Suomessako kallis sairastaa?

  • 9 592
  • 98

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Kannattaa muistaa että käyttökate on eri asia kuin myyntikate. Itse kehitetyn tuotteen hinnalla pitää siis kattaa paljon muutakin kuin valmistus- ja markkinointikulut.

Mitenkään ei ole tarkoituksenani halveerata kenenkään sairautta tai hätää, mutta eivät ne lääkefirmat ole hyväntekeväisyysjärjestöjä.
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti msg
Ihmettelet siis sitä, että erikoisella ja erityisen tehokkaalla lääkkeellä on korkea hinta.
Mihin suuntaan avautumisesi oli suunnattu? Lääkärikuntaan, Kelaan, lääketeollisuuteen vai vakuutusyhtiöön? Vai oliko se vain yleisempää maailmanenon ihmettelyä?

Avautumiseni oli suunnattu palstan lukijoille, kannanottoja varten. Tuskin täällä montaakaan esim. lääketeollisuuden edutajaa löytyy. Sinuun se tuntuu kolahtaneen jollain ihme tavalla, mahdatko olla lääke-edustaja?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En ole lääketeollisuuden edustaja enkä edes lähellä alaa. Entisen luokkakaverini äiti oli tosin oli 80-luvulla töissä Orionilla, joten ehkä olen esteellinen.

Minä en ihmettele yhtään, miksi erityisen tehokkaat ja erikoiset lääkkeet maksavat paljon. Tässäkin on säännellystä markkinataloudesta, jossa lääketeollisuus ja yhteiskunta toimivat yhdessä. Kuten sanottua ei lääketeollisuus ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö ja mm. tuotekehityksen kustannuksia maksatetaan yhteiskunnalla lääkekorvausten muodossa.

Siihen mitä (uusia) lääkkeitä yhteiskunnan pitäisi korvata ja kuinka paljon on sitten toisen keskustelun aihe. Samalla voidaan keskustella enemmänkin sairaanhoidon prioriteetetista

Sitä olen toki miettinyt, että vaikuttaako Suomessakin mahdollinen vapaaehtoinen vakuutus siihen miten potilasta tutkitaan ja millaisia lääkkeitä määrätään.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti krobbe

Onko tässä enää mitään järkeä? Mielestäni täysin kohtuutonta rankaista sitkeän ja pitkää hoitoa vaativan sairauden hoidosta moisella sikahinnalla.

Ei ole sitten isä krobbelle tullut mieleen ottaa pojalle sairaskuluvakuutusta?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei tullut sitten Ohmille mieleen lukea ketjua läpi?
 

krobbe

Jäsen
Re: Re: Suomessako kallis sairastaa?

Viestin lähetti Ohmi
Ei ole sitten isä krobbelle tullut mieleen ottaa pojalle sairaskuluvakuutusta?

Ei ole sitten tullut Ohmille mieleen lukea näitä viestejä?

edit: jaahas, Vesuri ehtikin jo.
 

Qwerty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti dude
Jos minulla olisi lapsia, ja he olisivat sairaana, niin ihan sama mitä se hoito maksaisi, niin rutisematta maksaisin, jotta lapsi tulisi terveeksi.

Tähän on pakko tarttua (vaikka minulla ei olekaan vielä lapsia), silllä tämä on niin totta kun vain voi. Tuskinpa sitä kukaan kieltääkään. Mutta mitä tulee lääkkeiden hintavuuteen, niin itse syön tälläkin viikolla 5 päivää lääkkeitä joille tulee hintaa yhteensä noin 140e / päivä. Mutta onneksi - siis ONNEKSI - en joudu itse maksamaan lääkkeistä kuin osan, mutta voi olla että tulevaisuudessa joudun itse maksamaan kaiken. Mutta pointti on se että oli lääkkeet melkein minkä hintaisia tahansa niin kyllä minä ainakin maksan mikäli oma tai jonkun toisen (esim. perheenjäsenen) terveys sitä vaatii. Raha on "vain" rahaa, mutta terveyttä ei pysty mittaamaan rahassa. Ja ennen kuin joku älähtää että "Koitapa elää ilman rahaa" tjms, niin totean että ymmärrän hyvinkin että raha antaa mahdollisuuksia, ja on välttämätön, mutta se ei ole kaikki kaikessa. Sillä olen itse kantapään kautta oppinut sen että terveyttä ei osaa arvostaa ikinä riittävästä, ennenkuin sen on joko melkein menettänyt tai menettänyt kokonaan.

Ikävä fakta.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti msg
En ole lääketeollisuuden edustaja enkä edes lähellä alaa. Entisen luokkakaverini äiti oli tosin oli 80-luvulla töissä Orionilla, joten ehkä olen esteellinen.

Minä en ihmettele yhtään, miksi erityisen tehokkaat ja erikoiset lääkkeet maksavat paljon. Tässäkin on säännellystä markkinataloudesta, jossa lääketeollisuus ja yhteiskunta toimivat yhdessä. Kuten sanottua ei lääketeollisuus ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö ja mm. tuotekehityksen kustannuksia maksatetaan yhteiskunnalla lääkekorvausten muodossa.

Siihen mitä (uusia) lääkkeitä yhteiskunnan pitäisi korvata ja kuinka paljon on sitten toisen keskustelun aihe. Samalla voidaan keskustella enemmänkin sairaanhoidon prioriteetetista

Sitä olen toki miettinyt, että vaikuttaako Suomessakin mahdollinen vapaaehtoinen vakuutus siihen miten potilasta tutkitaan ja millaisia lääkkeitä määrätään.

Nain UK:ssa:

Soinpa itsekin tuossa samantyyppisia (oisko perati samoja laakkeita?), luutulehdukseen, metronidazole merkkisia (plus kipulaakkeet yms).

Ambulanssikyyti tai laakarien hoito ei maksanut mitaan, laakkeista jouduin pulittamaan vajaan kymmenen euron reseptinkirjoitusmaksun, laakkeet sinansa ovat ilmaisia.

Yksityisia vakuutuksia ei minulla ole, englannissa NHS (paikallinen kela) maksaa laakkeet.

Josko kelan byrokratia laakekorvausten osalta purettaisiin kokonaan pois, valtio maksaisi kaikki laakkeet, ostaisi ne konttana valmistajilta kunnon kilpailutuksen jalkeen niin lopuutuloksena voisi olla etta kansalaisten ei tarvitsisi laakkeista maksaa ja valtiokin loppujen lopuksi saastaisi. Laakareiden laaketehtailta saamat "koulutustilaisuudet" tosin voisivat olla hieman vaatimattomammissa puitteissa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Re: Suomessako kallis sairastaa?

Viestin lähetti krobbe
Ei ole sitten tullut Ohmille mieleen lukea näitä viestejä?


En lukenut kuin ensimmäisen viestisi - pahoitteluni.

Sitä enemmän kuitenkin ihmetyttää avautumisesi tässä asiassa. Mielestäni on helvetin hieno asia, että Suomessa on saatavilla lähes kaikkia uudenaikaisia lääkkeitä, joita on tähän päivään mennessä kehitetty. Toinen vaihtoehto tietenkin olisi se, ettei suomalaisilla olisi edes mahdollisuutta ostaa kyseisiä lääkkeitä Suomesta, vaan ne ihmiset kenellä niihin olisi varaa joutuisivat hakemaan lääkkeensä itse ulkomailta(Yhdysvallat,Saksa) - ja se vasta kalliiksi tulisi.

Isäukko on ainakin mielissään, kun Suomeen rantautuu jatkuvasti uudempia ja uudempia migreenin estolääkkeitä. Kyllä siitä päänrepimisen loppumisesta ilmeisesti jo vähän maksaakin...

ps. pikaista paranemista pojallesi!
 

krobbe

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Suomessako kallis sairastaa?

Viestin lähetti Ohmi
En lukenut kuin ensimmäisen viestisi - pahoitteluni.

Sitä enemmän kuitenkin ihmetyttää avautumisesi tässä asiassa. Mielestäni on helvetin hieno asia, että Suomessa on saatavilla lähes kaikkia uudenaikaisia lääkkeitä, joita on tähän päivään mennessä kehitetty. Toinen vaihtoehto tietenkin olisi se, ettei suomalaisilla olisi edes mahdollisuutta ostaa kyseisiä lääkkeitä Suomesta, vaan ne ihmiset kenellä niihin olisi varaa joutuisivat hakemaan lääkkeensä itse ulkomailta(Yhdysvallat,Saksa) - ja se vasta kalliiksi tulisi.

Isäukko on ainakin mielissään, kun Suomeen rantautuu jatkuvasti uudempia ja uudempia migreenin estolääkkeitä. Kyllä siitä päänrepimisen loppumisesta ilmeisesti jo vähän maksaakin...

ps. pikaista paranemista pojallesi!

Kiitos!

Moni ihmettelee motiivejani tähän avautumiseen. Mitä ihmeen ihmettelemistä siinä on, että otin asian esille.

Plääh... no vielä kerran: Ihmettelin ja ihmettelen edelleen kuurin kalleutta ja halusin jakaa palstalaisten kanssa ihmetykseni ja piste.

No rahalla siitä selviää ja onneksi on tuo vakuutuskin.

Jos ei olisi vakuutusta, niin onneksi siltikin selviäisi rahalla.

Olen kuten varmaan jokainen normaalilla ajatusmaailmalla varustettu ihminen sitä mieltä, että mikään hinta ei ole liian korkea oman lapsen terveydestä. Olisin valmis vaikka realisoimaan koko omaisuuteni, jos poikani hoito sitä vaatisi.

Kai silti voin ihmetellä lääkkeen kalleutta, ilman että pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että olen turhanpäiväinen narisija.
 

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutama hajahuomio.
Lääkekuluissahan on katto, joka oli vanhassa rahassa n 3000mk/vuosi. Sen ylimenevältä osalta kaikki ns. sv-korvauksen piiriin kuuluvat lääkkeet ovat ilmaisia. Jokaisesta ostokerrasta joutuu kuitenkin maksamaan ns omavastuuosuuden ( n 9€), riippumatta maksavatko ostoskerran lääkkeet 15€ vai 1500€. Eli jos on kalenterivuoden aikana ostanut respetilääkkeitä yli 500€:lla, loput ovat maksuttomia (paitsi em omavastuu).

Englannin systeemi on toisenlainen, kuten juppe totesi. Metronidatsoli-lääke on Suomessa kyllä hyvin edullinen, n 30 snt/pilleri ja peruskorvauksen jälkeen about puolet siitä.

Toivottavasti nykyiset rohdot tehoavat, ja poikasi tervehtyy.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eräät palstalaiset selittäsivät Britannian tilanteen sillä, että siellä ovatkin Punikit vallassa.

Itselläni ei ole kompetenssia arvioida parasta mahdollista lääkekorvausmallia.
 

Qwerty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Paananen

Lääkekuluissahan on katto, joka oli vanhassa rahassa n 3000mk/vuosi. Sen ylimenevältä osalta kaikki ns. sv-korvauksen piiriin kuuluvat lääkkeet ovat ilmaisia. Jokaisesta ostokerrasta joutuu kuitenkin maksamaan ns omavastuuosuuden ( n 9?), riippumatta maksavatko ostoskerran lääkkeet 15? vai 1500?. Eli jos on kalenterivuoden aikana ostanut respetilääkkeitä yli 500?:lla, loput ovat maksuttomia (paitsi em omavastuu).

Kyllä toki näin, mutta monet lääkkeistä, varsinkin uudet ovat KELA:n korvattavuuden ulkopuolella. Näin on myös minun syömieni lääkkeiden kohdalla. Tällöin lasku napsahtaa pahimmassa tapauksessa omalle kontolle.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti juudas
"mihin sosialistisuomi rahansa tunkee"

Vedä henkeä, maassa on ollut ja on porvarienemmistö päättävissä elimissä.

Joo.. Onhan meillä ollut porvarihallitus viimeksi vuosikymmen sitten neljän vuoden ajan ja sitä edellisen kerran 60-luvun alussa.

EDIT: Hyvä krobbe, että olet ajoissa ottanut vakuutuksen pojallesi. Vituttaa vähemmän. Sinussa on siis toivoa, vaikka et jääkiekosta mitään ymmäräkään..
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti dude
Joo.. Onhan meillä ollut porvarihallitus viimeksi vuosikymmen sitten neljän vuoden ajan ja sitä edellisen kerran 60-luvun alussa.

EDIT: Hyvä krobbe, että olet ajoissa ottanut vakuutuksen pojallesi. Vituttaa vähemmän. Sinussa on siis toivoa, vaikka et jääkiekosta mitään ymmäräkään..

Kiitos kauniista sanoistasi, jotka tosin loppua kohden muuttuivat perin oudoiksi ja täysin vailla totuuspohjaa oleviksi...
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti msg
Eräät palstalaiset selittäsivät Britannian tilanteen sillä, että siellä ovatkin Punikit vallassa.

Itselläni ei ole kompetenssia arvioida parasta mahdollista lääkekorvausmallia.

.. ja jotkut sanoisivat etta suomessa kokoomuskin on enempi vasemmalla kuin "vasemmistopuolue" briteissa..
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Omiin rajallisiin kokemuksiini nojaten Suomessa on erittäin kallis sairastaa. Ihan Kroben veroisia järkytyksiä ei ole tullut vastaan (pikaista paranemista jne.), mutta ihan riittävästi kukkaro kevenee kahden kroonisen sairauden vuoksi vuosittain.

Se, mikä eniten ottaa päähän, on se, että terveydenhoidon joutuu Suomessa maksamaan kahteen tai kolmeenkin kertaan: on kallis, mutta toimimaton järjestelmä (julkinen sektori), on kallis, mutta toimiva järjestelmä (yksityinen terveydenhuolto omasta pussista maksettuna) ja sitten vielä se melko kallis järjestelmä, joka toimii, jos älyät hommata sen terveenä(vakuutusten kautta maksaen). Viimeinen on kuitenkin tarjolla vain, jos olet ns. perusterve, joten käytännössä sitä joutuu aina omaa kuvettaan kaivamaan, jos haluaa tulla nopeasti oikein diagnosoiduksi ja oikein hoidetuksi.

Sinänsä minulla ei ole mitään antipatioita julkisen sektorin terveydenhuoltopalveluita vastaan, mutta käytännön kokemukset ovat aika lailla nihkeämpiä julkiselta kuin yksityiseltä puolelta. Hoitoa joutuu odottamaan pidempään, palvelut ovat tehottomampia ja tulokset ovat olleet heikompia. Kaiken kruunaa se, että "hyvinvointi"valtiosta huolimatta saat maksaa hoidostasi sekä verojen kautta että hoitomaksuina. Joku jo mainitsikin NHS:n Britanniassa ja sama periaate toiminee ymmärtääkseni esim. Ruotsissa ja Britanniassa: julkinen terveydenhuolto ei aiheuta käyttäjälleen välittömiä maksuja. Mitä pointtia on ylläpitää kahta perintäjärjestelmää? Toki olemme kaikki lukeneet hinnanmuodostusteoriamme ja tiedämme, että "ilmaisia" hyödykkeitä kulutetaan ylenmäärin, mutta kai ylikäyttäjät muutenkin saataisiin kuriin?

Itse uskon, että suomalainenkin terveydenhoitojärjestelmä on matkalla kohti romahdusta: hoidettavia tulee aina vain lisää, ja kuten muissakin julkisissa palveluissa kustannukset kasvavat nopeasti ja tuottavuus hitaasti. (ja lisäksi yhteiskunnan resursseja ohjataan hyödyttämättömämpiin asioihin kuten sosiaalisiin tulonsiirtoihin) Ja ennen kuin joku ehtii toivottamaan toiviomatkaa Yhdysvaltoihin nauttimaan sikäläisestä terveydenhoitojärjestelmästä totean, että USA:n järjestelmä ei ole ainakaan parempi. USA käyttää terveydenhuoltoon vielä enemmän kansantuotteestaan kuin ns. hyvinvointivaltiot. Detaljit löytyvät esim. seuraavasta Economistin artikkelista:
http://www.economist.com/displaystory.cfm?story_id=2895909
USA:n järjestelmä on varmasti yhtä kaukana markkinataloudesta kuin omammekin, siellä vain työnantajat, HMO:t ja vakuutusyhtiöt ovat korvanneet julkisen sektorin pääasiallisen rahoittajana. Ihan yhtä lailla siellä kuin täälläkin kulutetaan "ei-kenenkään"-rahoja ja niitä tunnetusti tuhlataan helpommin kuin omia rahoja.

Mutta se mihin oikein kukaan tai mikään instanssi ei ole pystynyt vastaamaan, on miksi terveydenhuolto on niin kallista? Missä ihmeessä on tutkiva journalisti, joka kaivaisi esille sen, miksi lääketieteellisten palveluiden myyjät vedättävät niin hävyttömästi samojen palveluiden ostajia? Miksi jatkuva teknologinen kehitys ei tällä alalla näy tuottavuuden nousuna? Ja miten ihmeessä on päässyt käymään niin, että terveydenhuollon ammattilaiset voivat ihan vakavalla naamalla väittää, että "terveydenhuolto kallistuu, kun otamme käyttöön uusia kalliimpia lääkkeitä ja hoitoja"? Itse en tosiaankaan ole "vasemmistolainen" ja myönnän sen, että lääkkeiden tuotekehityskustannukset (+voitto) on katettava lääkkeiden myynnillä, mutta sitä en suostu ymmärtämään, että lääketiede olisi jotenkin niin erikoinen teollisuudenala, että normaali "parempi teknologia -> halvemmat tuotteet"-seuraussuhde ei pätisi. Kuvitelkaapa Jorma Ollila kertomassa meille, että ensi vuoden kännykät ovat kalliimpia kuin tämän vuoden kännykät, koska ne sisältävät edistyksellisempää teknologiaa.

En väitä, että omaisin tällä alalla, jotain erityistä kompetenssia, mutta väitän, että tälläkin alalla paras malli olisi se, että suurin osa ihmisistä maksaisi palvelut suoraan omista tuloistaan. Oikeiden markkinoiden muodostumien edellyttää sitä, että ihmiset (eli markkinat) pääsevät itse ohjaamaan miten resurssit jaetaan. Ruokakin on tärkeätä, mutta kumma kyllä melkein kaikki ihmiset saavat mahansa täyteen ilman, että valtio/vakuutusyhtiö ostaa ruokaa ja antaa meille tarpeelliseksi katsomiaan annoksia. Miten terveys on muka niin erilainen asia, ettemme osaisi siitä huolehtia?
 

Qwerty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti bitnir


En väitä, että omaisin tällä alalla, jotain erityistä kompetenssia, mutta väitän, että tälläkin alalla paras malli olisi se, että suurin osa ihmisistä maksaisi palvelut suoraan omista tuloistaan.

En minäkään väitä omaavani mitään erityistä kompetenssia asian suhteen ja tiedän olevani jossakin määrin "erityisasemassa", mutta fakta on se että jos olisin itse joutunut maksamaan kaikki hoidot mitä olen saanut viimeisen vuoden aikana, niin alta olisi mennyt niin talo kuin autokin ja tiedä miten pitkälle se olisi riittänytkään. Toki tuo kun laitoit "suurin osa ihmisistä" on siinä mielessä hyvin sanottu, kun se mahdollistaa erikoissairaanhoidon jättämisen pois kaikkien maksuista. Sillä se kuuluu KELA:n tai jonkun muun tahon maksettavaksi. Sillä niihin maksuihin ei riitä omat eikä varastetut varatkaan (ainakaan minulla).

Mutta kokonaisuutena minä ainakin henkilökohtaisesti olen ollut hyvin tyytyväinen Suomen nykyistä järjestelmää kohtaan.
 

krobbe

Jäsen
Ansiokas kirjoitus bitnir.

Olit selkeästi nähnyt kovasti vaivaa laatiessasi viestisi. Mielenkiintoisia näkökohtia joissa on paljon asioita, jotka saavat pääni nyökkimään hyväksyvästi.

Toimivaa ja kustannusrakenteeltaan kevyttä mallia on varmaankin todella vaikea löytää. Kun on kysymys ihmishengistä ja terveydestä, ollaan kuitenkin valmiit maksamaan menttaliteetillä "maksoi mitä maksoi".
 

juudas

Jäsen
"Joo.. Onhan meillä ollut porvarihallitus viimeksi vuosikymmen sitten neljän vuoden ajan ja sitä edellisen kerran 60-luvun alussa."

Hus yhteiskuntaoppiin. Jatka samalla ajatuskululla ja saat myös ahkerasti hallituksissa istuneen RKP:n kautta Suomen svedukommarilandiaksi. Kyllä meillä edelleen päätökset syntyvät enemmistöperiaatteella, istuipa hallituksessa kuka tahansa.

Enpä tästä jatka ohi otsikon. Ihmetyttää vain nämä ihmiset, joille oikeisto/vasemmisto on niin kauhean mustavalkoista.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eikös terveydenhoidon rahoista suurin osa mene juuri erikoissairaanhoitoon? Onhan tästä kirjoitettu mediassa. Poliisitutkinassa ollut Joroisten lääkäri Lantto on ainakin ollut paljon julkisuudessa. Kaikesta häneen kohdistuneesta arvostelusta huolimatta hänellä on hyviä ajatuksia.

Ilmeisesti toimimaton perusterveydenhoito lisää kustannuksia erikoissairaanhoidossa. Uudet hoidot ja lääkkeet ovat kalliimpia kuin vanhat ja paljon uusia asioita voidaan hoitaa.

Tässäkin on helppo ottaa yleisellä ja periaatteellisella tasolla kantaa priorisointeihin. Yksilötasolla sairauden sattuessa omalle kohdalle muuttuukin näkökulma.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ahneutta, ahneutta, ahneutta

Viestin lähetti bitnir
Mutta se mihin oikein kukaan tai mikään instanssi ei ole pystynyt vastaamaan, on miksi terveydenhuolto on niin kallista? Missä ihmeessä on tutkiva journalisti, joka kaivaisi esille sen, miksi lääketieteellisten palveluiden myyjät vedättävät niin hävyttömästi samojen palveluiden ostajia? Miksi jatkuva teknologinen kehitys ei tällä alalla näy tuottavuuden nousuna? Ja miten ihmeessä on päässyt käymään niin, että terveydenhuollon ammattilaiset voivat ihan vakavalla naamalla väittää, että "terveydenhuolto kallistuu, kun otamme käyttöön uusia kalliimpia lääkkeitä ja hoitoja"? Itse en tosiaankaan ole "vasemmistolainen" ja myönnän sen, että lääkkeiden tuotekehityskustannukset (+voitto) on katettava lääkkeiden myynnillä, mutta sitä en suostu ymmärtämään, että lääketiede olisi jotenkin niin erikoinen teollisuudenala, että normaali "parempi teknologia -> halvemmat tuotteet"-seuraussuhde ei pätisi. Kuvitelkaapa Jorma Ollila kertomassa meille, että ensi vuoden kännykät ovat kalliimpia kuin tämän vuoden kännykät, koska ne sisältävät edistyksellisempää teknologiaa.

En väitä, että omaisin tällä alalla, jotain erityistä kompetenssia, mutta väitän, että tälläkin alalla paras malli olisi se, että suurin osa ihmisistä maksaisi palvelut suoraan omista tuloistaan. Oikeiden markkinoiden muodostumien edellyttää sitä, että ihmiset (eli markkinat) pääsevät itse ohjaamaan miten resurssit jaetaan. Ruokakin on tärkeätä, mutta kumma kyllä melkein kaikki ihmiset saavat mahansa täyteen ilman, että valtio/vakuutusyhtiö ostaa ruokaa ja antaa meille tarpeelliseksi katsomiaan annoksia. Miten terveys on muka niin erilainen asia, ettemme osaisi siitä huolehtia?

Näkisin oleellisena erona sen, että lääkkeiden tapauksessa "kulutuspäätöksen" tekee lääkäri, mutta maksun suorittaa potilas. Tuotteen hinnalla ei näin ole päätökseen mitään vaikutusta. Lääketeollisuuden tuotteistahan suurin osa on reseptilääkkeitä ja menee kulutukseen lääkärien kautta, joten teollisuuden on järkevää kohdistaa markkinointinsa ja suoranainen "voitelu" lääkärikuntaan, jonka koko ei ole suuren suuri, Suomessa ehkä joitain kymmeniä tuhansia. Pienellä panostuksella voi näin päästä huomattaviin voittoihin. Lehdistä saa usein lukea, kuinka yksi tärkeä syy lääkemenojen kasvuun on se, että markkinoille tulee koko ajan uusia, huippukalliita lääkkeitä, ja niitä sitten surutta määrätään, vaikka vanhempi lääke olisi aivan yhtä tehokas.

"Määrääminen" sanana joutaisi tässä tapauksessa muutenkin romukoppaan. Silloin kun lääkäri kirjoittaa reseptin, hän ei itse asiassa määrää lääkettä, vaan tuotetta. Samaa lääkettä kun voi valmistaa useampi yritys. "Määrätessään" lääkettä hän ohjaa potilaan jonkin itse valitsemansa liikeyrityksen asiakkaaksi. Jos minä olisin lääketehtailija, niin pyrkisin kyllä huolehtimaan siitä, että lääkäreillä olisi tällöin syytä valita juuri minun liikeyritykseni, ja tähän pyrkiessäni käyttäisin kaikkia mahdollisia keinoja.

Vuosikausien ajan heinänuhaani määrättiin erään tietyn yrityksen valmistamaa, Z:lla alkavaa lääkettä, jonka hinta vastasi noin 40e/100 tablettia, ja maksoin tämän mukisematta. Vasta kaksi vuotta sitten sain asiaa itse tutkimalla selville, että samaa lääkeainetta oli saatavissa alle puoleen hintaan toiselta valmistajalta. Apteekissa tiedettiin lisäksi kertoa, että ko. rinnakkaislääke oli ollut markkinoilla jo vuosia. Kyseessä oli siis aivan täsmälleen sama lääke, ainoastaan puolet halvempi! Voin vain kuvitella, mikä lääkärien motiivi oli tästä huolimatta määrätä juuri erään tietyn firman tuotetta.

Terveydenhuollossa on tietysti muitakin ongelmia. Yksi niistä on julkisen sektorin lääkäripula. Se on seuraus lääketieteen alas painetuista koulutusmääristä, ja on hoitoa tarvitsevan ihmisen kannalta huono asia. Lääkärien kannalta se on toisaalta hyvä asia, koska nykytilanteessa he voivat itse vapaasti määritellä, milloin ja millä ehdoilla heille sopisi tulla töihin, ja kuinka paljon heidän sopisi nostaa siitä palkkaa. Vastaavaa tilannetta ei taida tänä päivänä olla millään muulla alalla.

Aika paljon tekstiä. Saman voi sanoa myös lyhyesti: terveydenhuollon tilanne paranisi Suomessa merkittävän paljon, jos lääkärien ahneudelle saataisiin jotkut rajat.
 

juudas

Jäsen
"terveydenhuollon tilanne paranisi Suomessa merkittävän paljon, jos lääkärien ahneudelle saataisiin jotkut rajat."

Aamen.

Ja miten lääkärit suhtautuvatkaan siihen, että lisätään lääkäreiden koulutusta, joka johtaa kysynnän ja tarjonnan parempaan balanssiin, joka johtaa lääkäreiden tulojen laskuun...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Re: Ahneutta, ahneutta, ahneutta

Viestin lähetti Äänittäjä-Esko
Aika paljon tekstiä. Saman voi sanoa myös lyhyesti: terveydenhuollon tilanne paranisi Suomessa merkittävän paljon, jos lääkärien ahneudelle saataisiin jotkut rajat.

Saattaapa tuokin olla totta, mutta kovin kummallista on vaatia yksittäisiä ammattiryhmiä tinkimään omista haluistaan.
Ihmetyttää vapaassa maassa vaatimukset lääkärien velvoittamisesta julkiselle sektorille käyttäen verukkeena maksettua koulutusta. Tätäkin siis vain yhdelle ammattiryhmällä, vaikka lähes kaikki koulutus Suomessa on verovaroin maksettua/tuettua.
 

leifhackman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Imatran Ketterä!
Ehk'ei huonoin, mutta ei kyllä paraskaan...

Minun mielestäni Suomen terveyden huolto on vielä hyvällä tasolla, vaikkakin lasehtimaan päin (kuten koko sosiaalisektori), mutta vielä kuitenkin että se on hyvä, ei erinomainen eikä huono. Minä katsoisin, että tilanne on hyvä vielä silloin, kun saa asiallista hoitoa ja kun sairaskuluista ei kenellekään pääse syntymään sellaista katastrofia, minkä seurauksena tulevaisuus vuosiksi eteenpäin tai jopa koko loppuelämä on velkavankeutta. Minun skaalallani tällöin päästään jo arvosanaan "hyvä". Tästä pitävät jollain tavalla ainakin huolen nämä maksukatot niin lääkekulujen kuin hoitopäivämaksujenkin osalta. Siis tietyn reseptilääkkeisiin käytetyn rahasumman ylityttyä KELA korvaa loput. Sama koskee sairaalapäivämaksuja. Se kannattaa muistaa, että ainakin lääkekorvausten osalla tarkastelujaksona on kalenterivuosi, eli kannattaa vähän miettiä loppuvuodesta, ostaako lääkkeitä saman vuoden puolella jo seur. vuoden tarpeisiin vai kannattaako odottaa vuoden vaihtumista.

Olen sitä mieltä, että euroopasta parempiakin systeemeitä kuitenkin löytyy. Espanjassa julkinen terveydenhuolto esimerkiksi on täysin ilmaista, siis julkisen puolen lääkärit ja sairaalat. Lääkkeet maksavat, mutta ovat halvempia kuin Suomessa. Eli kun vahnuuden vaivat alkavat kolottaa, niin sinne vaan epsanjan lämpöön! Jotenkin minulle on myös syntynyt sellainen kuva, että myös Ruotsissa ja Norjassa ollaan meitä edellä näissä asioissa.

Lääkkeiden hinnoista sanoisin, että eräs ikävä asia Suomessa on se, että apteekit ovat kartellisoituneet. Lääkkeiden hinnat ovat käytännössä identtiset jok'ikisessä apteekissa. Todellista kilpailua ei ole vaan apteekit ovat voittoautomaatteja omistajilleen, koska vaihtoehtoisia lääkkeiden hankintapaikkoja ei ole.

Yksi ikävä tapaus alan korruptoituneisuudesta on myös se, kun pienen kunnan apteekkari oli niin hyvää pataa kunnan terveyskeskuksen asioista päättävän elimen kanssa, että terveyskeskukseenkin ostettiin lääkkeet hänen apteekistaan, vaikka terveyskeskus olisi voinut perustaa oman apteekin ja ostaa lääkkeet suoraan tukkureilta. Näin vedettiin välistä melkoiset summat kunnan veronmaksajien rahaa suoraan apteekkarin taskuun. Voihan se olla, että päättäjät pääsivät muutaman kerran hyvin katettuun pöytään apteekkarin kutsumana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös