Susi – tavattaessa rauhoitettava

  • 234 834
  • 2 197

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ehken tarkoittanutkaan että aidosti häpeäisit, vaikka sekin kenties voisi olla toivottavaa. Taisit nimittäin mielessäsi todeta vähän poikkipuolisesti palstan keskivertoon nähden susiasioista puhuvan nimimerkin kaupunkilaiseksi vihervasemmistolaiseksi, ja rakensit sitten sen mielikuvasi pohjalta keskusteluun vastakkainasettelun jota ei todellisuudessa ollutkaan. Hyvää päivänjatkoa vaan.

Sä et ainakaan tämän ketjun keskustelutaidoillasi pysty mitään muuta kuin lisäämään näitä mainitsemiasi stereotypioita. Sinänsä outoa, jos hakee jotain muuta. Onnea valitsemallesi tielle!
 
Sä et ainakaan tämän ketjun keskustelutaidoillasi pysty mitään muuta kuin lisäämään näitä mainitsemiasi stereotypioita. Sinänsä outoa, jos hakee jotain muuta. Onnea valitsemallesi tielle!
Yritin kyllä asiallisesti kysellä mitä yritit viestittää sillä kaupunki-maaseutujutulla, mutta vastaukseksi sain jotain amerikka-venäjä vasemmisto-vihreät lässytystä. Voihan se tietenkin olla että vika oli juuri meikäläisen keskustelutaidoissa sinun viestintäsi ollessa esimerkillistä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Susi Vs Kissa

Kaverillani on kulkukissaongelma eli villiintyneet kissat norkoilevat omissa nurkissa haitaksi asti. Ilmeisesti joku vajaa lähistöllä ruokkii kissoja, sillä ei Suomessa villiintyneitä kissoja muuten pitäisi siinä määrin olla. Tämä kaverini sitten loukuttaa ja tappaa nurkissaan vilisevät katit. Jos joku haluaa ottaa kissan hoidettavakseen niin kaverini luovuttaa näitä loukutettuja elukoita pois jos se vain viedään muualle, eli ei hommassa kissojen tappamisesta nautita.

En näe ylläolevassa toiminnassa mitään tuomittavaa, ja olisin tekopyhä jollen soveltaisi samaa asennetta myös susiin. En millään ymmärrä miksei haittaeläimiä voida yksinkertaisesti hävittää, keinolla tai toisella. Helpompi kaatolupien saanti muuttaisi samalla metsästäjien asennetta myös salametsästyksen suhteen.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Toivon, kuten mahtava luonnon tuntija Seppo Ronkainen, että pikku hiljaa tällainen punahilkka ajattelu Suomessa vähenee.
Hyvää kehitystä on nähtävissä jo uhanalaisten kalakantojen suojelun lisääntymisessä ja toivottavasti sama ajattelu uusien sukupolvien myötä tulee toivottavasti eläimiäkin arvostamaan.
Häiriköiden poistamisen ymmärrän, mutta en sitä, että joku näin hienoja eläimiä haluaisi kokonaan alueiltaan poistaa omien pelkojensa vuoksi en.
 
Eli jos vaikka kasvattaisin elinkeinonani laboratoriohiiriä aitauksessa pellolla, jotka kissat sitten susivahingon todennäköisyydellä saattaisivat käydä syömässä. Onko se minun hiireni silloin arvokkaampi kuin jonkun kissa...
Muotoillaanko näin, että minä uskon siinä määrin yksilön ongelmanratkaisukykyyn, että hän kykenee ratkaisemaan mahdolliset ympäristössä ilmenevät tuholaisongelmat. Toki näen myös niin, että tämä ongelmanratkaisukyky on rajallisempi niiden keskuudessa, jotka muutenkin siirtävät ongelmien ratkaisun itseltään muille.
 
Muotoillaanko näin, että minä uskon siinä määrin yksilön ongelmanratkaisukykyyn, että hän kykenee ratkaisemaan mahdolliset ympäristössä ilmenevät tuholaisongelmat. Toki näen myös niin, että tämä ongelmanratkaisukyky on rajallisempi niiden keskuudessa, jotka muutenkin siirtävät ongelmien ratkaisun itseltään muille.
Oleellista tässä ajatusleikissä on se, kenellä on oikeus määritellä nämä tuholaisongelmat. Sinä siis kannatat yksilön vapautta päättää mitä eläimiä luonnosta saa poistaa.

Minä taas kannatan sitä, että poistettavaksi kelpaavat ja kelpaamattomat määritellään yhdessä demokraattisesti ja mielellään tieteelliseen tutkimustietoon perustuen. Mutta se nyt vain on minun mielipiteeni, sorateiden varrella asia nähdään usein täysin päinvastoin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä taas kannatan sitä, että poistettavaksi kelpaavat ja kelpaamattomat määritellään yhdessä demokraattisesti ja mielellään tieteelliseen tutkimustietoon perustuen. Mutta se nyt vain on minun mielipiteeni, sorateiden varrella asia nähdään usein täysin päinvastoin.

Mitäs jos tiede ja demokratia törmäävät, niin kumpi antaa periksi? Jos tieteen mukaan häirikkösusia ei saa metsästää mutta vaikkapa 55 % suomalaisten mielestä saa, niin mitäs sitten tehdään?

Sitten kun asia viedään vähän henkilökohtaisemmalle tasolle, niin jos vaikka 95 % Kuusamolaisista on sitä mieltä, että suden saa Kuusamossa ampua pois jos se tulee pihapiiriin, niin mitä väliä sillä on jos ihmiset Vaasassa ovat eri mieltä että ei niin saa Kuusamossa tehdä?
 
Mitäs jos tiede ja demokratia törmäävät, niin kumpi antaa periksi? Jos tieteen mukaan häirikkösusia ei saa metsästää mutta vaikkapa 55 % suomalaisten mielestä saa, niin mitäs sitten tehdään?
Tämä kuvitteellinen esimerkkisi haiskahtaa hieman asenteelliselta, ikään kuin tieteen mukaan häirikkösusia ei saisi metsästää, kun minusta tiede nimenomaan tukee näkemystä jonka mukaan häirikkösudet kannattaa eliminoida mahdollisimman nopeasti, tai muuten ne alkavat olla haitaksi ihmiselle. Mutta ei takerruta siihen sen enempää.

Tämä onkin erittäin mielenkiintoinen pointti ja ansaitsisi varmasti oman ketjunsa. Teoriassahan demokratia viime kädessä voittaa aina. Jos teknokraatit jäävät tutkimustietonsa kanssa poliittiseen vähemmistöön, niin valtaenemmistöhän voi säätää omat lakinsa perustuen vaikka kuun asentoon eikä siinä mitään väärää ole.

Suomi taitaa olla tällä hetkellä kansainvälisellä mittapuulla aika teknokraattinen maa. Osin on mennyt jo aika överiksi, kun välillä tuntuu että ongelmia pidetään ratkaistuina jo siinä vaiheessa kun on päätetty perustaa niiden ratkaisuun työryhmä. Tällä hetkellä meillä onkin ministeriöissä yli 700 toimivaa työryhmää. Näiden päälle voi laskea vielä sen vastuutaan ulkoistavien virkamiesten ja julkista sektoria imevien huijareiden erittäin heikolla hyötysuhteella pyörivän loputtoman symbioosin eli konsulttityön. Näistä epäkohdista huolimatta diktaattorina tahtoisin lisätä teknokratiaa entisestään, ja vähintäänkin tuplata opetukseen ja tutkimukseen käytettävät resurssit.

Sitten kun asia viedään vähän henkilökohtaisemmalle tasolle, niin jos vaikka 95 % Kuusamolaisista on sitä mieltä, että suden saa Kuusamossa ampua pois jos se tulee pihapiiriin, niin mitä väliä sillä on jos ihmiset Vaasassa ovat eri mieltä että ei niin saa Kuusamossa tehdä?
Kuusamolaiset ovat viime kädessä itse sopineet, että he päättävät asiasta yhteisesti vaasalaisten kanssa. Juuri tämän takia teknokraattinen päätöksenteko onkin kannatettavaa, nimittäin jos kuusamolaiset voivat pitävästi osoittaa että suden ampumisesta siihen pihapiiriin on yhteiskunnalle enemmän hyötyä kuin haittaa, heillä on siihen tieteen kautta mahdollisuus eivätkä he määrällisestä vähemmistöstään johtuen jää ikuisesti poliittiseen vähemmistöön.
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kuusamolaiset ovat viime kädessä itse sopineet, että he päättävät asiasta yhteisesti vaasalaisten kanssa. Juuri tämän takia teknokraattinen päätöksenteko onkin kannatettavaa, nimittäin jos kuusamolaiset voivat pitävästi osoittaa että suden ampumisesta siihen pihapiiriin on yhteiskunnalle enemmän hyötyä tai haittaa, heillä on siihen tieteen kautta mahdollisuus eivätkä he määrällisestä vähemmistöstään johtuen jää ikuisesti poliittiseen vähemmistöön.

No nyt me päästään itse asiassa koko asian ytimeen. Ajatellaan nyt niitä kuusamolaisia. Heidän mielestään siellä on liikaa susia, ja he haluaisivat varmuuden vuoksi ampua niistä muutaman pois, ettei niistä tulisi häiriötä. No se ei viranomaisille käy, sillä mitään näyttöä häiriöstä ei ole.

Viikko tästä, ja 4 suden lauma käy tappamassa jonkun kuusamolaisen Virtasen (isä, äiti ja kaksi alle 10-vuotiasta lasta) pihapiiristä kaksi palkittua, lampaiden hoidossa hyödyllistä paimenkoiraa. Lupaa susien kaatoon ei tule vieläkään, sillä häiriön katsotaan olleen tilapäinen eikä mikään viittaa siihen että se jatkuisi.

Edelleen viikko tästä, sama susilauma käy tappamassa 40 lampaan katraasta 20 lammasta pellolle. Virtasen isä menee taas viranomaisten puheille, ja saa kuin saakin luvan yhden suden kaatamiselle, senkin pitkien neuvottelujen jälkeen ja kun on varmasti varmistuttu, ettei yhteenkään muuhun suteen kosketa millään tavalla. Ja Virtanenhan kerää porukan kasaan, ja toteuttaa virkamiesten ohjeita pilkulleen. Ja käy ostamassa kymmenen uutta lammasta.

Viikko tästä, ja taas käyvät sudet tappamassa, tällä kertaa loputkin lampaista. Virtasen isä menee taas viranomaisten puheille, mutta enempiä lupia susien kaatoon ei tule, koska ei niistä susista nyt enää haittaakaan ole kun ei ole eläimiäkään joita ne voisivat tulla syömään. Virtanen hyväksyy tilanteen kun ei muutakaan voi, pistää lammasfarmin pakettiin ja alkaa nostelemaan työkkärin tukia, kun omaa elinkeinoaan ei enää voi harjoittaa ja muita töitä ei ole.

Viikko tästä, ja sudet pyörivät edelleen tilan nurkilla. Ei ole Virtasilla enää yhtään eläintä, ainoastaan kaksi lasta leikkivät pihalla ja kävelevät arkisin kahden kilometrin matkan koulutaksille. Virtaset tietävät hyvin, että sudet eivät ole Suomessa tappaneet ihmistä aikoihin, silti he eivät haluaisi millään ottaa sitä riskiä omien lastensa kohdalla, enkä usko että kukaan muukaan haluaisi. Viranomaisilta ei lupaa kaatoon saa, koska ei susista ole mitään vaaraa, joten mitäs Virtasen tässä pitäisi tehdä?

Virtasista 15 kilometrin päässä on toinen lammasfarmi, jossa on kanssa 40 lammasta. Tämän farmin omistaa yksinelävä herra Korhonen. Korhonen tietää hyvin, mitä Virtasilla on tapahtunut, ja menee itse pyytämään lupaa viranomaisilta, että saisi kaataa sudet pois, ettei hänelle tapahdu samoin kuin Virtaselle. Lupaa ei tule, koska ei sudet ole aiheuttaneet mitään haittaa tai konkreettista vaaraa Korhosen lampaille, ei vaikka ne lähimaastossa pyörivätkin.

Joten mitäs Virtanen ja Korhonen tekevät?

a) Eivät mitään, koska sitä mieltä ovat jotkut wannabe-eläinsuojelijat kaupunkikämpissään jossain 500 km päässä, sillä susi on kuulemma rauhallinen eläin eikä siitä ole ihmisille mitään haittaa. Eikä ne nyt enää toisen farmin lampaiden kimppuun hyökkää, koska ____________________________ (joku todellisuudesta vieraantunut selitys). Ja samaa sanovat viranomaiset, vaikka sudet ovat juuri tappaneet kaikki Virtasen farmin eläimet.

b) Keräävät porukan kasaan ja käyvät ampumassa ne häirikkösudet pois kuleksimasta, jotka siinä pihapiirien liepeillä norkoilevat?

c) Jotain muuta, mitä? Vinkiksi voin antaa sen verran, että vaihtoehtona ei ole betonibunkkeriaidan rakennus laitumien ympärille kuten ei myöskään juoksuhautojen kaivaminen eikä lampaiden pitäminen sisätiloissa vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri, joten niitä älyttömyyksiä ei tarvitse edes esittää.

Nyt ei siis puhuta mistään huvimetsästyksestä. Virtanen tai Korhonen eivät ole lähdössä huvikseen niitä susia ampumaan, vaan heillä on selkeästi perusteet asialleen. Mutta ne perusteet eivät käy viranomaisille eikä joillekin satunnaisille kaupungeissa asuville ihmisille. Senkö takia heidän pitäisi pidättäytyä susien ampumisesta ja antaa niiden syödä loputkin eläimet ja pilata elinkeinon harjoittaminen ja mahdollisesti jopa antaa niiden käydä lasten kimppuun?
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hartolle piti vielä tuohon kissa-vertaukseen sen verran kommentoida, ja tämä tulee varmaan järkytyksenä, mutta aina tietyin (n. muutaman vuoden) aikavälein maaseudulla on tapana metsästysporukan voimin käydä ampumassa kaikki kulkukissat ja -koirat pois kuleksimasta. Ihan luvan kanssa. Ja miksi? No koska niistä on ihmisille ja ihmisen omaisuudelle haittaa ja jos asialle ei mitään tulla tekemään, niin niistä tulee olemaan paljon enemmän haittaa tulevaisuudessa.
 
tietyin (n. muutaman vuoden) aikavälein maaseudulla on tapana metsästysporukan voimin käydä ampumassa kaikki kulkukissat ja -koirat pois kuleksimasta. Ihan luvan kanssa. Ja miksi? No koska niistä on ihmisille ja ihmisen omaisuudelle haittaa ja jos asialle ei mitään tulla tekemään, niin niistä tulee olemaan paljon enemmän haittaa tulevaisuudessa.
Juuri samoinhan sitä pitäisi toimia susienkin kanssa, poistaa ne luvallisesti ja tehokkaasti eikä jahdata niitä salaa pienellä porukalla joka susimiehen mukaan muuttaa suden käytöstä niin että se alkaa tappaa huvikseen ja tekee susista kesyjä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri samoinhan sitä pitäisi toimia susienkin kanssa, poistaa ne luvallisesti ja tehokkaasti eikä jahdata niitä salaa pienellä porukalla joka susimiehen mukaan muuttaa suden käytöstä niin että se alkaa tappaa huvikseen ja tekee susista kesyjä.

No selvä homma, tästä lähtien tehtäköön siis luvan kanssa mahdolliseksi, että metsästysseurat saavat yhtenä viikonloppuna vaikkapa kolmen vuoden välein ampua kaikki oman metsästysseuransa alueella näkemänsä sudet. Silloin on sekä Kisapuisto että harto tyytyväisiä.
 
No selvä homma, tästä lähtien tehtäköön siis luvan kanssa mahdolliseksi, että metsästysseurat saavat yhtenä viikonloppuna vaikkapa kolmen vuoden välein ampua kaikki oman metsästysseuransa alueella näkemänsä sudet. Silloin on sekä Kisapuisto että harto tyytyväisiä.
Ottamatta kantaa olisinko tyytyväinen, on sinun näitä lakiehdotuksia laatiessasi otettava huomioon meidän mielipiteidemme ohessa pari muutakin muuttujaa, kuten esimerkiksi biodiversiteettisopimus ja Bernin sopimus.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
No selvä homma, tästä lähtien tehtäköön siis luvan kanssa mahdolliseksi, että metsästysseurat saavat yhtenä viikonloppuna vaikkapa kolmen vuoden välein ampua kaikki oman metsästysseuransa alueella näkemänsä sudet. Silloin on sekä Kisapuisto että harto tyytyväisiä.

En ymmärrä miksi joku edes tosissaan haluaisi ampua kaikki suomen sudet sukupuuttoon?
Olen pitänyt näitä kuusamonkin ihmisiä luonnosta pitäviänä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ymmärrä miksi joku edes tosissaan haluaisi ampua kaikki suomen sudet sukupuuttoon?
Olen pitänyt näitä kuusamonkin ihmisiä luonnosta pitäviänä.

Kisapuiston viestistä tulee mieleen metsämies, jonka mielestä luonnosta pitää hävittää kaikki petoeläimet. Tällöin koirat voivat liikkua turvallisesti ja riistaa tulee helposti, saa sitten istuskella tulilla kehumassa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ymmärrä miksi joku edes tosissaan haluaisi ampua kaikki suomen sudet sukupuuttoon?

En minä halua tappaa susia sukupuuttoon. Kummallista olisi jos ampumalla Suomessa häirikkösudet eli sudet, jotka tulevat pihapiiriin mihin ne eivät kuulu, saisi kaikki sudet jotenkin kuolemaan sukupuuttoon. Jos noin olisi, niin susissa olisi jotain pahasti vialla.

Huvimetsästystä en ymmärrä. Eikä se, jos metsästäjä menee metsään koiransa kanssa ja siellä metsässä joku sen koiran syö, ole sen metsässä asustavan pedon vika eikä sitä koiran syönyttä petoa tarvitse sen takia tappaa pois. Mutta jos se peto tulee pihapiiriin syömään sen koiran tai lampaan tai minkä tahansa kotieläimen, niin sen saa mielestäni ampua pois eikä siinä ole mitään väärää. Tämän pitäisi olla täysin selviö, olen tämän kantani sanonut jo useasti mutta näköjään jotkut haluavat sen ymmärtää väärin.

Enkä ole muuten Kuusamosta, en ole ihan varma olenko koskaan edes käynyt siellä.
 
Lienee aika todennäköistä että olen harvoja jatkislaisia jotka ovat susia luonnossa nähneet, mikä tietysti antaa kauhea kompetenssin toitottaa omia mielipiteitä. Ei muutama susi tosiaan itseä pelota, mutta on helppo ymmärtää haja-asutusalueen ihmisten huoli lapsista.
Viime vai toissa vuonna tästäkin läheltä jolkotteli yksi. Vaikka turhaa tappamista vastustankin, roikkuisi talja takan vieressä mikäli asumaan olisi jäänyt, ihan vain siksi että päiväkoti-ikäinen tyttöni leikkii paljon ulkona. Pitää punnita haitat ja hyödyt, riski olisi ollut liian kova.

Heh, kuin omalta näppäimistöltä ja täysin samaa olin tulossa tänne kirjoittamaan. Parikin kappaletta niitä on tuossa nurkilla käynyt pyörimässä, mutta pieni motitus ja pelottelu on ajanut ne pois melko sukkelaan, eikä liipaisinta ole tarvinut puristella.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Heh, kuin omalta näppäimistöltä ja täysin samaa olin tulossa tänne kirjoittamaan. Parikin kappaletta niitä on tuossa nurkilla käynyt pyörimässä, mutta pieni motitus ja pelottelu on ajanut ne pois melko sukkelaan, eikä liipaisinta ole tarvinut puristella.

Suosikkijoukkueesta päätellen asut pohjoisessa? En ole ihan 100% asiasta, mutta eikös sielläpäin ole vähemmän häirikkösusia kuin täällä etelämmässä? Syinä voivat olla vaikkapa se että siellä on enemmän tilaa temmeltää, riistaa + poroja liikkuu hyvin eikä susi ole pakotettu vaeltelun aikana poikkeamaan ihmisten lähelle?

Ja olen itse suden (tai kaksi) luonnossa nähnyt, aika läheltäkin. Tuossa tapauksessa olivat menossa suoraan yhden maatilan pihaan. Olen myös saanut maalla asuessani ilmoituksen naapurilta että pellolla oli susia tulossa meillepäin (hevosia talonnurkilla aitauksessa).

Mulle on niin kauan aivan sama kun metsässä temmeltävät keskenään, mutta kun tulevat liian lähelle asutusta, niin järkevintä on poistaa kyseinen yksilö/lauma.

Tämä että pohjoisen/itärajan susia verrataan suoraan etelän susiin, on sama kuin vertaisi Suomen ja amerikan karhuongelmia. Tapauksissa eläimillä on suhteellisen suuri ero luonteessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oho. Jossain asiassa näytän olevan oikeastaan lähes täysin samaa mieltä kuin Kisapuisto. Toisen meistä pitänee huolestua. :)

En minä halua tappaa susia sukupuuttoon. Kummallista olisi jos ampumalla Suomessa häirikkösudet eli sudet, jotka tulevat pihapiiriin mihin ne eivät kuulu, saisi kaikki sudet jotenkin kuolemaan sukupuuttoon. Jos noin olisi, niin susissa olisi jotain pahasti vialla.

Juurikin näin. Susi kuuluu Suomen luontoon, ja nimenomaan sinne luontoon. Liian lähelle ihmisasutusta toistuvasti tulevat sudet ovat asia erikseen. En kuitenkaan lähtisi niitä välittömästi lahtaamaan, mutta antaisin kuitenkin paikallisviranomaisille tässä häirikkösusien hävittämisessä enemmän päätäntävaltaa. Vai olenko täysin väärässä, kun olen käsittänyt, että näidenkin suhteen pitää aina anoa erikseen pitkän byrokraattisen prosessin kautta poikkeuslupaa?

Huvimetsästystä en ymmärrä. Eikä se, jos metsästäjä menee metsään koiransa kanssa ja siellä metsässä joku sen koiran syö, ole sen metsässä asustavan pedon vika eikä sitä koiran syönyttä petoa tarvitse sen takia tappaa pois. Mutta jos se peto tulee pihapiiriin syömään sen koiran tai lampaan tai minkä tahansa kotieläimen, niin sen saa mielestäni ampua pois eikä siinä ole mitään väärää. Tämän pitäisi olla täysin selviö, olen tämän kantani sanonut jo useasti mutta näköjään jotkut haluavat sen ymmärtää väärin.

Tästä olen suunnilleen samoilla linjoilla, mutta kuitenkin sillä erotuksella, että oikeus ampumiseen tulisi nimenomaan paikallisille metsästysseuroille, ja vain paikallisviranomaisen valtuuttamana.

Enkä ole muuten Kuusamosta, en ole ihan varma olenko koskaan edes käynyt siellä.

Minä olen käynyt muistaakseni kahdesti. Nämä molemmat tapahtuivat 90-luvun alkupuolella. Ihan hieno paikka. Susia ei näkynyt. Riekko taisi olla eksoottisin petoeläin. Sekin tosin on kasvissyöjä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Poikkeavatko ne autot useinkin sieltä maantieltä ajelemaan sun kukkapenkkiin ja vaarantamaan elämääsi?
Minulle se on sinänsä ihan sama, että tappavatko ne autoilijat minut omalla pihallani vaiko maantiellä. Satun nimittäin suorastaan päivittäin käymään tonttini ulkopuolella. Ehkä raumalaiset eivät käy, mutta meilläpäin on tapana käydä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkueesta päätellen asut pohjoisessa? En ole ihan 100% asiasta, mutta eikös sielläpäin ole vähemmän häirikkösusia kuin täällä etelämmässä?

Asun Oulussa, mutta olen Pohjanmaalta kotoisin missä näitä mainitsemiani ongelmia on muutaman kerran esiintynyt. Ongelmat ovat tosiaan jääneet muutamaan suteen jotka jäivät pyörimään "jalkoihin", mutta liikkuivat sitten itsestään tai pienellä hätistyksellä eteenpäin. Onhan noita susia enemmänkin liikkunut, mutta ne eivät ole tulleet asutuksen lähelle, joten niistä ei ole sen takia tarvinut sen enempää huolehtia. Muutamia susia on kotipaikkakunnalleni käyty myös tuomassa, mutta ne ovat vaihtaneet paikkaa hyvinkin nopeasti, oikeastaan melkein heti luontoon vapauttamisen jälkeen.

Mulle on niin kauan aivan sama kun metsässä temmeltävät keskenään

Juuri näin.
 

GTRapid

Jäsen
Mielenkiintoista oli myös susimiehen tokaisu siitä, miksi sudet ovat muuttuneet. Nähdäkseni hän piti syynä pitkiä, jopa kymmenien päivien pituisia jahteja, joiden aikana suden käytös muuttuu niin että se alkaa tappaa huvikseen, ja tokihan siinä ihmiseenkin varmasti tottuu kun ovat koko ajan kintereillä.

Tuota, kummassakohan tuo ihmisen läheisyydessä olo on sitten merkittävämpää - noissa jahdeissa, joita tulee (mututuntumalta arvioituna) 1-3 vuoden välein tuollainen jopa kymmenien päivien pituinen rupeama, vai sitten noissa tutkimuksissa kun harrastetaan tätä "catch and release" -hommaa, ihmetellään porukalla vauvasta vaariin häkissä olevaa sutta ja päästetään se sitten takaisin luontoon? Ja sitten siihen päälle muu läsnäolo susien pentuja tutkimassa, pesille kameroita virittelemässä, "keskustelu" ulvomalla hukkien kanssa jne. Kummassako toimintamallissa säilyy sudelle luonnollinen pelko ihmistä kohtaan ja kummassako tottuu vaarattomaan yhteiseloon -> vierailut ihmisasutusten läheisyydessä lisääntyy.

Hienosti tehty dokkari, vaikkakin hyvin asenteellinen. SR on varmasti asiantuntija susien saralla mutta mielestäni liikaa pääsee tunteet vaikuttamaan työn tuloksiin. Kuitenkin käsittääkseni tutkimuslaitoksen (RKTL) tehtävänä on lähtökohtaisesti tuottaa eksaktia ja riippumatonta tutkimustietoa, joihin ei pitäisi päästä vaikuttamaan omat aatteet, mielipiteet ja tunteet. Tunteellinen suhtautuminen (kuin omiin koiriin) pannoitettuihin susiin ja niiden poismenemisiin, antaa esimerkkinä hyvin vahvan signaalin ei-riippumattomasta ajattelusta (johon viran puolesta pitäisi pystyä). Monelta muulta susiasiaan kantaaottavalta taholta ennakkoasenteet on ymmärrettävissä mutta tutkimuslaitoksen puolelta ei.

Edit: Sellainen on kyllä jännä homma että varauksettomasti susiensuojelijat pitävät tutkimusmestari Ronkaista "jumalana", vaikka mies metsästää edelleen ja on ns. entisessä elämässään ollut maan tehokkain ja taitavin suden metsästäjä, jolla on kontollaan ihan jokunen harmaaturkin kaato. Kaikki syntisi on anteeksi annettu ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös