Kiitos, toivottavasti aikaa löytyy. . Koin tämän kuitenkin isänmaallisena vastuuna, sillä Terijoen hallituksesta sekä Neuvostoliiton epäsuorasta toiminnasta ja "hämmennyksestä" kumpuaa hyvin paljon samoja toimintamalleja, joita Ukrainan konfliktissa on noussut esille. Eli vaikka tekemäni artikkeli/tutkimus on historiaan liittyvä, niin se auttaa myös selittämään nykypäivää jossain määrin.
Täällähän on ihan asiantuntija paikalla.
Itse taas olen ajatellut nykyisen tilanteen olevan aika erilainen verrattuna siihen mitä oli sotien aikaan ja ennen niitä, mitä tulee Venäjän mahdollisiin toimintamalleihin. No, onhan se totta, että samanlaista sköndäpuhetta Putiniltakin voi odottaa mitä suollettiin silloin Neuvostoliiton johdosta aikoinaan. Ukrainan konfliktin yhteydessähän on nähty miten häpeällisiä ja naurettavia valheita Putin ja kumppanit kehtaavat viljellä.
Siinä vaan on aika iso ero, kun 1930-luvulla Suomessa ei ollut isoa venäläisvähemmistöä eikä turisteja. En tiedä sen tarkemmin, mutta raja oli aika lailla kiinni varmastikin, eikä sen yli matkusteltu muuten kuin kaupankäynnin merkeissä, jos paljon sitenkään. Samoin oli asia aina siihen asti kun Neuvostoliitto romahti. Neuvostoliittolaisen oli ensinnäkin vaikea päästä rajan yli Suomeen, ja valtioilla oli sopimus jonka perusteella loikkarit palautettaisi Neuvostoliittoon.
Nyt on niin täysin erilaista, kun venäläiset voivat vapaasti matkustaa Suomeen ja asua ja omistaa mitä haluavat. Ja vaikka näitä tonttikohuja ei olisi ollutkaan, niin sen tietäisi, että Venäjä kyllä käyttää tämän avoimen rajan suomat mahdollisuudet hyväkseen. Niiden "desanttien" lähettäminen on hieman helpottunut kun kuka tahansa turisti voi valokuvat asioita ja samoilla ja hankkia jonkun mukavan tukikohdan Suomesta.
Olen lukenut joskus varmaan sata kappaletta sota-aiheisia kirjoja, niistähän suurin osa kertoo partioretkistä linjojen taakse. Eipä todellakaan voisi kuvitella, että suomalaiset nykypäivänä - varsinkaan rauhan aikana - lähettäisivät yhtään ketään rauhanomaistakaan "turistia" rajan taakse katselemaan ja kartoittamaan paikkoja. Puhumattakaan siitä, että sinne tehtäisi jotakin kätköjä pahan päivän varalle. Ei todellakaan. Ja Venäjän rajavyöhykehän on kymmeniä kilometrejä syvä, siellä liikkuminen on kielletty lukuun ottamatta valtateitä ja taajamia. Bensan haku ja tupakan osto onnistuu, mutta mitään sen epäilyttävämpää ei kannata yrittää.
Venäläiset sen sijaa, he kyllä kehtaavat ja uskaltavat toimia Suomen alueella, kun siihen mahdollisuus on.
Erilaista on sekin, kun 30-luvulla Suomessakin oli kommunisteja, ja sellainen punainen työväenaate oli ollut laajaltikin kannatettu. Tai itse asiassa, ehkä se, että Neuvostoliitto kuvitteli saavansa tukea Suomen kommunisteilta ja työläisiltä, voisi olla verrattavissa nykyaikaan siinä mielessä, että nyt Suomessa on iso venäläisvähemmistö jota Venäjä voi halutessaan "auttaa".