Moni täällä on kummastellut ja ihmetellyt Pistelingon todella optimistista ja Suomeen uskovaa linjaa. Itseäni kuvottaa sellainen, että ei uskota meidän isänmaatamme edustavaan joukkueeseen edes vaikealla hetkillä. Media lyttää usein Suomen suorituksia ja yrittää luoda turhia paineita niin pelaajille, kuin valmentajillekkin.
No mennäänpä takaisin eiliseen. Luuletteko te oikeasti, että Suomi olisi lähtenyt eiliseen peliin kumartelemaan jenkkejä tai vaikkapa lähtenyt peliin luovutusasenteella? Ei helvetissä olisi lähtenyt. Tiedättekö te, että Suomen valmennustiimissä on muitakin jätkiä kuin Jatkoajan mukaan kokematon ja ammattitaidoton Raimo Helminen? Onhan siellä ja valmennustiimiin kuuluu myös tärkeä palanen, Tuomo Ruutu.
Itse olen pelannut maajoukkueessa. En missään isoissa U18- tai U20-kisoissa, mutta joskus yläasteikäisenä pääsin pelaamaan Vierumäelle pariin turnaukseen. Ja voin kertoa tälläisen henkilökohtaisen kokemuksen, että vaikka kyseessä oli junnujen turnaus, niin jumalauta vie kyllä se Leijona-paidan päälle pukeminen oli vau-elämys ja se oli todella suuri kunnia. Onnistuin toisessa ottelussani Leijona-paita päällä heiluttamaan Venäjän verkkoa ja se tunne oli uskomaton. Nykyään liiton tehtävissä oleva sen aikainen valmentaja oli Vierumäellä paikalla ja hän kertoi, että mitä se Suomen edustaminen meinaa ja miten suuri kunnia se on. Se puhe minkä valmentajat pitivät turnauksen alussa vakuutti minut ja vielä tänäkin päivänä olen siitä vakuuttunut.
Kun edustetaan Suomea niin edustetaan samalla koko kansakuntaa. Jokainen pelaaja tietää, että televisiosta heitä katsoo satojatuhansia ellei miljoonia ihmisiä. Kuka helvettiä haluaisi tuottaa koko kansakunnalle pettymyksen pelaamalla veltosti? Kuka pelaajista tosissaan haluaisi antaa Yhdysvalloille puolivälierissä vapaalipun välieriin? Ei kukaan. Ei edes Raipe.
Meissä suomalaisissa on SUOMALAISTA SISUA, jota ei ole kenenkään toisen maan kansalaisen verässä ja se vie pitkälle tilanteessa, kuin tilanteessa. Jos siellä ruudun toisella puolella on ihmisiä, jotka toivovat epäonnistumisia ja kotimatkaa Suomelle ihanpa vaikka Raipen takia, niin muuttakaa Venäjälle tai Ruotsiin, kun siellä varmaan on asiat paremmin.
Suomi voittaa maailmanmestaruuden näissä nuorten MM-kisoissa, sekä ensi kevään A-maajoukkueen MM-kisoissa.