Suomen Presidentinvaalit 2012

  • 586 094
  • 4 075

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Halosella oli kunnioitettava propaganda-osasto takanaan, eikä hänen siksi itse tarvinnut esiintyä särmikäästi tai paljastaa todellisia korttejaan. Tärkein yksittäinen tukija toisen kierroksen lopputaistelussa oli kuitenkin lienee Paavo Lipponen, joka (itse natofanittajana) rupesi toisella kierroksella pelottelemaan yksinkertaisia äänestäjiä tyyliin "Niinistö vie Suomen Natoon". Ja tämähän upposi, vaikka presidentti ei asiasta mitenkään olisi päättänyt silloinkaan.

No jaa, Niinistö taas oli viemässä Suomea "eurooppalaiseen Natoon", joka on jonkinlainen mielikuvitusolento, looginen mahdottomuus, joka oli lähinnä keksitty johtamaan keskustelua ja äänestäjiä harhaan. Enkä kyllä muista, että olisi kauheata agitproppia ollut syksyllä päällä, kun Halonen liehui siellä 50 prosentin tuntumassa. Vasta toisella kierroksella tuotiin raskas tykistö esiin, kun ei matala profiili enää riittänyt. Minusta se oli täsmälleen odotettavissa enkä odottanut oikeastaan mitään valtavaa itkua siitä, että kun nuo pelaa kovaa peliä eikä taklaa puhtaasti vaan jotakin millä Niinistön kampanja olisi torjunut hyökkäykset ja tehnyt vastaiskuja. Sama tapahtui jo Rehnille ja Aholle aikoinaan - luulisi että olisi jo vuoteen 2006 mennessä opittu.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
No jaa, Niinistö taas oli viemässä Suomea "eurooppalaiseen Natoon", joka on jonkinlainen mielikuvitusolento, looginen mahdottomuus, joka oli lähinnä keksitty johtamaan keskustelua ja äänestäjiä harhaan.

Tämä on taas kokonaan toinen juttu. Niinistö todellakin mokasi tuolla epämääräisellä "eurooppalaisella natoilullaan" ja se olikin varsin amatöörimäistä penailua. Hän olisi voinut aivan hyvin todeta, että itse periaatteessa suhtautuu myönteisesti Natoon, mutta ei presidenttinä ollenkaan päätä siitä jäsenyydestä, vaan kunnioittaa kansan tahtoa tms.

Jos Salessa olisi edes ripaus Timo Soinia, hän olisi heittänyt reteästi: "Jos kansa ei halua Natoon, niin Natoon ei mennä!". Ja olisi jo pelkästään tuolla voittanut viime vaalit, sen verran pienestä se kiini jäi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jos Salessa olisi edes ripaus Timo Soinia, hän olisi heittänyt reteästi: "Jos kansa ei halua Natoon, niin Natoon ei mennä!". Ja olisi jo pelkästään tuolla voittanut viime vaalit, sen verran pienestä se kiini jäi.

Vaikka presidentti ei todellakaan päätä NATO-kysymyksestä, siinä on yksi iso syy, miksi tuskin Niinistöä äänestän. Niinistö ei kykene edes teoriassa luopumaan NATO-intoilustansa, ja sitä en koe hyväksi palkita edes sillä yhdellä äänellä, joka minulla on käytettävissäni. Oikeastaan jytky on noussut esiin vaihtoehtona, ja se huolestuttaa jo itseänikin. Kristillisdemokraattien Essayah on arvopohjaltaan lähellä minua kyllä, mutta en jotenkin kykene pitämään häntä sopivimpana ehdokkaana itselleni. Minulle Essayah on ex-urheilija ja evankelista, ei vakavasti otettava poliitikko.
 

Fordél

Jäsen
Vaikka presidentti ei todellakaan päätä NATO-kysymyksestä, siinä on yksi iso syy, miksi tuskin Niinistöä äänestän. Niinistö ei kykene edes teoriassa luopumaan NATO-intoilustansa, ja sitä en koe hyväksi palkita edes sillä yhdellä äänellä, joka minulla on käytettävissäni.

En ymmärrä mikä ongelma Niinistössä on vaikka vastustaisi NATO-jäsenyyttä. Mielestäni Niinistön linja on ihan selkeä eli nyt ei ole tarvetta, mutta joskus se voi olla mahdollista. Mielestäni paljon realistisempi näkökanta kuin Arhinmäen, joka taas sulkee NATO-jäsenyyden kokonaan pois vaihtoehdoista. Koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, joten näen Niinistön linjan vain realistisena. NATO:n rooli on muuttunut viime vuosina ja tulee varmasti muuttumaan. Myös maailmanpoliittienn tilanne on muuttunut ja tulee muuttumaan. Jos tässä heittää nyt jotain täysin ehdottomia linjauksia niin ongelmallisempaa se on mielestäni kuin pitää NATO:a yhtenä mahdollisuutena tulevaisuudessa.

Ja korostetaan vielä loppuun, että itse en kannata Suomen NATO-jäsenyyttä tässä ja nyt. Hyvin vaikea nähdä, että kannattaisin tulevaisuudessakaan, mutta en voi sanoa sitä varmaksi, kuten vaikka Arhinmäki tuntuu tekevän. Voisin siis hyvin äänestää Niinistöä.
 

Veijari

Jäsen
Ekalla kierroksella homokortti ja toisella äkäkutti.

Suosittelen äänestämään Haavistoa ensimmäisellä kierroksella, jos vaikka sattuisi voittamaan Paavot sekä Soinin ja pääsemään toiselle kierrokselle Saulin kanssa. Toisella kierroksella Saulin valinta pressaksi onkin sitten läpihuutojuttu sillä millään ei Suomen kokoisesta valtiosta löydy niin paljon homopresidentin puolesta liputtavia äänestäjiä että Haavisto pressaksi valittaisiin.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Toisella kierroksella Saulin valinta pressaksi onkin sitten läpihuutojuttu sillä millään ei Suomen kokoisesta valtiosta löydy niin paljon homopresidentin puolesta liputtavia äänestäjiä että Haavisto pressaksi valittaisiin.

Onhan se läpihuutojuttu, oli vastassa kuka tahansa. Uskoisin että vihreys on kuitenkin suurempi peikko kuin homous kuten Haavisto eilen uutisissa tokaisi. Minä en tiedä eikä minua kiinnosta mikä kenenkin eri vaaleissa äänestämäni henkilön seksuaalinen suuntautuneisuus on ollut, mutta vihreiden ehdokasta en ole toistaiseksi minäkään äänestänyt. Nyt olen kahden vaiheilla äänestää. Ihan sen takia, että en halua äänestää toisella kierroksella Niinistöä (Väyrystä vastaan).
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös Soini tämän aika suoraan ole ilmoittanut, eli että hän ei kannata aborttia? Soini myös totesi, että hän on hakemassa presidentin virkaa, ei paavin virkaa. Eli ei hän ole näitä näkemyksiään lainsäädännöllisesti mitenkään ajamassa tai edes niitä kenellekään tyrkyttämässä. Eikä sellainen presidentin valtuuksiin kuulukaan.

Kyse on siis henkilökohtaisesta mielipiteestä, jota Soini ei poliittisesti aja eikä sitä sen enempää julki toisi ellei media sitä jatkuvasti häneltä tivaisi.

Sitä paitsi vaikea sitä on kenenkään kiistääkään, etteikö abortissa harkitusti lopetettaisi kehittyvää ihmiselämää. Abortin voi toki hyväksyä ja olla tästä puolesta välittämättä sillä perusteella, että pitää naisen oikeuksia olennaisempana kuin syntymättömän lapsen oikeuksia. Näinhän moni ajatteleekin. Mutta asian ristiriitaisen luonteenlaadun huomioiden on myös hyväksyttävä se, että kaikki eivät aborttia kannata ja jotkut asettavat syntymättömän lapsen oikeudet ensisijaisiksi. Tähän näkemykseen heillä on yhtäläinen oikeus kuin abortin kannattajillakin.

Pekka Haavistokin oli Hesarissa sitä mieltä, että aborttien määrä on turhan suuri ja että abortti ei saisi koskaan olla ensisijainen ehkäisykeino. Mikä sitten on ongelmana Soinin henkilökohtaisessa kannassa? Ei hän ole yhtään Suomessa tehtyä aborttia käynyt estämässä ja pakottanut naisia synnyttämään lapsensa sen sijaan, että sikiö on terminoitu ehkäisyn jatkeena.

Minä asetun Haaviston linjoille sikäli, että aborttien määrää olisi syytä laskea eikä se saisi olla ensisijainen ehkäisykeino. Abortti on kuitenkin tietyissä tapauksissa paras ratkaisu. Abortoitakoon jatkossakin kaikki raiskaustapaukset, insestitapaukset, liian nuoret teiniraskaudet, liian vanhojen äitien raskaudet, havaitut kehitysvammaraskaudet ynnä muut lääketieteelliset, yhteiskunnallisesti ongelmalliset ja vastaavat tapaukset.

Tämä kattaa vain 10% Suomessa vuosittain tehtävistä aborteista - loput tapaukset eli aborttien valtaosa ovat ns. sosiaalisista syistä tehtyjä abortteja, joiden tekoperusteita on syytäkin kyseenalaistaa. Osassa tapauksista abortti tosiaan on ensisijainen ehkäisykeino. Sarja-abortoijille suosittelisin lähinnä sterilointia, jos seksiä pitää harrastaa mutta ehkäisystä ei viitsitä yhtään huolehtia.

En siis itse Soinin jyrkempää linjaa eli abortin totaalivastustamista kannata, mutta ei se silti vaikuta mahdolliseen äänestyslinjaani. Enhän minä kannata Millwalliakaan mutta saattaisin siitä huolimatta Soiniä äänestää, joten miksi takertuisin myöskään aborttikysymykseen? Sekä Millwallin kannattaminen että aborttikanta kun ovat Suomen Tasavallan presidentin viranhoidossa tismalleen yhtä merkityksettömiä asioita.
Kuten sanoin, tiedän ettei presidentillä tosiaan paljoa sananvaltaa ole ko. asiassa. Tuskinpa Soini itsekään asiaa joka päivä pohtii, ettei se nyt varmasti ole muutenkaan tärkeimpiä asioita hänen, tai kenenkään elämässä. Kyse on enemmänkin juuri noista esittämistäsi 10% tapauksista, joissa Soini ei mahdollisesti aborttia hyväksyisi. Kysymys abortista ei kuitenkaan ole niin vaikea, etteikö siihen voisi vastata että "Ei missään tapauksessa" tai "Kyllä tietyillä ehdoilla", eikä vain väistelemällä ja kääntelemällä haastatteluissa ettei ryhdy yksittäistapauksia ruotimaan. Presidenttiä valitessa arvomaailmoilla ja muilla senkaltaisilla asioilla on merkitystä, ja sitähän media kaivelee vähän kaikista ehdokkaista. En minäkään aborttia ensisijaisena ehkäisykeinona suosi, mutta en pysty ajattelemaan, että nykylääketieteen määritelmillä sikiön (ei siis vielä ihmislapsi sanan varsinaisessa merkityksessä) abortointi loukkaisi ihmisarvoa, jos ei ole olemassa ihmistä "ihmisenä".
Mutta näkemyserojen kanssakin pitää tietysti joku päätös tehdä, kun ei kerran itse ole ehdolla. Ehkä tuo ei nyt ole se asia, joka estää äänestämästä, vaikkapa nyt Timo Soinia.

ps. Millwallin kannatus nyt on ihan yksi lysti, brittilädien kannatus on sentään aika yksinkertaisen harmitonta. Itselläni on tosin uudelleensyntynyt ihastus AS Romaan, jota ei onneksi kukaan ehtinyt abortoimaan.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Seuraavalla presidenttikaudella muuten vietetään Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlaa v. 2017. Lieneekö isommat bileet tulossa, riippumatta kuka järjestää?
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Täällä käytävää 'keskustelua' kymmenen minuuttia luettuani, olen alkanut suhtautumaan, aiemmin suuresti karsastamaani, Teemu Mäkeen huomattavasti positiivisemmin. Pitänee lopettaa ketjun seuraaminen, tai päädyn vielä äänestämään Arhinmäkeä.

Minäkin kaipaan särmikkäämpää Niinistöä. Nykyinen Sale on kyllä erittäin hmv. Sitä 'vanhaa' karismaattista kiukuttelijaa olisi voinut paremman puutteessa vaikka äänestääkin.

Nyt päässee todella pitkän tauon jälkeen äänestämään ns. vihreää ehdokasta. Ei tee edes kipeää. Jäänee tosin taas pitkästä aikaa ainutkertaiseksi kokemukseksi, ellei vaalien toista kierrosta lasketa.

Ihan kiva pressa Saukosta varmasti tulee.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ekalla kierroksella homokortti ja toisella äkäkutti.

Suosittelen äänestämään Haavistoa ensimmäisellä kierroksella, jos vaikka sattuisi voittamaan Paavot sekä Soinin ja pääsemään toiselle kierrokselle Saulin kanssa. Toisella kierroksella Saulin valinta pressaksi onkin sitten läpihuutojuttu sillä millään ei Suomen kokoisesta valtiosta löydy niin paljon homopresidentin puolesta liputtavia äänestäjiä että Haavisto pressaksi valittaisiin.

Homous tulee kääntymään jossain määrin Haavostoa vastaan, mutta en pidä häntä ollenkaan väheksyttävänä vastustajana kaksintaistelutilanteessa. Toinen kierros, mikäli sellainen tulee, menee aina tiukaksi, koska vaalit muuttuvat viimeistään siinä vaiheessa BB/Idols-tyyliseksi symppisskabaksi, mihin varsinkin enemmistö naisista, homoista ja alle 25v nuorista suhtautuvat tunteella.

Se pitää paikkansa, että pressanvaaleissa asiakysymyksillä ei ole samanlailla merkitystä kuin eduskuntavaaleissa. Tästä syystä itsekin äänestän presidentiksi ensisijaisesti arvokkaan oloista edustushenkilöä ja diplomaattia, koska ne ovat nykyään presidentin tosiasialliset tehtävät.

En kuitenkaan halua ottaa sitäkään riskiä, että täysin vastakkaista arvomaailmaa edustava (Biaudet, Lipponen, Haavisto, Arhinmäki) pääsee taas presidentiksi, joten ensimmäisellä äänestän sittenkin Jytkyä ja vasta kakkoskierroksella sitten Salea - oli vastassa kuka hyvänsä. Jonkinlaisena konservatiivina en myöskään halua Soini-Väyrynen-Essayah -kolmikon täysin floppaavan vaaleissa, noin yleistä ilmapiiriä ajatellen.
 

Fordél

Jäsen
Homous tulee kääntymään jossain määrin Haavostoa vastaan, mutta en pidä häntä ollenkaan väheksyttävänä vastustajana kaksintaistelutilanteessa. Toinen kierros, mikäli sellainen tulee, menee aina tiukaksi, koska vaalit muuttuvat viimeistään siinä vaiheessa BB/Idols-tyyliseksi symppisskabaksi, mihin varsinkin enemmistö naisista, homoista ja alle 25v nuorista suhtautuvat tunteella.

Homous on tottakai Haavistolle osaksi myös taakka, mutta voi se myös kääntyä jollain tapaa eduksikin joidenkin kohdalla. En näe ihan mahdottomana, että osa porukasta ajattelee kuinka "kyllä minusta homon äänestäjäksi". Tällaiset henkilöt antavat symppisäänen homolle tehden Haaviston äänestämisestä ikään kuin imagokysymyksen vaikka muuten ei ehkä olisi äänestänyt Haavistoa.

Itse en ymmärrä kumpaakaan leiriä, sillä ei presidentinvaaleissa ole mun mielestä mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa. Se on ihan se ja sama. Äänestän sitä henkilöä, jona koen osaavimmaksi Suomen presidentiksi ja joka ajaisi minulle tärkeitä asioita. Seksuaalinen suuntautuminen on jokaisen oma asia eikä siitä pitäisi edes keskustella.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kuitenkaan halua ottaa sitäkään riskiä, että täysin vastakkaista arvomaailmaa edustava (Biaudet, Lipponen, Haavisto, Arhinmäki) pääsee taas presidentiksi, joten ensimmäisellä äänestän sittenkin Jytkyä ja vasta kakkoskierroksella sitten Salea - oli vastassa kuka hyvänsä. Jonkinlaisena konservatiivina en myöskään halua Soini-Väyrynen-Essayah -kolmikon täysin floppaavan vaaleissa, noin yleistä ilmapiiriä ajatellen.
Itse olen pohdiskellutu ensimmäisen kierroksen ehdokasta ja todennäköisesti tulen äänestämään Paavo Väyrystä - osin tekemäni yksinkertaisen "karsintasysteemin" takia ja osin piruuttani.

Ei helvetissä ikinä -sektorille menee Lipponen, Bidee ja Arhinmäki, joten 3 on pelistä pois.

Essayah on periaatteessa ihan järki-ihminen, mutta puoluetausta ja tietty uskovaishihhulius karsii pisteitä.

Timo Soinin pidän mielelläni jytkyttelemässä valtakunnan sisäpolitiikassa ja Jytky on Jytky, joten jatkakoon letkautteluaan eduskunnassa.

Niinistö on ollut kampanjansa aikana, kuten moni täällä maininnut, liian hmv ja siksi Saukki ei saa ääntäni. Toisella kierroksella ehkä, riippuu vastustajasta.

Haavisto on sympaattinen kaveri, mutta itseäni on omassa tuttavapiirissä ruvennut nyppimään Haavistoa hypettävien ihmisten jopa ylimieliseltä vaikuttava asenne sen suhteen, että "totta kai jokainen vähänkään omilla aivoillaan ajatteleva äänestää Haavistoa, kun se on niin fantsu". Ei siis ääntä Pekalle ensimmäisellä kierroksella, pitkälti tämän äänestäjäkunnasta viriävän negatiivisen viban takia. Monet ovat samaa porukkaa, jotka viime keväänä julistivat muuttavansa pois Suomesta "jytkyn" takia, kun Suomi samalla muuttui Impivaaraksi.

Toisella kierroksella äänestän sitten mielestäni parempaa / vähemmän huonoa ehdokasta ja jos Väyrynen itsensä toiselle kierrokselle kiilaa, niin ääni menee sinne. On Paavo sen verran sitkeä äijä, että täytyy antaa kaikki tuki tämän presidenttiydelle = oma ääni.
 
Viimeksi muokattu:

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Timo Soinin pidän mielelläni jytkyttelemässä valtakunnan sisäpolitiikassa ja Jytky on Jytky, joten jatkakoon letkautteluaan eduskunnassa.

Haavisto on sympaattinen kaveri, mutta itseäni on omassa tuttavapiirissä ruvennut nyppimään Haavistoa hypettävien tuttavien jopa ylimieliseltä vaikuttava asenne sen suhteen, että "totta kai jokainen vähänkään omilla aivoillaan ajatteleva äänestää Haavistoa, kun se on niin fantsu". Ei siis ääntä Pekalle ensimmäisellä kierroksella, pitkälti tämän äänestäjäkunnasta viriävän negatiivisen viban takia.

Toisella kierroksella äänestän sitten mielestäni parempaa / vähemmän huonoa ehdokasta ja jos Väyrynen itsensä toiselle kierrokselle kiilaa, niin ääni menee sinne. On Paavo sen verran sitkeä äijä, että täytyy antaa kaikki tuki tämän presidenttiydelle = oma ääni.

Samoilla linjoilla tässä, Timpan itsensä takia äänestän Väyrystä. Ja sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa Jytky Vuokon aviomiehen aisapariksi!

Tästä myös samaa mieltä ja myös Fordelin kanssa. Vituttaa yli kaiken, että Haaviston posse ajaa sellaista mielikuvaa sosiaalisessa mediassa, että jos et äänestä Haavistoa, niin olet homofoobikko, tasa-arvon vastustaja, ym.. Ja ilmeisen hyvin ovat vielä tuossa onnistuneetkin. Eurokraatti-osastosta Haavisto on ainoa, ketä voisin edes kuvitella äänestäväni. Mutta tuo homo-kortin viuhuttelu joka vitun käänteessä ärsyttää liikaa ja tuolle taustaretardiosastolle en halua ääntäni antaa. Ja myös tämä osaamisen hypetys ampuu pahasti yli ja tämä Hesarin tietovisa oli totaalinen pohjanoteeraus, josta kieltämättä yllätyin itsekin.

Kyllä Väykkä on pakko saada toiselle kierrokselle ja uskon, että silloin voi Niinistö joutua muuhunkin kuin oksennuksen pidättelyyn ja voi joutua luopumaan jopa "Olen paikalla, mutten läsnä" tyylistään.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen minäkin vähitellen Väyryseen kallistumassa.

Soinia en haluaisi sisäpolitiikasta pois, enkä pois puolueensa johdosta. Edessä kun ovat pian jo kunnallisvaalit, ja perussuomalaisilla on nyt hyvä sauma järkyttää monen kaupungin valtuustojen voimasuhteita ja ikiaikaisia hyvävelikerhoja.

Haavistosta sen verran, että on tosiaan ihmeellistä, miten nämäkin vaalit yritetään kääntää siihen asetelmaan, että jos ei Haavistoa äänestä niin on homofoobikko yms. Ylimielistä on kannattajakunnan asenne, jonka lisäksi olen muutenkin sitä mieltä, että erilaiset muusikot, näyttelijät ja pilapiirtäjät voisivat keskittyä omaan osaamiseensa sen sijaan, että hihhuloisivat poliittisissa kannatusryhmissä ilman, että he tosiasiassa sen ihmeellisemmin ovat mihinkään kysymyksiin perehtyneet. Mutta kun Haavisto on tosiaan niin fantsu!

Haavisto itse tästä eniten kärsii, sillä hänhän on ihan asialinjan mies. Haaviston kommentit koskien esim. naamioituneita aktivisteja kohtaan olivat täysin paikallaan, ja muutenkin hänellä ovat jalat maassa. Hesarin tietovisalle en anna mitään painoarvoa - muutkin ehdokkaat olivat saaneet samanlaisia pistearvoja, ja vittuako sitä on väliä, sattuuko jonkun intialaisen turbaanipään tunnistamaan. Jos on Intiaan asiaa, niin sitten on syytä vilkaista sikäläisten päättäjien turpajouhia tarkemmin, mutta muuten ei. Enkä ymmärrä myöskään, miten vinosuisen murrelaulajan Lauri Tähkän tunnistaminen kertoo mitään mistään.

Jos Haavisto presidentiksi päätyisi, niin ei Suomi mihinkään muuttuisi. Haavistoa en silti äänestä, koska en Vihreitä äänestä - ainakaan ensimmäisellä kierroksella. Jos sattuu tokalla kierroksella olemaan Saukin kanssa, niin sitten täytyy tosissaan harkita, tukeako kärttyisää ympäripyöreyksien latelijaa eliittipuolueesta vaiko ei. Mutta se on sen ajan mahdollinen murhe.

Essayahilla on hyviä näkemyksiä ja kansainvälistä EU-kokemusta, mutta Sari ei ääntäni silti saa. Se nyt on varmaan jo kaikille selvää, että Lipposta, Biaudetia ja pohjasakkapaikan napannutta Arhinmäkeä en ikinä äänestäisi.

Eiköhän siis Väyrysen Paavon seireenikutsu ala houkuttelemaan. Väyrynen toki ajaa omaa etuaan, mutta Väykän etu on monessa asiassa myös Suomen etu.
 
Samoilla linjoilla tässä, Timpan itsensä takia äänestän Väyrystä. Ja sitten seuraavissa eduskuntavaaleissa Jytky Vuokon aviomiehen aisapariksi!
Keskustan kannatus on jo kääntynyt nousuun Väyrysen takia. Jos Väyrynen menee toiselle kierrokselle Saukkia vastaan, niin sillä voi olla vaikutusta myös puolueiden kannatukseen syksyn kunnallisvaaleissa. Väyrynen pelaa perussuomalaisilla ajatuksilla kannattajia keskustalle, joka on aivan samanlainen "ytimessä" roikkuva puolue kuin kaikki muutkin eduskuntapuolueet perussuomalaisia lukuunottamatta.

Väyrysen rooli näissä kisoissa on pelata keskustalle isänmaallisempaa linjaa kuin mitä puolueella todellisuudessa on. Puolueen todellinen linja on Vanhasen-Kiviniemen-Rehnin linja = budjettivalta Brysseliin.
 

Fordél

Jäsen
Haavistosta sen verran, että on tosiaan ihmeellistä, miten nämäkin vaalit yritetään kääntää siihen asetelmaan, että jos ei Haavistoa äänestä niin on homofoobikko yms. Ylimielistä on kannattajakunnan asenne, jonka lisäksi olen muutenkin sitä mieltä, että erilaiset muusikot, näyttelijät ja pilapiirtäjät voisivat keskittyä omaan osaamiseensa sen sijaan, että hihhuloisivat poliittisissa kannatusryhmissä ilman, että he tosiasiassa sen ihmeellisemmin ovat mihinkään kysymyksiin perehtyneet. Mutta kun Haavisto on tosiaan niin fantsu!

Ainakaan itse en ole törmännyt siihen, että Haaviston joukot olisi luonut asetelmaa, jossa on homofoobikko jollei äänestä Haavistoa. Itse ehdokaskin on pyrkinyt koko ajan profiloitumaan ihan muihin kysymyksiin ja tämä on ollut johdonmukainen linja läpi poliittisen uran. Haaviston agenda ei ole sama kuin Jani Toivolan agenda. Nyt kuitenkin käydään henkilövaaleja, joissa valitettavasti keskitytään myös epäolennaisiin seikkoihin, kun ehdokkaista pyritään kaivamaan kaikki asiat tapetille. Jos asiasta kysyttäisiin Haavistolta, niin hän jättäisi taatusti kokonaan pois koko seksuaalisuuskysymyksen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Olen minäkin vähitellen Väyryseen kallistumassa.

Soinia en haluaisi sisäpolitiikasta pois, enkä pois puolueensa johdosta. Edessä kun ovat pian jo kunnallisvaalit, ja perussuomalaisilla on nyt hyvä sauma järkyttää monen kaupungin valtuustojen voimasuhteita ja ikiaikaisia hyvävelikerhoja.

Keskustan kannatus on jo kääntynyt nousuun Väyrysen takia. Jos Väyrynen menee toiselle kierrokselle Saukkia vastaan, niin sillä voi olla vaikutusta myös puolueiden kannatukseen syksyn kunnallisvaaleissa.

Ylempänä oleva on persujen kannalta turmiollinen peruste äänestää Väyrystä ja alempana on siihen oiva perustelu. Niinistöstä tulee presidentti, se on varma asia. Mutta kepun ja persujen välisen mittelön kannalta ei ole samantekevää kumpi - Soini vai Väyrynen - on Niinistöä vastassa toisella kierroksella, sillä se joka siellä on, olkoonkin että häviää Niinistölle, on vaalien todellinen voittaja. Ja sillä puolestaan on vaikutusta myös syksyn kunnallisvaaleihin, joihin kepu ilman muuta lähtee ennen kaikkea hakemaan takaisin persuille menettämiään ääniä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Ylempänä oleva on persujen kannalta turmiollinen peruste äänestää Väyrystä ja alempana on siihen oiva perustelu. Niinistöstä tulee presidentti, se on varma asia. Mutta kepun ja persujen välisen mittelön kannalta ei ole samantekevää kumpi - Soini vai Väyrynen - on Niinistöä vastassa toisella kierroksella, sillä se joka siellä on, olkoonkin että häviää Niinistölle, on vaalien todellinen voittaja. Ja sillä puolestaan on vaikutusta myös syksyn kunnallisvaaleihin, joihin kepu ilman muuta lähtee ennen kaikkea hakemaan takaisin persuille menettämiään ääniä.

Tämä on ihan totta. Vaikka en presidenttimielessä tee hirveästi pesäeroa Soinin ja Väyrysen välillä - molemmat lähinnä siedettäviä varaehdokkaita (tosin Patessa kyrpii YYA/KGB-oppprtunismi) - niin kyllähän se jo nyt gallupeisa näkyy, että Väyrynen on valitettavasti nostanut kepuleiden kannatusta ainakin välillisesti. Toisaalta samojen gallupien mukaan tämä nousu ei näytä nakertaneen Persujen kannatusta, mikä on pienoinen yllätys.

Myös Jussi Halla-aho toi hyvän pointin esille vaalitaktikointia käsittelevässä kirjoituksessaan:

Jussi Halla-aho kirjoitti:
Pitäisin hyvin tärkeänä, että ne, jotka ovat kiikunkaakun Soinin-Väyrysen tai Soinin-Niinistön välillä, äänestäisivät Soinia. Miksi? Siksi, että Niinistö pääsee joka tapauksessa toiselle kierrokselle kokoomususkovaistenkin tuella. Toisaalta Soini ja Väyrynen kilpailevat pitkälti samoista äänestäjistä. Pahimmassa tapauksessa nuivamielisten äänestäjien jakautuminen johtaa siihen, että Niinistöä vastassa on Lipponen. Vaikka hänen gallup-kannatuksensa tällä hetkellä on vaatimaton, toisella kierroksella tapahtuu aina äänestäjäkunnan polarisoituminen. Lipposlovakian vaara olisi hyvä eliminoida jo ensimmäisellä kierroksella.

Itseäni hieman kanssa huolestuttaa tuo Lipposvaara. Hän saisi toisella kierroksella vanhasta muistista välittömästi taakseen AY-liikkeen propagandakoneiston ja todennäköisesti myös Erkko-median tuen. Monissa arvokysymyksissä kyseinen "jyrä" on kopio Halosesta, Haavistosta, Biaudetista ja muista kukkahatuista. Samoin koko perinteinen vasemmisto asettuisi oikeistolaiseksi turhan ansiottomasti kehutun Lipposen taakse siinä tilanteessa kun vastassa on kuitenkin Niinistö.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Itseäni hieman kanssa huolestuttaa tuo Lipposvaara. Hän saisi toisella kierroksella vanhasta muistista välittömästi taakseen AY-liikkeen propagandakoneiston ja todennäköisesti myös Erkko-median tuen. Monissa arvokysymyksissä kyseinen "jyrä" on kopio Halosesta, Haavistosta, Biaudetista ja muista kukkahatuista. Samoin koko perinteinen vasemmisto asettuisi oikeistolaiseksi turhan ansiottomasti kehutun Lipposen taakse siinä tilanteessa kun vastassa on kuitenkin Niinistö.

Pöö. Ei ole mitään pelättävää. Lipposen pääsy kakkoskierrokselle tuntuu erittäin epätodennäköiseltä ja presidentinvaalien voitto mahdottomalta. Ei se perinteinen vasemmisto eivätkä demarien jäsenetkään tunnu Lipposen taakse kallistuvan kovinta oikeistodemarien ydintä lukuunottamatta. Väitän näin näppituntumalta, että asetelmassa Niinistö vs. Lipponen kävisi niin, että Niinistöä äänestäisivät paitsi kokkarit, kepulaiset ja RKP, myös Vihreät ja melkoinen osa perussuomalaisista. Vasurit saattaisivat jättää äänestämättä tai puoliväkisin Lipposta äänestää. Demariäänestäjätkin jakautuisivat.

AY-liikkeestä sen verran, että vaikka itsekin liittoon kuulun sen tuomien tiettyjen etujen vuoksi ja ns. varmuuden vuoksi, niin se korpeaa, että AY-liike on Lipposellekin sata tonnia lahjoittanut. Eiköhän ne rahat voisi käyttää jäsentenkin etujen ajamiseen. Siitä eivät jäsenet hyödy, jos AY-rahoilla maksetaan joku "pöö"-mainos.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, en menisi vannomaan, että kiihkeimmät persutkaan äänestäisi toisella kierroksella jos siellä Niinistö ja Lipponen olisi. Molemmat EU-myönteisiä ja Perussuomalaisten linjasta kaukana, joten voisi olla tyhjää monella.

Hyvin epätodennäköistä kyllä, että tuo kaksikko toisella kierroksella olisi.

Enkä kyllä ole vakuuttunut, että vasureistakaan tuossa kohtaa välttämättä moni kallistuisi Lipposen puolelle. Itse ainakin äänestäisin Niinistöä, vaikka vasuri olenkin.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Niinistöä äänestäisivät paitsi kokkarit, kepulaiset ja RKP, myös Vihreät ja melkoinen osa perussuomalaisista.

Useimmat persut (pl. ehkä ex-korpikommarit, joita persuissakin on) varmaankin äänestäisivät tuossa tilanteessa Niinistöä, mutta monet vihreät mielummin äänestävät Lipposta, joka on persuvastaisempi kuin Vihreät itse. Niinistö on kuitenkin hieman konservatiivisempi kuin Lipponen.

Mainitsemasi RKP on varmaan joku sarkastinen vitsi? Monet ruotsinkieliset säätiöt tukevat jo ensimmäisellä kierroksella Lipposta ja hän taitaa olla sveekomaanien ykkösehdokas ohi Biaudetin. Niinistökin kyllä tukee nykymuotoista kielipolitiikkaa, mutta Lipponen on näitä "ruotsin kieli on portti länteen" kompleksiin juuttuneita sekopäitä.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Enkä kyllä ole vakuuttunut, että vasureistakaan tuossa kohtaa välttämättä moni kallistuisi Lipposen puolelle. Itse ainakin äänestäisin Niinistöä, vaikka vasuri olenkin.

Jos kaikki menee kuten pitää, niin Sauli Niinistö voittaa koska ärsyttää vähiten yli puoluerajojen. Toinen kierros on kuitenkin kokonaan oma maailmansa ja siksi on toivottavaa, että Lipponen ei sinne koskaan pääse.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos kaikki menee kuten pitää, niin Sauli Niinistö voittaa koska ärsyttää vähiten yli puoluerajojen. Toinen kierros on kuitenkin kokonaan oma maailmansa ja siksi on toivottavaa, että Lipponen ei sinne koskaan pääse.
Siinäpä se. Musta Nuoli tuossa vähän ehkä taipui aliarvioimaan vasureita. Kyllä heilläkin pätee samat sääntöjä kuin muilla, että valitaan "kahdesta huonosta vähemmän huono ja vähemmän ärsyttävä", minulla se menee noin ja Niinistön eduksi.

En usko, että tuossa välttämättä enää niillä puoluekysymyksillä on niin suurta vaikutusta, vaan lähinnä ehdokkaan ulosanti ratkaisee ja eikös jossain yhteydessä ole todettu, että Niinistö on oikeastaan enemmän "vasemmalla" kuin Pöö.

Ja oli tai ei, niin kyllä tuossa vaikuttaa monet asiat ja ihmiset osaa ottaa selvää ja puntaroida vaihtoehtoja, eikä katsele sokeasti puoluetaustaa.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Väitän näin näppituntumalta, että asetelmassa Niinistö vs. Lipponen kävisi niin, että Niinistöä äänestäisivät paitsi kokkarit, kepulaiset ja RKP, myös Vihreät ja melkoinen osa perussuomalaisista. Vasurit saattaisivat jättää äänestämättä tai puoliväkisin Lipposta äänestää. Demariäänestäjätkin jakautuisivat.

Väittää voi mitä tahansa, mutta kuten joku täällä jo huomioikin niin RKP:n äänistä iso osa menisi Lipposelle. Muut sitten jakautuisivat tasaisemmin ja Niinistö voittaisi selvästi. Mutta ei kuitenkaan mitään 80-20, vaan ennemminkin 60-40.

Oli finaalissa kuka tahansa niin aika iso ryhmä jättää äänestämättä tai jättää hylätyn lapun. Itsekin kuulun kaikella todennäköisyydellä siihen ryhmään, ellei nyt sitten Haavisto pese konservatiiviukkelit.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eiköhän siis Väyrysen Paavon seireenikutsu ala houkuttelemaan. Väyrynen toki ajaa omaa etuaan, mutta Väykän etu on monessa asiassa myös Suomen etu.
Minua on houkutellut alusta asti, vaikken koskaan ole yhtäkään kepulia äänestänyt missään vaalissa. Tämä on kuitenkin henkilövaali, ja presidentin tehtäviä varten Väyrysellä on ylivoimaisesti eniten kokemusta ja pätevyyttä. Sitä paitsi Paavo on valmistautunut tähän virkaan jo siitä asti, kun Urkilla alkoi pätkiä. Se kuuluu Paavolle.

Niinistöstä tulee presidentti, se on varma asia.
Niin tuli lähimenneisyydessä myös Kalevi Sorsasta ja Esko Ahosta, nekin olivat varmoja asioita.

Jos kaikki menee kuten pitää, niin Sauli Niinistö voittaa koska ärsyttää vähiten yli puoluerajojen.
Tätä minä en ole oppinut ymmärtämään. Miksi Niinistö ärsyttää vähiten? Minua se ärsyttää eniten!

Jos joku nyt osaa listata tähän Saulin poliittisia saavutuksia (kansaneläkkeen pohjaosan leikkaamisen lisäksi) niin tehköön sen. Minä en tiedä ainuttakaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös