Daespoo: Unibetin kerroin Niinistölle (1,01) on tosiaankin samaa luokkaa kuin Nadalilla taannoin Niemis-Jarkkoa vastaan. Ei kai täälläkään kukaan oikeasti epäile lopputulosta?
Päivän paras oli demarien tentti molemmille ehdokkaille ja sen jälkeen julkilausuma: meillä jokainen saa äänestää niinkuin haluaa. Ihanko vittu totta!? Mä luulin, että jokainen suomalainen saa jokatapauksessa äänestää niinkuin haluaa, mutta ilmeisesti demarien pitää kysyä puoluejohdolta näitä asioita. Haastatellut demarit liputtivat Haavistoa ja moni totesi leuka väpättäen: "Meiltä ei tullut mitään kannatusta Niinistölle". Nyt Sauli kampanja seis - 6%:n kannatuksen kerännyt puolue antaa ymmärtää menevänsä Haaviston leiriin! Pelisi on pelattu. Demarit ovat ainutlaatuisia perseaivoja. He onnistuvat ampumaan itseään jalkaan kaksi kertaa peräkkäin. Ensin ottamalla pataan pressavaaleissa ja heti perään suureellisella "kumpaa kannatamme" teatterilla ihmeellisine julkilausumineen. Mitä seuraavaksi? Sari Essayah kutsuu kristillisdemokraatit kasaan ja Pekan & Saulin paikalle ja rupeaa jakamaan teatraalisesti 2,5%:n äänisaalista? Voi Haaviston Pekka -parkaa - nyt demaritkin syleilevät sinua ja se on pomminvarma kuoleman syleily. TV-tentti oli perusdiibadaabaa ja molemmat ehdokkaat pärjäsivät hyvin. Mua miellyttää enemmän Haaviston viestintätyyli: mennään suoraan asiaan ja pyritään konkretiaan. Sauli lähtee muinaisista roomalaisista, mutta saa juttunsa lopulta kasaan. Mulla oli lukioaikana kemianmaikkana Niinistö-klooni, joka ei kyennyt alta 5 minuutin vastaukseen, jos kysyi "Kumpaa on enemmän, happea vai vetyä?" Jos kysyi "Voinko käydä vessassa?", saattoi selvitä 2 minuutin "kyllä" -vastauksella. Lopputulos oli se, että kaveri saikin vetää monologina koko show'n.
Yleisesti ottaenhan tilanne on paradoksaalinen: Niinistö johtaa luokkaa 70/30 kertoimella 1,01 ja suomalaisen julkkiksen, poliitikosta puhumattakaan (muut kuin kokoomuslaiset) on tavattoman vaikea sanoa ääneen: "Äänestän Niinistöä". Silloin saa kollektiivista paheksuntaa. Paljon muodikkaampaa on liputtaa Haaviston puolesta, kuten demarit ja varsinkin rouva Junger. Hänhän on erittäin oppinut ja sivistynyt ihminen, hän kuuluttaa tv-ohjelmia! Kokeilkaa itse, ei se niin helppoa ole, vaan vaatii vuosien työn: "Seuraavaksi kuubalainen dokumentti maanviljelyksestä". Tuleeko kenellekään mieleen keisarin uudet vaatteet? Ehdokas, joka tulee kuittaamaan 60-70% äänistä on median edessä se epämuodikas juntti, jota ei kannata sanoa äänestävänsä, jos haluaa olla in ja pop. What the fuck? Sauli Niinistö = 7 päivää lehti, kukaan ei myönnä lukevansa, mutta helvetinmoinen on levikki. Pekka Haavisto = Nyt-liite, näennäisen iso levikki ja kannatus, mutta kiinnostaa oikeasti noin kolmea ihmistä.