Mikä siis kelloksi, jos seurannassa erityisesti:
- hiihtolenkkien pituudet, sykkeet ja kestot (sykkeen mittaus voi hyvin olla vyöllä, en usko, että rannemittaus hiihdossa on toimiva)
- golf-kellon ominaisuudet: etäisyydet lipulle
- juoksuun samat kuin hiihtoon löytyvät varmasti kaikista
- kestävä (pidän ranteessa aina), myös hyvä akunkesto on plussa
- päivittäinen askelmäärä
Ensimmäiseen/toiseen kohtaan sen verran, että kyllähän se ranteesta mittauskin on ihan toimiva, riippuen toki vähän millä tavoin hiihtää/juoksee. Mitä enemmän tulee rytminvaihdoksia niin sitä herkemmin rannemittaus taitaa pudota kärryiltä, mutta antaa se ihan hyvän yleiskuvan. Toki täytyy sitten pitää tiukalla kiinni ranteessa.
Itse olen nyt talven aikaan fillarilla treenatessa (traineri sisällä) vertailun vuoksi tallentanut harjoitteen sekä Suunnon Spartan Trainerilla että fillarin traineriin yhdistetyllä Polarin sykevyöllä. On olleet sykelukemat jopa yllättävän yhdenmukaiset. Sekä keski- että maksimisyke ovat ihan muutaman yksikön erolla eri sensoreiden välillä.
Uinnissa olen tyytynyt käyttämään pelkästään kelloa ja en tiedä johtuuko vedestä vai mistä, mutta silloin tällöin Kello höpöttää harjoituksen alkuun jotain +200 lukemia, vaikka aloittaakin aivan rauhallisesti. Eikä tosin kolmekymppisenä tuollaiset luvut enää muutenkaan ole realistisia. Kyllä se kellokin pääsee oikeille taajuuksille kun on antanut vauhkota muutaman altaan mitallisen. Samoin pari viikkoa sitten, kun laitoin tallentamaan todella rauhallista kävelyä, niin alkuun arpoi jotain +200 sykkeitä noin viideksi minuutiksi, ennen kuin löytyi oikea sävel.
Sitten tuohon liittyen, kun sanoit pitäväsi kelloa koko ajan kädessä, niin tämä lienee jo tuttua, vaan sanonpa kuitenkin. Kannattaa suihkun ajaksi ottaa pois ja muutoin kuin harjoitellessa pitää hieman löysemmällä ranneketta niin iho arvostaa kapistusta huomattavasti enemmän. Niin ja toki sitä rannekettakin on välillä hyvä pestä.
-----
Tosiaan Suuntoa on nyt käytetty reilu pari vuotta. Varsin tyytyväinen olen ollut siihen rahaan nähden, mitä tästä maksoin. Ei tarjoa ihmeitä ja Suunto App sekä vastaavan käyttöliittymän puute webin puolella ovat selkeitä heikkouksia, mutta hoitaa tämä tehtävänsä. Vielä kun on Strava rinnalla niin ei sinällään valittamista. Nyt alkaa vain akku ilmeisesti olla hyytymässä kun jatkuvasti saa latailla, joten uuden hankinta lienee edessä. Garmin kiinnostelisi kovasti, tuntuu olevan hyödyllisiä sovelluksia moneenkin lajiin. Pyöräilyä varten tulikin ensi kesään jo varustauduttua ostamalla Garminin ajotietokone, mutta se saa vielä joitakin viikkoja odottaa käyttöönottoaan. Eikä enää liity ketjun aiheeseenkaan, joten päätän tarinointini tähän.