Miten voit siis väittää, että tällainen pelko susia kohtaan oman elinkeinonsa puolesta olisi irrationaalinen? Perustele, minä tein sen jo sinun kysymykseesi.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Olen sanonut tämän aiemminkin, mutta arvostan pyrkimystäsi asialliseen keskusteluun, vaikka keskustelukumppanina oletkin aivan sitä raskainta kastia.
Enhän väittänyt että kaikki elinkeinon tai terveyden puolesta koettu susipelko olisi irrationaalista. Sanoin vain että en ymmärrä irrationaalista susipelkoa, jollaista ilmeisen suuri osa susipelosta on. Ilmeisen suuri osa siksi, että luvaton metsästys, jonka ajuri täällä esiintyneen ensi käden salametsästysasiantuntijan mukaan on pelko, eikä huvi kuten alkuun erheellisesti oletin, on luvallista metsästystä niin paljon yleisempää.
Jonkun mielestä minulla ei ollut oikeutta määritellä toisten ihmisten pelkojen rationaalisuutta, ja tavallaan olenkin samaa mieltä, mutta jos näillä peloilla perustellaan tekoja jotka johtavat luonnon monimuotoisuuden katoamiseen tai ihmisille koituvaan vahinkoon (tällä veitsenterällähän me susimiehen mukaan salametsästyksen ansiosta tasapainottelemme), on se minusta hyvä tuoda julki, jotta ihmiset pelkäisivät vähemmän ja voisivat jo pelkästään siitä syystä paremmin -> susia salametsästettäisiin vähemmän -> susien kesyyntymiskehitys saataisiin pysähtymään -> sudet pysyisivät pois ihmisen tieltä -> susia ei tarvitsisikaan pelätä.
Jos kykenisit osoittamaan minulle uskottavasti, että kissojen hävittämiselle on hyvät perusteet.
Eli jos vaikka kasvattaisin elinkeinonani laboratoriohiiriä aitauksessa pellolla, jotka kissat sitten susivahingon todennäköisyydellä saattaisivat käydä syömässä. Onko se minun hiireni silloin arvokkaampi kuin jonkun kissa? Entä jos kissojen sijaan kyse olisikin villeistä luonnonvaraisista eläimistä, vaikkapa pöllöistä, jotka kävisivät hiireni napsimassa suihinsa. Kykenisin uskottavat perusteet esittämään, ja muista maista samaa pöllölajia löytyisi yllin kyllin, niin mielestäsi olisi ok tuhota se Suomen alueelta?
Ok, myönnän tyhmyyteni. Mulla ei ole kykyä keskustella esimerkiksi Venäjän tai Pohjois-Amerikan susitilanteesta. Yritän lukea ja jutella vain Suomen tilanteesta. Veikkaan kuitenkin, että äänestät Vihreitä tai Vasemmistoliittoa (mahdollinen hymiö)...
En edelleenkään ymmärrä miksi puhut noista muista maista, kun luullakseni olemme molemmat puhuneet alusta lähtien vain Suomen tilanteesta, totta kai, kun suomalaisia Suomessa ollaan.
Varmistan vielä kerran; haluatko keskustella aiheesta, oliko sinulla jotain sanottavaa, vai päästänkö sinut luikkimaan sinne takavasemmalle häpeämään tuo vihervasemmistokilpi suojanasi?