

Jäsen
Olen varmasti jo ueampaankin kertaan maininnut, että itse odotan vesi kielellä Kai Lehtisen Rautajärveä ja Jari Salmen Siukolaa. Linnan tapa käydä lapualaisuuden aika kolmen henkilön (Kivivuori, Siukola, Rautajärvi) lähikuvina oli nerokas ja tehokas. Voisi oikeastaan ajatella, että kyseessä on pienoiskoossa SDP (Janne K.) SKP (Siukola) ja Suur-Suomi -aate (Rautajärvi).
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Jep. Olisi myös hienoa jos leffassa olisi mukana kirjan lopussa tapahtunut Kivivuoren ja Siukolan välinen "sota" kokouksessa työväenyhdistyksen hallinnasta. Tuossahan tavallaan tuli yhden kokouksen kuvauksella esitettyä sodan jälkeisen Suomen suuntaa monellakin tapaa viitoittanut demarien ja kommunistien välinen taistelu.
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Mollberg teki minusta "korjaavan version" Tuntemattomasta. Hän teki siitä realistisen ja tavoitti kirjan hengen. Mutta mitään kovinkaan paljoa omaansa hän ei siinä mielessä tuonut. Joka tapauksessa, huomattavasti parempihan hänen versionsa oli, kuin Edvin Laineen "rillumarei-teatteri-tulkinta".

Pieleen meni sekin korjaus sitten. Kiusallisen alleviivaava, musiikittomuudellaan "sanomaansa" korostava tuotos, jolla Laineen alkuperäinen pyyhkii elokuvana seuraajallaan pöytää. Oikeastaan ainoa positiivinen asia Mollen tuotoksessa oli näyttelijöiden ikä, joka oli lähempänä kirjan vastaavia. Mielipide vain toki tämäkin.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Vaikka ei kyllä liity ketjun aiheeseen niin sen verran kommentoin noita Tuntematon -leffoja, että minä olen aina vierastanut niiden asettamista paremmuusjärjestykseen. Molemmat ovat oman aikakautensa, ja oman genrensä tuotoksia. Laineen Tuntematonkin oli 50-luvulla hyvin radikaali elokuva vaikka sitä sotilasmusiikkeineen ym. ei sellaisena tänä päivänä pidettäisi. Itse katselen mielelläni vanhaa (viihdyttävämpi leffa, paremmat näyttelijät) mutta uudemmallakin on paikkansa.
 

kovalev

Jäsen
Mollen versio on todellinen helmi Suomen elokuvahistoriassa. Voi olla, että Laineen versiokin oli aikalaistuotoksena rohkea elokuva, mutta jälkikäteen tarkesteltuna se on allekirjoittaneelle tällainen Pekka ja Pätkä sodassa tyylin farssi; kaikki hauskat kohdat oli kaivettu mukaan, sen sijaan Karjula, Viirilä, Lehdon suorittama vangin teloitus ym. loistivat poissaolollaan. YYA hengessä kohtaus, jossa Hietanen kuolee, oli tehty "vain" ilmahyökkäykseksi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen varmasti jo ueampaankin kertaan maininnut, että itse odotan vesi kielellä Kai Lehtisen Rautajärveä...
Ainakin Artista-filmin sivujen mukaan Rautajärveä näyttelee Ville Virtanen. Itsekin olin aiemmin siinä käsityksessä, että roolissa nähtäisiin Kai Lehtinen. Pieni pettymys, "Raidilla" olisi varmasti ollut riittävästi särmää Rautajärveksi. Katsotaan nyt sitten, mihin Virtanen pystyy...
 

kovalev

Jäsen
Ainakin Artista-filmin sivujen mukaan Rautajärveä näyttelee Ville Virtanen. Itsekin olin aiemmin siinä käsityksessä, että roolissa nähtäisiin Kai Lehtinen. Pieni pettymys, "Raidilla" olisi varmasti ollut riittävästi särmää Rautajärveksi. Katsotaan nyt sitten, mihin Virtanen pystyy...
Ahaa. Se on sitten muuttunut matkan varrella. Onkohan "Havukka-aholla" ollut asian kanssa tekemistä?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Noin miljardi kertaa kirjat lukeneena petyin etenkin Vikin puutteeseen ja Laurilan Uunon puukotuskohtauksen esittämättä jättämiseen. Aivan ehdottomasti elokuvan parasta antia on Laurilan Anttoon pateettinen ja sokea raivo. Elokuvaa katsoessaan kyllä huomaa, kuka on kirjat lukenut ja kuka ei. Harmitusta aiheuttaa monissa kohtauksissa luonnottoman nopeat vuorosanojen säkimiset. Näyttelijät tuntuvat vain odottavan kesäteatterityyliin milloin kaveri saa sanottua repliikkinsä, minkä jälkeen on syljettävä omat vuorosanat.

Koivusalo lähti kunnianhimoisesti tulkitsemaan TPA:ta yhdellä elokuvalla. Oikeasti projektin olisi pitänyt olla jo lähtökohtaisesti trilogia.
 
Olen varmasti jo ueampaankin kertaan maininnut, että itse odotan vesi kielellä Kai Lehtisen Rautajärveä ja Jari Salmen Siukolaa.

Minun on puolestani vaikea mieltää Jari Salmi Siukolaksi. Laineen Akselin ja Elinan noin kymmeneen kertaan katsoneena muistan Siukolan suht hoikkana työmiehenä, johon sopisi jossain määrin käsite "kuivan kesän orava". Jos Salmella on edelleen samankaltainen pötsi kuin Pulkkisen aikoihin, niin sellainen vatsalaukku ei minun mielessäni oikein istu niin palavasilmäiselle ja heikosti padottua katkeruutta kantavalle kommarille, millaiseksi itse Siukolan miellän.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katselin joutessani tämän ykkösosan ja olin pettynyt. Jos ajatellaan Linnan kirjoja Tuntematon sotilas ja Täällä Pohjantähden alla, niin Edvin Laine teki kummastakin ihan pätevän elokuvan, vaikka ei mielestäni TPA:ssa onnistunutkaan niin hyvin kuin Tuntemattomassa.

Rauni Mollberg filmasi Tuntemattoman uusiksi ja teki siitä paljon realistisemman sotakuvauksen. Samanlaista päivitystä odotin Koivusaloltakin tässä TPA:n uudessa versiossa, mutta tämä jäi paljon Laineen elokuvaakin huonommaksi tekeleeksi. Pettymys on valtaisa.

Hyviä näyttelijäntöitä tässä Koivusalonkin versiossa on. Ritva Jalonen Almana ja Jonna Järnefelt Ellen Salpakarina ovat hyviä, mainio on myös Juhani Niemelä Kalle Töyrynä kuten aiemmin epäilemäni Eija Vilpas Aliinan kiukkkuisessa roolissa, mutta koko elokuvan parhaan työn tekee Tomi Salmela rähisevänä ja kuolaavana Anttoona.

Käsittääkseni herra Nenän etunimi kumminkin on Tomi eikä Topi, vaikka elokuvan teksteissä hänet Topina mainitaankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös