Tämä on kyllä ensimmäinen tämän mittaluokan asia, joka on tullut nykyisen valtiosäännön voimassaolon aikana vastaan.
Kysymyksessä ei ole mikään poliittinen palkkiovirka (tai ainakaan sen ei tulisi olla) tai muukaan toisarvoinen nimitys erillisiin laitoksiin ja vastaaviin instansseihin, vaan kansliapäällikkö on viime kädessä virkamieskunnan puolelta ministeriin verrattava viranhaltija.
Se seikka, että ministeriöiden tehtävät ja vastuut ovat hallinnonuudistuksen myötä muuttumassa, tekee asiasta entistäkin kyseenalaisemman. Tasavallan presidentti näyttää puuttuvan sekä lainsäädäntövaltaan että toimeenpanovaltaan tavalla, joka hänelle ei kuulu, ei nykyisen eikä entisen perustuslain mukaan. Asiassa on ongelmia vallan kolmijaon kannalta.
Tai tiedä sitten, kaikki muut demokraattiset ja vähemmän demokraattiset valtaorgaanithan ovat täysin merkityksettömiä lehdistön (7-päivää, HS, OHO...) ja muun median edessä, neljäs valtiomahtihan käytännössä asioista päättää tai on päättävinään.