Niinpä niin. Toki jos ihminen Venäjästä ja venäläisestä kulttuurista pitää, niin vaikea sitä häneltä nyt on lähteä kieltämäänkään, vaikka viehtymys kummastuttaisikin. Itse olen lapsesta lähtien ollut kiinnostunut historiasta ja maantiedosta ja sen myötä olen kiinnostunut monen maan kulttuurista ja yhteiskunnasta, mutta Venäjä eri syistä johtuen ei koskaan olen kiehtonut ainakaan myönteisessä mielessä.
USU: Yhä useampi hakee Suomen kansalaisuutta | Verkkouutiset
www.verkkouutiset.fi
Laitoinkin tämän jo toiseen threadiin, mutta yhtä lailla mielestäni asia liittyy myös tämän threadin aiheeseen. Nimittäin venäläiset ovat olleet myös vuonna 2024 suurin maahanmuuttajaryhmä, keille Suomen kansalaisuuksia on myönnetty. Kuluvan vuosikymmenen aikana Suomen passin on saanut lähes 8000 venäläistä. Tilastoja siitä, kuinka moni heistä on luopunut Venäjän kansalaisuudesta ei ole, mutta oletan, että paljon keskustelua herättäneiden Suomen ja Venäjän kaksoiskansalaisten määrä kasvaa koko ajan.
Suomenvenäläiset ovat maamme ulkomaalaistaustaisista väestöryhmistä ylivoimaisesti suurin ja kun yhä useammalla heistä on Suomen kansalaisuus myös heidän poliittinen painoarvo kasvaa. Toistaiseksi Suomeen ei ole syntynyt venäläistaustaisten etua ajavaa omaa puoluetta, vaan suomenvenäläiset ovat toimineet eri puolueissa varsin heterogeenisenä porukkana. Miellyttävää ollut nähdä, että esim. Kokoomuksen nouseva tähti Daniel Sazonov on selvästi länsimielinen.