Lapanen Lapanen.... Mille tielle lähdit nyt? Viestisi vaatii ihan oman vastauksen, istu siis alas.
Viestin lähetti Lapanen
Vedä hyvä veli happea välillä. Maailma on toki paska paikka toisinaan, mutta kyllä ahistusta voi muutenkin purkaa kuin
Olen hieman yllättänyt siitä, että valitset minut henkilönä viestisi kohteeksi, sen kummemmin sisältöön huomiota kiinnittämättä.
En tiedä mistä sait paskan paikan ja ahdistuksen. Haluan nyt kuitenkin kertoa, että koen maailman todella hienona paikkana, eikä ahdistus yleensä paina rinnassani, ei ainakaan täällä Jatkoajassa.
Sekin että joku on niin myötätuntoinen että jaksaa kanssasi loputtomiin jankata, on ihan positiivinen ja joviaali ilmiö.
Yleensä en ala itse koskaan jankuttamaan mistään asiasta, vaan pyrin vastaamaan kommentteihin parhaani mukaan. Sinullekin, tässä ja nyt. Joskus kommentteja tulee tosin runsaasti ja vastaan yleensä niin kauan kun niistä löytyy jotain uutta tai mielenkiintoista.
Toiseksi, muistaakseni erästä todella tunnettua kirjailijaa kritisoitiin täällä Jatkoajassa, koska hän ei (ennättänyt) vastata kaikkiin viesteihin.
Sitten toivomuksiisi:
a) Mielipiteesi on tullut kaikille selväksi jo aikapäiviä sitten.
Jos näin on, miksi saan yhä kysymyksiä? Näistä viimeisistäkin viesteistä voit helposti lukea miten minun viestejäni on tulkittu oman mielen mukaan. Palaan tähän.
Kerro missä ja milloin olen väittänyt että suomalaiset maalivahdit ovat paskoja? Yksikin riittää.
Miksi osoitat tämän viestin vain minulle? Onko näin, että täällä voi vapaasti haukkua kaikkia maalivahteja, paitsi suomalaisia - joita en tosiaankaan ole koskaan haukkunut?!
Toiseksi, en pakene vuorille jos joku kyseenalaistaa mielipiteeni, vaan jos lähden leikkiin mukaan, olen myös valmis keskustelemaan ja pyrin myös tekemään sen samalla tasolla - joka voi olla joskus aika matala - kuin keskustelu kumppaninikin.
b) Etenkin modeemiyhteyden kanssa ketjujen kahlaaminen on joskus hieman työlästä. Tämänkin ketjun viesteistä alkaa jo aika huolestuttava osa olla tätä loputonta veskarijankutusta, jota ei jaksa lukea.
Lopetan milloin vain, eikä minulle tulisi mieleenikään jatkaa sitä yksin.
Tahdotko siis sanoa tällä, että pitkän keskustelun alkaessa, se tulisi pyrkiä tyrehdyttämään mainitsemastasi syystä?
Ei jaksa lukea? Jopa modeemiyhteys suo sinulle vapauden valita mitä luet. Samoin minulla, n. 90 % täällä jää lukematta, ei tosin yhteyden takia, vaan mielenkiinnon puutteesta.
c) Et saa toiminnallasi kenenkään mielipidettä muutettua piirun vertaa yhdenkään suomalaisen tai ruotsalaisen maalivahdin osalta.
En ole koskaan tuntenut kutsumusta mielipiteiden muokkaajana.
Ainoa jonka suhteen ihmisten mielipiteet ovat kenties hieman muuttuneet olet sinä itse. Saat itse arvuutella että mihin suuntaan.
En ole myöskään ollut koskaan tunnettu perseen nuolijana, vaan pystyn kertomaan oman mielipiteeni milloin vain. Tiedän ettei totuus ole aina se, joka hyväksytään. Tiedän myös sen, ettei aina kestäisi oikein sanoa mitä ajattelee. Joka tapauksessa, oli suunta mikä tahansa, en ole koskaan yrittänyt kerätä täällä pisteitä.
Minulla on tosin yksi motto: älä hyökkää milloinkaan viestin kirjoittajaa kohtaan, vaikka hän kirjoittaisi mitä, vaan keskity itse sanomaan. Jos haluat, kaiva historiaa, huomaat varmasti, en ole KOSKAAN tehnyt henkilökohtaista hyökkäystä ketään kohtaan. Olen tosin vastannut usein sellaisiin, samalla mitalla.
Minun puolestani kaikki voivat toimia tulevaisuudessa kuten parhaaksi näkevät.
Kenen parhaaksi? Sinunko?
Unohdit mainita pari tärkeää asiaa.
1. Missä ominaisuudessa sinä kritisoit minun tapaani keskustella tällä keskustelupalstalla? Moderaattorin? Yleisen mielipiteen edustajana? Jonkun pyynnöstä? Vai tosiaankin vain "kuluttajana"?
2. Jos olet tosiaankin vain "kuluttaja", mistä päättelet että edustat suurta enemmistöä viestissäsi?
3. Valitset helpon tien. Toivoisin sinut kuitenkin nyt ja tässä valaisevan, miten ja kuinka keskustelu tulisi tulevaisuudessa toimia. Tiedät varmasti itsekin, jotkut nauttivat suuresti asiasisältöisistä viesteistä, kun taas toiset haluavat vääntää, kunhan saavat vain tilaisuuden. Sitten tulevat he, jotka heittävät jotain itselle sopivaa ja mukavaa ja poistuvat kohteliaisuuteen viitaten. Lapanen, ystäväni, kaikella kohteliaisuudella - ei toimi. Jos haluat kritisoida, siinä tulee olla rakentava ja oikeudenmukainen meininki.
Hieman minun kirjoittelustani täällä Jatkoajassa:
- Kirjoittelin ennen paljon vapaassa, mutta väsähdin hieman kun aina joku alkoi vittuilemaan, vaikka olisi kirjoittanut kuinka nätisti ja asiallisesti. Monesta hyvästä keskustelusta putosi pohja. Päätin, jos kirjoitan ja haluan keskustella, teen sen vain jääkiekon merkeissä. Käytänkin nyt ja tässä tilaisuuden hyväkseni ja kerron:
- En ole ruotsalainen.
- Kannustan aina ja vain Suomea, kun vastassa on Ruotsi.
- Seuraan jatkuvasti Ruotsalaista jääkiekkoa. Olen Frölundan jäsen.
- Yleensäkin, vältän puhumasta paskaa kenestäkään jääkiekkoilijasta, riippumatta kansalaisuudesta. Voin tosin kritisoida jääkiekkoilijaa, kansalaisuudesta riippumatta.
Avoin kysymys:
Olen ahkera kävijä ruotsalaisilla jääkiekkosivuilla ja saan yleensä paljon kysymyksiä suomalaisista jääkiekkoilijoista, myös yksityisviestien muodossa. En ole tosin milloinkaan saanut vastaanottaa paskaa suomalaisia kiekkoilijoita haukkuvilta ruotsalaisilta jääkeikkohulluilta, kun taas tilanne on täysin toinen täällä Jatkoajassa, Suomen johtavimmassa jääkiekkosivustossa. Täällä on monta, joka katsoo tarpeelliseksi kertoa minulle miten huonolla mallilla Ruotsin jääkiekko on, miten huonoja maalivahteja Ruotsilla on... Tähänkään keskusteluun en ennättänyt heittää kuin pari viestiä, kun joku alkoi jo moittimaan Saloa. Ihmettelen kauhiasti tätä ruotsalaisvihaa ja ihmettelen sitä, mitä minulla tulisi olla sen kanssa tekemistä? Ja ihmettelen, pitiäisikö minunkin automaattisesti haukkua kaikki ruotsalaiset, koska niin moni täällä tekee näin myös?
Tulisiko minusta täällä parempi kävijä, jos liittyisin ruotsalaisten vihaajiin?
Lopuksi:
En ole koskaan saanut pelikieltoja, enkä varoituksia. Mutta jos sanomasi pitää paikkansa, en tunne olevani pakotettu rasittamaan täällä ihmisiä. Osaan poistua tarpeen vaatiessa vähin äänin. Siis kerro, haluatko että poistun täältä? Tämä kysymys on ehdoton, en siis halua mitään oppituntia, vaan selvän vastauksen, jota tulen kunnioittamaan ehdottomasti. Internet on laaja paikka tänä-päivänä, missään ei tarvitse olla kenenkään harmina - eikä vastoin tahtoaan.