Mainos

Suomi World Cupissa

• 116 863
  • 981

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti IceBreezer
Ihan varmaan jokaisella jääkiekon ystävällä on omat suosikkinsa. Mutta millä kriteereillä Janne on parempi maajoukkueessa kuin Jere? Koska Niinimaa on tehnyt ratkaisevia urotekoja Leijonissa?

Jeren olen ainakin itse nähnyt tykittävän tasoituksen Venäjää vastaan 2 sekuntia ennen summeria, tekevän Kanadan niskan taittavan maalin ja pelaavan pomminvarmaa puolustuspeliä. Tuloksena 2 MM-AllStars valintaa. Montako Niinimaalla on? Janne on kuitenkin edustanut Suomea useammin arvokisoissa, eli mahdollisuuksia loistamiseen olisi ollut. Janne pelaa NHL:ssä ja elää terveellisemmin kuin Jere. Tekeekö se hänestä paremman miehen kentälle tosipelissä on ihan eri asia. Todistusaineisto puhuu Karalahden puolesta Ninimaata vastaan.

Kuten jo aiemmin (vähän mc-valintojen jälkeen) ketjussa olen sanonut, Niinimaan puolesta puhuu edellinen turnaus, jossa kaikki maailman parhaat pelaajat olivat mukana. MM-kisasuorituksillahan Niinimaalla ei olisi mitään asiaa mc-joukkueeseen, mutta Salt Lake Cityn olympiakisoissa Janne oli ainakin minun mielestäni Leijonien paras pakki. Joka tapauksessa varmasti kaikkien mielestä Niinimaa oli parempi kuin MM-turnauksissa.

Se, etten usko Niinimaan onnistumisen olympialaisissa olleen vain sattumaa MM-kisanäyttöihin verrattuna, johtuu puolestaan kahdesta asiasta: sekä asenteesta että väsymyksestä.

Vaikka kokonaisuudessaan Janne on ollut MM-kisoissa heikko, on miehen suorituksille ollut kuitenkin ominaista se, että peliesitys on hiemas parantanut sitä mukaa, kun panokset turnauksessa ovat kasvaneet. Niinimaa on itsekin myöntänyt, etteivät alkusarjan pelit jääkiekon kääpiöimäita vastaan ole aina sytyttäneet häntä parhaaseen asenteeseen.

Nyt kun edessä on turnaus, jossa ei helppoja pelejä ole juuri odotettavissa ja muutenkin mukana on kaikki parhaat, olisi Niinimaa varmasti alusta alkaen sata lasissa mukana.

NHL:ssä Janne on jo vuosia pelannut isoja minuuttimääriä eikä siksi keväisissä MM-kisoissa ole yksinkertaisesti voinut olla kaikkein "freesimmässä" iskussa. Maailmancupiin Niinimaa sen sijaan pääsisi kesäloman jälkeen ladatuin akuin.

Myös tuo miehen itsensäkin myöntämä heikko asenne lilliputtimaita vastaan saattaa ainakin osittain johtua isosta roolista seurajoukkueessa: kun ensin koko NHL-kauden tottuu pelaamaan paljon, on tavallaan loogistakin, etteivät alkupelit "itävaltoja" ja muita vastaan välttämättä sytytä antamaan parastaan.

Riskivalintahan Niinimaa maailmancupiin olisi MM-näytöillään ollut, mutta ylempänä mainitulla perusteilulla olisin Jannen sinne ottanut ennemmin kuin vaikkapa Karalahden. Jeren näytöt keväällä Tshekissä kun eivät olleet mitenkään vakuuttavat.

Muokkausta: Toki nyt valittiin Karalahtea heikompiakin pakkeja, kuten Berg ja Numminen.

Viimeksi muokattu:

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee

Muokkausta: Toki nyt valittiin Karalahtea heikompiakin pakkeja, kuten Berg ja Numminen.

Mä olen ihan eri mieltä. Suomen 6 parasta puolustajaa MC-tyylisen turnaukseen (= pieni kaukalo, ratkaisuotteluissa paine Suomen päässä, painia isojen äijien kanssa) ovat mielestäni päivänselvät:

-Sami Salo: Iso, turvallinen, järkevä ykkösparin mies

- Kimmo Timonen: taitava, älykäs, ainoastaan paraatikentän pelaaja, kaipaa rinnalleen kokoa ja puolustusosaamista = Salon.

-Teppo Numminen: terveenä kokemusta vailla vertaa, täysin selvä valinta jos on kerran terve.

- Ossi Väänänen: iso, fyysinen, puolustava puolustaja. Ekstrabonuksena osaa pelata Nummisen kanssa = ilmiselvä kakkospari.

- Toni Lydman: monipuolinen ja kova, selkeä valinta.

- Aki Berg: tässä varmaan se kuuma peruna. Pienessä kaukalossa, fyysisessä roolissa Aki on kuitenkin Väänäsen ohella Suomen ykkösmies. Paljon mainettaan parempi. Ei ehkä ominaisuuksia tiedemiehen uralle, mutta minulle riittää, jos peleissä pitää miehet poissa tieltään. Toni ja Aki kolmospariin

Jos Karalahti saa peliluvan, niin mahdollisesti sitten Lydmanin pariksi. Tai sitten Timonen ja Karalahti yhteen ja Lydman sekä Salo. Numminen - Väänänen on koskematon.

Ei ole tilaa Niinimaalle. Hänelle ei vaan löydy roolia! Tai sitten 7 pakiksi - ja ainakin minä todellakin toivon etteivät Raimo-Erkka sorru siihen seitsemän pakin söhelykseen. Se menee aina metsään.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Aki Berg: tässä varmaan se kuuma peruna. Pienessä kaukalossa, fyysisessä roolissa Aki on kuitenkin Väänäsen ohella Suomen ykkösmies. Paljon mainettaan parempi. Ei ehkä ominaisuuksia tiedemiehen uralle, mutta minulle riittää, jos peleissä pitää miehet poissa tieltään.

Niin, toivotaan, että pienessä kaukalossa Aki myös välillä pysyisi vastustajien perässä, toisin kuin MM-kisoissa. Ei se auta vaikka olisi kolmemetrinen ja kolmesataakiloinen, jos on koko ajan potkun "kaveria" jäljessä, kuten Berg ainakin isossa loorassa.

Ei ole tilaa Niinimaalle. Hänelle ei vaan löydy roolia!

Kyllä Leijonien puolustuksessa olisi tilaa yhdelle pontetiaaliselle pelinrakentajalle, joka kaiken lisäksi on vielä suhteellisen isokokoinen. Niinimaatakin mieluummin ottaisin Karalahden tilalle toki Nummelinin, mutta mainitsemistasi pelaajista korkeintaan Timosella on mahdollisuuksia yhtä hyvään kiekolliseen peliin kuin mihin Niinimaalla on Salt Lake Cityn perusteella "tsäänssit". Olympialaisissahan Janne pesi kiekollisella puolelle niin timoset kuin muutkin sangen selvästi ja siksi samantyylisestä turnauksesta poisjättäminen oli mielestäni virhetikki.

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.

Ei ole tilaa Niinimaalle. Hänelle ei vaan löydy roolia! Tai sitten 7 pakiksi - ja ainakin minä todellakin toivon etteivät Raimo-Erkka sorru siihen seitsemän pakin söhelykseen. Se menee aina metsään.

World Cupissa saa yhteen peliin pukea vain 20 pelaajaa, joten 6 puolustajaa ja 12 hyökkääjää on todennäköisesti kokoonpanossa kaikissa peleissä.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs

Kyllä Leijonien puolustuksessa olisi tilaa yhdelle pontetiaaliselle pelinrakentajalle, joka kaiken lisäksi on vielä suhteellisen isokokoinen. Niinimaatakin mieluummin ottaisin Karalahden tilalle toki Nummelinin, mutta mainitsemistasi pelaajista korkeintaan Timosella on mahdollisuuksia yhtä hyvään kiekolliseen peliin kuin mihin Niinimaalla on Salt Lake Cityn perusteella "tsäänssit". Olympialaisissahan Janne pesi kiekollisella puolelle niin timoset kuin muutkin sangen selvästi ja siksi samantyylisestä turnauksesta poisjättäminen oli mielestäni virhetikki. [/B]

- Miten ihmeessä Nummelin pärjää pikkuloorassa, kun isot "häijyt" äijät tulevat päin? Petu on ykköskentän mies, jos ei sinne mahdu, niin sitten ei ollenkaan.

- Kiekolliset: Timonen, Numminen, Lydman (Calgaryssa pidetään nimenomaan kiekollisena pakkkina). 1 kiekon kulkua hallitseva pakki / kenttä. Salt Lake Cityssä muuten Suomen puolustajien taitavin kiekollinen suoritus oli Ossi Väänäsen hivelevä syöttö, joka vapautti Selänteen läpiajoon ja 1-1 tasoitukseen voitokkaassa Venäjä-ottelussa (moni tuntuu muuten unohtaneen, että Suomi ihan oikeasti voitti Venäjän eliittiryhmän SLC:ssä)

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petu on ykköskentän mies, jos ei sinne mahdu, niin sitten ei ollenkaan.

Mutta ykköskenttäänhän minä Nummelinin maailmancupissa sijoittaisinkin. Petu on ylivoimaisesti paras suomalainen kiekollinen puolustaja, jota ei missään nimessä olisi varaa jättää maajoukkueesta pois, pelattiin sitten hiekkalaatikossa tai lentokentällä.

Kiekolliset: Numminen

Joko nyt leuka-Teppo sitten näyttäisi sitä kiekollista puoltaankin, kun esim. Salt Lake Cityssä keskittyi vain sellaiseen perusvarmaan ja sangen vaisuun peliin?

Salt Lake Cityssä muuten Suomen puolustajien taitavin kiekollinen suoritus oli Ossi Väänäsen hivelevä syöttö, joka vapautti Selänteen läpiajoon ja 1-1 tasoitukseen voitokkaassa Venäjä-ottelussa

Ehkä paras yksittäinen suoritus, mutta kokonaisuudessaan Niinimaa oli Leijonien puolustuksen pelillinen johtaja. Tämä ei toki tarkoita sitä, etteikö Väänästä olisi pitänyt valita maailmancupiin, sillä ilman muuta Ossin paikka on siellä.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee
Petu on ylivoimaisesti paras suomalainen kiekollinen puolustaja, jota ei missään nimessä olisi varaa jättää maajoukkueesta pois, pelattiin sitten hiekkalaatikossa tai lentokentällä.

Niinimaa oli Leijonien puolustuksen pelillinen johtaja.

Nummeliinista: juupas-eipäs hommaksi menee. Petu siis ennen Timosta pieneen kaukaloon? Molemmille ei ole millään paikkaa.

Niinimaasta:Itse en mitään ihmesuorituksia Niinimaalta Salt Lake Cityssä havainnut. Itse asiassa Venäjä-ottelun 2- ja 3-erää lukuunottamatta Suomi ei ollut kunnolla"sisällä" pelissä missään ottelussa(Valko-Venäjä ottelua ei vaan voi laskea) ja oli ulkona kisoista tosi nopeasti.

Teppo Nummisesta: kuinkakohan moni NHL-manageri ottaisi Niinimaan ennen Nummista joukkueeseen?

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petu siis ennen Timosta pieneen kaukaloon? Molemmille ei ole millään paikkaa.

Toki molemmille löytyy paikka kahdesta ensimmäisestä eli yv-parista. Toisia nimiä rinnalle on jo vaikeampi nimetä, mutta jotenkin tuntuu, että suomalainen jääkiekkoväki on täysin "seonnut" roolitushömpötyksissään maailmancupista puhuttaessa. Vähän tuntuu siltä, ettei turnauksessa pelattaisi enää jääkiekkoa ollenkaan: kaikki vähänkin fyysisemmät miehet vaan mukaan, mihinkäs sitä kiekollista taitoa nyt tarvitaan. Eihän siellä varmaan edes yritetä tehdä maaleja. Äijää seinälle vaan, niin ehkä se kiekko jotenkin vaikkapa pomppii kerran pelissä maaliin.

Enää pitää kysyä: missä on Sami Helenius? Oikeusmurhahan se on, ettei järkälemäistä pakkia valittu tämäntyyppiseen hiekkolaatikkoskabaan.

Itse asiassa Venäjä-ottelun 2- ja 3-erää lukuunottamatta Suomi ei ollut kunnolla"sisällä" pelissä missään ottelussa(Valko-Venäjä ottelua ei vaan voi laskea) ja oli ulkona kisoista tosi nopeasti.

Ensinnäkin, olen hieman eri mieltä siitä, että Suomi oli kunnolla "sisällä" vain Venäjä-ottelun kahdessa viimeisessä erässä.

Avausottelu USA:ta vastaan eteni maalitomassa tasapelissä SUUNNILLEEN puoleenväliin asti. Avauserä oli hienoista isäntämaan hallintaa, mutta toisessa erässä Leijonat sai varsinkin ylivoimalla hyviä mahdollisuuksia iskeä avausmaali. Sitten kun sen tekikin USA, sai se päänsä auki ja jyräsi Suomen lopulta tylysti 6-0.

Hieman ihmetyttää, ettei muistaakseni 7-1 -luvuin Suomen voittoon päättynyttä Valko-Venäjä-ottelua voi laskea "kunnolla ´sisällä`" olevaksi peliksi. Valko-Venäjä kun sattui voittamaan puolivälierissä muuan Ruotsin, joka taisi voittaa kaikki alkusarjan pelinsä, joukossa mm. tuleva olympiavoittaja Kanada ruotsalaisten vieläpä johtaessa ottelua yhdessä vaiheessa muistaakseni 5-1 (lopussa kanukit taisivat tehdä pari kavennusmaalia).

Ai niin, mutta tietysti se oli vain vahinko ja Salon tyrimiseen perustunut voitto. Mutta välierissäkin V-V tasoitti ottelun Kanadaa vastaan 1-1:een, vaikka lopulta taisi hävitäkin aika selvästi.

Mitä tulee sitten Leijonien kohtamiseen tulevan turnausykkösen kanssa, niin Suomihan hallitsi puolivälierän päätöserää selvästi ja oli muutamaan otteeseen lähellä 2-2 -tasoitusta. Mm. turhaan syöttämään avopaikassa lähteneellä Jokisella ja Lumpeella/Selänteellä olivat erinomaiset tilaisuudet pistää pelin alussa suvereenisti esintyneille kanukeille jauhot suuhun.

Toiseksi, vaikka sinä oletkin sitä mieltä, että Suomi oli "kunnolla 'sisällä'" olympialaisissa vain kaksi erää, ei se silti tarkoita, etteikö joukkueessa olisi voinut onnistujia. Jos Niinimaa ei sinun mielestäsi tällainen SLC:ssä ollut, niin selvä. Monet muut, mm. Veikkaaja, olivat eri mieltä, mutta eihän siinä toki mitään...

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Pee
Kuten jo aiemmin (vähän mc-valintojen jälkeen) ketjussa olen sanonut, Niinimaan puolesta puhuu edellinen turnaus, jossa kaikki maailman parhaat pelaajat olivat mukana. MM-kisasuorituksillahan Niinimaalla ei olisi mitään asiaa mc-joukkueeseen, mutta Salt Lake Cityn olympiakisoissa Janne oli ainakin minun mielestäni Leijonien paras pakki. Joka tapauksessa varmasti kaikkien mielestä Niinimaa oli parempi kuin MM-turnauksissa.

Se, etten usko Niinimaan onnistumisen olympialaisissa olleen vain sattumaa MM-kisanäyttöihin verrattuna, johtuu puolestaan kahdesta asiasta: sekä asenteesta että väsymyksestä.

Naganossa Niinimaa oli Suomen joukkueen heikoin pakki (muistelkaapa oikein tarkasti tragikoomisia kaatuiluja alimpana miehenä ylivoimalla Venäjä-ottelussa) eikä SLC:ssäkään Niinimaan otteet juuri massasta erottuneet, joten "Janne syttyy, kun parhaat ovat vastassa"-teoria ei ole aivan aukoton. Vaikka teoria pitäisikin: olisiko asenne kunnossa ennakkoon arvioiden heikompaa Saksaa vastaan? Saisimmeko sittenkin ihailla, kuinka jopa Baijerin pojat karkailisivat vielä mentaalikalareissulla haahuilevalta Jäälin sedältä?

Niinimaa-Karalahti väittelyn varjoon on jäänyt mielestäni yksi eräänlainen vääryys. Loistavat MM-kisat kaikessa hiljaisuudessa pelannut Tomi Kallio jätettiin rannalle ja totaalisessa yössä vaeltanut Esa Pirnes nappasi paikan kokoonpanosta. Senttereitä pitäisi olla riittävästi ja nopeajalkainen Tomi Kallio pystyy pelaamaan tarvittaessa erilaisissa rooleissa, joten Pirneksen valinta on mielestäni melko ihmeellinen viime kauden näytöt huomioiden.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Raymond Pearl
joten "Janne syttyy, kun parhaat ovat vastassa"-teoria ei ole aivan aukoton. Vaikka teoria pitäisikin: olisiko asenne kunnossa ennakkoon arvioiden heikompaa Saksaa vastaan?

Eiköhän sitä nyt yhteen ennakkoon helpompaan peliin jaksaisi KESÄLOMAN JÄLKEEN syttyä, etenkin kun tämä pelataan Saksassa, jossa tunnetusti on fanaattisesti kannustava kotiyleisö, lajissa kuin lajissa. Tämän takia mitenkään selvänä ennakkosuosikkini Suomi ei Kölniin mielestäni edes lähde. MM-kisoissahan näitä kääpiömaiden kohtaamisia on enemmän.

Viestin lähetti Raymond Pearl
Niinimaa-Karalahti väittelyn varjoon on jäänyt mielestäni yksi eräänlainen vääryys.

Minulta Tomi Kallion poispudottaminen ei jäänyt varjoon, sillä toin asian esille heti joukkueen julkistamispäivänä, jolloin Niinimaasta en puhunut yhtään mitään. Monipuolinen Kallio kuuluisi ilman muuta Suomen joukkueeseen, vieläpä kun muistetaan hänen muodostaneen MM-kisojen tehoketjun Peltosen ja Jokisen kanssa. Tämä kolmikko olisi ehdottomasti pitänyt pitää maailmancupin kakkos- tai kolmosketjuna.

Viimeksi muokattu:

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee
Hieman ihmetyttää, ettei muistaakseni 7-1 -luvuin Suomen voittoon päättynyttä Valko-Venäjä-ottelua voi laskea "kunnolla ´sisällä`" olevaksi peliksi. Valko-Venäjä kun sattui voittamaan puolivälierissä muuan Ruotsin, joka taisi voittaa kaikki alkusarjan pelinsä, joukossa mm. tuleva olympiavoittaja Kanada ruotsalaisten vieläpä johtaessa ottelua yhdessä vaiheessa muistaakseni 5-1 (lopussa kanukit taisivat tehdä pari kavennusmaalia).

Mitä tulee sitten Leijonien kohtamiseen tulevan turnausykkösen kanssa, niin Suomihan hallitsi puolivälierän päätöserää selvästi ja oli muutamaan otteeseen lähellä 2-2 -tasoitusta. Mm. turhaan syöttämään avopaikassa lähteneellä Jokisella ja Lumpeella/Selänteellä olivat erinomaiset tilaisuudet pistää pelin alussa suvereenisti esintyneille kanukeille jauhot suuhun.

Toiseksi, vaikka sinä oletkin sitä mieltä, että Suomi oli "kunnolla 'sisällä'" olympialaisissa vain kaksi erää, ei se silti tarkoita, etteikö joukkueessa olisi voinut onnistujia. Jos Niinimaa ei sinun mielestäsi tällainen SLC:ssä ollut, niin selvä. Monet muut, mm. Veikkaaja, olivat eri mieltä, mutta eihän siinä toki mitään...

Suomi voittaa yleensä ihan perus-MM-miehistöllään Valko-Venäjän reilusti. Valko-Venäjän voittaminen on rutiinia. Minä muuten en ole Leijonien vähättelijä, vaikka tuntuu että haluaisit leimata minut sellaiseksi. Olen vain sitä mieltä, että SLC:n turnaus oli Suomelta ohi ennekuin se kunnolla edes ehti alkaa. 0-6 USA:ta vastaan on 0-6: murskatappio. Turha sitä on selitellä. Venäjä voitettiin hienolla pelillä. Kanada olisi ollut voitettavissa, ei voitettu. Kisat päättyivät neljään otteluun. Itsekin olen pohtinut pääni puhki sitä, mitä terve Koivu olisi saanut aikaiseksi Teemun ja Jeren kanssa - nythän Suomelta puuttui ykkösketjun sentteri. Aika hankala puute sellaisessa turnauksessa.

Niinimaan erinomaisuudesta meillä on eri näkökannat, minun taitaa olla lähempänä Suomen maajoukkueen valmennusjohdon näkemystä. Heistähän sekä Summanen että Kurri ovat pelanneet paljonkin yhdessä Niinimaan kanssa.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Pee
Minulta Tomi Kallion poispudottaminen ei jäänyt varjoon, sillä toin asian esille heti joukkueen julkistamispäivänä, jolloin Niinimaasta en puhunut yhtään mitään. Monipuolinen Kallio kuuluisi ilman muuta Suomen joukkueeseen

Paitsi että Kallion tyylinen mutta joka osa-alueella parempi Sami Kapanen lienee se pelaaja joka vie Kallion paikan Jokisen ja Peltosen rinnalla, toinen vaihtoehto tuohon OJ ketjuun on Tuomo Ruutu jonka edelle valinnoissa Kallio ei myöskään mene.

Pirnes on sentteri ja Kallio laituri joten en usko että Summasen papereissa kaverit on kilpailleet samasta paikasta, jos olisivat kilpailleet niin uskon että myös Summanen olisi ottanut parempien näyttöjen ansiosta Kallion eikä Pirnestä.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee
Toki molemmille löytyy paikka kahdesta ensimmäisestä eli yv-parista. Toisia nimiä rinnalle on jo vaikeampi nimetä, mutta jotenkin tuntuu, että suomalainen jääkiekkoväki on täysin "seonnut" roolitushömpötyksissään maailmancupista puhuttaessa. Vähän tuntuu siltä, ettei turnauksessa pelattaisi enää jääkiekkoa ollenkaan: kaikki vähänkin fyysisemmät miehet vaan mukaan, mihinkäs sitä kiekollista taitoa nyt tarvitaan. Eihän siellä varmaan edes yritetä tehdä maaleja. Äijää seinälle vaan, niin ehkä se kiekko jotenkin vaikkapa pomppii kerran pelissä maaliin.

Kyse on siis Nummelinista. Petteri on minunkin mielestäni erinomainen pelaaja - ja nimenomaan kiekollisessa hyökkäävässä roolissa. Todella kovia, taitavia ja kovaa pelaavia kiekkomaita vastaan Petu ei kuitenkaan ole koskaan kyennyt tekemään sitä, missä hänen pitäisi olla hyvä. Kun vastassa on Forsberg, Heatley, Jashin jne. Petteri ei ole kyennyt pyörittämään esim. ylivoimapeliä paineen alla. Vai onko? Ja jos, niin koska ja missä?

Minulla on verkkokalvoilleni ikuistunut Nummelinin tilanteen pelaaminen, kun Foppa nousi tasoittamaan viime vuoden MM-kisoissa "siinä ottelussa".

Roolituksista: 1)aika julmaa verrata Lydmania, Väänästä, Bergiä Sami Heleniukseen.
2)Totuus vaan tuntuu olevan se, että joukkueet, joilla ei ole isoja JA tarpeeksi taitavia puolustajia tulevat jyrätyksi esim. Ruotsia ja Kanadaa vastaan.
3) Suomella ei riitä rahkeet kahden hyökkäävän puolustusparin peluuttamiseen tällaisessa turnauksessa, pienessä kaukalossa. Joko Nummelin tai Timonen - ei molempia.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla on verkkokalvoilleni ikuistunut Nummelinin tilanteen pelaaminen, kun Foppa nousi tasoittamaan viime vuoden MM-kisoissa "siinä ottelussa".
En tiedä muistanko oikein, mutta minun verkkokalvoillani on kuva, jonka mukaan Forsberg valitsi kertää maalin sen takaa, Nummelinin suojatessa tonttinsa. Forsberg siis tuikkasi kiekon maaliin, sen kierrettyään tontilta, joka periaatteessa kuului Niinimaalle. Niinimaa taas puolestaan tyrkytti luistintaan enemmän maalivahdin tontille, kuin Forsbergiä estääkseen. Niinimaa ei tosin saanut tästä kahta minuuttia maalivahdin häiritsemisestä:-)))
Muistanko oikein?

Muokkaus: olen tosin samaa mieltä kanssasi, Nummelin katoaa sitä mukaa kun vastus kovenee.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti finnishninja
En tiedä muistanko oikein, mutta minun verkkokalvoillani on kuva, jonka mukaan Forsberg valitsi kertää maalin sen takaa, Nummelinin suojatessa tonttinsa.
Muistanko oikein?

Varmaan muistat, mutta - ja tämä menee nyt puhtaaksi mielipiteeksi - olisiko Nummelinin (ja sitä ennen Hagmanin) pitänyt ajaa tosi kovaa päin Forsbergia? No, eipä siitä olisi hyötyä ollut, koska Foppa olisi huitaissut kummankin sivuun kuin märän rukkasen. No, olisiko huitaissut vaikkapa Aki Bergin sivuun? Muistaakseni A-P heitti Fopan Naganossa laitaan, niin että rytisi.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Forsbergin 5-5 -tasoitus kotikisoihin ikimuistoisessa puolivälierässä meni nimenomaan MM-tyrijä Niinimaan piikkiin. Jos Janne olisi maltannut pysyä toisella tolpalla, jonne Foppa oli maalin takaa kiertämässä, olisi Forsbergilla ollut ainakin vaikeampi työ tuikata kiekko maaliin. Nyt Niinimaa lähti täysin amatöörimäisesti höntyilemään Nummelinin puolelle Forsbergin aloittaessa vanhanaikaisensa. Välttämättä muutenkaan ei Janne Foppaa olisi pystynyt pysäyttämään, mutta nyt hän antoi junnutyylin panikkiratkaisullaan ruotsalaistähdelle kulta-avaimet tasoituksen tekemiseen.

Mitä tulee sitten siihen, olisiko Berg pystynyt pysäyttämään Forsbergin jo Nummelinin paikalla, niin pahaa pelkään, ettei Berg olisi edes päässyt täydessä vauhdissa kirmanneen Peterin iholle kiinni. Siinä on sitten vaikea alkaa miestä pysäyttää. Naganossahan nuorena poikana Aki esiintyi vielä vakuuttavasti, mutta 2000-luvun puolella on Bergin ura ainakin Leijona-paidassa kulkenut pahaa laskuvauhtia.

Bluesfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Detroit Red Wings, HJK, FC Honka, Arsenal
Viestin lähetti Pee
Forsbergin 5-5 -tasoitus kotikisoihin ikimuistoisessa puolivälierässä meni nimenomaan MM-tyrijä Niinimaan piikkiin. Jos Janne olisi maltannut pysyä toisella tolpalla, jonne Foppa oli maalin takaa kiertämässä, olisi Forsbergilla ollut ainakin vaikeampi työ tuikata kiekko maaliin.

Toi maali ja kaikki muukin siinä pelissä meni MV Jani Hurmeen piikkiin. Aivan käsittämätöntä, että Nurminen ei pelannut sitä matsia. Nurminen oli aikasemminkin niissä kisoissa Hurmetta selvästi parempi. Aran ois pitänyt ottaa aikalisä siinä 5-3 vaiheessa, niin peli ois rauhottunut. Sitten vielä joku laittaa sitä peliä Selänteen mokaks. Sehän teki vaan kolme maalia...

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Bluesfan
Toi maali ja kaikki muukin siinä pelissä meni MV Jani Hurmeen piikkiin.

Aika paljon sanottu, kun kuumeinen Hurme istui siinä vaiheessa jo penkillä ja maalilla oli nimenomaan Nurminen.

Viestin lähetti Bluesfan
Aran ois pitänyt ottaa aikalisä siinä 5-3 vaiheessa, niin peli ois rauhottunut.

Vaikkei tämä Suomen jääkiekkohistorian "kaikkien aikojen legendaarisin peli" tähän ketjuun varsinaisesti kuulukaan, niin sanon silti, että olen nyt jo yli vuoden hieman ihmetellyt näitä aikalisäpuheita. 5-3 -johtilanteessa kun peli oli suhteellisen tasaista eikä varsinaista paniikkia Suomen maalilla ollut.

Mielestäni pahin tikki tapahtuikin vasta juuri ennen toisen erän loppua, kun Ruotsi tuli maalin päähän, vaikka Leijonilla oli ollut suunnilleen yhtä hyvät mahdollisuudet mennä 6-3 -johtoon. Useinhan sanotaankin, että erän loppuun tulevat maalit ovat niitä pahimpia, ja tässä tapauksessa se todella nähtiin. Päätöserään suomalaiset taisivat tulla jo valmiiksi alistuneina, vaikka vielä mahdollisimman niukasti johtivatkin.

Siitä olen toki samaa mieltä, että tappion laittaminen Selänteen, jonka pahvista kuvaa roikoteltiin seuraavana päivänä helsinkiläistalon parvekkeelta, piikkiin oli täysin naurettavaa. Sen lisäksi, että hän teki hattutempun, ei Teemu ollut myöskään jäällä yhdenkään Ruotsin kuuden maalin aikana!

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Varmaan muistat, mutta - ja tämä menee nyt puhtaaksi mielipiteeksi - olisiko Nummelinin (ja sitä ennen Hagmanin) pitänyt ajaa tosi kovaa päin Forsbergia? No, eipä siitä olisi hyötyä ollut, koska Foppa olisi huitaissut kummankin sivuun kuin märän rukkasen. No, olisiko huitaissut vaikkapa Aki Bergin sivuun? Muistaakseni A-P heitti Fopan Naganossa laitaan, niin että rytisi.

Ei varmaankaan olisi kannattanut yrittää ajaa päin Forsbergia, koska olisi varmasti vain pyllähtänyt itse. Tosin olisi voinut myös tehdä jotakin muuta kuin vain katseella seurata Forsbergia, yrittää edes häiritä ja seurata Foppaa, ettei tämä pääsisi kierähtämään ja heittämään kiekkoa maalille. Fyysisempi kaveri Berg, Lydman, Karalahti, Väänänen olisi varmaankin tuossa tilanteessa yrittänyt "horjuttaa" Foppaa, jolloin lopputulos olisi voinut olla toinen. No oli miten oli, tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee..
Nummelin ei pärjää fyysisessä väännössä ja joukkueessa on jo häntä astetta parempi puolustaja, Kimmo Timonen, joka pärjää taidoiltaan ja on kohdannut tulevia vastustajia NHL-jäillä.

Ja mainitusta Niinimaan osallisuudesta ja virheestä tilanteessa: Olisiko näissä tällaisissa virheissä osasyytä siihen, ettei Janne tullut valituksi? Tuntuu, että Niinimaa yrittää välillä taitotasoonsa nähden pelata liian "hienoa"/vaikeata peliä, kun pelkkä peruspeli ( Berg, Lydman, Karalahti) riittäisi. Lisäksi tuntuu, että Niinimaa ei ole aina täysin "hereillä" pelin aikana, miehelle tulee kummallisia "nukahduksia" kesken pelin.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Analyytikko_
Tosin olisi voinut myös tehdä jotakin muuta kuin vain katseella seurata Forsbergia, yrittää edes häiritä ja seurata Foppaa, ettei tämä pääsisi kierähtämään ja heittämään kiekkoa maalille.

Minun verkkokalvojeni kuvan mukaan Nummelin sananmukaisesti häiritsi Forsbergia todella kovasti, kuten Hagmankin. Maila heilui jään tuntumassa ahkerasti, ja liikettäkin löytyi, kunnes Foppa alkoi valua maalin toiselle kulmalle. Siellä ei sitten löytynytkään enää minkäänlaista estettä, kun Niinimaa oli käsittämättömän amatöörimäisesti pelannut itsensä ulos tilanteesta. Kenties Janne pelkäsi ehkä maailman parhaimman hyökkääjän kohtaamista niin paljon, että halusi suosiolla hoitaa itse itsensä pois tilanteesta?

Ja mainitusta Niinimaan osallisuudesta ja virheestä tilanteessa: Olisiko näissä tällaisissa virheissä osasyytä siihen, ettei Janne tullut valituksi?

Varmasti. Ja kuten olen jo sanut, MM-kisanäytöilläänhän Niinimaalla ei olisi kokonaisuudessaan mitään asiaa maailmancup-joukkueeseen, vaikka panosten kovetessa on hän hieman petrannut kevään skaboissakin. Sen sijaan jos miehen pelisuoritus olisi samaa luokkaa kuin Salt Lake Cityssä, mitä en jo kahdesti mainituilla perusteilullani pitäisi lainkaan mahdottomana, kuuluisi Janne ilman muuta Leijonaryhmään mukaan.

Lisäksi tuntuu, että Niinimaa ei ole aina täysin "hereillä" pelin aikana, miehelle tulee kummallisia "nukahduksia" kesken pelin.

Oletan, että tarkoitat tässä nimenomaan maajoukkuepelejä. Jos olet nähnyt myös NHL-matseja, toisin kuin minä, voi lukemisen lopettaa periaatteessa tähän.

Joka tapauksessa Niinimaan "hereilläolon vaikeudet" MM-kisoissa saattavat johtua nimenoaan siitä, että NHL:ssä hän pelaa niin suuria minuuttimääriä. Näin ollen nukahtelut kevään karkeloissa ovat tavallaan jopa inhimillisiä ja ymmärrettäviäkin. Toki tähän voi heittää kysymyksen, "miksi Jannen on pakko tulla MM-kisoihin, jos on kerran niin väsynyt?". Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että on ihmisiä, joille sanan "ei" sanominen tuottaa erittäin suuria vaikeuksia. Vielä vaikeampaa tuon kaksikirjaimisen sanan sanominen on silloin, kun kyseessä on kotimaan edustus urheiluareenalla. Sellaisesta SUOMALAISEN jääkiekkoilijan on varmasti hankala kieltäytyä jo siinä mielessä, että se saattaisi herättää jääkiekkohullussa maassa ankaran kritiikin isänmaanpetturuudesta ym. Oikeutettua tällainen valitus ei toki sinällään olisi, sillä tällainen tosifani toki tajuaa MM-kisojen arvon - tai pikemminkin "arvottomuuden", toisin kuin keskiverto suomalainen, joka seuraa jääkiekkoa vuodessa lähinnä kaksi viikkoa ja luulee kyseessä olevan "oikean" MM-turnauksen.

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Samaa mieltä noiden Peen kirjoitusten kanssa tapaus Niinimaasta. Muutenkin NHL pelaajilla on yleensä kisoissa vaikeuksia neljä-viisi ensimmäistä päivää aikaeron vuoksi, mutta sitten nuo edelläkin esitetyt Forbergit ja kumppanit alkavat rellestää ja Nummelinit sun muut Eurooppalaiset alkaa tippua rattailta. Paras esimerkki lienee Suomi Kanada. Kyllä Janne on tehnyt jopa paljonkin virheitä, mutta ne ovat tulleet juuri alkupeleissä, joissa pelien merkitys ei ole kovin suuri. Ottakaapa ne pari eka peliä pois ja katselkaa esitystä sitten uudestaan. 0+5 saldo alkaa näyttää melkoisen hyvältä.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Tuntuu, että Niinimaa yrittää välillä taitotasoonsa nähden pelata liian "hienoa"/vaikeata peliä, kun pelkkä peruspeli ( Berg, Lydman, Karalahti) riittäisi. Lisäksi tuntuu, että Niinimaa ei ole aina täysin "hereillä" pelin aikana, miehelle tulee kummallisia "nukahduksia" kesken pelin.

Naulan kantaan. Niinimaa ykisnkertaisesti haluaa enemmän kuin osaa - sinänsä kunnioitettava ominaisuus, mutta valitettavaa, kun Janne on alimpana miehenä ja vastustastajan maalinälkäiset tykittäjät käyvät kimppuun kiiluvin silmin.

Lisäksi Niinimaa potee Lumme-syndromaa, eli unohtaa kaikki virheet heti ja kuittaa ne peliin kuuluviksi. Kiekon menetykset vastustajan siniviivalla EIVÄT KUULUU PELIIN!!!!

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Juu muistat Pee oikein, Petu yritti häiritä Forsbergia, mutta teki sen "petumaiseen" tapaan, eli vähän yritti estellä ja huitoa, muttei saanut mitään konkreettista estämistä aikaan. Ja muistaakseni jätti sitten tilanteen ns. kesken, jolloin Forsberg pääsi vapaasti kiepsahtamaan maalipaikkaan. Tästä seuranneen maalin laitat Niinimaan piikkiin, minä laittaisin täysin ja vain ainoastaan Petun piikkiin, siksi ettei seurannut omaa miestään loppuun asti.
Väitän, että joku muu (Berg, Lydman, Karalahti, Väänänen) olisi ajanut mieheen voimakkaammin kiinni, ja yrittänyt ajaa äijän seinälle tai ainakin seurannut tätä omaa miestään (Forsberg) loppuun asti ja yrittänyt estää maalinteon. Petteri Nummelin on loistava kiekollinen pakki, mutta juuri tällaiset tilanteet paljastavat hänen heikkoutensa: puolustustyöskentelyn ja yleensäkin puolustuspelaamisen. Miestähän peluutettiin Änärissä myös hyökkääjänä, varmaan joku syy tähänkin outoon pelipaikkaan löytyy. Mielestäni kaikki valitut puolustajat ovat Petteriä tärkeämpiä joukkueelle WC:ssä, kun miettii joukkueen roolitusta. Se onko Petu parempi puolustaja kuin joku valituista, onkin sitten jo toinen kysymys.

Niinimaan ongelma on nimenomaan mainitsemasi runsas peliaika, jota hän tarvitsee pystyäkseen pelaamaan koko ottelun omalla tasollaan. Lisäksi voi katsoa edellisessä viestissäni mainittuja perusteita. Mies on NHL:ssä Phillyä lukuunottamatta saanut aina pelata aivan hurjia minuuttimääriä, mutta maajoukkueessa samaan ei ole ollut mahdollisuuksia. Mielestäni Jannen peli muuttuu liikaa tämän seurauksena ja hän ei pysty pelaamaan koko 60 minuuttista omalla tasollaan. Hänelle tulee kummallisia nukahduksia ja tällä tasolla virheistä yleensä rangaistaan ja armotta. Jotenkin tuntuu, että Jannen on saatava olla puolustuksen "liideri" pystyäkseen pelaamaan siten, mitä NHL-ottelut ovat osoittaneet. Siihen ei vain ole mahdollisuutta Suomen pakistossa, minuuttimäärät jakaantuvat tasaisemmin puolustajien kesken. Näin ollen Jannen tiputtaminen on ehkä perusteltua, ehkä miehestä pitäisi tehdä "se" puolustuksen ykkösliideri, tiedä häntä.

Mutta mielestäni Suomen puolustuksen tärkein yksittäinen pelaaja ja "liideri" on Kimmo Timonen, näin ollen Jannelle ei jää tarpeeksi isoa ruutua WC-joukkueessa.

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kyllä pysty ollenkaan tajuamaan "Analyytikko_":n näkemystä siitä, kenen piikkiin Forsbergin 5-5 -tasoitus pitäisi laittaa.

Siis tilannehan oli sellainen, että Peter polki koko kentän läpi, lähinnä vasenta laitaa.

Hänen saavuttuaan Suomen päädyn vasenta kulmaa kohti, vastassa puolustajista maalin oikealla tolpalla (maalivahdin katsottuna) oli Nummelin. Hänen estelyistään, joiden tasosta en nyt puhu tässä mitään, huolimatta Forsberg pääsi Petun ohi ja alkoi kiertää maalia sen takaa.

Nummelinin pakkiparina tuossa tilanteessa oli Niinimaa, jonka olisi mielestäni pitänyt ehdottomasti pysyä vasemman tolpan (edelleen Nurmisesta katsottuna) tuntumassa Forsbergin kiemuroiden aikana. Kun Foppa ei ollut vielä ylittänyt edes päätyviivaa, oli Niinimaa kuitenkin jo lähtenyt ruotsalaistähteä vastaan toiselle tolpalle, vaikka siellä oli Nummelin - ja Hagmankin.

Kun täydessä vauhdissa ollut Forsberg saapui vasemmalle tolpalle, oli Niinimaa "finnishninjan" sanoin pikemminkin maalivahti Nurmisen kuin Fopan esteenä.

En oikein ymmärrä, miten tämän jälkeen Analyytikko_ pystyy laittamaan maalin pelkästään Nummelinin piikkiin eikä löydä Niinimaan tekemisestä ilmeisesti mitään väärää. En väitä, etteikö "joku muu (Berg, Lydman, Karalahti, Väänänen) olisi ajanut mieheen voimakkaammin kiinni, ja yrittänyt ajaa äijän seinälle tai ainakin seurannut tätä omaa miestään (Forsberg) loppuun asti ja yrittänyt estää maalinteon". Minä kuitenkin haluan kysyä sinulta sen, miksei Niinimaa pysynyt tilanteessa omalla puolellaan.

Jos Janne ei olisi lähtenyt täysin amatöörimäisesti höntyilemään toiselle puolelle jo silloin kun Forsberg oli vielä toisella tolpalla, olisi hän ollut ainakin Fopan esteenä vasemmalla tolpalla. Nyt Peterillä oli turhan helppo työ kiepauttaa kiekko maaliin, kun Niinimaa tosiaan keskittyi tilanteessa enemmän oman maalivahtinsa häiritsemiseen kuin vastustajan hyökkääjän pysättäytymiseen.

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Viestin lähetti Pee
Kun Foppa ei ollut vielä ylittänyt edes päätyviivaa, oli Niinimaa kuitenkin jo lähtenyt ruotsalaistähteä vastaan toiselle tolpalle, vaikka siellä oli Nummelin - ja Hagmankin.

Kun täydessä vauhdissa ollut Forsberg saapui vasemmalle tolpalle, oli Niinimaa "finnishninjan" sanoin pikemminkin maalivahti Nurmisen kuin Fopan esteenä.

.

Eli ovatko Niinimaan "nukahdukset" kesken pelin pikemminkin puutteellista pelinlukutaitoa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy