Minä myönnän että käänsin kaksi kertaa takkia. Olin Nato-vastainen, sitten Venäjän hyökätessä Ukrainaan Nato-myönteinen. Nyt kun on nähty mihin Venäjän armeijan kärkijoukot pystyvät, tai siis mihin ne eivät pysty, niin olen taas Nato-vastainen. Suomen pitää olla liittoutumaton mutta asejärjestelmät pitää olla parasta saatavilla olevaa. F-35, Barak MX,... Pohjoisen israel.
Natolle Suomen jäsenyys olisi lottovoitto, operaatiokykyinen armeija puolustamaan Balttiaa. Minun mielestä Suomen pitää puolustaa vain itseään, eikä ikinä antaa operaatioiden johtoa millekään liittoumalle.
Jos Suomi tai Viro on sodassa, niin kenen luulet olevan se vastapuoli? No rakas itänaapurihan se on. Sama kumman maan kimppuun Venäjä kävisi, niin minkä tahansa lähialueen maan olisi vaikea pysytellä erossa liittoutumistilanteesta riippumatta. Minusta Suomelle on isompi riski pysytellä Naton ulkopuolella, koska se saattaa antaa Venäjälle mahdollisuuden yrittää "erillissotaa" Suomea vastaan. Silti rehellisyyden nimissä on sanottava, että jos Venäjä lähtisi tuota koettamaan, niin se ottaisi ison riskin, koska ennalta on tosi vaikea sanoa, miten lähialueen maat, Britannia ja Yhdysvallat siihen reagoisi.
Nato-ovi on Suomelle auki, koska Suomelle olisi valmis "paikka". Suomen velvollisuudet Natossa koskisivat lähinnä Suomenlahden puolustamista yhdessä Viron kanssa, Baltian ilmatilan puolustamista yhdessä lähialueen maiden kanssa sekä arktista aluetta yhdessä Norjan (ja Ruotsin, jos Ruotsi liittyy Natoon) kanssa. Jos Ruotsi liittyy Natoon, niin sille on kaavailtu hyvin samantyyppistä roolia kuin Suomelle.
Se, mitä Suomi Natolta saisi lähes automaattisesti: (1) asetoimitukset, (2) Naton lentokentät ja satamat pysyisivät auki Suomen meri- ja ilmavoimille (tällä olisi iso merkitys), (3) apua tiedusteluun. En minä mahdottomana pitäisi maajoukkojakaan, mutta jos Suomi on sodassa, niin arvattavasti silloin koko itäraja on tulen alla. Tästä samaisesta syystä en usko, että Suomesta maavoimia helposti siirrettäisiin Viroon, koska ei tänne sotilaallista tyhjiötä jätettäisi. Missään tapauksessa Suomesta ei liiku varusmiehiä tai reserviläisiä, vaan ainoastaan sopimussotilaita eli niitä, joita tälläkin hetkellä käytetään operaatioissa ulkomailla.
Baltian mailla ei tosiaan ole kovin suuria armeijoita. Nehän aloittivat armeijan kasaamisen ja varustamisen miltei tyhjältä pöydältä itsenäistyttyään eivätkä ne ole kovin isoja maita.