Sykemittarit?

  • 74 201
  • 324
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ostin tuon Garmin vivoactive 3:n. Viikonloppuna kokeilin ensimmäisen kerran golfatessa ja siinä mittari ei löytänyt gps-haulla golf-kenttää, jolla olin pelaamassa. Tuli vain, että muodosta yhteys puhelimeen vaikka laite ja puhelin olivat yhteydessä. Mulla oli lisäksi tuo Garminin golf-sovellus päällä. Osaisikohan joku sanoa missä vika?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko noissa "älykelloissa" yleensä mahdollisuus laittaa tauko-ajastin päälle vaikka treenitila olisi päällä? Eli saisi siis tauot ajastettua ja silti pitää treenin tiedot tallessa? Nykyisessä aktiivisuusrannekkeessa on treenitila, jossa ei pysty mitään muuta tekemään, mutta se seuraa sykettä, aikaa, poltettuja kaloreita yms. Tuohon kun saisi lisäksi tuon säädettävän ajastimen, kun pakkaa unohtumaan että koska tauko alkoi tai koska sen pitäisi loppua. Eli saisi painettua napista että 2min päästä ranneke tärisee, jotta muistaa jatkaa.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Ostin tuon Garmin vivoactive 3:n. Viikonloppuna kokeilin ensimmäisen kerran golfatessa ja siinä mittari ei löytänyt gps-haulla golf-kenttää, jolla olin pelaamassa. Tuli vain, että muodosta yhteys puhelimeen vaikka laite ja puhelin olivat yhteydessä. Mulla oli lisäksi tuo Garminin golf-sovellus päällä. Osaisikohan joku sanoa missä vika?
Sulta puuttuu se golf-kenttä kellon tiedoista. Eli lataat Connectista kentän tiedot, kestää ehkä 5sec.
Approach-sarjasta löytyy kentät valmiina kun ovat varsinaisia golf-kelloja ilman muita lajeja, Vivoactive taas multisporthybridismartwatch ymsyms joten sen muisti on varattu muille asioille kuin kymmenille tuhansille kentille.

Connect App-->lataa golf-kenttiä-->synkkaa puhelimen kanssa.

Ollos hyvä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostin tuon Garmin vivoactive 3:n. Viikonloppuna kokeilin ensimmäisen kerran golfatessa ja siinä mittari ei löytänyt gps-haulla golf-kenttää, jolla olin pelaamassa. Tuli vain, että muodosta yhteys puhelimeen vaikka laite ja puhelin olivat yhteydessä. Mulla oli lisäksi tuo Garminin golf-sovellus päällä. Osaisikohan joku sanoa missä vika?
Ite ostin vivoactive nelosen ja sen käyttöönotossa oli kyllä säätämistä. Kun garminin sivuilta katselee ohjeita, niin "recovery ongoing". Siellä on vielä jotain palveluja mitkä ei ole koko ajan päällä tai muuta säätöä. Itse en saanut tuota lompakkoa toimimaan ilman, että jouduin välillä tekemään täyden resetin. Ihan kuin siinä jäisi jotkut synkkaukset puoliväliin ja laite menee johonkin ihme tilaan. Kun yritin mm. poistaa toimimatonta korttia laitteesta, niin kännykkäsovellus sanoi, että ei voi poistaa, koska kello ei ole synkassa tai jotain. Ratkesi bootilla, mutta internetin mukaan, en ole ainoa, kenellä noita on ollut. Nyt toimii.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Polarin uskollisena käyttäjänä nyt muutamia kuukausia takana Polar Vantage M ranteessa.

Hyviä puolia:

-aika tarkka ranteen sykkeenmittaus. Vain lajeissa, jossa puristan kädellä tai pidän pitkää paitaa/takkia päällä on tarvetta käyttää sykevyötä
-Akku kestää helposti ainakin viikon, vaikka olisi lähes joka päivä harjoitusta.
-Mielenkiintoinen Kardiokuormamittaus sekä Polarin Vo2Max kuntotesti.
-Ulkoasu Polarin kelloista kirkkainta kärkeä. Kelpaa pitää tavallisena kellona kädessä.

-Ei tule huonoja puolia juuri mieleen.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Sulta puuttuu se golf-kenttä kellon tiedoista. Eli lataat Connectista kentän tiedot, kestää ehkä 5sec.
Approach-sarjasta löytyy kentät valmiina kun ovat varsinaisia golf-kelloja ilman muita lajeja, Vivoactive taas multisporthybridismartwatch ymsyms joten sen muisti on varattu muille asioille kuin kymmenille tuhansille kentille.

Connect App-->lataa golf-kenttiä-->synkkaa puhelimen kanssa.

Ollos hyvä.
Kiitos paljon!
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Polarin uskollisena käyttäjänä nyt muutamia kuukausia takana Polar Vantage M ranteessa.
Saako tuossa treenitilassa laitettua sen ajastimen päälle? Eli vaikka 2min (tai muu säädettävä aika) siitä kun painat nappia/ruutua yms? Eli käytännössä liikkeen jälkeen painaa laitetta ja 2min päästä laite tärisee, sitten taas liikkeen jälkeen painat laitetta jne
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Saako tuossa treenitilassa laitettua sen ajastimen päälle? Eli vaikka 2min (tai muu säädettävä aika) siitä kun painat nappia/ruutua yms? Eli käytännössä liikkeen jälkeen painaa laitetta ja 2min päästä laite tärisee, sitten taas liikkeen jälkeen painat laitetta jne

En ainakaan itse löytänyt muuta kuin intervalliajastimen.
 

Bay

Jäsen
Alkaa olla aika päivittää kolme vuotta vanha Suunto Spartan Trainer Wrist. Nyt olisi Suunto 9:ä tarjolla hintaan 299 tai Polar Vantage V hintaan 369. Kumpi parempi. Vantage M menisi myös, mutta ehkä olen valmis maksamaan paremmasta akunkestosta ja kosketusnäytöstä. Mahdollisimman tarkkaa rannesykemittausta toivotaan, Trainer Wrist jätti aika lailla toivomisen varaa. Ymmärrän toki ettei sykevyön tarkkuutta vastaa, mutta toivoisin parempaa kuin 60 sykkeitä mtb lenkillä tai yli 180 sykkeitä rauhallisella juoksulenkillä.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
... tai Polar Vantage V hintaan 369. Kumpi parempi. Vantage M menisi myös, mutta ehkä olen valmis maksamaan paremmasta akunkestosta ja kosketusnäytöstä.

Vantage M akunkesto on mielestäni vallan hyvä. Oisko kerta 10 päivään lataus ja joka päivä reeniä.

Ennen minulla oli kosketusnäyttö mutta Vantage M kelloa käyttäessä en ole kaivannut sitä sekuntiakaan. Pidän sitä jopa heikkoutena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Hack

Jäsen
Alkaa olla aika päivittää kolme vuotta vanha Suunto Spartan Trainer Wrist. Nyt olisi Suunto 9:ä tarjolla hintaan 299 tai Polar Vantage V hintaan 369. Kumpi parempi. Vantage M menisi myös, mutta ehkä olen valmis maksamaan paremmasta akunkestosta ja kosketusnäytöstä. Mahdollisimman tarkkaa rannesykemittausta toivotaan, Trainer Wrist jätti aika lailla toivomisen varaa. Ymmärrän toki ettei sykevyön tarkkuutta vastaa, mutta toivoisin parempaa kuin 60 sykkeitä mtb lenkillä tai yli 180 sykkeitä rauhallisella juoksulenkillä.

Tähän samaan hintaluokkaan olisi myös Gigantissa myynnissä Garmin Fenix 5 Plus (359€). Tämän kävin itse ostamassa tällä viikolla ja todella tyytyväinen olen ollut, vaikka aikaisemmin minulla on ollut vain Polareita. Tuossa kellossa on kuitenkin aktiivisuusmittauksen ja urheilutilojen lisäksi Euroopan topografiset kartat, Spotify ja Garmin Pay (tämä toki taitaa toimia vain Nordean asiakkailla tällä hetkellä). Sama kello maksaa esimerkiksi Verkkokauppa.comissa 600€. Kosketusnäyttö toki puuttuu ja roima hinnanalennus selittyy osittain sillä, että Garminilta on tullut jo Fenix 6 sarja.

Itse olin ennen tämän tarjouksen spottaamista ostamassa joko Polar Vantage V:n tai Grit X:n. Tietääkseni noissa malleissa on markkinoiden paras rannesykemittaus ja ilmeisesti selkeästi esimerkiksi Garminia edellä.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Polarin uskollisena käyttäjänä nyt muutamia kuukausia takana Polar Vantage M ranteessa.

Hyviä puolia:

-aika tarkka ranteen sykkeenmittaus. Vain lajeissa, jossa puristan kädellä tai pidän pitkää paitaa/takkia päällä on tarvetta käyttää sykevyötä
-Akku kestää helposti ainakin viikon, vaikka olisi lähes joka päivä harjoitusta.
-Mielenkiintoinen Kardiokuormamittaus sekä Polarin Vo2Max kuntotesti.
-Ulkoasu Polarin kelloista kirkkainta kärkeä. Kelpaa pitää tavallisena kellona kädessä.

-Ei tule huonoja puolia juuri mieleen.

Hyvistä puolista pitkälle samaa mieltä. Akku kestää ehkä vajaan viikon päivät 1-2 päivittäisellä treenillä, sykemittaus tuntuu toimivan kuin nakutettu, kuten myös matkojen mittaukset juostessa. Vanhan liiton manuaaliset nappulat toimivat hyvin ja simppeli käyttöliittymä sopii vempeleeseen mutkattomasti, pääasiassahan kuitenkin kyseessä on vain dataa keräävä sensori. Huomaan myös saavani päivittäisestä aktiivisuusprosentista vähän sellaista "liikkeelle, laiska paska" -tyyppistä kannustetta.

Huonojakin puolia valitettavasti löytyy. Olin itse asiassa hakemassa ensisijaisesti uintiin sopivaa laitetta, joka mittaisi kellontarkasti (pun intended) altaassa uidut matkat, mutta siihen tarkoitukseen ainakin tämä Vantage M on valitettavasti aivan lapanen. Uintityylistä, vauhdista, seurasta ja varmaan planeettojen asennosta riippuen mittari saattaa lyödä tiskiin aivan millaisia lukemia tahansa. Hitaammin seuran kanssa ja sosiaalisesti uidessa mittari ei näytä hahmottavan liikettä ollenkaan, ja esimerkiksi kilometrin luikauksesta mittari saattaa näyttää uiduksi matkaksi esim. 350 metriä, Vastaavasti jos käyn yksin kiskomassa vapaatyylillä vähän nopeampaa tahtia, mittarissa saattaa jo ensimmäisen uimastadikan 50 metrin altaanpään jälkeen olla 150 m. Yleisellä tasolla näyttää siltä, että hitaammin uidessa liikettä ei rekisteröidä lainkaan, kun taas männä viikolla kahden kilometrin nopeamman uinnin tulos oli optimistisen Polarin mukaan hulppeat 3800 m. Vapise Johnny Weissmüller! Tulokseen ei näytä vaikuttavan altaan pituus (sekä 25 m että 50 m testattu moneen otteeseen) eikä se, onko kyseessä ulkona oleva uimastadikka tai maauimala vai sisähalli. En varsinaisesti ollut hakemassa laitetta, jonka puolesta pitää laskea uidut matkat (tämä toki onnistuu manuaalisesti rekisteröimällä "lap" aina altaanpään jälkeen) mutta tässä tapauksessa häntä tuntuu vähän heiluttavan koiraa.

Toinen huvitusta herättävä seikka on unen laadun arviointi. Kello tuntuu menevän tässä tyylikkäästi metsään, kun ruumismaisen huonosti nukutun yön arviona saattaa olla "mahtavasti palauduttu" ja päin vastoin. Toki arviot siitä, missä vaiheessa on nukahtanut ja kauanko uni on kestänyt ovat kiinnostavia ja kohtalaisen osuvia.
 
Saisin kaverilta erittäin halvalla Garmin Vivoactive 3. Onko tuosta kokemuksia ihmisillä? Jos tuota vertaa esim. Polar Vantage M, onko Polarissa käytännössä jotain ominaisuuksia, joita puuttuu Garminista?
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saisin kaverilta erittäin halvalla Garmin Vivoactive 3. Onko tuosta kokemuksia ihmisillä? Jos tuota vertaa esim. Polar Vantage M, onko Polarissa käytännössä jotain ominaisuuksia, joita puuttuu Garminista?

En osaa Garmin Vivoactive 3 mallia verrata muihin, kun muita ei ole ollut käytössä.

Omat havainnot:
- sykemittaus ranteesta suht ok uutena kävelyssä. Jos sauvat mukana, niin ei onnistu minulla ainakaan. Höntsäpeleistä puhumattakaan. Jos haluat syketietoja, niin hanki vyö lisäksi.
- Ei löydy lajeista joukkuelajeja. Ratkaisin asian lataamalla sport+ sovelluksen, lähinnä höntsäkiekkoa varten
- Pari kertaa jumittanut "kovemmassa" käytössä eli juurikin höntsillä. Joutunut sammuttamaan. Veikkaan silti, että sama mahdollista muillakin merkeillä
- Muuten olen tykännyt. Selkeä käyttää, hyvä sovellus tilastoja varten

Tosiaan vertailupohjaa ei ole, mutta näillä tiedoilla ottaisin kyllä edelleen Garminin, varsinkin jos saat laitteen edukkaasti.
 
En osaa Garmin Vivoactive 3 mallia verrata muihin, kun muita ei ole ollut käytössä.

Omat havainnot:
- sykemittaus ranteesta suht ok uutena kävelyssä. Jos sauvat mukana, niin ei onnistu minulla ainakaan. Höntsäpeleistä puhumattakaan. Jos haluat syketietoja, niin hanki vyö lisäksi.
- Ei löydy lajeista joukkuelajeja. Ratkaisin asian lataamalla sport+ sovelluksen, lähinnä höntsäkiekkoa varten
- Pari kertaa jumittanut "kovemmassa" käytössä eli juurikin höntsillä. Joutunut sammuttamaan. Veikkaan silti, että sama mahdollista muillakin merkeillä
- Muuten olen tykännyt. Selkeä käyttää, hyvä sovellus tilastoja varten

Tosiaan vertailupohjaa ei ole, mutta näillä tiedoilla ottaisin kyllä edelleen Garminin, varsinkin jos saat laitteen edukkaasti.
Itsellä lajeina lähinnä pyöräily, salibandy ja muut pallopelit. Mittaako käytännössä sykkeitä sinne päinkään esim. salibandyssä, joka on aika jääkiekkoon verrattavissa?
 

Glove

Jäsen
Minulla on Polarin V800. Onko muilla hajonnut ranneke vai onko mulla joku maanantaikappale? Kolme kertaa korjattu, joista yksi meni takuuseen. Pari kymppiä maksoi muilla kerroilla.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsellä lajeina lähinnä pyöräily, salibandy ja muut pallopelit. Mittaako käytännössä sykkeitä sinne päinkään esim. salibandyssä, joka on aika jääkiekkoon verrattavissa?

Ei ainakaan minulla. Sykemittaus ranteesta loppuu heti, kun syke nousee rivakammin kerralla ja/tai aletaan pelaamaan. Sanoisin, että salibandyyn tarvitset vyön, jos haluat sykkeitä seurata.
Pyöräily on meikäläisellä ollut sellaista leppoisaa sunnuntaimeininkiä mummiksella. Sykkeet max 130-140. Näillä sunnuntaiajeluilla sanoisin perstuntumalla, että luotan kohtuullisesti rannemittaukseen.
 
Ei ainakaan minulla. Sykemittaus ranteesta loppuu heti, kun syke nousee rivakammin kerralla ja/tai aletaan pelaamaan. Sanoisin, että salibandyyn tarvitset vyön, jos haluat sykkeitä seurata.
Pyöräily on meikäläisellä ollut sellaista leppoisaa sunnuntaimeininkiä mummiksella. Sykkeet max 130-140. Näillä sunnuntaiajeluilla sanoisin perstuntumalla, että luotan kohtuullisesti rannemittaukseen.
Selvä homma, kiitos tiedosta. Minulla pyöräily on tärräävää kyytiä maastossa, sykkeet välillä tapissa. Pitää nyt ainakin testata tuota Garminia kun kerran halvalla saa.

On minulla myös Polar FT60 jostain 10 vuoden takaa, voisi huvin vuoksi joskus kokeilla minkälaista eroa niiden mittauksista tulee.

Edit. Osaako joku Polar Vantage M:n käyttäjä kertoa miten sykemittaus ranteesta toimii salibandyssä tai maastopyöräilyssä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edit. Osaako joku Polar Vantage M:n käyttäjä kertoa miten sykemittaus ranteesta toimii salibandyssä tai maastopyöräilyssä?
En ole kokeillut, mutta luultavasti kumpikaan laji ei ole rannemittauksen mukavuusalueella. Sama kuin hiihdossa, pyöräilyssä se on se ranteen asento, mikä haittaa luotettavuutta. Salibandyssä taas ei taida pysyä mukana kunnolla sykkeen rajuissa vaihteluissa. Ja mun peliuran aikana kello ranteessa ei ollut kovin toivottavaa muutenkaan. Höntsyissä joku joskus piruuttaan otti käppyrät talteen, mutta peleissä ei kyllä tuomarit katsoneet hyvällä kelloja tai killuttimia.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
En ole kokeillut, mutta luultavasti kumpikaan laji ei ole rannemittauksen mukavuusalueella. Sama kuin hiihdossa, pyöräilyssä se on se ranteen asento, mikä haittaa luotettavuutta. Salibandyssä taas ei taida pysyä mukana kunnolla sykkeen rajuissa vaihteluissa. Ja mun peliuran aikana kello ranteessa ei ollut kovin toivottavaa muutenkaan. Höntsyissä joku joskus piruuttaan otti käppyrät talteen, mutta peleissä ei kyllä tuomarit katsoneet hyvällä kelloja tai killuttimia.
Ei kai kukaan nyt treeneihinkään missään lajissa mene kello kädessä vahingoittamaan muita??? Hikinauha päälle niin suojaa edes vähän.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sellainen ongelma on itselle tullut eteen vivoactive 4:n kanssa, että aamulla kun herää, niin kellosta on patteri loppu. Eilen illalla oli jotain arviolta 70% jäljellä ja tänään aamulla 3%. Mitähän helvettiä sitä öisin tapahtuu? Olen kokenut tämän aiemminkin. Silloin oliln illalla laittanut päälle happisaturaation mittauksen niin, että se mittailisi sitä koko yön. Kun sen kytki päälle, niin siinä sai varoituksen, että patteria menee, joten ajattelin sen johtuvan siitä. Nyt ei ollut mitään erityistä päällä, patteri vain tyhjeni.

Ei kai tässä olla harrastettu jotain tietämättään? Onko muilla vastaavia kokemuksia?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onko kellään muulla Ouraa käytössä?

Olen hieman hämmentynyt HRV tuloksista viime aikoina. HRV on ollut melkoisen matalalla viimeiset päivät, vaikka muuten näyttäisi, että olen palautunut hyvin. Nukun hyvin, lämpötila on optimaali, ja leposyke minulle hyvän palautumisen tietämillä. Valmiuslukema 89.

Minulla oli heinäkuussa muutama melkoisen raju harjoitus, joiden jälkeen kuitenkin otin päivän kaksi iisisti ja nyt elokuussa olen harjoitellut tiiviisti. Toki yksi melkoisen kevyt viikko ollut välissä. Olen kuitenkin systemaattisesti lisännyt harjoituskuormaa koko ajan.

Pitäisiköhän se ottaa kuitenkin kevyesti seuraavat päivät. Vähän olen hämmentynyt.

En nyt muutenkaan ole mitenkään erityisen stressaantunut. Vaikka elokuussa taas työt alkoivatkin..
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
On minulla myös Polar FT60 jostain 10 vuoden takaa, voisi huvin vuoksi joskus kokeilla minkälaista eroa niiden mittauksista tulee.
Tyttärellä oli sama ajatus että vertaa noita sykkeitä. Mutta eihän siitä hänen FT60:stä enää saanut mitään ulos kun ovat lopettaneet tuen sille ohjelmistolle. Toki sitten lenkillä vertaili niitä sykkeitä silleen että oli toisessa kädessä vanha kello ja toisessa uusi. Ja myös huomasi sen saman että todennäköisesti suodatuksen takia rannemittaus tulee perässä ja piikit jäävät pois.
 
Tyttärellä oli sama ajatus että vertaa noita sykkeitä. Mutta eihän siitä hänen FT60:stä enää saanut mitään ulos kun ovat lopettaneet tuen sille ohjelmistolle. Toki sitten lenkillä vertaili niitä sykkeitä silleen että oli toisessa kädessä vanha kello ja toisessa uusi. Ja myös huomasi sen saman että todennäköisesti suodatuksen takia rannemittaus tulee perässä ja piikit jäävät pois.
Eikö tuosta FT60:sta itsestään näe kuitenkin lenkin jälkeen keskisykkeen, kulutuksen yms mitä voisi verrata? En itse enää muista kun en ole vuosiin käyttänyt tuota.

Sen verran selvittelin, että tuon FT60:en sykevyö ei käy nykyisiin Polareihin vaan pitäisi ostaa uusi mikäli haluaa sykevyötäkin käyttää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös