Sykemittarit?

  • 74 286
  • 324

axe

Jäsen
Siellä olis tänään vielä Prismoissa Venua saatavilla boonuskortilla -15 %, eli tähän saakka edullisimpaan hintaan 288,15 €. Ainoa vaan että nettisivuilla saatavuus pystytään tällä hetkellä takaamaan vain Kuopion Prismassa, joissakin muissa ehkä löytyy. Eikä ole Prisman verkkokaupassakaan.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Suunto 7 on sentään suunniteltu Suomessa, joten jotain työtä tänne sentään syntyy/pysyy, jos Suuntoa tukee.

Nyt tarkentava kysymys:

Eikö Suunnolla ole edelleenkin tuotanto (samoin kuin tietenkin tuotekehitys, myynti / markkinointi, tukitoiminnot, ym) Vantaan Tammistossa? En ole missään vaiheessa kuullut, että sitä olisi lakkautettu ja tuotantoa siirretty Kiinaan.
 

Fordél

Jäsen
Nyt tarkentava kysymys:

Eikö Suunnolla ole edelleenkin tuotanto (samoin kuin tietenkin tuotekehitys, myynti / markkinointi, tukitoiminnot, ym) Vantaan Tammistossa? En ole missään vaiheessa kuullut, että sitä olisi lakkautettu ja tuotantoa siirretty Kiinaan.

On ja osa tuotteista näyttäs olevan edelleen tehty/koottu Suomessa. Osa vain suunniteltu täällä, kuten Suunto 7.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nopeaa toimintaa Telialta, kun torstaina tilasin, oli setti jo perjantai-iltana automaatissa. Vähän on vielä opeteltavaa, mutta ensituntuma on hyvä tässä Garmin Venussa ja pari pyörälenkki on tullut nyt taltioitua. Lievää totuttelua vaatii ihan sekin, että ranteessa on eka kello n. 30 vuoteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@sampio
@Aces High

Käyttökokemuksia Venusta? Mää olen vielä telineissä hankinnan suhteen.
Eka älykello/sykemittari mulle, samalla eka ranteessa oleva asia vuosikausiin, joten hirveän vankkaa vertailupohjaa ei ole. Pelittää kuitenkin siihen nähden, mitä odotin, aivan hyvin. Erilaisten kuntoilutietojen lisäksi hyvä ominaisuus on tuo viestien ja puheluiden synkkaaminen ranteeseen ja valmiit vastauspohjat. Esim. vaimoni ei pysty vastailemaan töissään joka asiaan, mutta näkee nyt suoraan, kannattaako luuria lähteä kaivelemaan esille. Maksuominaisuutta en ole vielä päässyt testaamaan, koska omille korteille ei sitä vielä ole

Nuo kaksi em. älyominaisuutta oikeastaan käänsivät valintani Venuun sen lisäksi, että sattui tuo Telian tarjous kohdille. Kehuttu Amoled-näyttö oli pettymys, eipä tuo mitään erityistä lisäarvoa mielestäni tuo, tosin eipä ole liiemmin väliäkään. Spotify-ominaisuutta en ole vielä testannut, koska lenkkeily on jäänyt aika täysin pyöräilyn varjoon nyt. Muutoin ihan looginen käyttää ja perusjutut löytyvät helposti. Kuten sanottua, hiukan ohut tämä vertailupohja on mulla, mutta toisaalta ei ole mitään pettymystäkään ilmennyt eikä 300e vrt jokin halvempi laita tunnu ollenkaan pahalta näillä ominaisuuksilla.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En lukenut ketjua kokonaan, mutta osaako joku suositella laadukasta urheilukelloa hintaluokkaan 200-300e? En ole juurikaan perehtynyt noihin kellomarkkinoihin. Eniten kiinnostaa ne urheiluominaisuudet ja plussana unenseuranta. Salilla tuskin käytän joka kerta, koska kello olisi rannetuen tiellä. Pyöräilessä tuo kellon antama data olisi kuitenkin mielenkiintoinen.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En lukenut ketjua kokonaan, mutta osaako joku suositella laadukasta urheilukelloa hintaluokkaan 200-300e?
Polar Vantage M:ää voin varauksetta suositella. Siitä saa hyvin dataa urheiluun ja unenseurantaan, akunkesto hyvä ja hinta-/ laatusuhde kohdillaan. Polarilla sitten toinen vaihtoehto, jos haluaa hieman edullisemman ja ohuemman kellon, niin fitnesskellona markkinoitu Ignite. Häviää kuitenkin ominaisuuksissa jonkin verran ja akunkestossa hieman enemmän.

Garminilta ja Suunnolta löytynee myös vastaavia.
 

axe

Jäsen
Mulla kävikin niin, että kuukausien Venu-pohdinnan jälkeen menin ja ostinkin muutaman päivän mietintäajan jälkeen Vivoactive 4:n. Jos en nyt ihan väärin vertaillut, niin Venussa on käytännössä vain se parempi näyttö (ja tosiaan mainittu aika turhaksi eikä ole always-on), kun taas tuossa va-4:ssä on täysin samat ominaisuudet ja ohjelmistot paremmalla akunkestolla, ja sitten vielä pikkusen isompi kellotaulun koko mikä tässä tapauksessa oli mulle plussa. Suurin syy oli kuitenkin se, että missään kaupassa en päässyt hipelöimään Venua ja joka paikkaan se olisi pitänyt tilata varastosta. Nelosen sai heti ja muutamia kymppejä halvemmallakin.

Tässä on nyt ilta ladattu päivityksiä, konffattu kuntoon maksuominaisuus, Spotify (otin tän takia Premiumin, vaikka en oikeastaan edes kuuntele Spotifyn kautta koskaan....) , HeiaHeia-yhteys, kellotauluja, jääkiekkosporttiapplikaatiota jne. Aamulla testaamaan juokseeko tää kello myös.
 

Sirkkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo LFC
Nelisen vuotta ranteessa ollut Suunto ambit 3 sport alkaa olemaa vaihtoa vaille. Kello itsessään toimii ihan hyvin vielä mutta hihna alkaa olla loppu ja yhteys puhelimeen ei oikein onnistu enään.

Uuden kellon vaatimuksena olisi unenseuranta sekä Spotify offline, plus muut GPS ja rannesykemittaukset päälle. Lenkkeilyä, uintia ja pallopelejä sisällä sekä ulkona tulee harrastettua. Hintaa sais olla max 350€. Tällä hetkellä suurimmat suosikit ovat Samsungin Active 2 ja Garminin Venu. Garmin fenix 5 plussaa Gigantti myy 359€ mikä myös kiinnostaa.

Auttakaa jos on kokemuksia kyseisistä kelloista. Venusta pari kommenttia olikin mitkä hiukan tiputtivat mielenkiintoa..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Auttakaa jos on kokemuksia kyseisistä kelloista. Venusta pari kommenttia olikin mitkä hiukan tiputtivat mielenkiintoa..
Pakko omasta puolestani sen verran tarkentaa, ettei Venu ole ollenkaan huono, omaani olen 300e hintaan täysin tyytyväinen ja homma on toiminut oikein hyvin. Lähinnä tuo Amoled-näyttö ei kehujaan tavoittanut, mutta tässäkin voi olla takana se, etten aivan tajunnut, mitä pitäisi edes odottaa. Kavereiden vanhempiin kelloihin nähden toki aivan eri planeetalta, mutta ei tuo erityistä lisäarvoa uudempiin mun mielestäni. Jos tarjouksesta saat 300e tai alle, kannattaa pitää kisassa mukana.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tietääkö joku miksi Apple watch alkaa mitata sykettä juoksussa vasta jossain 10 minuutin päästä kun suoritus alkaa? Näyttää kyllä lähdössä hyvin mutta kun katsoo harjoituksen perästä niin joka kerta sama juttu. aiemmin oli apple kello 4 ja nyt 5 ja molemmissa sama.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Millaiset kokemukset sykkeiden mittaamisesta eri malleilla? Puhutaan nyt pelkästään ranteesta mitattaessa.
Itsellä ollut käytössä Garmin Vivoactive 3 reilut puoli vuotta. Lenkeillä hukkaa sykkeen usein, jostain höntsäilyistä puhumattakaan.
Muuten olen tyytyväinen ominaisuuksiin ja akun kestoon.
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Millaiset kokemukset sykkeiden mittaamisesta eri malleilla? Puhutaan nyt pelkästään ranteesta mitattaessa.
Itsellä ollut käytössä Garmin Vivoactive 3 reilut puoli vuotta. Lenkeillä hukkaa sykkeen usein, jostain höntsäilyistä puhumattakaan.
Muuten olen tyytyväinen ominaisuuksiin ja akun kestoon.

Garmin Forerunner 235

Tasaisilla PK-lenkeillä toimii moittettomasti ja samanlainen käppyrä tulee kuin sykevyön kanssa. Tuosta kun treeni poikkeaa, tulee mäkeä tai muuten kiihdytyksiä niin ranteen pulssi ei kerkeä aina vastaamaan sykearvoa ja tulee maksimisykkeisiin heittoa helposti ja jää usein muutamien sekuntien korkeampia sykearvoja noteeraamatta. Sykemuutoksiin ledivalotekniikka ei vaan millään riitä, käytännössä näyttää liian samalta pienet muutokset suonten virtauksessa.

Nyt on Forerunner 945 käytössä ja ihan samanlailla tuntuu toimivan. Ajaa täysin asiansa kuten on tarkoitettu. Sykevyöllä sitten varsinaiset sykedatat talteen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Millaiset kokemukset sykkeiden mittaamisesta eri malleilla? Puhutaan nyt pelkästään ranteesta mitattaessa.
Itsellä ollut käytössä Garmin Vivoactive 3 reilut puoli vuotta. Lenkeillä hukkaa sykkeen usein, jostain höntsäilyistä puhumattakaan.
Muuten olen tyytyväinen ominaisuuksiin ja akun kestoon.

Itselläni tuo sama malli, joskin sen Music-versio, jossa ymmärtääkseni on hieman muutettu myös noita mittausalgoritmeja.

Tyytyväinen olen. Sopii hyvin kaltaiselleni rennolle kuntoilijalle. Sen olen huomannut, että fillarilenkeillä tuo mittaus ei ole aina kaikkein tarkin. Myös juostessa on joskus vähän epämääräisyyksiä, etenkin viileämmällä kelillä.

Vyön ostoa olen harkinnut, mutta toistaiseksi en ole sitä tehnyt.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tasaisilla PK-lenkeillä toimii moittettomasti ja samanlainen käppyrä tulee kuin sykevyön kanssa. Tuosta kun treeni poikkeaa, tulee mäkeä tai muuten kiihdytyksiä niin ranteen pulssi ei kerkeä aina vastaamaan sykearvoa ja tulee maksimisykkeisiin heittoa helposti ja jää usein muutamien sekuntien korkeampia sykearvoja noteeraamatta. Sykemuutoksiin ledivalotekniikka ei vaan millään riitä, käytännössä näyttää liian samalta pienet muutokset suonten virtauksessa.
Mä olen tämän itsekseni miettinyt johtuvan siitä, että kun tuo ranteesta mittaaminen on epätarkempaa ja todennäköisesti herkempää häiriöille, niin mittausta suodatetaan aika rajusti. Eli vaikka periaatteessa ranteestakin ne hetkelliset korkeat sykkeet mitataan, niin filtterin takia nuo eivät näy. Tuosta syystä tulee sitten muutokset reilusti perässä ja ihan huippupiikit jäävät pois. Tältä ainakin on vaikuttanut kun olen verrannut sykevyön ja rannemittauksen eroja.
Mutta tämä lähinnä omaa päättelyä enkä ole asiaan sen enempää syventynyt. Itselleni tällaisena kuntoliikkujana tuo rannemittaus antaa aivan tarpeeksi tarkan arvon.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Millaiset kokemukset sykkeiden mittaamisesta eri malleilla? Puhutaan nyt pelkästään ranteesta mitattaessa.
Itsellä ollut käytössä Garmin Vivoactive 3 reilut puoli vuotta. Lenkeillä hukkaa sykkeen usein, jostain höntsäilyistä puhumattakaan.
Muuten olen tyytyväinen ominaisuuksiin ja akun kestoon.
Venu löytää sykkeen ja säilyttääkin sen hyvin, en ole huomannut kertaakaan kadonneen, vaikka kovin tiukalla en kelloa edes pidä. Sen sijaan jonkin verran perässä tulee huippuarvot ainakin kellon osalta, kun joskus jonkin tiukemman mäen jälkeen olen heti tasanteella tilanteen katsonut. Raportissa kännykällä kuitenkin näkyy kovemmat arvot.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siis aloitan treenin aktivoimalla treenin Mutta sykkeenmittaus alkaa perästä.
Apple on näköjään lähtenyt ihan omille urilleen (pun intended) sykkeenmittauksessa, mutta veikkaisin, että lisähintaan löytyy jokin iAnal-anturi.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Mitä eroa on venulla ja vivoactivella? Jos saa valita samaan hintaan toisen, kumpi kannattaa ottaa?
Samaa olin tulossa kysymään! Tarkoitus olisi hankkia kello lähinnä juoksukäyttöön ja toiveissa olisi hyvä akunkesto. Hinta mielellään 200€ tienoilla, eli muitakin vaihtoehtoja saa suositella jos on hyviä kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä eroa on venulla ja vivoactivella? Jos saa valita samaan hintaan toisen, kumpi kannattaa ottaa?
Ominaisuudet ovat käytännössä samat pl. näyttö. Jos preferoit always on -näyttöä ja silti pidempää akunkestoa, Vivoactive 4s (vanhemmista ei tietoa), jos taas tarkempi ja kirkkaampi näyttö, Venu.

Tällä videolla tulee ominaisuudet esille hyvin ja näkee eron näytöissäkin:



Tässä taas nöytön speksit:Garmin Venu vs Garmin Vivoactive 4S: What is the difference?
 

axe

Jäsen
Mulla siis vivoactive 4 (ilman S:ää) vaikka Venua olin pitkään tiiraillut. Viime metreillä tosiaan sitten akkukesto, pikkuisen isompi kellotaulun koko ja pikkuisen pienempi hinta voitti valinnassa sen paremman näytön. Ja tosiaan se, että Venua en päässyt missään sormeilemaan pohdinta-aikana.

Oltiin tuossa miljoonien muiden suomalaisten tavoin Pohjois-Norjassa vähän matkailemassa, oli pitkää ja lyhyttä vaellusta ja pyöräilyä jne. Matkojen, aikojen jne. mittaukset on nyt ihan peruskauraa ja "tarpeetonta", mutta enemmän olin vaikuttunut vivoactiven erilaisista stressi- ja body battery -mittareista (samat löytyy Venusta). En tietenkään ota niitä tai vaikka unitilastoja absoluuttisena tieteen tai jonkun-muun-jumalan sanana, vaan ihan vaan suuntaa antavana, mutta huomasin viikon aikana tutkivani niitä aamuin illoin tutkistellen samalla omia tuntemuksiani verrattuna lukemiin. Yhtenä aamuna syke pamahti liikkuessa 15-20 lyöntiä tavallista korkeammalle, ja vaikka se tunnin parin päästä hellitti että pystyi suoriutumaan superhengästymättä, niin olo oli alavireinen ja nuutunut. Samaan aikaan se "kropan akku" näytti hyvin vajaata, "akku" ei täyttynyt sataan tai lähelle yön aikana kuten tavallisesti jne. Merkille pantavaa käyristä myös, että ihmisten kanssa olemaan ja interaktoimaan joutuminen näyttää mulle juuri niin stressaavalta kuin tuntuukin. On kyllä niin introvertin kamaa kuin vain voi olla, mutta ei se nyt yllätyksenä tullut. Se oli vähän yllätys, että olisin kuvitellut auton ajamisen olevan jonkinlainen stressin paikka, mutta tuossa useamman tuntien stinteissä samalla äänikirjaa kuunnellen, näytti stressitaso menevän ihan palautumisen puolelle. Ihmeellisiä asioita ne rannesykkeestä tuntuvat löytävän.

Nyt uutena asiana nappasin tänään Garminin online-valmennuksen käyttöön ja rupesin ns. treenaamaan puolimaratonille. Yksi harjoitus vasta ollut, mutta ihan tykkäsin senkin toiminnasta ja ohjeistuksesta.

Oon tosi tyytyväinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös