Se on sentään oikeasti vaarallinen ihmiselle ja myös potentiaalinen afrikkalaisen sikaruton levittäjä.
Miten monesti olet kuullut että villisika olisi käynyt ihmisrn kimppuun?
Ainoastaan haavoitettuna se voi sen tehdä, mutta silloinkin hyvin harvoin.
Itse olen noita toistakymmentä ampunut ja kertaakaan ei ole päälle yrittänyt.
Mitä tulee sitten asf,ään niin pidän enemmän todenäköisenä sen leviämisen muuta kautta sikatilalle, kuin itse villisian toimesta.
Villisika on arvokas riistaeläin ja oikealla kannanhoidolla sikakanta voitaisiin hyvin pitää kurissa. Nyt emakkosuojan poistuminen syyskuun alkuun aiheuttaa sen että ammutaan emakko porsaiden edestä ja porsaat heti sukykypsyyden saavutaessa tulevat tiineiksi, kun karjut ne astuu. Normaalioloissa ainostaan vain karju saa astua emakon. Emakko pitää huolen että laumasta muut "kesikot" ei ole karjun saavutettavissa.
On havaintoja että vielä tähän aikaa emakolla on aivan pieniä imettettäviä viiruporsaita ja nyt kun emakkosuojaa ei ole, niin emakko kaadettaessa ko porsaat jää sitten kuolemaan.
Samoin tapahtuu keväällä kun emakko jättää imetettävät porsaat puskaan ja tulee yksin ruokinnalle, niin jos ei metsästäjä käytä harkintaa ja seuraa riittävän pitkään tunnistakseen mikä yksilö on paikalla, niin sama homma.
Siellä missä villisian metsästystä on harrastettu jo pitkään jopa yli 30vuotta (itärajan läheisyydessä) niin osataan toimia valikoidusti. Siellä missä villisika näyttäytyy ensimmäisiä kertoja suuri valkoinen metsästäjä saa melkein orgasmin ja sikalauma nuijitaan kiimapäissään kerralla matalaksi.