Mainos

Suomi World Cupissa

• 116 868
  • 981

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Lähinnä minä sitä tarkoitin, että jos Petteri Nummelin olisi ajanut mieheen (Forsberg) tiukemmin kiinni ja pelannut tilanteen loppuun asti estäen Forsbergin etenemistä, niin tuskin Foppa olisi päässyt vetämään maalia kohti samalla tavalla kuin nyt sitten kävi. Olisi mahdollisesti joutunut syöttämään tai muuten luopumaan kiekosta. Niinimaakin olisi saattanut pysyä tiukemmin omalla tontillaan, jos Nummelin olisi oman äijänsä seurannut paremmin ja loppuun asti eikä olisi välttämättä lähtenyt mainitsemallasi tavalla höntyilemään. Tämän takia laitan tästä tilanteesta syntyneen maalin Nummelinin enkä Niinimaan piikkiin.

On toki todettava, että maalin teki kenties maailman tämänhetken paras jääkiekkoilija, jonka pysäyttäminen puhtain keinoin on todella vaikeaa. Mutta yhtä kaikki, mielestäni Nummelinin parhaat avut ovat muualla kuin puolustuspäässä, joten miehen valitseminen WC:hen "painimaan pikkukaukaloon" kanukkien ja jenkkien isojen poikien kanssa olisi ollut kummallista.

Niinimaan tiputtaminen on sitten jo tiukempi tapaus, mutta Janne tuntuu tekevän virheitä ja nimenomaan karkeita sellaisia, enemmän kuin esim. Karalahti. Täten on mielestäni perusteltua, että joukkueeseen valittiin nimenomaan Karalahti, eivätkä Nummelin ja Niinimaa mahtuneet mukaan.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Analyytikko_
Mutta yhtä kaikki, mielestäni Nummelinin parhaat avut ovat muualla kuin puolustuspäässä

Tästähän minä olen täysin samaa mieltä.

Mutta ne Petterin hyökkäyspään avut suhteessa muihin suomalaispuolustajiin ovatkin sitten sen verran suvereenit, että tämän takia Nummelin olisi pitänyt maailmancupiin valita johtamaan Leijonia kohti Pohjois-Amerikkaa. Tällä joukkueella Suomi harjoittaa tätä turnausta vain kotimantereellaan Euroopassa...

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juu, en yritä kiistää Petterin hyvyyttä hyökkäyspäässä, mutta omassa arvoasteikossani Kimmo Timonen vie tämän Petulle tarkoittamasi paikan. Syynä se, ettei häviä mielestäni paljoakaan Petulle hyökkäyspäässä taidoiltaan ja puolustuspäässä on Nummelinia (roimasti) parempi+kokonaisuutena kovempi/fyysisempi pakki. Lisäksi Timonen on pelannut viimeiset kaudet erinomaisesti Nashvillen puolustuksessa, mistä osoituksena valinta All Star-Otteluun. Hänhän on jo NHL:ssä kohdannut monet tulevista WC-vastustajista. Nummelinin maineteot Änärissä mahtuvat aika ohueen kirjaan ja Nummelinia yhtään väheksymättä voisi sanoa, että Petu on hyvä eurooppalainen pelaaja, siinä missä Timonen on hyvä yleismaailmallinen pelaaja (vähän huonosti ilmaistu, mutta ymmärrät varmasti mitä tarkoitan)

Nyt kun kisojen jatkopelit pelataan NHL-kaukaloissa ja NHL-säännöillä, niin valinta näiden kahden hyökkäävän pakin välillä on mielestäni aika selvä. Timonen pärjää näistä kahdesta huomattavasti paremmin pienessä kaukalossa.

Ja mistäs sen tietää, vaikka Leijonat intoutuisivatkin kunnon peliesityksiin, nyt kun kukaan ei oikeastaan odota mitään ihmeitä Suomelta. Joukkueen materiaali häviää laajuudessa muille suurmaille, mutta oikealla roolituksella ja ns. kuumien pelaajien peluutuksella joukkue voi mennä pitkällekin. Kun kaikki joukkueet kuitenkin loppujen lopuksi tarvitsevat maalivahdiltaan huippupelastuksia, niin Suomella tämä osasto on ainakin kondiksessa.

Kenetkäs Pee olisit muuten tiputtanut joukkueen pakistosta Nummelinin saamiseksi joukkueeseen? Jos Karalahden, niin odotan mielenkiinnolla perusteluja.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen jo tämän sanonutkin, mutta sanotaan vielä kerran, ettei "Analyytikko_":llekaan jää varmasti epäselväksi: myös minä olisi ottanut Timosen ilman muuta joukkueeseen. Minun papereissani se ei kuitenkaan olisi pelannut Nummelinia valinnoissa ulos. Myös jos näistä kahdesta pitäisi valita vain toinen, niin valintani kohdistuisi Petteriin; viime vuosien arvoturnauksista Timonen on vakuuttanut vain kotikisoissa.

Ja mistäs sen tietää, vaikka Leijonat intoutuisivatkin kunnon peliesityksiin, nyt kun kukaan ei oikeastaan odota mitään ihmeitä Suomelta.

Näin minäkin ajattelin vielä ennen valintoja, mutta enpä ajattele enää.

Itsehän en ole koskaan pettynyt minkään maajoukkueen valintoihin läheskään niin paljon kuin nyt. Toisaalta kun Summanen oli valitsemassa, niin jotain tällaista pelkäsinkin.

Kenetkäs Pee olisit muuten tiputtanut joukkueen pakistosta Nummelinin saamiseksi joukkueeseen?

Jokaisen nyt valitun, siinä sivussa tietysti myöskin Karalahden, joskaan en toki suinkaan ensimmäisenä.

Kun nimenomaan Jeren jäämistä kakkoseksi verrattuna Nummeliniin perusteluja pyysit, niin totean tässä saman kuin joskus aiemminkin tässä ketjussa: lyhyesti sanottuna MM-kisojen takia. Tshekissä Karalahti ei pelannut ollenkaan sillä tavalla kuin hänen tyylisensä, kiekollisesti suhteellisen taitavan ja ennen kaikkea kovaa laukovan, puolustajan pitäisi. Parhaimpana - tai oikeastaan pahimpana - esimerkkinä tästä on se, ettei Karalahti tehnyt yhtään maalia, eikä niitä syöttöpaunojakaan tainnut kovin montaa kertyä. Pikemminkin Jere pelasi vain ns. perusvarmaa peliä, eikä puolustuspäässäkään ollut juuri havaittavissa sellaista "äijämäisyyttä", mitä Karalahden tyyliseltä mieheltä puolestaan voisi odottaa.

Jotenkin valjun kuvan antoi Jere itsestään MM-kisoissa, kun vertaa esim. SM-liigakauteen. Siinä Karalahti osoitti, ettei ole todellakaan vielä menneen talven lumia, vaikka minä tällaista jo odottelinkin hänen kaikkien sekoilujensa jälkeen. Toki MM-turnaus on kovempi kuin SM-liiga, mutta silti odotin Jereltä Tshekissä huomattavasti enemmän.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minä taas sanoisin näin, molemmille ei riitä tilaa ja peliaikaa Suomen WC-joukkueessa, näin ollen toinen jää/jäi rannalle. Sinun mielestäsi kys. ulosjäänyt pelaaja pitäisi valita ensimmäisenä maajoukkueen pakistoon ja muut pakit vasta sen jälkeen. Kysynkin nyt sinulta Pee, millä perusteilla/näytöillä Nummelin pitäisi valita ennen Timosta joukkueeseen, en oikein ymmärrä selitystä "Timonen on vakuuttanut vain kotikisoissa", varsinkin kun muistaa, että pelejä ei pelata pelkästään Euroopassa, vaan myös pienessä kaukalossa Pohjois-Amerikassa.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Jere pelasi vaisut MM-kisat, mutta mielestäni pakkipari Timonen-Karalahti saattaisi saada Jerenkin palaamaan tasolleen hieman heikomman maajoukkueturnauksen jälkeen. Mutta mutta, eipä kyllä vakuuttanut Nummeliinkaan MM-kisoissa, näillä kevään näytöillä ei ole mitään asiaa WC-karkeloihin.

Voi olla, että Suomen puolustus häviää hieman kiekollisessa pelissä muille maille, kun Petu ei ole mukana, mutta ottaen huomioon kahden ensimmäisen parin mahdolliset puolustajat (Timonen, Karalahti, Lydman, Salo), niin pienessä kaukalossa luulisi maaleja tulevan. Jokainen heistä pystyy kiekolliseen peliin+omaavat hyvän laukauksen ja kolme viimeksi mainittua myös pystyvät painimaan vastustajien isojen hyökkääjien kanssa maalin edessä ja kulmissa. Nummelin ei mahtuisi ykkösketjuun/-ylivoimaan, joka olisi hänen paikkansa, joten mikä rooli hänelle löytyisi WC-joukkueessa. Minä en keksi mitään.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä taas sanoisin näin, molemmille ei riitä tilaa ja peliaikaa Suomen WC-joukkueessa, näin ollen toinen jää/jäi rannalle.

Se on sinun mielipiteesi. Arvostan toki sitä, vaikka samalla myös ihmettelenkin TODELLA suuresti. Tosin eipä taida olla ensimmäinen kerta tässä ketjussa, joka näyttää nyt muutenkin menevän lopullisesti juupaseipäs -tyyliseksi väittelyksi. Sinä esimerkiksi toteat viestisti lopussa, ettet keksi Nummelinille mitään roolia maailmancup-joukkueessa, koska hän ei "mahtuisi ykkösketjuun/-ylivoimaan, joka olisi hänen paikkansa". Minä kun taas - kuten olen jo sanonutkin - nimenomaan antaisin Petterille juuri ykkösylivoiman paikan. Ykkösketjuun en häntä toki ujuttaisi, koska säätetään ketjupaikat kuitenkin hyökkääjille, kuten jääkiekossa tapa onkin. :) Ykköspari sen sijaan sopisi hyvin Nummelinille.

Kysynkin nyt sinulta Pee, millä perusteilla/näytöillä Nummelin pitäisi valita ennen Timosta joukkueeseen

Sillä perusteella, että Nummelin on mielestäni parempi pelaaja ja mm. kevään MM-näytöt olivat minun mielestäni Petulla hyvät, vaikka sinä olet näköjääm tästäkin eri mieltä. Oletko eri mieltä peräti siitä, että Nummelin oli Leijonien paras puolustaja?

Joka tapauksessa Timonen on tuonut Suomelle selkeää kiekollista puolustusjohtajuutta täysin siemauksin vain kotikisoissa. Esim. Salt Lake Cityssä hän oli myös puolustuspäässä sangen suurissa ongelmissa vastustajia vastaan, niin fyysisesti kuin yllättäen ns. pelinlukuisestikin.

Nummelin pystyy jonkin verran paremmin tukemaan hyökkäyksiä kuin savolaistyyliin välillä hieman arka Timonen. Siksi Petteri näistä kahdesta ensimmäisenä maailmancupiin, mutta Kimekin mahtuisi hyvin toiseen pariin.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että Jere pelasi vaisut MM-kisat, mutta mielestäni pakkipari Timonen-Karalahti saattaisi saada Jerenkin palaamaan tasolleen hieman heikomman maajoukkueturnauksen jälkeen.

Juuh, enhän minäkään ole missään vaiheessa sanonut, ettenkö olisi valinnut Karalahtea joukkueeseen. En ole tosin sanonut myöskään sitä, että olisin ehdottomasti ottanut Jeren mukaan. Hänen valitsemisensa kun olisi omissa papereissani ollut ihan hiinä ja hiinä, enkä osaa tässä nyt ihan varmaksi sanoa, kumpaan olisin päätynyt.

Joka tapauksessa pointtinani tässä Jere-jutussa on ollut se, että kun nyt on jo valittu Bergin ja Nummisen tyylisiä puolustajia, jotka jäävät Karalahden taakse, mutta joita ei kuitenkin enää joukkueesta pois saa (ellei sitten tule loukkaantumisia tms.), antaa Karalahden pelikielto - mikäli voimassa pysyy - mahdollisuuden Niinimaan tai Nummelinin, jotka minä olisin puolustukseen ottanut, valinnalle. Numpalla olisi näet varmasti enemmän annettavaa Suomelle kuin Karalahdella ja Niinimaalla myös, MIKÄLI pystyisi samanlaiseen suoritukseen kuin edellisessä super-turnauksessa Salt Lake Cityssä. Tähän luottaisin jo myös aiemmin pariinkin otteeseen sanoituin perustein, joita ei enää tarvinne toistaa.

Muokkausta: Vielä noista Nummelinin Tshekin MM-näytöistä sen verran, että kyllä ainakin minusta hän jätti NHL-pakit täysin varjoonsa erityisesti kiekollista osaamisellaan, mutta myös kokonaisuudessaan. Esim. Salo pelasi suunnilleen Karalahden tyylistä, vain sellaista ns. perusvarmaa peliä, jossa ei särmää ollut havaittavissa pätkääkään. Toki tällainen peli riittääkin joilleikin puolustajille, muttei mielestäni Salon tyyliselle kaverille, joka Karalahden tavoin tunnetaan mm. kovasta laukauksestaan. Nythän sekään ei Jeren tavoin tuottanut yhtäkään maalia.

Viimeksi muokattu:

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
.

On toki todettava, että maalin teki kenties maailman tämänhetken paras jääkiekkoilija, jonka pysäyttäminen puhtain keinoin on todella vaikeaa. Mutta yhtä kaikki, mielestäni Nummelinin parhaat avut ovat muualla kuin puolustuspäässä, joten miehen valitseminen WC:hen "painimaan pikkukaukaloon" kanukkien ja jenkkien isojen poikien kanssa olisi ollut kummallista.

Näinhän se on, mutta Foppa on edessä taas World Cupissa ja jos Tre Kronorin aikoo lyödä, niin ainakin Foppa on saatava kuriin. Kanada on nyt tehnyt sen kahdessa MM-finaalissa putkeen. Suomessa Kris Draper pelasi puhtaasti pois Fopan, Tshekissä huonompi pelimies Rob Niedermayer meni sen rajan yli minkä minä olen valmis hyväksymään, mutta yhtä kaikki Kanada voitti kun Foppaa horjuutettiin. Häntä siis pystyy horjuttamaan. Ja on aivan varmaa että Suomen WC-jengistä löytyy pelaajia, jotka tähän pystyvät. Eli käytännössä Jarkko Ruutu, Riku Hahl, Ville Nieminen, Tuomo Ruutu (viimeksi mainittu ei ole päällystakkityyppiä, vaan ainoastaan kova taklaaja). Puolustajista lisäksi Väänänen ja Berg pystyvät antamaan kovia niittejä.

Jos Fopan varalle ei ole suunnitelmaa käy kylmät. Myös Sundin vaatii hyökkäysalueella jatkuvaa häirintää.

Näslund, Alfredsson ovat erinomaisuudeestaan huolimatta huomattavasti vähemmän "tappavia" vastustajia.

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti IceBreezer

Jos Fopan varalle ei ole suunnitelmaa käy kylmät. Myös Sundin vaatii hyökkäysalueella jatkuvaa häirintää.

Eikös suomalaisten valmentajien vastaus kysymykseeen "Onko pelaaja X:lle suunnitteilla mitään erikoisvartiointia?" ole yleensä ollut: "Ei meillä mitään erityisiä toimenpiteitä ole suunnitteilla. Tietysti tarkasti pitää ottaa jos kaukalossa vastaan tulee. Me keskitytään enemmän omaan tekemiseen siellä kaukalossa."? Itseasiassa voisin melkein vannoa Aravirran sanoneen joskus nämä kuuluisat viimeiset sanat.

Viimeksi muokattu:

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
varsinkin kun muistaa, että pelejä ei pelata pelkästään Euroopassa, vaan myös pienessä kaukalossa Pohjois-Amerikassa.

Ja toki myös Euroopassa muutetaan kaukaloiden koot pieniksi.

Mitä sitten muuten tuohon toteamukseesi tulee, niin Suomen osalta pelejä ei toki Pohjois-Amerikassa tällä joukkueella pelattane. Jos taas mukana olisivat olleet esimerkiksi Nummelin ja Kallio, yllätysmahdollisuudet Euroopan lohkossa olisivat olleet hyvät. Nyt Ruotsi ja Tshekki ovat ihan liian vahvoja tällaiselle Leijona-miehistölle.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mä sanoisin näin, nappisuorituksella Suomella on mahdollisuuksia välieriin tai ylemmäs, edellyttää kyllä materiaalin mukaista peluutusta. Eli Kipperin huipputorjuntoja, ykkösketjulle Lehtinen-Koivu-Selänne/ Timonen-Karalahti/Lydman/Salo runsaasti ja säästelemättä peliaikaa, runsaasti taklauksia herroilta Berg, Väänänen, Ruudut ja hyvää av:ta ala Hahl, Laaksonen, Nieminen.
Joukkue häviää ehkä materiaaliltaan muutamalle muulle maalle, mutta eihän näitä pelejä ole ennenkään paperilla ratkaistu. Ja mitenkäs sille Tsekille kävi USA:ta vastaan tämän kevään karkeloissa?

Mutta asiaan, saat aivan vapaasti ihmetellä minun kirjoituksiani, taitaa tässä ketjussa minun lisäkseni muutama muukin kirjoittaja ihmetellä, miksi Nummelinin tulisi olla WC-joukkueessa. Erilaiset mielipiteet asiasta ja nimenomaan perustellut sellaiset rikastuttavat keskustelua, mikään ei ole niin puuduttavaa luettavaa kuin "samaa mieltä" tai lipi lipi-viestit. Selvyyden vuoksi, en ole pitänyt keskusteluamme minään juupas-eipäs-viestittelynä.

Minun mielestäni Nummelin meni MM-kisoissa samaan kastiin mainitsemiesi herrojen Salo, Karalahti kanssa. Ei erottunut mitenkään massasta, muttei tehnyt karkeita virheitäkään.
Suomen paras pakki turnauksessa (lue: pääsi parhaiten omalle tasolleen) oli Toni Söderholm. Pari turnausta lisää ja mies on ykkösketjun kamaa myös maajoukkueessa.

Mainitsemastasi Timosen "arkuudesta" lienee turha puhua, jos vastinparina on Petteri Nummelin. Kumman pitkään on Timonen kuitenkin NHL:ssä "selviytynyt", kun ottaa huomioon hänen savolaisen arkuutensa. Ettei sulla vaan nyt olisi jotain Kuopiota vastaan.

Ja lopuksi, kerro nyt, että eikö Timosen loistavat NHL-pelit mitenkään mielestäsi auta häntä WC-joukkueeseen Petteri Nummelinin ohi, kun otetaan huomioon, että
a) turnaus pelataan pienessä kaukalossa
b) NHL-säännöillä
c) Timonen on menestyksekkäästi pelannut monia tulevia vastustajia vastaan pienessä kaukalossa, siinä missä Petu on menestyksellisesti takonut pisteitä ja frangeja Sveitsissä isossa kaukalossa
d) Nummelinin ura NHL:ssä

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suomen paras pakki turnauksessa (lue: pääsi parhaiten omalle tasolleen) oli Toni Söderholm. Pari turnausta lisää ja mies on ykkösketjun kamaa myös maajoukkueessa.

Samoilla linjoilla sikäli, että Söderholm pelasi toki ihan hyvän turnauksen, mutta Nummelinin ohitse hän ei mennyt - ainakaan vielä. Ottaen huomioon Söden vahvuudet eli hyvän kiekollisen pelin, jota mies on pelannut HIFK:ssa, ei sitä nähty ihan tarpeeksi.

Mutta kuten jo sanoit, tulevissa turnauksissa hän on myös Leijonille tuiki tärkeä mies. Ketjun paikat jätän edelleen hyökkääjille, kuten Nummelininkin tapauksessa, mutta ykköspariin nouseminen ei kuulosta ollenkaan mahdottomalta. :)

Mainitsemastasi Timosen "arkuudesta" lienee turha puhua, jos vastinparina on Petteri Nummelin. Kumman pitkään on Timonen kuitenkin NHL:ssä "selviytynyt", kun ottaa huomioon hänen savolaisen arkuutensa. Ettei sulla vaan nyt olisi jotain Kuopiota vastaan.

Eipä mulla nyt mitään kauheita Kuopiota - saati Timosta - vastaan ole, mutta minun mielestäni Nummelinilla on enemmän särmää kuin Kimellä. Petteri painaa hyökkäykseen mukaan kauhealla raivolla, kun taas Timonen ei aina tue maalintekoyrityksiä ihan niin vahvasti kuin noin taitavalla kaverilla olisi mahdollisuudet. Kun omaa hyvät kädet ja hyvän liikkeen, tulisi niitä käyttää vieläkin rohkeammin, ihan kuten Nummelin tekee.

Ja lopuksi, kerro nyt, että eikö Timosen loistavat NHL-pelit mitenkään mielestäsi auta häntä WC-joukkueeseen Petteri Nummelinin ohi

Niin. Vähän juuri tätä tarkotin tällä juupas-eipäs -väittelyllä.

Olen käsittääkseni jo muutamaan kertaan sanonut, että olisin valinnut Nummelinin maailmancupiin ennen Timosta ja jonkin verran perusteitakin yrittänyt antaa, viimeksi tuossa ylempänä. Tuskin tulen mielipidettäni muuttamaan, vaikka sinunkin argumenttisi ovat erittäin hyviä.

En siis ihan täysin ymmärrä, miksi vielä senkin jälkeen, kun olen jo vastannut kysymykseesi "millä perusteilla/näytöillä Nummelin pitäisi valita ennen Timosta joukkueeseen", tulet sinä "eikö nyt mitenkään NHL-pelitkään auta nostamaan Kimeä Numpan ohi" -tyylisesti vielä tenttaamaan, miksi Nummelin menee papereissani Kimmon ohi. Mitään pahaa en tällä tarkoita, ja ilmeisesti vastaus tuohon kysymykseenkin on se, että perusteluni ovat niin huonoja. Mutta minäpä en olekaan mikään analyytikko, joten eipä mahda mitään. :)

Muutenkin tämä Nummelin-Timonen -väittely kuulostaa sikäli tyhmältä, kun olisin Kimmonkin ilman muuta omaan joukkueeseeni valinnut. Nummelinin siis ensimmäisenä, mutta minun papereissani se ei olisi pelannut Kimeä ulos.

Rocco

Jäsen
Nummelin ei sopeutunut NHL:n pelityyliin. Columbuksen pakisto oli tuolloin peruskädetöntä porukkaa hyvin pitkälle koko sakki. Mutta edes siellä hän ei päässyt kuuden pelaavan pakin rinkiin kuin joskus harvoin vaan pelasi laitahyökkääjänä todella paljon. Siis laitahyökkääjänä. Se kertoo miksi Nummelin ei ole edustamassa Suomea World Cupissa puolustajana. Jos mies ei yhdessä NHL:n huonoimmista joukkueista pysty pelaamaan itseään joukkueeseen niin ei todellakaan pysty tekemään sitä maajoukkueeseenkaan. Paitsi MM-kisoihin.

Ja Nummelin teki paljon mokia myös kiekollisena. Niitä vaan ei tunnu kovin moni huomaamaan, sillä niistä ei tullut vastaiskuja eikä vaaran paikkoja. Varmaan kymmenen kertaa Nummelin avasi kärkikarvaajan luistimiin tai suoraan mailaan. Onneksi tällaisissa tilanteissa hänen vieressään oli aina varmistava pakki.

Nummelin on ison jään pakki.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Eli, tarkoitin tätä tuolla viimeisellä kysymykselläni: Kun vertaillaan Petteri Nummelinin ja Kimmo Timosen NHL-uraa, kaikki näkevät, että toinen ei siellä onnistunut/pärjännyt ja toinen on joukkueensa kantavia voimia. Tarkoittaa Timosen kohdalla sitä, että hän saa paljon vastuuta maailman kovimmassa kiekkoliigassa ja pelaa maailman parhaita pelaajia vastaan illasta toiseen. Tulevassa turnauksessa näistä asioista on varmasti suunnattomasti hyötyä hänelle itselleen sekä myös Suomen joukkueelle.

Oma valintani Nummelinin ja Timosen välillä perustuu melko pitkälti juuri siihen, ettei Numppa aikanaan pärjännyt Änärissä, siinä missä Timonen on koko ajan pelannut paremmin ja paremmin taalajäillä. Sitten kun muistetaan missä ja millä säännöillä turnaus pelataan, niin tuntuu oudolta, jos näin hyvässä uranosteessa olevan pelaajan edelle tulisi valita nykyään Sveitsissä, vaikkakin kuinka hyvin pelaava, pelaaja. Lisäksi Petteri saa olla vaikka kuinka hanakasti tukemassa hyökkäyksiä mainitsemasi särmä, mutta myös hyökkäävä puolustaja on puolustaja, ja tämän puolustustehtävät Timonen osaa selvästi Nummelinia paremmin. Puhumattakaan siitä, että miehen fyysisyys on karaistunut NHL:ssä, ja on astetta korkeampi kuin Nummelinilla. Myös tuo Roccon ylempi viesti sinun kannattaisi lukea aika tarkkaan.

Et ole Pee kertaakaan ottanut kantaa tai maininnut/myöntänyt sitä, että Petu epäonnistui NHL:ssä. Joko et ole huomannut, että tarkoitan viesteissäni osaksi juuri tätä kyseisten pelaajien NHL-saavutusten huimaa eroa tai sitten et vaan ole "nostanut kissaa pöydälle", koska tajuat sen asettavan omat perustelusi Petterin paremmuudesta aika huteralle pohjalle. Tätä minä siis hain ja anteeksi oma epäselvyyteni, omissa perusteluissasi ei ole ollut vikaa.

No oli miten oli, miesten välisestä paremmuudesta lienee turha kiistellä, koska meillä molemmilla on omia ja vastakkaisia mielipiteitä asiasta. Omasta mielestäni Suomen ykköspari olisi Timonen-Karalahti ja kakkonen Salo-Lydman. Berg, Väänänen ja Numminen taistelevat lopuista jämäminuuteista, jolloin minä en ainakaan ottaisi Nummelinia mukaan turnaukseen. Syynä se, että mies on Niinimaamaiseen tapaan parhaimmillaan silloin, kun hän saa roimasti vastuuta ja peliminuutteja.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
myös hyökkäävä puolustaja on puolustaja, ja tämän puolustustehtävät Timonen osaa selvästi Nummelinia paremmin.

Enpä ole tästäkään ihan samaa mieltä. Myös perusteluni ovat samansuuntaisia kuin hyökkäysten tukemisessa.

Siinä missä Nummelin "sähisee" omankin pään pelissä todella voimakkaalla tavalla, jolla hän yrittää korvata pienehköstä koostaan koituvia ongelmia, on Timonen puolustuspäässäkin välillä turhan arka. Hän saataa ehkä jopa ns. pelätäkin vähän pienempää kokoaan, kun taas Nummelin menee aina rohkeasti ja rämäpäisesti tilanteisiin.

Mitä sitten Numpan NHL-uraan tulee, niin vaikka NHL onkin maailman paras jääkiekkosarja, ei se minun - eikä esimerkiksi joidenkin tshekkienkään - mielestä (ex-kerho Tomas Vlasak on sanonut peräti niin, ettei NHL on edes maailman ykkönen) ole kuitenkaan mikään auttamattomasti autuaaksi tekevä juttu. Se, jos joku pelaaja, tässä tapauksessa Nummelin, ei pystynyt lyömään itseään läpi siellä, ei tarkoita, että hän automaattisesti olisi jonkin verran heikompi pelaaja kuin Pohjois-Ameriikassa hyvää uraa tekeevä, samantyylinen puolustaja. Kaikki eivät sopeudu kaikkeen jne.

Tarkoittaa Timosen kohdalla sitä, että hän saa paljon vastuuta maailman kovimmassa kiekkoliigassa ja pelaa maailman parhaita pelaajia vastaan illasta toiseen. Tulevassa turnauksessa näistä asioista on varmasti suunnattomasti hyötyä hänelle itselleen sekä myös Suomen joukkueelle.

Näin uskon minäkin.

Kun nyt sitten puhutaan näistä valituista pakeista, joilla tietysti pelataan, niin myös heidän nokkimisjärjestyksestään tunnun olevan muiden kanssa eri mieltä. Sekä "IceBreezerin" viikon takaisessa että nyt "Analyytikko_":n listassa siitä, keitä puolustajia he peluuttaisivat, ihmetytti kummasti, että molemmilta puuttui sieltä Joni Pitkäsen nimi. Itse kun laittaisin Pitkäsen nyt valituista ehdottomasti kahteen yv-pariin. Se, olisiko miehen paikka ykkösessä vai kakkosessa, riippuu vielä tapaus-Karalahdesta, mutta joka tapauksessa minä antaisin erinomaisesti hyökkäyksiä tukevalle ja isoksi mieheksi aivan loistavasti liikkuvalle Pitkäselle ison roolin maailmancupissa.

Elegantissa Jonissa on mielestäni kaikki ne ominaisuudet, joita hyvältä puolustajalta voidaan odottaa. Kaiken lisäksi Pitkänen vaikuttaa varsin "hermottomalta" kaverilta, minkä takia "Joni on vielä liian nuori ottamaan suurvastuun tällaisessa turnauksessa" -selityksetkään eivät minusta purisi.

Analyytikko_:n kanssa olen eri mieltä myös siitä, että Väänänen pistettäisiin taistelemaan jämäminuuteista, sillä mielestäni myös Ossi tulisi nostaa kahteen ekaan pariin. Bergin ja Nummisen ei puolestaan tarvitsisi edes taistella viimeisistä minuuteista, sillä heidät voisi ihan suosiolla pitää viltissä.

Viimeksi muokattu:

tiikeri

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Siinä missä Nummelin "sähisee" omankin pään pelissä todella voimakkaalla tavalla, jolla hän yrittää korvata pienehköstä koostaan koituvia ongelmia, on Timonen puolustuspäässäkin välillä turhan arka. Hän saataa ehkä jopa ns. pelätäkin vähän pienempää kokoaan, kun taas Nummelin menee aina rohkeasti ja rämäpäisesti tilanteisiin.

Öh, sanoisin että varsin mielenkiintoinen näkemys sinulla asiasta. Sen mitä minä olen nähnyt näiden herrojen peliä, niin Timonen ajelee usein miestä varsin mallikkaasti jopa laidat ryskyen, kun taas Nummelinin en ole koskaan nähnyt oikeasti taklaavan miestä. Se mainitsemasi "sähinä" on lähinnä näennäistä roikkumista siinä vastustajan iholla, jossa Numppa yrittää epätoivoisesti raapia kiekkoa pois vastustajan mailan lavasta. Mitään fyysiseen viittaavaakaan siinä ei mielestä ole.

Hyviä pelaajia kumpainenkin, ei siinä mitään. Omassa päässä mielestäni kuitenkin Timonen on selkeästi kovempi luu. Tässä mielestäni yksi ja varmaan tärkein syy siihen, että Timonen pelaa NHL:ssä ja Nummelin Sveitsin liigassa.

Eipä tästä nyt sen enempää väittelyä jaksa aloittaa. Sainpahan sanotuksi oman mielipiteeni asiasta.

Viimeksi muokattu:

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee

Kun nyt sitten puhutaan näistä valituista pakeista, joilla tietysti pelataan, niin myös heidän nokkimisjärjestyksestään tunnun olevan muiden kanssa eri mieltä. Sekä "IceBreezerin" viikon takaisessa että nyt "Analyytikko_":n listassa siitä, keitä puolustajia he peluuttaisivat, ihmetytti kummasti, että molemmilta puuttui sieltä Joni Pitkäsen nimi. Itse kun laittaisin Pitkäsen nyt valituista ehdottomasti kahteen yv-pariin. Se, olisiko miehen paikka ykkösessä vai kakkosessa, riippuu vielä tapaus-Karalahdesta, mutta joka tapauksessa minä antaisin erinomaisesti hyökkäyksiä tukevalle ja isoksi mieheksi aivan loistavasti liikkuvalle Pitkäselle ison roolin maailmancupissa.

Elegantissa Jonissa on mielestäni kaikki ne ominaisuudet, joita hyvältä puolustajalta voidaan odottaa. Kaiken lisäksi Pitkänen vaikuttaa varsin "hermottomalta" kaverilta, minkä takia "Joni on vielä liian nuori ottamaan suurvastuun tällaisessa turnauksessa" -selityksetkään eivät minusta purisi.

Joni Pitkänen on ehdottomasti Suomen johtava puolustaja seuraavan 10-15 ajan. Pidän häntä ehkä kaikkien aikojen lahjakkaimpana suomalaisena pakkina. Ainoat syyt miksi "omissa papareissani" Joni ei ole kuuden pelaavan pakin joukossa ovat kokemus ja puolustuspeli. Maailman Cupissa uskon kokeneempien pakkien pärjäävän (VIELÄ!) paremmin, kun peliä väännetään Suomen päädyssä. Joni voisi tulla ylivoimakuvioon, mutta koska linjavalintani on 3 vakioparia en tähän turnaukseen vielä häntä pistäisi peliin. Pitää myöntää kuitenkin, että Pitkäsen kohdalla olen aika epävarma omasta kannastani, niin hyvä hän jo on. Mutta kenen parina hän sitten pelaisi ja minkä ketjun takana? Pelkkään ylivoimapakkin en oikein usko.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Rocco
Nummelin ei sopeutunut NHL:n pelityyliin. Columbuksen pakisto oli tuolloin peruskädetöntä porukkaa hyvin pitkälle koko sakki. Mutta edes siellä hän ei päässyt kuuden pelaavan pakin rinkiin kuin joskus harvoin vaan pelasi laitahyökkääjänä todella paljon. Siis laitahyökkääjänä. Se kertoo miksi Nummelin ei ole edustamassa Suomea World Cupissa puolustajana. Jos mies ei yhdessä NHL:n huonoimmista joukkueista pysty pelaamaan itseään joukkueeseen niin ei todellakaan pysty tekemään sitä maajoukkueeseenkaan. Paitsi MM-kisoihin.

Nummelin on ison jään pakki.

Vaikka itse olenkin Timosen kannalla nyt Maailman Cupiin, niin olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Nummelinen tapauksessa vika oli Columbuksessa. Petusta olisi tullut erinomainen ykköskentän kiekollinen pakki. Nyt hänellä ei sitä kokemusta ole, siksi valitsen Timosen NHL-tyylin turnaukseen. Ehkä ainoastaan siksi.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Master Chief
Eikös suomalaisten valmentajien vastaus kysymykseeen "Onko pelaaja X:lle suunnitteilla mitään erikoisvartiointia?" ole yleensä ollut: "Ei meillä mitään erityisiä toimenpiteitä ole suunnitteilla. Tietysti tarkasti pitää ottaa jos kaukalossa vastaan tulee. Me keskitytään enemmän omaan tekemiseen siellä kaukalossa."? Itseasiassa vosin vannoa Aravirran sanoneen joskus nämä kuuluisat viimeiset sanat.

En lähde Aravirtaa arvostelemaan, koska arvostan suuresti hänen saavutuksiaan ja toivon hänen johdattavan IFK:n vielä mestaruuteen, MUTTA kahden viime vuoden kokemukset ja Kanadan esimerkki viime vuosilta ovat kyllä osoittaneet erityistoimnepiteiden tärkeyden. Uskon ajattelutavan myös sopivan Summasen-Westerlundin linjaan.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti IceBreezer
Joni voisi tulla ylivoimakuvioon, mutta koska linjavalintani on 3 vakioparia en tähän turnaukseen vielä häntä pistäisi peliin. Pitää myöntää kuitenkin, että Pitkäsen kohdalla olen aika epävarma omasta kannastani, niin hyvä hän jo on. Mutta kenen parina hän sitten pelaisi ja minkä ketjun takana? Pelkkään ylivoimapakkin en oikein usko.

Juuh, en minäkään pelkästään ylivoimaan Pitkästä pistäisi, vaan myös tasaviisikoin peluuttaisin häntä ykkös- tai kakkospakkiparissa. Se, kenen parina hän pelaisi ja minkä ketjun takana, riippuu tapaus-Karalahdesta eli siitä, pelaako Jere, ja jos ei pelaa, niin kuka hänet korvaa.

Joka tapauksessa Pitkäselle suuri rooli Leijonien puolustuksessa, sanon minä. Katsotaan syksyllä, mitä sanoo Summanen...

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee
Juuh, en minäkään pelkästään ylivoimaan Pitkästä pistäisi, vaan myös tasaviisikoin peluuttaisin häntä ykkös- tai kakkospakkiparissa. Se, kenen parina hän pelaisi ja minkä ketjun takana, riippuu tapaus-Karalahdesta eli siitä, pelaako Jere, ja jos ei pelaa, niin kuka hänet korvaa.

Joka tapauksessa Pitkäselle suuri rooli Leijonien puolustuksessa, sanon minä.

Mun papereissa ykkös- ja kakkosparit miehittävät: Timonen-Salo,
Numminen-Väänänen. Ykköspari on mielestäni selvä. Kakkosparista sen verran, että Väänänen pelasi Coloradon puolustuksessa pudotuspeleissä 20 minuuttia / ottelu ja vaikka Avalanche tippui, niin Ossi pelasi erittäin hyvät plusmiinukset. Pitkäsen aika väheni pelien kovetessa. Vastaavasti Nummisella taas on hurjasti kokemusta ja pidän häntä suuressa arvossa. Eli en vain näe Pitkästä vielä tässä turnauksessa johtavana puolustajana. Saattaapi olla, että syyskuussa joudun häpeään. Siinä tapauksessa häpeän iloisena!

Huom. Nyt olen siinä olettamuksessa että Karalahden karanteeni ei kumoudu. Jos Jere on mukana, niin pakka saattaa mennä uusiksi. Kuitenkin: liputan kolmen vakioparin puolesta. Sixpack!

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse puolestaan laittaisin "IceBreezerin" kahdesta ekasta pakkiparista Nummisen kokonaan vilttiin, kuten jo olen sanonutkin. Salon paikka puolestaan riippuu aika paljon siitä, pelaako Karalahti, ja jos ei pelaa, kuka on Jeren korvaaja. Summasen tuntien, valinta kun voi olla täysin joku muu kuin odtettu.

Joka tapauksessa Salolla olisi esim. ylivoimapelissä periaatteessa etunaan ringhtin kätisyys, kun Timonen, Pitkänen ja Väänänen ampuvat vasemmalta puolelta. Miehen paljon puhuttu kova pommi ei kuitenkaan hyödytä mitään, jos ei hän osaa käyttää sitä, kuten ei osannut Salt Lake Cityssä eikä nyt Tshekin MM-kisoissakaan. Näin ollen tiukalla olisi Salon paikka kahdessa ensimmäisessä parissa minun papereissani.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Mun peruste Salolle ykkösparissa on se, että hän on tasaisen hyvä, suoritusvarma ja osaa puolustaa oma maalia - näen siis hänet Suomen hyökkäävimmän puolustajan ihanneparina. Jos Karalahti pelaa, niin Timonen-Karalahti on toki tuttu pari, mutta Salon rutiini painaa vakaakupissa.

Terveen Nummisen pudottamiseen pitäisi kyllä löytyä perusteita. Miten niin paljon NHL-rutiinia voidaan sivuuttaa "NHL-turnauksessa"?

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nummisen otteet maajoukkueessa viimeisimmissä maajoukkuekomenuksissaan eli olympialaisissa eivät ole olleet sellaisia, joita kiekollisesti taitavalla puolustajalla pitäisi olla. Varsinkin Salt Lake Cityssä Tepon peliä vaivasi flegmaattisuus, eikä miehestä ollut mitään hyötyä hyökkäysten rakentelussa. Tilastojen perusteella myös Nummisen NHL-ura alkaa olla jo laskusuunnassa.

Näin ollen kaiken lisäksi vast´ikään terveysongelmista kärsineellä Nummisella ei mielestäni ole enää mitään käyttöä Suomen puolustuksessa, pelkät NHL-minuutit vuosien varrelta kuulostavat hieman heppoisilta perusteilta. Näin siitä huolimatta vaikka kuinka pelattaisiin pienessä kaukalossa ja NHL-säännöillä.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Ihan järkeenkäypiä perusteluja. Itse en vaan kykene niitä "ostamaan". Uskon siis Nummisen edelleen kuuluvan kuuden parhaan suomalaisen NHL-puolustajan joukkoon.

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Pee
Tästähän minä olen täysin samaa mieltä.

Mutta ne Petterin hyökkäyspään avut suhteessa muihin suomalaispuolustajiin ovatkin sitten sen verran suvereenit, että tämän takia Nummelin olisi pitänyt maailmancupiin valita johtamaan Leijonia kohti Pohjois-Amerikkaa. Tällä joukkueella Suomi harjoittaa tätä turnausta vain kotimantereellaan Euroopassa...

Niin, mitäs sinä Pee tuossa muutama viesti sitten kirjoittelit, olit kanssani samaa mieltä siitä, että Petterin parhaat avut ovat hyökkäyspäässä. Ja nyt: "Petteri sähisee aggressiivisesti omassa päässä" ??!!, siis tämä on ehkä mahtavimpia kuulemiani "kalajuttuja" pitkään aikaan ja myös totuusarvoltaan aivan mahdottoman paikkansapitävä.

No joo, oikeassa olet, ettei NHL ole mikään autuaaksi tekevä liiga, kaikki eivät siellä pärjää, vaikka moni pelaaja käy yrittämässä. Miksi sitten kiekollisesti erinomainen eurooppalainen puolustaja ei pystynyt lunastamaan itselleen pelipaikkaa joukkueesta, jonka puolustajat eivät yleisesti ottaen ole mitään supertaitavia? Kysyntä ja tarjonta olivat varmasti tasapainossa Petterin tapauksessa, mutta silti hän ei saanut vakiopaikkaa kädettömien joukkuetoveriensa "viedessä" Petun peliajan. Selityksiä on varmasti monia, mutta haluaisin kuulla oman "meriselityksesi" asiasta. Ketä syyttää (valmentajaa, pelikavereita, vaimon koti-ikävää vai kenties sitä, ettei Petterin pelityyli vain sopinut NHL:ään (lue: eivät rahkeet riittäneet?)) Mahtaisikohan Petu olla vain liian pehmeä kyseiseen liigaan, peli NHL:ssä on aika paljon nopeampaa tempoltaan kuin esim. Sveitsissä.

Olen kanssasi samaa mieltä, että Joni Pitkänen on tulevaisuuden pelaaja ja ehkä olisi ansainnut tulla valituksi jo nyt joukkueeseen. Itse lasken miehen suuremmaksi lupaukseksi kuin esim. T. Ruudun, kunhan saa vielä hieman rutiinia Änäri-kaukaloissa.
Lähdin kuitenkin siitä, että "unohdan" miehen listoiltani, koska häntä ei valittu WC-joukkueeseen.

Nummisesta vielä sen verran, että miehen merkitys joukkueelle saattaa olla suuri pelkästään kaukalon ulkopuolella. Mittavan NHL-uran pelanneen miehen merkitys myös esimerkkinä nuoremmille pelaajille on suuri. Teppo saattaa olla hidastunut huippuvuosistaan, mutta edelleen jokainen joukkue tuntuu tarvitsevan oman "Raipensa" menestyäkseen. Pitkänen ajaa pelillisesti ehkä Tepon ohi, mutta valitaanko hyvään joukkueeseen aina parhaat pelaajat, vai valitaanko sopiva sekoitus nuoruutta ja kokemusta. Tämä taitaa olla ikuisuuskysymys.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy