Suomen presidentinvaali 2024

  • 653 776
  • 6 695
Kyllähän se niin taitaa olla että Rehn saa ääneni ensimmäisellä kierroksella ja Stubb toisella, sikäli kun silloin vastakkain ovat Stubb ja Haavisto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rehn kärsii keskustalaisuudestaan. Kokoomuksen ehdokkaana olisi heittämällä yksi ennakkosuosikeista, mutta huomioiden Keskustan olevan lähinnä vitsi Saarikoineen ja Siika-ahoineen, kymmenen prosentin ylitys tulee olemaan hieno saavutus.

Jep tekemätön paikka äänestää kepulaista missään vaaleissa. Sen verran pahasti tuo puolue on tämän maan pilannut. Ja ei se valitsijamiesyhdistys tässä tapauksessa Ollia minun silmissä pelasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Näin Kekkosen ajan lapsena Rehnissä tökkii ilmiselvä halu puuttua sisäpolitiikkaan. Muuten kyllä miellyttävä ja presidentillinen.
Itsekin Kekkosen aikana kasvaneena Rehnissä enemmänkin tökkii tuo hiusten määrä ja pituus.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Minä olen matikassa about keskilahjakas. Pyörittelen kaavoja jos nyt en päivittäin, niin sen verran usein, että suht rutiinilla yleensä menee.

Päässälaskutaitoni on onneton. Se johtuu siitä, että olen käyttänyt lähes koko ikäni ensin laskinta ja sitten tietokonetta. En minä ala laskemaan oikeastaan mitään päässä, vaan laitan tietokoneen murskaamaan numerot, jos kaipaan numeerista tulosta.

En siis vetäisi kovin suoria viivoja päässälaskutaidon ja matemaattisen osaamisen välille, vaikka kyllä melko varmasti matikka ei ole Stubbin vahvimpia puolia.

On mielenkiintoista kuinka eri tavalla ihmisten aivot toimivat. Olen aina ollut todella lahjaton matematiikassa, yläasteella olin ns. lyhyen matikan ryhmässä, ja taisin saada arvosanaksi 6 tai 7. Kaikki kaaviot ym. voi heittää ikkunasta ulos kun niistä en mitään kertakaikkiaan ymmärrä, mutta päässälaskussa olen erinomainen. Se tuntuu jotenkin loogiselta. Lapseni välillä heittää haaasteena jotain 287x112 laskutoimituksia minulle, ja alle minuutin miettimisellä saan oikean lopputuloksen.

Mutta kun kyse on ihan yksinkertaisestakin geometriasta tai muista kummallisista kaavoista, olen melko hukassa.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Minusta Rehn onnistui hyvin Ylen tentissä. Puhe oli ajaltaan lyhyin tähän mennessä. Siihen oli saatu kuitenkin paljon asiota. Rehn vastasi haastattelussa suurimmaksi osaksi kysymyksiin. Ei pahemmin rönsyillyt, kuten tapana on.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onko sillä väliä enää kun noissa kommenteissa tiedetään että Yle ei julkaise galluppia sen takia että "väärä" henkilö olisi kärjessä?

Tänään juttelin parin demarin kanssa ja he spekuloivat, että johtuu Halla-ahon kannatuksen liiallisesta noususta. Mielestäni absurdi ajatus, että tämän vuoksi ei julkaistaisi ja toisaalta näen Halla-ahon kannatusmaksin olevan niin alhaalla, että se ei voisi edes teoriassa aiheuttaa tälläistä tilannetta. Ei siinä mielestäni hyvä ehdokas, mutta jo on salaliiton
 

TAPPI32

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuulostaa kyllä ihan täydeltä pötypuheelta, että Yle ei julkaisisi jotain galluppia jonkun ehdokkaan nousseen suosion takia. Toki tällaiset jutut ruokkivat täydellisesti tätä joidenkin keksimää narratiivia siitä, että Yle olisi muka jotenkin korruptoitunut ja poliittisesti vakaumuksellinen.

Tänään juttelin parin demarin kanssa ja he spekuloivat, että johtuu Halla-ahon kannatuksen liiallisesta noususta.
Mistä tällaisia demareita löytyy? En kyllä usko kenenkään heistä väittävän oikeasti naama vakavana jotain näin käsittämätöntä. Heidän etuaan ei muutenkaan palvelisi yhtään laittaa tällaisia huhuja liikkeelle. Nämä foliohattuilut satavat ainoastaan Yle-leikkauksia ajavien Persujen laariin. Jos siis joku muukin näitä juttuja oikeasti edes uskoo.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No niin, presidenvaalit antavat aina myös nevöhöörd kansanedustajille mahdollisuuden heitellä villejä avauksia ja saada itselleen näkyvyyttä

 

Huapala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos ei jaksettais ihan joka vaaleissa yllättyä siitä, että nuoret äänestää eniten kokoomusta ja perussuomalaisia? Media jaksaa kyllä rummuttaa nuorten ilmastoahdistusta, mutta oikeasti sitä potee vain pieni vähemmistö.

Hetkinen, tuohan on lehdistöltä propagandaa.

Kyllä nuoret on nykyään enemmän ahdistuneita monikulttuurisuudesta ja sen tuomista ah niin ihanista pelihetkistä, mutta eipä tästä kannata kirjoitella.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos ei jaksettais ihan joka vaaleissa yllättyä siitä, että nuoret äänestää eniten kokoomusta ja perussuomalaisia? Media jaksaa kyllä rummuttaa nuorten ilmastoahdistusta, mutta oikeasti sitä potee vain pieni vähemmistö.
Stubb ja Halla-aho saivat vielä aika lailla sen verran ääniä, mitä Kokoomus ja persut eduskuntavaaleissa. Olen oikeastaan yllättynyt, että Halla-aho menestyi noin huonosti. On kuitenkin nuorison hyvin tuntema hahmo ja persut olivat esim. 2023 nuorten eduskuntavaaleissa selvästi suurin puolue.

Tulee aina yllätyksenä, että radikaalimmat ja kulmikkaammat vaihtoehdot puhuttelevat enemmän nuoria ja iän myötä usein siirrytään maltillisempiin vaihtoehtoihin. Tämän takia harkimot, persut, vassarit ja vihreät taitavat nuorten keskuudessa menestyä paremmin kuin oikeissa vaaleissa. Yllättäen työväkeä edustava SDP ei aina iske nuoriin, jotka eivät vielä työelämässä.

Sekin vähän yllätti, ettei Stubb ollut nuorille vähän tekopirteän ja teennäisen oloinen.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuossa näkyy varmaan vähän Persujen somevoimakin. He osaavat suunnata sinne, missä nuoret on. Facet ja Instagramit alkaa olla jo vanhusten mestoja. Ja juurihan oli juttua nuorten äänestysinnokkuudesta, ei sillä Persuja nosteta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei jaksettais ihan joka vaaleissa yllättyä siitä, että nuoret äänestää eniten kokoomusta ja perussuomalaisia? Media jaksaa kyllä rummuttaa nuorten ilmastoahdistusta, mutta oikeasti sitä potee vain pieni vähemmistö.
Eikö Vihreät sitten ole ollut myöskin nuorten vaaleissa aina siellä kärkikahinoissa Kokoomuksen ja persujen kanssa?
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Näin Kekkosen ajan lapsena Rehnissä tökkii ilmiselvä halu puuttua sisäpolitiikkaan. Muuten kyllä miellyttävä ja presidentillinen.

Rehn ei sanonut puuttuvansa siihen kyllä yhtään sen enempää kuin nykyinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Niinistö on kutsunut luokseen puoluejohtajia ja myös työmarkkinajärjestöjen edustajia ja kannustanut heitä keskusteluun. Samoilla linjoilla oli myös Rehn.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Rehn ei sanonut puuttuvansa siihen kyllä yhtään sen enempää kuin nykyinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Niinistö on kutsunut luokseen puoluejohtajia ja myös työmarkkinajärjestöjen edustajia ja kannustanut heitä keskusteluun. Samoilla linjoilla oli myös Rehn.
Ei tuossa yksittäisessä tentissä. On vain tuonut säännöllisesti esiin huomattavasti enemmän kuin muut ehdokkaat. Ainakin olen sellaisen kuvan saanut.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Eikö Vihreät sitten ole ollut myöskin nuorten vaaleissa aina siellä kärkikahinoissa Kokoomuksen ja persujen kanssa?
Joskus ehkä on ollutkin. Ei viime vuosina kuitenkaan lähelläkään.

Aika isoa fluktuaatiota noissa tuloksissa aina on, jonka luulen johtuvan siitä, järjestetäänkö noita nuorisovaaleja missä päin Suomea aktiivisimmin milloinkin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hetkinen, tuohan on lehdistöltä propagandaa.

Kyllä nuoret on nykyään enemmän ahdistuneita monikulttuurisuudesta ja sen tuomista ah niin ihanista pelihetkistä, mutta eipä tästä kannata kirjoitella.

No eivät ole. Johtuen ehkä myös siitä, että nuorista kohtuullisella osuudella on itselläänkin juuria muualla tai sitten muuten jonkunlainen kosketus aiheeseen. Ja tämä nyt lähinnä isoihin kaupunkeihin liittyen, perähikiällä sitten ehkä enemmän Impivaaraa, hyvässä ja pahassa.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kovin altiivisesti seurannut eilistä tenttiä, mutta tykkäsin Rehnin kuitista Häkämiehelle. Kun Rehn esitti että hallitus luopuisi ensimmäisen päivän saikun palkattomuudesta, Häkämies aika vahvasti totesi ettei tämä kuulu presidentille. Seuraavaksi Stubb sanoi ettei hän puuttuisi hallitusohjelmassa mainittuihin rajauksiin, Häkämies veti peiton korville ja kommentoi ettei osaa sanoa mitä Stubb tarkoitti.

Rehn - EK: 6 - 0
 

Barney

Jäsen

Mielestäni aika yllättäenkin Pekka Haavisto ei pärjännyt nuorten varjovaaleissa ja jäi selvästi kolmanneksi. Hjallikselle 10 prosentin kannatus.
Omasta mielestäni taas tämä ei ole kovinkaan yllättävää. Vaikka itse en TikTokia käytä, niin nopealla vilkaisulla Stubb on onnistunut tuon median hyödyntämisessä yhdessä Hjalliksen kanssa selvästi parhaiten. Ja tuo on (ikävä kyllä) media, joka vaikuttaa ylivoimaisesti eniten nuorten mielipiteisiin. Haavisto yrittää olla nuorekas, mutta vetoaa silti enemmän kolmekymppisiin kuin parikymppisiin (ja tätä nuorempiin).

Stubbin kampanja on ollut tähän asti erinomainen. Yhteistyötä korostetaan jatkuvasti muita ehdokkaita kehumalla ja koko kansan Saulia muistetaan myös kehua aina kun on mahdollista. Itseäni nuo ovat alkaneet jo vähän ärsyttämään, mutta kun puhutaan massoista, niin nuo ovat hyviä peliliikkeitä. Harva suomalaisista kuitenkaan seuraa älyttömän aktiivisesti vaaleja, jolloin myöskään nuo jatkuvasti toistetut maneerit eivät samalla tavalla ärsytä.

Stubbin kampanja on myös hyötynyt älyttömän paljon siitä, että Aaltola on lähtenyt mukaan ehdolle ja sutkauttelee milloin mitäkin ylimielisiä kommentteja. Aaltolan vierellä jopa suomenruotsalaisen, komean, urheilullisen ja kielitaitoisen kokoomuslaisen on helppo näyttää nöyrältä. Haaviston ja Rehnin väsyneet kampanjat ovat myös auttaneet Stubbia nousemaan näistä ehdokkaista selvästi parhaiten esiin. Halla-aho on mielestäni onnistunut kampanjassaan myös omalla tyylillään, jolla maksimi on paikka toisella kierroksella. Muut ehdokkaat nyt ovat vain osallistumassa ja siltä ovat myös suoritukset näyttäneet.
 

MegaForce

Jäsen
Hetkinen, tuohan on lehdistöltä propagandaa.

Kyllä nuoret on nykyään enemmän ahdistuneita monikulttuurisuudesta ja sen tuomista ah niin ihanista pelihetkistä, mutta eipä tästä kannata kirjoitella.
Populismi uppoaa helpoiten nuoriin talouden ja sitä myöten epävarman tulevaisuusnäkymän myötä ja Perussuomalaiset ovat erittäin aktiivisia nuorten suosimissa palveluissa, kuten TikTok:ssa jne.
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No niin, presidenvaalit antavat aina myös nevöhöörd kansanedustajille mahdollisuuden heitellä villejä avauksia ja saada itselleen näkyvyyttä

Onko edustaja Siponen kuullut maanpuolustuskursseista? Arvelen, että jokainen ehdokas on käynyt sen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös