Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 057 341
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osuva twiitti, jonka pongasin Martti J. Karin ja Pekka Toverin kautta:




Emmeköhän mekin ole noilla listoilla jo tähän ketjuun kirjoittamiemme viestien vuoksi.

Vakavasti ottaen: tuo ei yllätä yhtään. Oikeastaan tuo on jopa ihan itsestään selvää, koska tällaiset puhdistukset ovat olleet hyväksi havaittu vakiokeino niin Baltiassa kuin Itä-Euroopan satelliittivaltioissa toisen maailmansodan jälkeen. Samaa keinoa nuo käyttäisivät nytkin.
 
Viimeksi muokattu:

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Hanuristi soitti kauppakeskuksessa Säkkijärven polkkaa. Menipä harvinaisesti tunteisiin.
(Jonneille tiedoksi: tuota biisiä painoivat jatkosodassa menemään 5 kuukautta tauotta suojautuakseen venäläisten radiomiinoilta)
 

Lasolie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Nashville Predators

IMATION

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen, Canes
Edelleenkin mietin kovin mitä tällaisella lausunnolla voittaa poliitikkona. Vaikuttaa vaan ylipäätään turvallisuusriskiltä. Samaa aikaisemmin ajattelin, kun Marin ennen sotaa toitotti, ettei NATOn ovet avaudu meille hänen pääministeriytensä aikana.
Taitaa olla tällä hetkellä enemmänkin asiantuntian virassa. Tosin on minun tuleva presidentti-suosikki.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edelleenkin mietin kovin mitä tällaisella lausunnolla voittaa poliitikkona. Vaikuttaa vaan ylipäätään turvallisuusriskiltä. Samaa aikaisemmin ajattelin, kun Marin ennen sotaa toitotti, ettei NATOn ovet avaudu meille hänen pääministeriytensä aikana.
Sanna varmaan miettii että mitä tapahtuu hänen 711000 euron velalle kun ohjus osuu hänen asuntoonsa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edelleenkin mietin kovin mitä tällaisella lausunnolla voittaa poliitikkona. Vaikuttaa vaan ylipäätään turvallisuusriskiltä. Samaa aikaisemmin ajattelin, kun Marin ennen sotaa toitotti, ettei NATOn ovet avaudu meille hänen pääministeriytensä aikana.
Stubb on opettamassa ja ei politiikassa tällä hetkellä. Eikä tuo mitään salaisuutta kertonut. Kun Sale luopui kansanäänestyksestä, niin piti minusta tajuta, että mikä on askelten suunta.

Marin sanoi epätodennäköisesti. Eli pysyi niukasti sen hetkisen turpo-käsikirjan raameissa. Ei minustakaan ollut fiksusti muotoiltu, mutta ei lyönyt ovea kiinni. Vrt SWE PM, joka elää edelleen menneessä maailmassa.
 
Stubb on opettamassa ja ei politiikassa tällä hetkellä. Eikä tuo mitään salaisuutta kertonut. Kun Sale luopui kansanäänestyksestä, niin piti minusta tajuta, että mikä on askelten suunta.

Marin sanoi epätodennäköisesti. Eli pysyi niukasti sen hetkisen turpo-käsikirjan raameissa. Ei minustakaan ollut fiksusti muotoiltu, mutta ei lyönyt ovea kiinni. Vrt SWE PM, joka elää edelleen menneessä maailmassa.

Haluan kyllä uskoa, että Suomi hakee vihdoin jäsenyyttä seuraavien viikkojen aikana, mutta hieman kyllä naurattaa Stubbin itsensä asemointi jonkinlaisena Venäjän asiantuntijana. Kovin tuntuu haastattelupyyntöä riittävän kansainväliseltä medialta ja Twitterissä hän kyllä jaksaa niistä muistuttaa. Stubb mielellään nostaa esille Georgian invaasion jälkeisen "080808" -puheensa, mutta toki sitten jotkut hanhimaat ovat kaivelleet vuodelta 2014 pääministeri Stubbin lausuman eduskunnassa, jossa hän leimaa Rosatomin motiivit kyseenalaistavat russofoobikoiksi:

 

Morgoth

Jäsen
Pääkirjoitus: Butshan teurastus vie pohjaa Norjan-tyyppiseltä Nato-ratkaisulta – Suomi tarvitsee järeämpää turvaa (IS)

Itselle ehkä maistuisi jonkinlainen tukikohta esim. Rovanniemelle tai muualle Lappiin. Sinne sopiva määrä lentokoneita ja miehistöä arktista aluetta puolustamaan. Eteläänkin toki kelpaa tukikohta. Omasta puolesta kävisi ydinaseetkin, mutta ne taitavat olla jo liikaa suomalaiselle enemmistölle.

Tukikohtiin suhtautumisesta ei ole tainut olla mitään galluppia ja ehkä vähän ennenaikaista kun hakemustakaan ei vielä ole sisällä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Pääkirjoitus: Butshan teurastus vie pohjaa Norjan-tyyppiseltä Nato-ratkaisulta – Suomi tarvitsee järeämpää turvaa (IS)

Itselle ehkä maistuisi jonkinlainen tukikohta esim. Rovanniemelle tai muualle Lappiin. Sinne sopiva määrä lentokoneita ja miehistöä arktista aluetta puolustamaan. Eteläänkin toki kelpaa tukikohta. Omasta puolesta kävisi ydinaseetkin, mutta ne taitavat olla jo liikaa suomalaiselle enemmistölle.

Tukikohtiin suhtautumisesta ei ole tainut olla mitään galluppia ja ehkä vähän ennenaikaista kun hakemustakaan ei vielä ole sisällä.
Mä en ymmärrä ollenkaan tätä "NATO-tukikohtiin" suuntautuvaa kielteisyyttä ja venkoilua. Mitä ihmeen väliä sillä enää siinä vaiheessa on, kun ollaan NATO:ssa?

Tavan tallaajan perskarvoihin vaikutus on ihan sama onko sielä kasarmeilla dallaamassa suomalaisia varushenkilöitä ja sopimussolttuja tai sitten jotain muita NATO-maiden edustajia. Kaikenlainen kansainvälistyminen länteen päin on pelkkää plussaa eikä siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vaikka joku jenkkien airborne-osasto olisi pysyvästikin Utissa päivystämässä. Kalustosta ja maastosta, ja niihin kouluttautumisesta nyt puhumattakaan. Vastustelijoille voin myös paljastaa salaisuuden: Suomessa on ja on ollut aiemminkin lukuisia NATO-joukkoja! Ja toisin päin.

Eli, kertokaahan nyt "tukikohtakriittiset", että mikä siinä niin hiertää? Ylipäänsä NATO:n liittymistä vastustavien ei tarvitse vastata, koska teidän argumenttinne on jo ammuttu alas riittävän monta kertaa. Onko siis tukikohtakriittisyys joku NATO-vastustajien viimeinen bastioni, vai onko tälle jotain perustelua olemassa?
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB ja Eagles
Mä en ymmärrä ollenkaan tätä "NATO-tukikohtiin" suuntautuvaa kielteisyyttä ja venkoilua. Mitä ihmeen väliä sillä enää siinä vaiheessa on, kun ollaan NATO:ssa?

Tavan tallaajan perskarvoihin vaikutus on ihan sama onko sielä kasarmeilla dallaamassa suomalaisia varushenkilöitä ja sopimussolttuja tai sitten jotain muita NATO-maiden edustajia. Kaikenlainen kansainvälistyminen länteen päin on pelkkää plussaa eikä siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vaikka joku jenkkien airborne-osasto olisi pysyvästikin Utissa päivystämässä. Kalustosta ja maastosta, ja niihin kouluttautumisesta nyt puhumattakaan. Vastustelijoille voin myös paljastaa salaisuuden: Suomessa on ja on ollut aiemminkin lukuisia NATO-joukkoja! Ja toisin päin.

Eli, kertokaahan nyt "tukikohtakriittiset", että mikä siinä niin hiertää? Ylipäänsä NATO:n liittymistä vastustavien ei tarvitse vastata, koska teidän argumenttinne on jo ammuttu alas riittävän monta kertaa. Onko siis tukikohtakriittisyys joku NATO-vastustajien viimeinen bastioni, vai onko tälle jotain perustelua olemassa?
Edelleen pelätään sitä, että naapuri päättää hyökätä tänne? Se on valistunut arvaus henk.koht. Pelätään kaikkea mitä naapuri mahtaa tehdä seuraavaksi ja Nato on se triggeri jonka takia itänaapuri muka höökisi tänne? Tämä kai se on se mikä pelottaa ihmisiä jotka eivät ole ihan asiasta kartalla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mä en ymmärrä ollenkaan tätä "NATO-tukikohtiin" suuntautuvaa kielteisyyttä ja venkoilua. Mitä ihmeen väliä sillä enää siinä vaiheessa on, kun ollaan NATO:ssa?

Tavan tallaajan perskarvoihin vaikutus on ihan sama onko sielä kasarmeilla dallaamassa suomalaisia varushenkilöitä ja sopimussolttuja tai sitten jotain muita NATO-maiden edustajia. Kaikenlainen kansainvälistyminen länteen päin on pelkkää plussaa eikä siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vaikka joku jenkkien airborne-osasto olisi pysyvästikin Utissa päivystämässä. Kalustosta ja maastosta, ja niihin kouluttautumisesta nyt puhumattakaan. Vastustelijoille voin myös paljastaa salaisuuden: Suomessa on ja on ollut aiemminkin lukuisia NATO-joukkoja! Ja toisin päin.

Eli, kertokaahan nyt "tukikohtakriittiset", että mikä siinä niin hiertää? Ylipäänsä NATO:n liittymistä vastustavien ei tarvitse vastata, koska teidän argumenttinne on jo ammuttu alas riittävän monta kertaa. Onko siis tukikohtakriittisyys joku NATO-vastustajien viimeinen bastioni, vai onko tälle jotain perustelua olemassa?
Mulla on sellainen tunne, että tukikohtakriittiset ovat entisiä Naton vastustajia, joiden on ollut pakko pyörtää aiempia mielipiteitä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita myöntämään, että tuli oltua täysin väärässä, joten johonkin liittyen on pakko jatkaa venkoilua.

Mitään järkevää selitystä tuolle en ole vielä kuullut tai lukenut.
 
Viimeksi muokattu:

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Edelleen pelätään sitä, että naapuri päättää hyökätä tänne? Se on valistunut arvaus henk.koht. Pelätään kaikkea mitä naapuri mahtaa tehdä seuraavaksi ja Nato on se triggeri jonka takia itänaapuri muka höökisi tänne? Tämä kai se on se mikä pelottaa ihmisiä jotka eivät ole ihan asiasta kartalla.
Joo mutta toi on se argumentti koko NATO-jäsenyyttä vastaan. Ja se on siis todettu humpuukilsi jo ihan tarpeeksi usein ja vahvoilla argumenteilla. Mutta nyt on nostanut päätään tämä kommentointi, että joo NATO mutta ei NATO-tukikohta, eli kuten Norjalla (teoriassa) on. Ja tätä mä en ymmärrä ollenkaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo mutta toi on se argumentti koko NATO-jäsenyyttä vastaan. Ja se on siis todettu humpuukilsi jo ihan tarpeeksi usein ja vahvoilla argumenteilla. Mutta nyt on nostanut päätään tämä kommentointi, että joo NATO mutta ei NATO-tukikohta, eli kuten Norjalla (teoriassa) on. Ja tätä mä en ymmärrä ollenkaan.
Kai se argumentti on, että Suomi ei olisi välttämättä Venäjää houkutteleva kohde Natossakaan, mutta jenkkien tukikohta Suomen alueella olisi sellainen.

Itsehän en missään nimessä ole tätä mieltä, sillä jenkit on aikalailla viimeinen valtio, jonka kimppuun Venäjä haluaa hyökätä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kai se argumentti on, että Suomi ei olisi välttämättä Venäjää houkutteleva kohde Natossakaan, mutta jenkkien tukikohta Suomen alueella olisi sellainen.

Itsehän en missään nimessä ole tätä mieltä, sillä jenkit on aikalailla viimeinen valtio, jonka kimppuun Venäjä haluaa hyökätä.
No juu sekin on argumentti, mutta kun eihän se tukikohta olisi "jenkkien" tukikohta, vaan se olisi NATO-tukikohta.

Sitä mä tässä koitan arpoa, että luuleeko ne tukikohtakriittiset jenkkien tulevan Suomeen, kaappaavan Niinisalon, ajavan härmäläiset hankeen, pystyttävän jenkkilipun salkoon ja omat joukot porteille?

Vai tuleeko ne jenkit ja rakentaa johonkin skutsiin oman Camp Davidin, johon sitten tulee vain jenkkejä boastailemaan ja sinne sitten Venäjä haluaa ehdottomasti hyökätä, kun taas sinne Niinosaloon ei niin huvita, kun siellä on niitä ihania NATO-suomalaisia?

Vai mitä hittoo, kysyn vaan?
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB ja Eagles
Joo mutta toi on se argumentti koko NATO-jäsenyyttä vastaan. Ja se on siis todettu humpuukilsi jo ihan tarpeeksi usein ja vahvoilla argumenteilla. Mutta nyt on nostanut päätään tämä kommentointi, että joo NATO mutta ei NATO-tukikohta, eli kuten Norjalla (teoriassa) on. Ja tätä mä en ymmärrä ollenkaan.
Tämä on oma mielipide vain, mutta porukkaa pelottaa se edelleen että syntyisi jonkin sortin provokaatio idän suuntaan. Sehän se on se mikä ajaa kokoajan siihen, että pelataan ns. kiltisti asioita.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vai mitä hittoo, kysyn vaan?
Mulle on syntynyt vähän seuraavanlainen kuva Naton ja tukikohtien vastustajista, mikäli unohdetaan nämä provokaatio-pelkoiset:

Miksi Suomen ei pitäisi liittyä Natoon?
"Noku pitää pysyä liittoutumattomana."
Miksi?
"Noku niin on pärjätty tähänkin asti."

Miksi et halua Naton tukikohtia Suomeen?
"Noku meidän pitää pärjätä omillamme."
Miksi avun saaminen muilta Nato-mailta olisi huono asia?
"Noku ei me tarvita sitä."

Eli halutaan väkipakolla pitää kiinni siitä, että pärjätään ilman muiden apua, vaikka ei ole oikein mitään järkevää syytä kieltäytyä siitä avusta.
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Ducks, KalPa, KuPS, BVB ja Eagles
No juu sekin on argumentti, mutta kun eihän se tukikohta olisi "jenkkien" tukikohta, vaan se olisi NATO-tukikohta.

Sitä mä tässä koitan arpoa, että luuleeko ne tukikohtakriittiset jenkkien tulevan Suomeen, kaappaavan Niinisalon, ajavan härmäläiset hankeen, pystyttävän jenkkilipun salkoon ja omat joukot porteille?

Vai tuleeko ne jenkit ja rakentaa johonkin skutsiin oman Camp Davidin, johon sitten tulee vain jenkkejä boastailemaan ja sinne sitten Venäjä haluaa ehdottomasti hyökätä, kun taas sinne Niinosaloon ei niin huvita, kun siellä on niitä ihania NATO-suomalaisia?

Vai mitä hittoo, kysyn vaan?
Suomihan ei uskalla ottaa Jenkien joukkoja tänne jos joltain Haavistolta kysytään. Haavisto tosin olisi paras ase Rubyja vastaan. Kai ne osais rokottaa Haavistosta seksuaalisen suuntaumisen pois? Ja tämä rokotus on pelkästään on sitten Putinin propakandaa. En ole homofobinen yksilö todellakaan.
 

Hockey64

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mielenkiintoinen keskustelu tämä, pitäisikö Suomen liittyä Natoon..Emmekö jo ole Natossa?
Me (Suomi) olemme jo vuosia osallistuneet Naton ja heidän kumppani maiden järjestämiin
sotaharjoituksiin. Olemme kelpoja siihen.
Suomen viime vuosikymmenien puolustusvoimien hankinnat on kaikki olleet Nato sopivia ase-
järjestelmiä.
Päätös hankkia F-35 hävittäjät Suomelle oli viimeisin niitti niille, jotka kuvitteli että Suomi on puolueeton
maa. Oliko kenellekään epäselvää että Suomi hankkisi jonkun muun monitoimihävittäjän?
Jenkithän ei myy sitä konetta edes kaikille jo nykyään Natossa olevalle maalle
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoinen keskustelu tämä, pitäisikö Suomen liittyä Natoon..Emmekö jo ole Natossa?
Emme ole Natossa vielä. On ihan eri asia olla Naton ja sen jäsenmaiden kanssa hyvissä väleissä, kuin olla varsinainen jäsen itsekin.

Siitä ei toki liene epäselvyyttä, että Suomen on kohtalaisen helppo päästä jäseneksi.
 

rpeez

Jäsen
Mulla on sellainen tunne, että tukikohtakriittiset ovat entisiä Naton vastustajia, joiden on ollut pakko pyörtää aiempia mielipiteitä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita myöntämään, että tuli oltua täysin väärässä, joten johonkin liittyen on pakko jatkaa venkoilua.
Jos tässä niin onnellisesti käy että saadaan nato asia eteenpäin, veikkaan että seuraavaksi alkaa tukikohtavääntö ja päädymme sisäpoliittiseen kompromissiin, jossa meillä on vuosiksi riesana "tukikohtaoptio" :).

Itse en vastustaisi tukikohtaa. Jos oikein olen ymmärtänyt sellaisia US tai muu iso maa pohjaisia symbolisia pieniä tukikohtia pidetään yllä varmistamaan ettei agressiota synny vastapuolelta missä US vedetään suoraan mukaan.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielenkiintoinen keskustelu tämä, pitäisikö Suomen liittyä Natoon..Emmekö jo ole Natossa?
Kaikki Naton haitat on eli olemme Naton etupiiriä. Jäsenyys puuttuu eli 5. artiklan hyödyt. Me olemme velvollisa puolustamaan Naton pohjoista sivusta 42.7 kautta, mutta silti erilissodan mahdollisuus on olemassa.
Jos tässä niin onnellisesti käy että saadaan nato asia eteenpäin, veikkaan että seuraavaksi alkaa tukikohtavääntö ja päädymme sisäpoliittiseen kompromissiin, jossa meillä on vuosiksi riesana "tukikohtaoptio" :).

Itse en vastustaisi tukikohtaa. Jos oikein olen ymmärtänyt sellaisia US tai muu iso maa pohjaisia symbolisia pieniä tukikohtia pidetään yllä varmistamaan ettei agressiota synny vastapuolelta missä US vedetään suoraan mukaan.
Ei noi tukikohdat ole helppoja saatavia. Baltit ja Puola on kiivaasti haluneet, ollut aika hiljaista sillä saralla. Joten toivotaan, että tsuhnat ei ammu itseään jalkaan ja omasta vaatimusesta rajaa tukikohtaa pois.

Suomennettuna: Toivottavasti meillä on tukikohtaoptio, kun ollaan jäseniä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Mä en ymmärrä ollenkaan tätä "NATO-tukikohtiin" suuntautuvaa kielteisyyttä ja venkoilua. Mitä ihmeen väliä sillä enää siinä vaiheessa on, kun ollaan NATO:ssa?
Varmaan siinä on vähän sellaista, että vieraan vallan tukikohdat omalla alueella liitetään miehitykseen, vrt. vaikka Porkkala. Lisäksi muuttuvassa maailmassa toisen vallan tukikohta saattaisi joskus hamassa tulevaisuudessa aiheuttaa kitkaa siitä, että kenelle tukikohta oikein kuuluu yms.

Kaikenlainen kansainvälistyminen länteen päin on pelkkää plussaa eikä siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vaikka joku jenkkien airborne-osasto olisi pysyvästikin Utissa päivystämässä. Kalustosta ja maastosta, ja niihin kouluttautumisesta nyt puhumattakaan.
Olen samaa mieltä ja ollut samaa mieltä suhteellisen pitkään. Kaikenlainen kansainvälistyminen on hyväksi Suomen armeijalle. Toivon mukaan varusmiespalvelukseenkin saataisiin kansainvälistä tuulahdusta Nato-jäsenyyden myötä.

Ei noi tukikohdat ole helppoja saatavia. Baltit ja Puola on kiivaasti haluneet, ollut aika hiljaista sillä saralla. Joten toivotaan, että tsuhnat ei ammu itseään jalkaan ja omasta vaatimusesta rajaa tukikohtaa pois.
En itse vastusta Nato-tukikohtaa, mutta käytännön syistä johtuen Suomelle olisi varmasti helpompi itse järjestää alueelleen tukikohta vierailevia Nato-joukkoja varten ja säilyttää kalustoa, vähän niin kuin Norjassa. Yhdysvallat taitaa muutenkin olla yksi ainoista Nato-maista, jolla ylipäätään on halua ja kykyä rakentaa tukikohtia vieraille maille, enkä välttämättä luottaisi siihen, että heillä olisi niin isoa intoa sellaista puuhata tänne peräpohjolaan. Jos me sellainen tehtäisiin itse, niin se olisi minusta selkeämpi ja simppelimpi kaikilta osin (esim. kenelle se kuuluu yms).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en ymmärrä ollenkaan tätä "NATO-tukikohtiin" suuntautuvaa kielteisyyttä ja venkoilua. Mitä ihmeen väliä sillä enää siinä vaiheessa on, kun ollaan NATO:ssa?

Hyvä kysymys. Oma veikkaukseni on, että syy on puhtaasti siinä, että Suomessa on oltu pitkään niin NATO-vastaisia, että moni takkinsa "pakon edessä" kääntänyt haluaa pitää käännön mahdollisimman pienenä.

Eli samat alitajuiset perusteet siellä taitavat takaraivossa olla edelleen. "Ei ärsytetä Venäjää yhtään enempää kuin olisi pakko", "Ei osallistuta Yhdysvaltain imperialismiin yhtään enempää kuin on pakko", "Ei oteta tänne mitään vieraan vallan armeijaa, ellei ole ihan pakko".

Korostan vielä, että nämä arviot eivät siis ole minun mielipiteitäni tai näkemyksiäni, vaan ainoastaan arvioni syistä, joista tuo nihkeys johtuu.

Itse totean, että en näkisi tukikohtia mitenkään mörkönä, mutta ne eivät ole nyt se kaikkein kriittisin kysymys. Ilmankin pärjätään, kunhan vain jäsenyys toteutuu. Parempi siis jäsenyys ilman tukikohtia kuin ei jäsenyyttä ollenkaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös