Niin, siis mikähän mielikuva tosiaan uutisesta tulee? Iltalehden etusivun täytti tiistaina ja maanantaina Haaviston homous (joka ehkä uutisena sinulle, EI ole Suomessa mikään äänimagneetti paitsi humanististen tieteiden laitoksilla, jotka eivät ole mikään merkittävä äänestäjäryhmä). Muistaakseni saman konsernin A-P Pietilä kirjoitti kolumnin hyvin laajalevikkisissä ilmaisjakelulehdissä, että Haaviston homous vaarantaa Suomen turvallisuusneuvostopaikan. Notta, mitähän, mitähän tämä homostelu-asian näkyvillä pito palvelee - tai ketä??? Notta mitäs sinä luulet?
Minun mielestä (huom! vain minun mielestä) näistä jutuista tulee ihan sama esiin kuin viime eduskuntavaaleissa ilmi tullut uskomaton "persu viha" median osalta. Media rupeaa ottamaan minun mielestä ihan liikaa kantaa puolueellisuudellaan ja juttujen luomalla mielikuvalla ja tätä kautta yrittää väkisin runtata toimittajan/lehden mielipidettä esiin. Sama toimii ihan yhtä pahasti televisiossa. Huomenta Suomen toimittajat ovat hyvä esimerkki tästä. Se sotii ainakin omaa mielikuvaa siitä mitä median pitäisi olla.
Tuossa kyseisessä jutussa on vaan ihan sattumalta löytynyt hyvän näköinen nuori blondi kertomaan Haaviston äänestämisestä ja kuva on myös raikkaan oloinen. Niinistöä puolustavaksi on taas sattumalta löytynyt jostain vanha äijänköriläs joka nyt sitten vähän epäröi, mutta on luultavasti kannattavassa Niinistöä. Minun mielestä vain oli taas hyvä esimerkki kuinka luodaan mielikuvaa siitä kuinka raikasta ja nykypäivää on äänestää Haavistoa ja kuinka vanhanaikaista ja ummehtunutta on äänestää Niiinistöä. Mitä enemmän nuo homo- jutut ovat esillä, niin sitä enemmän Haavistolle sataa ääniä suurista kaupungeista juuri kyseisen kaltaisilta ihmisiltä mitä tuo nuori blondi tuossa edustaa. Jos haavisto olisi hetero, uskallan väittää ettei olisi edes 2. kierroksella. Näiden ihmisten mielestä ainoa Haavistoa pätevämpi olisi Jani Toivola..ehkä sitten 6 vuoden päästä sekin on todellisuutta..