Viestin lähetti IceBreezer
Ihan varmaan jokaisella jääkiekon ystävällä on omat suosikkinsa. Mutta millä kriteereillä Janne on parempi maajoukkueessa kuin Jere? Koska Niinimaa on tehnyt ratkaisevia urotekoja Leijonissa?
Jeren olen ainakin itse nähnyt tykittävän tasoituksen Venäjää vastaan 2 sekuntia ennen summeria, tekevän Kanadan niskan taittavan maalin ja pelaavan pomminvarmaa puolustuspeliä. Tuloksena 2 MM-AllStars valintaa. Montako Niinimaalla on? Janne on kuitenkin edustanut Suomea useammin arvokisoissa, eli mahdollisuuksia loistamiseen olisi ollut. Janne pelaa NHL:ssä ja elää terveellisemmin kuin Jere. Tekeekö se hänestä paremman miehen kentälle tosipelissä on ihan eri asia. Todistusaineisto puhuu Karalahden puolesta Ninimaata vastaan.
Kuten jo aiemmin (vähän mc-valintojen jälkeen) ketjussa olen sanonut, Niinimaan puolesta puhuu edellinen turnaus, jossa kaikki maailman parhaat pelaajat olivat mukana. MM-kisasuorituksillahan Niinimaalla ei olisi mitään asiaa mc-joukkueeseen, mutta Salt Lake Cityn olympiakisoissa Janne oli ainakin minun mielestäni Leijonien paras pakki. Joka tapauksessa varmasti kaikkien mielestä Niinimaa oli parempi kuin MM-turnauksissa.
Se, etten usko Niinimaan onnistumisen olympialaisissa olleen vain sattumaa MM-kisanäyttöihin verrattuna, johtuu puolestaan kahdesta asiasta: sekä asenteesta että väsymyksestä.
Vaikka kokonaisuudessaan Janne on ollut MM-kisoissa heikko, on miehen suorituksille ollut kuitenkin ominaista se, että peliesitys on hiemas parantanut sitä mukaa, kun panokset turnauksessa ovat kasvaneet. Niinimaa on itsekin myöntänyt, etteivät alkusarjan pelit jääkiekon kääpiöimäita vastaan ole aina sytyttäneet häntä parhaaseen asenteeseen.
Nyt kun edessä on turnaus, jossa ei helppoja pelejä ole juuri odotettavissa ja muutenkin mukana on kaikki parhaat, olisi Niinimaa varmasti alusta alkaen sata lasissa mukana.
NHL:ssä Janne on jo vuosia pelannut isoja minuuttimääriä eikä siksi keväisissä MM-kisoissa ole yksinkertaisesti voinut olla kaikkein "freesimmässä" iskussa. Maailmancupiin Niinimaa sen sijaan pääsisi kesäloman jälkeen ladatuin akuin.
Myös tuo miehen itsensäkin myöntämä heikko asenne lilliputtimaita vastaan saattaa ainakin osittain johtua isosta roolista seurajoukkueessa: kun ensin koko NHL-kauden tottuu pelaamaan paljon, on tavallaan loogistakin, etteivät alkupelit "itävaltoja" ja muita vastaan välttämättä sytytä antamaan parastaan.
Riskivalintahan Niinimaa maailmancupiin olisi MM-näytöillään ollut, mutta ylempänä mainitulla perusteilulla olisin Jannen sinne ottanut ennemmin kuin vaikkapa Karalahden. Jeren näytöt keväällä Tshekissä kun eivät olleet mitenkään vakuuttavat.
Muokkausta: Toki nyt valittiin Karalahtea heikompiakin pakkeja, kuten Berg ja Numminen.
Viimeksi muokattu: