No, ehkä mun pitäisi pahotella väsyneen mukahauskuuden johdosta.
Mutta siis, komia eläinhän se on tämä susi.
Kyllähän nyt tälläiset sääntöjenmukaiset taklaukset pitää hyväksyä, oma vika jollei ole pää pystyssä...
No, ehkä mun pitäisi pahotella väsyneen mukahauskuuden johdosta.
Mutta siis, komia eläinhän se on tämä susi.
Onkohan tämä viesti nyt sellainen sielun peili - niin kuin silmät konsanaan - Tuto-fanin sisimpään. Varmaan ainakin tyhjentävä mielipiteenilmaus. Eipä tuollaista purkausta oikein edes jaksa lähtä käsittelemään mitenkään.
Saattaapi olla hyvinkin. Kyseistä purkausta ei tarvitsekaan alkaa käsitellä, kunhan ilmaisin oman kainon mielipiteeni, johon minulla vapaassa maassa on oikeus.
Katsellaan muutaman vuoden päästä, kun ensimmäiset pikkulapset häipyvät vaunuista suden suuhun haja-asutusalueella. Tämähän tietysti on vain ja ainoastaan vanhempien vika...
Ystäväni asuu Lapissa ja hän on todennut, että siellä susi-viha on niin voimakasta, että jokainen susi tapetaan kohdattaessa, ja viranomaiset sulkevat toiminnalta silmänsä koska se on "maan tapa". Tästä tappamisesta seuraa se, että vakituista susikantaa ei juurikaan ehdi muodostua poronhoitoalueelle.
Pakko tunnustaa, että minussakin on sen verran viherpipertäjän virkaa, että en nyt aivan ymmärrä hysteeriseksi menevää susi-vihaa ja sitä, että jokainen koiran tappanut susi ja pari muuta on tapettava (välittömästi).
Ääripään esimerkit on aina rautaa. Viimeksi susi on tappanut suomessa ihmisen, minkäänkokoisen, 1800-luvulla.
Niinpä. Tuon 1800-luvun lopun jälkeenhän susia alettiin melko radikaalista vähentää, olisikohan näillä mitään yhdistäviä tekijöitä?
Niinpä. Tuon 1800-luvun lopun jälkeenhän susia alettiin melko radikaalista vähentää, olisikohan näillä mitään yhdistäviä tekijöitä?
Varmasti noinkin on käynyt, mutta tässä on ihan mielenkiintoista matskua Suomen, Venäjän ja Intian tapauksiin liittyen. Intian osalta matsku on suht tuorettakin. Aivan kokonaan en tuota välillä varsin asenteellista tekstiä niele, mutta mielenkiintoisia pointteja kuitenkin. Lyhyesti vielä minuakin laiskemmille lukijoille:Joo ja olisiko "susikuolemilla" mitään tekemistä esim. sen kanssa, että epätoivottuja lapsia "sudet veivät" ja pappi kirjasi tämän kiltisti kirkonkirjoihin? Toisekseen noin vanhoista tilastoista on mahdotonta sanoa, ovatko ns. oikeat susitapot susien vai esim. villiintyneiden koirien tekemiä - jälkimmäisen tekemiksihän nuo paremmin profiloituisivat.
Tai 22, kuten minun lähteessäni mainittiin.Tuon jutun perusteella myös media on osannut tragedioilla mässäilyn jo tuolloin, susi-uutisten moninkertaistuessa kun 1800-luvun lopulla susi vei kaksi lasta.
Tai 22, kuten minun lähteessäni mainittiin.
Asiaa haastelet, ja kuten kirjoitin, en minä näe tarpeellisena mitään laajamittaisia vainoja. Ymmärrän silti pelon haja-asutusaluiden asukkaiden näkökulmasta, vaikka se ei ehkä aina perustuisikaan todellisuuteen ja toisaalta tuon lähteeni esittämiä taustoja vasten myös historian painolasti on raskaampi kuin mitä muutamissa muissa esityksissä annetaan ymmärtää. Se oli paikoin todella asenteellista tekstiä, mutta samalla mukana oli mielestäni ihan perusteltujakin pointteja, siis viittaan nyt ihmisiin tottumiseen ja pelottomuuteen sekä näihin muiden maiden lähimenneisyyden tapahtumiin. Niitä tuskin kannattaa sysätä sivuun vain sen vuoksi, että paikallisten susien kannalta kyseessä olisi hiukan negatiivissävytteiset lopputulemat.
Niitä tuskin kannattaa sysätä sivuun vain sen vuoksi, että paikallisten susien kannalta kyseessä olisi hiukan negatiivissävytteiset lopputulemat.
Petovihaa ja lappalaisia? Tuota samaa jäädytettyjen superlonipallojen syöttämistä tapahtuu kyllä ihan Oulun kaupungin alueellakin. Koirien vihaajien toimesta siellä sun täällä, sekä Yli-Kiimingissä ja etenkin tulevaisuudessa Yli-Iissä samaisen sakin toimesta joita linkittämässäsi esiintyy, eli poromiesten.Linkissä petovihaa muutaman rivin verran. Lappalaiset, tulkaa pois sieltä Lapista...
Lappalaisilla tuon touhun kanssa ei ole mitään tekemistä, eikä lappilaisillakaan. Petovihan kanssa vielä vähemmän, sillä enemmänhän tuossa on kyse porofarmareiden "elintavan" (hah!) kannattavuudesta.
No voi vittu... selvennetään sitten päivänselvää asiaa: varsinaisesti lappilaisilla tai lappalaisilla ei ole käytännössä mitään tekemistä petovihan kanssa. Ovat tietenkin Sallassa elävät poromiehet lappilaisia. Tuliko nyt hyvä mieli?Eli "porofarmarit" eivät ole lapp(i?)alaisia?
Missä tuota petovihaa ruokitaan? Kuka sitä ruokkii? Elintavan suojeluksi? Mitä vittua selität?Elintavan suojeluksi on ruokittava petovihaa, kumpi oli siis ensin, muna vai kana?
Missä tuota petovihaa ruokitaan? Kuka sitä ruokkii? Elintavan suojeluksi? Mitä vittua selität?
Ei tuo mitään petovihaa ole vaan ihan silkka käytännöllinen ratkaisu. Pedot tappavat porofarmarin karjaa ja korvaukset tapetuista poroista saa vain todisteet esittämällä. Tulee aika kalliiksi ajella pitkin kairoja lynksillä ja Hiacella, sekä nykyään tietysti mönkijällä hakiessa kuolleita elikoita. Talvella se vielä onnistuu, mutta kesällä ei jälkiä liioin jää. Siksi mainitsinkin tuosta kannattavuudesta.
Ei sillä, mun puolesta porofarmaritouhut vois lopettaa tyystin. Alkuperäiskansoille oikeus vapaana laiduntamiseen ja nämä lantalaiset voi mun puolesta kasvatella elukoitaan kuten maanviljelöiden kuuluukin, eikä missään muiden pihoilla. Loppuis samalla kertaa nopeasti puheet salametsästyksen laajuudesta ja ylipäänsä petojen salametästyksestä poronhoitoalueella.
Älä menetä hermojasi mies. Petovihaa ja yleistä negatiivista asennetta juurikin susia kohtaan ruokitaan "porofarmariyhteisössä" tunnepitoisilla tarinoilla
Mielestäni ei ole mitään järkeä sallia yhtään sutta poronhoitoalueella. Ahmojakin saisi vähentää. Ei sudesta ihmiselle mitään hyötyä ole. Luonnon monimuotoisuuden varjolla jos niitä haluaa elättää, niin lääniähän riittää etelämämpänä susien jolkutella. Pohjoiseen kannatan kyllä tapporahan palauttamista, näyttää muuten susikannan hoito olevan mahdotonta.
Susilla on tilaa Lapissa (ja porohoitoalueella) samaten ahmoilla, mutta ihmiset näkevät ne vihollisena ja uhkana itselleen. Tosia on kuitenkin se, että ihminen on alueen suurin uhka, mutta tätähän monasti ei haluta tunnustaa.
vlad.
En minä vaan käsitä mihin niitä susia tarvitaan.