Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 061 709
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanna Marin myönsi Suomen Kuvalehden kysyessä äskeisessä tiedotustilaisuudessa, että Suomen puolueettomuutta tulee tarkastella parlamentaarisesti ja mm. tästä aiheesta on kuulemma huomenna kaikkien puolueiden edustajien kanssa tarkoitus puhua.

Voihan vittu, melkein pitää kehua Sannaa tässä vaiheessa.
Oon pari kertaa kirjoittanut: Gallupeilla tätä maata johdetaan. (Joku voi pitää populismina.)
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Voi tuota Saulin horinaa teeveessä. Saukki ei liputa Natoon menoa selvästi.
Kun katson tätä Salen paskanjauhantaa, tekisi mieli heittää telkku ikkunasta. Se olis nyt parasta asian olla niin, että jäsenyyttä valmistellaan kaiken aikaa kulisseissa ja Sauli tarkoituksella jauhaa paskaa. Pelkään vain hieman, että saattaa puhua ihan rehellisesti.

Ei kai nyt kukaan kuvittelekaan, että NATO-jäsenyys estäisi 100% varmuudella Terroristimaata hyökkäämästä Suomeen. Se tekee siitä riskistä kuitenkin hyvin hyvin pienen. Se nyt on vain fakta. Onneksi äänestin Torvaldsia 2018.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiukkaa tenttiä Salelle, tulee mieleen Uuno Armeijan leivissä. ” voisinko saada kysymykset kirjallisena, niin keksin niihin oikein hyvät vastaukset huomiseksi”.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niinistön esiintyminen oli juuri odotettu. Varovaisia kommentteja, ei vahvoja kantoja. Olennaisinta on kuitenkin huomata, että jäsenyyttä torppaavia kommentteja ei tullut. Jossain tapahtuu siis asioita, joita ei suorassa tv-lähetyksessä kommentoida.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niinistö puhelee paskaa. Pelottelee hybridillä. Jarrutelee. Vastavaikutusta hakijalle. Pelkää itse ja ei ymmärrä Venäjää. Tarkkaan mieti vastuu ja seuraukset. Sitä hybridiä saadaan koko ajan...

Me olemme luoteinen suunta, kattokaa tämä.

https://t.co/fBiOXmCLLp m3static.cc.jyu fi
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niinistöstä näki, että Venäjä on uhannut "hyvin ilkeillä" asioilla, jos Suomi NATO:n jäseneksi hakee. Hän joutuu pohtimaan, onko jäsenyys parempi myös silloin kun Venäjä uhkauksensa toteuttaa. Sama pohdinta on valtioneuvoston ja eduskunnan edessä.

Ei se helppoa ole.

Mutta. Kantakoot päättäjät vastuunsa. NATO:n ulkopuolella Suomi on jatkossa nykyisen tai pahemman Venäjän kontrollissa. Prosentti vaihtelee asioittain ja tilanteittain. Jos tämä elämä on parempi kuin itsenäisempi Suomi, ihmettelen. Itse asun länsimaassa ja aion asua vastakin.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jos Suomi hakemuksen jättää, niin kuinka nopeasti olisi realistista olla jäsen?

Minä olen ehdottomasti Naton kannalla, lähinnä mietin sitä, että jos prosessi kestää vuosia, niin tuo naapuri saattaa keksiä kaikkea kivaa meille siksi aikaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos Suomi hakemuksen jättää, niin kuinka nopeasti olisi realistista olla jäsen?

Minä olen ehdottomasti Naton kannalla, lähinnä mietin sitä, että jos prosessi kestää vuosia, niin tuo naapuri saattaa keksiä kaikkea kivaa meille siksi aikaa.
eiköhän Natolta ja jenkeiltä saada turvatakuut hakemusprosessin ajaksi.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
No niin, ensimmäistä kertaa Niinistö esiintyi lähes ilman venkoilua. Suurin osa puheesta oli järkevää puhetta.

Kuitenkin merkittävänä ongelmana oli kyvyttömyys tunnistaa sitä täydellistä tietämättömyyttä, joita meillä ja koko EU:lla oli Venäjästä ja Putinista. Putin oli ilmaissut tavoitteensa heti valtaanpäästyään ja siitä on suomeksikin julkaistua kirjallisuutta jo 2000-luvun alusta. Vaan sitä ei kukaan ottanut tosissaan. Kaikkein vähiten kukkahattutätien kuningatar, Halonen. Ja hänen laahuksenkantajansa, Tuomioja.

Venäjän toiminta ei olisi pitänyt tulla valtaapitäville yllätyksenä, mutta kuten me muutkin, tuudittauduttiin Putiniin jonkinlaisena Jeltsinin & Gorbatsovin jatkeena, mikä oli tietysti täydellinen väärinkäsitys. Olihan Putin kova, mutta hääri kuitenkin omalla takapihallaan. Vasta nyt näemme, että kaveri on täyshullu tavoitteineen. Asemalla näkee järkevämpiä 100% narkkiksia.

Niinistö on oikeassa turvatakuiden merkityksestä. Hakuuprosessin pitää olla nopea ja tehokas, USA:n pitää olla siinä vahvasti mukana tukemassa asiaa. Ruotsin mukaantulo, josta ei nyt keskustelu, olisi myös tärkeää, joskaan ei välttämätöntä. Kutsu Natoon olisi parasta, mitä voisi tapahtua. Toisaalta, EU on nyt yhtenäinen, joten pari lisäjäsentä ei ehkä haittaisi ketään.

Muuten näkisin Niinistön taipuvan kansan tahtoon, eduskunnan pitää vain hyväksyä ajatus Naton jäsenyyden hakemisesta. Niinistö kuitenkin pelkää jäsenyyden seurauksia, mutta kun luottamus Venäjään on mennyt, en näe niitä kovin merkittävinä. Nato ei takaa sitä, että Venäjä ei hyökkäisi Suomeen, mutta siinä vaiheessa ollaankin sitten jo lähellä loppua, kaiken, paitsi torakoiden.

Putinilla on joka tapauksessa visionsa historiasta ja hänen seuraajaprinssinsä varmaan haluaa jatkaa tällä linjalla. Käyttäen praktisen totuuden käsitettä eli valehtelua, neuvotteluja, vakuutteluja ja muuta skeidaa estääkseen Suomen toimintaa. Tässä Niinistö on ollut eksynyt kuin pupu Saharassa. Nyt uusi sääntö kuuluu: älä usko Putinia, vaikka tarjoaisi Karjalaa takaisin. Ja ottaisi lopuksi koko muun maan itselleen.
 
Viimeksi muokattu:

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
NATO:on vain. Jos se vaatii sen että Suomalaisen sotilaan on jälleen aika puolustaa maataan niin sitten se on niin. Itse olen sen kanssa sinut.
 

Analyzer

Jäsen
Niinistöstä kyllä huokui, että ei ole NATOn kannalla. Puhui, että kuka sen vastuun sitten ottaa(kantaa).
Ei halua sitä vastuuta itselleen ottaa. Ymmärrän, emme todella tiedä mitä siitä seuraa.

Pitää kuitenkin myös muistaa, että hakemattomuuskin on päätös ja siitäkin pitää vastuu kantaa tuossa asemassa.
 

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
eiköhän Natolta ja jenkeiltä saada turvatakuut hakemusprosessin ajaksi.
Just Niinistö kertoi, että ei usko NATOn sellaisia antavan, mutta kenties joku jäsenvaltio voisi sellaisen antaa. Hankalalta kuulosti. Ei minun korvaani ollenkaan vakuuta Saulin puheet. Nopeaa oikoreittiä ole.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Jos Suomi hakemuksen jättää, niin kuinka nopeasti olisi realistista olla jäsen?

Minä olen ehdottomasti Naton kannalla, lähinnä mietin sitä, että jos prosessi kestää vuosia, niin tuo naapuri saattaa keksiä kaikkea kivaa meille siksi aikaa.
Nato on jo pitkään antanut ymmärtää, että Suomi olisi hyvin tervetullut jäsen ja että jäsenyys olisi helposti saatavissa. En usko mihinkään vuosien prosesseihin, tai ainakin niiden ajaksi olisi saatavilla kovat takuut.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Ollaanko kohta siinä täysin absurdissa tilanteessa, että Suomen kansa, eduskunta ja hallitus haluavat Natoon mutta porvaripressa lyö jarrua päälle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös