Professori: Suomeen on syntynyt mittava tulonsiirtojen varassa elävä uusi luokka - ”Mihin helvettiin olemme menossa?”
Professori Matti Viren: ”Oikeastaan vain kaksi ylintä tuloluokkaa on nettomaksajia.”www.iltalehti.fi
Matti Virenin mielestä Suomessa vain kaksi korkeinta tuloluokkaa ovat nettomaksajia. Aika karu mielipide, mutta voihan tuo olla totta. Samalla nostaa huolta siitä kuinka maahanmuuttajat ovat alemmissa tulodesiileissä.
Tämä on kyllä saatanan huolestuttavaa. Tuon taulukon mukaan olen itsekin tuloluokassani saamapuolella, mutta henk.koht. en saa ainakaan tietääkseni valtiolta mitään suoraa tukea. Jotain verojuttuja voi olla, mutta niistä en ole perillä enää mitenkään. Jotain ne ehdottaa maksamaan ja minä sitten maksan. Ja sitten tulee joko mätkyjä tai palautuksia vuoden päästä.
Tuossa Virenin kaaviossa ei oltu eroteltu, että mistä ja minkälaista tukea saadaan. Oli pelkästään vertailuluvut kokonaistulot vs. palkka, yrittätulot ym. Onkohan tuossa mukana myös esim. asuntolainat, jotka monella ovat varsin valtavat.
Mutta jo tuo, että jos on vuoden aikana käytössä esim. noin 23000 euroa, niin vain noin 12000 siitä on itse ansaittua. Siis keskimäärin. Mihin on kadonnut se käsitys, että on tavoiteltavaa ja arvostettavaa hankkia omat varansa joita sitte kuluttaa sen mukaan kun likviditeettiä on.