Muistat ihan oikein. Oletkos huomioinut sitä, että sen jälkeen susikanta pienennettiin metsästämällä minimiin, jossa se on ollutkin viime aikoihin asti. Nyt tuo petokanta on räjähtävässä kasvussa, esimerkiksi Varsinaissuomessa on susikanta viimeisen kahden vuoden aikana yli tuplaantunut. Lemmikkejä ja kotieläimiäkö näiden pitäisi antaa sitten tappaa rauhassa ja siitä piittaamatta, ja odotella, että käykö samoin kuin sata vuotta sitten, ennen kuin voidaan toimia?
Eiköhän lemmikkejä tulisi paremmin suojella ihan passiivisin keinoin nyt aluksi, ennen kuin lähdetään susijahtiin. Minusta on jo pitkän aikaa tuntunut, että "maalaiset" ovat pahemmin luonnosta vieraantuneita kuin kaupunkilaiset. Liekö tuo hyötyajattelu mennyt niin pitkälle, että luonnossa elämisen sijaan se tahdotaan väkivaltaisesti alistaa, biodiversiteetistä ja ihmisen moraalisesta vastuusta viis.
Mitä tulee noihin suden tappamiin ihmisiin 1800-luvulla niin pliis... Lähdekritiikkiä vähän kehiin. "Susi vei" mm. epätoivottuja lapsia ja esim. lajimääritystäkin on vähän vaikeaa täältä asti tehdä. Asiantuntijoista aika moni varmaan vannoisi koirasuden nimiin, jos näitä menneiden aikojen vahingontekijöitä aletaan tarkemmin katsomaan.
Mitä tulee määrien lisääntymiseen, niin käsittääkseni Euroopassakin on maita, joissa susia on kymmenenkin kertaa enemmän kuin täällä - pienemmällä pinta-alalla. Vesikauhuiset sudet ovat joskus tappaneet ihmisen, mutta suden aiheuttamat ihmismenetykset ovat erittäin vähäiset melkein mihin tahansa saman kokoluokan eläimeen verrattuna.
Suomessa susivihalla on valitettavasti vain niin pitkät perinteet, että harva pystyy katsomaan asiaa mitenkään objektiivisesti. Löytyy sudenhalaajaa ja sitten näitä lahtaajia, joille faktat eivät merkitse yhtään mitään. Lappalaisethan käsittääkseni jopa ehdottivat "susivapaan vyöhykkeen" perustamista lähes koko Lapin alueelle. On siinä mulla taas luontoihmisiä kerrakseen.
Minusta jokainen susien puolustelija pitäisi asuttaa noihin pahimpiin susi alueisiin muutamaksi viikoksi, siinä voi mielipiteet muuttua, kun se susi irvistelee muutaman metrin päässä.
Ainakaan minua ei todellakaan haittaa tai pelota pari viikkoa "pahimmallakaan" suomalaisella susialueelle, ei edes pari vuottakaan. Olisi itse asiassa mahtavaa nähdä susi Suomen luonnossa, sen omilla ehdoilla.