Minusta on pikemminkin niin, että yksi Manner-Euroopan kalleimmista bensanhinnoista perustuu ideologiseen näkemykseen.
Taitaa pitkälti perustua logistiikkaan, ei "ideologiaan".
Suomen hintataso on korkea suhteessa kuluttajien käytettävissä oleviin rahoihin, koska tuontitavarasta joudutaan maksamaan enemmän. Kun suurin osa muista maista pystyy turvautumaan paljon myös edullisempiin maantie- ja rautatiekuljetuksiin, on Suomi lähes tyystin riippuvainen kalliimmista merikuljetuksista. Tämän lisäksi tulee vielä hankala ja kallis sisäinen logistiikka, jonka aiheuttavat eurooppalaisittain suuri pinta-ala ja harvaan asutun maan infrastruktuurihaasteet.
Tämä kokonaisuus johtaa siiihen, että ostovoimapariteettiin (PPP) suhteutettu palkkataso on lopulta pitkällä perässä vauraiden verrokkimaiden tasoa. Kyse ei ole vain bensasta, vaan myös muista kulutushyödykkeistä, joiden hintataso meillä on korkea suhteessa palkkatasoon.
Ja tottakai meillä ostovoimaa heikentää logistiikan myötä korkean hintatason lisäksi myös pohjoismainen hyvinvointivaltiomalli, jonka myötä verotus on korkea (myös polttoaineen). Tästä mallista ei kuitenkaan mikään puolue halua luopua enkä itse asiassa minäkään. Muuttaa sitä kuitenkin pitää.