Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 061 499
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Täällä epäiltiin, että Rasmussen vetää kommenteissaan mutkia suoriksi, mutta on antanut nyt saman kommentin vähintään kaksi kertaa, tammikuussa ja nyt. Eiköhän tämän pitäisi nyt olla täysin selvä, että latu on auki eikä kannata odotella, että sille sataa lunta...
Rasmussen tarkastelee asiaa päivänpolitiikan ulkopuolella ajassa, jolloin Euroopassa ei käydä tuhoamissotaa.

Unkari ilmoitti ettei EU tule ottamaan pakotteisiinsa Venäjän energiaa. Biden ilmoitti, että USA ei halua puolaisia hävittäjiä toimitettavaksi Ukrainaan. Stubb ja Kaikkonen ilmoittivat Niinistön ja Bidenin keskustelun jälkeen, että ovi ei juuri nyt ole auki, mutta viikkojen/kuukausien päästä on. Niinistö ilmoitti, että nyt mennään USA:n kanssa, NATO on sitten erillinen prosessi.

Toivoisin, että Suomen tilanne ymmärrettäisiin paremmin. Me emme päätä, milloin NATO:n ovi avataan. Meillä on ollut 30 vuotta aikaa liittyä, mutta kun se ei kiinnostanut, nyt USA, Saksa ja Ranska katsovat mielestään kokonaisuutta ja antavat Putinille mahdollisuuden perääntyä. Uusi NATO-jäsen Venäjän naapurista ei ole viesti, jonka länsipoliitikot ovat juuri nyt valmiita lähettämään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos Ukrainan taistelun, Suomella on vielä vähän aikaa pähkäillä. Mitään tilanteen rauhoittumista Ukrainassa tai Ruotsin keskustelujen tuloksia tai kesäkokoustamisia ei pidä odotella.

Pidän vähän erikoisena sitä, että lähtee ylipäätään vastaamaan, jos ei ole omaa mielipidettä asiaan, eikä ole siihen tutustunut oikein millään tasolla.
Näin se menee demokratiassa. Sote on bensan hinta ja brexit puolalaisista putkimiehistä sekä kalastuksesta...
 

Outsider

Jäsen
Itselläni mielipide on myös edelleen EI. Prosentit ehkä n.40-60. Perustelut.

- näin pienenä maana Venäjän naapurina tuossa on iso riski vastatoimille
- Natomaihin ei ole hyökätty vastapelotteen vuoksi mutta itse uskon että tuokin muuttuu lähiaikoina
- 5.artiklan turvatakuisiin uskon täysimääräisesti yhtä paljon kuin joulupukkiin, en usko että kaluston/tiedustelutiedon lisäksi paljon muuta tulee, yhtään jenkkisotilasta ei uhrata minkään pienen maan puolustuksen takia, tiedoksenne Eestiin myös

Mitä asioita näet siellä 40% positiivisella puolella?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuon "asiantuntijan" lista kalustovertailusta on jo moneen kertaan todettu höpönlöpöksi.

Ei kannata tällaista mainita. Muutama NATO-epäilijä toteaa, että "jaa, ei olekaan paniikkia", ja pitää kielteisen kantansa.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Ymmärsin tämän niin, että vastasit ei, koska sinulle on joskus sanottu, että ei kannata liittyä, mutta et tiedä miksi?

Pidän vähän erikoisena sitä, että lähtee ylipäätään vastaamaan, jos ei ole omaa mielipidettä asiaan, eikä ole siihen tutustunut oikein millään tasolla. Tässä tapauksessa sillä ei toki ole mitään merkitystä, mutta kun ottaa huomioon missä tilanteessa nyt elämme, niin ehkäpä olisi hiljalleen aika muodostaa ihan aito oikea oma mielipide tähän tärkeään kysymykseen. Tätä kun saatetaan ihan aidosti kysyä kansalta, jos kansanäänestykseen mennään.
Enkö minä sitä siinä jo sivunnut? Väitän että todella iso osa on aikaisempien vuosien Nato-kyselyissä vastannut lonkalta kantansa sen enempää asiaa miettimättä.

Mutta älä huoli. Kyllä minulla mielipide on jos kansanäänestykseen mennään. Itse en sen kannalla ole, että siitä äänestettäisiin. Aika typistetty tuo ensimmäinen kappale, kun sillä viitataan perusteluihini. Eivät ne kai ainoastaan toisten sanomisista johtuneet.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensin mainittakoon, että olen erittäin Nato- myönteinen ja haluaisin Suomen liittyvän Natoon mieluiten eilen.

Silti harmittaa taas tämä jo korona-aikana hyvin tutuksi tullut lööppijulkisuus, jossa kaivetaan kaikki "hulluimmat" esiin kivien koloista ja läimästään sitten lehti täyteen näiden sitaatteja. Kaikki on tottakai mahdollista, jos ja jos ja jos, mutta tässä tilanteessa medialukutaito korostuu taas todella paljon.

On päivänselvää, että joidenkin "sotatieteiden tohtoreiden" yms. tavoite on, että Suomi pyrkisi Natoon pikaisesti ja tämäkin lisää heidän kommenttiensa kärkevyyttä. Nyt kannattaa hakea sitä kultaista keskitietä, kun näitä kaikkia uutisia lukee.

Itse pidän aika epätodennäköisenä, että Putin kääntäisi ennen kesää tykkinsä Suomeen. Käytännössä siis seuraavien 2kk aikana, kun mielestäni kesäkuu on jo kesän kuu. Tällä hetkellä heillä on kuitenkin miehistöä ja kalustoa aika paljon kiinni Ukrainassa ja samalla koko talous syöksyy kuin...no joku, joka syöksyy kovaa.

Itse luotan Niinistöön ja siihen, kun hän tämän viikon torstain tiedotustilaisuutensa aluksi sanoi, että Suomella on olemassa monta erilaista turvallisuuteen liittyvää ratkaisuvaihtoehtoa.
 
Ei kannata tällaista mainita. Muutama NATO-epäilijä toteaa, että "jaa, ei olekaan paniikkia", ja pitää kielteisen kantansa.
Pitäkööt. Noilla 78 tyypillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Tuo "asiantuntijahan" on se Tarza-kirjan kirjoittaja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enkö minä sitä siinä jo sivunnut? Väitän että todella iso osa on aikaisempien vuosien Nato-kyselyissä vastannut lonkalta kantansa sen enempää asiaa miettimättä.

Mutta älä huoli. Kyllä minulla mielipide on jos kansanäänestykseen mennään. Itse en sen kannalla ole, että siitä äänestettäisiin. Aika typistetty tuo ensimmäinen kappale, kun sillä viitataan perusteluihini. Eivät ne kai ainoastaan toisten sanomisista johtuneet.
Luin perustelusi läpi ja tuollainen käsitys minulle niistä jäi. En oikeastaan löytänyt perusteluita niistä viesteistä, missä väitit sellaisia olevan.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet

Taas tällainen kommentti entiseltä Naton pääsihteeriltä. Mikähän mahtaa olla totuus, ja mitä ihmettä Rasmussen kokee saavuttavansa, jos tämä ei pidä paikkaansa?
Luin itsekin äsken tuon, ja mietin, voisiko tuo "yhdessä yössä" olla enemmänkin symboliikkaa tavallista pikaisemmalle liittymis- ja hyväksymisprosessille.

"- Ovi on nyt raollaan. Putinilla on kiire [toisaalla], joten aikaikkuna voi taas sulkeutua pian, hän sanoo."

Näinhän tämä loogisesti ajateltuna menee. Antaa Puten uhitella rampautettuna, ja pistetään me juoksuksi. Natoon päin, mars!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Herätkää jo. Suomi EI ole ollut puolueeton 27 vuoteen. EU! Ja sen lisäksi olemme Naton läheisin kumppani ja yritämme vahvistaa sidettä USAhan. Johan siellä ravaa pressaa ja ministeriä solkenaan. Suomella on jo kaikki naton haitat, 5. artiklan hyöty puuttuu. Puolueettomuus edellyttää EU:sta eroamista. Wirallinen ja kuvaava termi on sotilaallisesti liittotumaton.
Näinhän se on.
- Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton, eli pärjää kriisissä omillaan. Tai sitten ei pärjää kun ollaan aika pieni tekijä, mutta kukaan ei ole velvoitettu auttamaankaan.
- Naapurin sotilasmahdin mukaan Suomi on "epäystävällinen maa"
- Naapurin sotilasmahti painaa parhaillaan ohjusta ja pommia menemään Ukrainan asutuskeskuksiin

Siitä voi päätellä, tarttisko tehdä jotain.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Stubb ja Kaikkonen ilmoittivat Niinistön ja Bidenin keskustelun jälkeen, että ovi ei juuri nyt ole auki, mutta viikkojen/kuukausien päästä on.
On se nyt kumma, kun viesti Naton suunnalta tuntuu olevan, että liittykää nyt, ovi on auki, mutta se ei ole välttämättä auki kovin kauaa, mutta meidän poliitikkojen mukaan se ovi on vasta aukeamassa ja kommentit luokkaa: "Juuri nyt ei ole oikea hetki Nato-jäsenhakemuksen postittamiselle"
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Luin perustelusi läpi ja tuollainen käsitys minulle niistä jäi. En oikeastaan löytänyt perusteluita niistä viesteistä, missä väitit sellaisia olevan.
Voi hyvänen aika. Mitä perusteluja kansalla oli 80- ja 90-luvuilla? Itse kävin armeijan 1996 enkä vielä silloinkaan miettinyt juurikaan NATO-kysymyksiä. Kun äänestys alkoi, niin äänestin siitä huolimatta ettei kompetenssi riitä ja varmasti puutteellisen informaation perusteella äänestin ilmeisesti väärin. Olen saattanut tehdä saman tempun jopa vaaleissa, jotka minulle aina ovat henkilövaaleja tai aiemmin äänestyksissä täällä Jatkoajassa, koskien vaikka pistepörssin voittajaa. Ei minulla ole parempia perusteluja antaa, kuin se Suomi missä olen elänyt ja puutteellinen asian seuraaminen muuttuneen maailman mukana. Informaatio on aikalailla kasvanut tässä lähiaikoina ja maailma muuttunut lisää. Kiitos siitä monelle täälläkin aktiivisesti kirjoittaneelle.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On se nyt kumma, kun viesti Naton suunnalta tuntuu olevan, että liittykää nyt, ovi on auki, mutta se ei ole sitä kovin kauaa, mutta meidän poliitikkojen mukaan se ovi on vasta aukeamassa ja kommentit luokkaa: "Juuri nyt ei ole oikea hetki Nato-jäsenhakemuksen postittamiselle"
Se on tätä, kun eletään mediatietojen varassa. Kulissien takana tapahtuu varmasti asioita, mutta viestimisessä on tällaisessa tilanteessa tietyt pelisäännöt.

Itse olen nähnyt näitä mainitsemiasi "liittykää nyt"- viestejä Naton suunnalta ainoastaan sen entisiltä jäseniltä, en nykyisiltä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
On se nyt kumma, kun viesti Naton suunnalta tuntuu olevan, että liittykää nyt, ovi on auki, mutta se ei ole välttämättä auki kovin kauaa, mutta meidän poliitikkojen mukaan se ovi on vasta aukeamassa ja kommentit luokkaa: "Juuri nyt ei ole oikea hetki Nato-jäsenhakemuksen postittamiselle"

Voi kyllä johtua suomalaisten poliitikkojen maalaisuudesta, ovat liian isojen asioiden äärellä ja loppuu osaaminen.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola & Ruudut, Ässien sylkykupit
Onhan sen nyt 100% selvää, että liittoutumista kulisseissa johonkin suuntaan haetaan, eikä se ole itä, sekä JEF:stä haetaan lisätukea jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On se nyt kumma, kun viesti Naton suunnalta tuntuu olevan, että liittykää nyt, ovi on auki, mutta se ei ole välttämättä auki kovin kauaa, mutta meidän poliitikkojen mukaan se ovi on vasta aukeamassa ja kommentit luokkaa: "Juuri nyt ei ole oikea hetki Nato-jäsenhakemuksen postittamiselle"
Niinpä. Itselleni kävisi 100 % hyväksynnällä, että Suomi liittyisi NATO:n jäseneksi tänään tai viimeistään huomenna. Mutta kun kuuntelin 5.3. 2022 presidentti Niinistön pressin USA:sta, päädyin hänen kertoneen totuuden. USA nyt ja NATO erikseen myöhemmin.

Sen jälkeen on tullut Niinistön ilmoittamille kahdelle prosessille niitä tukevia päätöksiä. Jos ei edes puolalaisia hävittäjiä voida toimittaa USA:n toimesta Ukrainaan, ei kokonaista maata Venäjän kyljessäkään viedä juuri nyt NATO:n jäseneksi.

Päätös myös tehdään eduskunnassa. Se vaatii prosessin demareissa ja keskustassa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitä asioita näet siellä 40% positiivisella puolella?

No vaikka ihan täysiin turvatakuisiin en luota niin olisihan se mahdollisessa konfliktissa varmasti hieman luottavaisempi olo. Sitä on vaikea sanoa onko sitten hakuprosessi sellainen joka lisää konfliktin todennäköisyyttä, sekin täytyy muistaa.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Se on tätä, kun eletään mediatietojen varassa. Kulissien takana tapahtuu varmasti asioita, mutta viestimisessä on tällaisessa tilanteessa tietyt pelisäännöt.

Itse olen nähnyt näitä mainitsemiasi "liittykää nyt"- viestejä Naton suunnalta ainoastaan sen entisiltä jäseniltä, en nykyisiltä.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Kannatan liittymistä Natoon.
Ainoa mitä ihmettelen, kaikkien läntisten johtajien ykkösprioriteetti on pysäyttää Putin.

Venäjä pelkää Natoa koska se itse myös tajuaa ettei se sille pärjää.

Miksi Suomen ja Ruotsin liittymistä ei voida helpottaa tässä nykyisessä vallitsevassa tilanteessa. Eikö tämä asia voitaisi päättää "suljettujen ovien takana" ja tuoda se pöytään päätöslauselmana raakasti vain.

Mihin Venäjä hyökkää kun tuosta otetaan Ruotsi ja Suomikin pois laskuista.

Suomella on minusta tässä 4 skenaariota valittavana.

1.) Ei tehdä mitään ja Venäjä hyökkää.
2.) Liitytään Natoon, pitkän prosessin aikana Venäjä hyökkää
3.) Saadaan turvatakuut, liitytään ja Venäjä kovistelee, muttei hyökkää.
4.) Tehdään Venäjän kanssa YYA ja liittoudutaan itään, Venäjä ei hyökkää, ei painosta.
 
Viimeksi muokattu:

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan se myönnettävä, että nyt on aika heikko hetki hakea NATOon. Suomen ja kenties Ruotsin ilmoille tuleva hakemus voi heijastua suoraan ukrainalaisiin siviileihin. Putin ilmoittaa, että joudumme jatkamaan operaatiotamme niin pitkään, että tavoitteemme täyttyvät. Tavoitteisiin voi liittyä ja liittyykin(?), ettei NATO laajene enää idemmäksi.
Niinistöhän viittasi tuoreeltaan, että olemmeko valmiit kantamaan vastuun ilkeistä asioista. Ajattelin silloin asian koskevan meitä suomalaisia, mutta yhtälailla kyse on Ukrainan väestöstä.
Saa nähdä miten prosessi etenee. Pattitilanne.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iso laiva kääntyy hitaasti. Ehkä tässä on kuitenkin toivoa, sillä Antti Rinne on valmis Suomen liittymiseen NATO:on - jos turvallisuustilanne sitä edellyttää.


Sitä tosin en täysin saanut selville, että missä kohtaa turvallisuustilanne Rinteen mielestä edellyttäisi NATO-jäsenyyttä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Iso laiva kääntyy hitaasti. Ehkä tässä on kuitenkin toivoa, sillä Antti Rinne on valmis Suomen liittymiseen NATO:on - jos turvallisuustilanne sitä edellyttää.


Sitä tosin en täysin saanut selville, että missä kohtaa turvallisuustilanne Rinteen mielestä edellyttäisi NATO-jäsenyyttä.
Kyllä tälläkin ulostulolla monen AY-hemmon ja hemmottaren pää kääntyy...länteen. Ja kun kääntää koko keholla, osoittaa perse Putinin suuntaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös