Suomen presidentinvaali 2024

  • 648 700
  • 6 695

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ihan suoraviivainen ja arvostettava ajatus, mutta monella voi silti olla vaikeuksia äänestää ehdokasta, joka ei mm usko evoluutioon. Presidenttihän ei varsinaisesti päätä evoluutiosta, mutta kyse on uskottavuudesta ja siitä, onko tällainen henkilö luotettava päätöksentekijä muissakaan asioissa.
Ymmärrän kyllä pointin. Tästä vaan ollaan ihan askeleen päässä ongelmista. Voidaanko suvaita muslimi-ehdokasta tai ateisti-ehdokasta? Mitenkäs hindu tai bahai? Ihmisillä on melko erikoisia vakaumuksia enkä lähtisi niitä muuten keskenään arvottamaan kuin edellyttämään, että viranomainen ei anna sen enempää oman kuin jonkun toisen vakaumuksen vaikuttaa päätöksentekoon. Essayah on selvästi jonkinlainen kristitty, ja niin ilmeisesti valtaosa muistakin ehdokkaista. Mutta itse arvioisin, ettei vakaumuksella ole suurta merkitystä Suomen oloissa.
Silti, saa toki äänestää nainen naista, kristitty kristittyä jne. Sama kai se on miten ehdokkaan valitsee.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerrotaan lähiviikkoina
"Mutqu valtaosa muistakin on kristittyjä!" on siitä heikko puolustus, että tuohon kristittyjen joukkoon mahtuu hyvin monenlaisia tulkintoja kyseisen uskonnon olennaisesta sisällöstä, ja yhä useampi kirkkoon kuuluvakin osaa erottaa henkilökohtaiset uskonasiat maallisesta lainsäädännöstä. KD on tehnyt arvovalinnan poimia Raamatusta juuri ne tietyt rusinat, joiden perusteella he vastustavat erityisesti sukupuoli-ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien parantamista, ja soveltavat tätä periaatetta juuri poliittiseen päätöksentekoon.
 

Redimor

Jäsen
"Mutqu valtaosa muistakin on kristittyjä!" on siitä heikko puolustus, että tuohon kristittyjen joukkoon mahtuu hyvin monenlaisia tulkintoja kyseisen uskonnon olennaisesta sisällöstä, ja yhä useampi kirkkoon kuuluvakin osaa erottaa henkilökohtaiset uskonasiat maallisesta lainsäädännöstä. KD on tehnyt arvovalinnan poimia Raamatusta juuri ne tietyt rusinat, joiden perusteella he vastustavat erityisesti sukupuoli-ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien parantamista, ja soveltavat tätä periaatetta juuri poliittiseen päätöksentekoon.
Eiköhän tämä ole niitä juttuja joihin vaikuttaminen on aika vähäinen jos katsoo KD:n edustajamäärää. Heillä on taas kerran sama edustajamäärä kuin edelliselläkin kaudella. Samoin teki RKP.
Oma kannattajaryhmä pitää huolen siittä, että asiat pysyvät kartalla.

Ongelmahan näistä lopullisesti tulee jos niin sanotusta "kansan uskonnosta" alkaa vaihto johonkin toiseen joka kenties voi olla paljon radikaalimpikin.

Tässä tapauksessa sanoisin, että parempi tuttu piru kuin uusi.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Minkälainen kielitaito Essayahilla muuten on?
Itseä on jo alkanut tökkiä Niinistön takelteleva ja Haaviston rallienglanti, ja olisi todella kiva jos uudella pressalla olisi vaikka Stubbiin verrattava sujuva taito puhua.

En Sarin enkun osaamisesta sen enempää tiedä, mutta kyllä ainakin minulla henkilökohtaisesti on paljon muita isompia kriteereitä presidenttiydelle kuin miten hyvin lausuu englantia. Siitä olen samaa mieltä, että Niinistön ja Haaviston international keskustelu menee rallienglannin puolelle, mutta hyvinhän tuollainen on pärjännyt. Ihanne maailmassa toki toisin.

Itselleni Haavisto on tällä hetkellä numero Uno tässä kisassa, mutta katsotaan nyt. Oletan siis että Pekka mukana karkeloissa on. Virkamies tyyliä löytyy, on paljon suhteita (vitsiniekoille tiedoksi, ihan siis niitä virkasuhteita) ulkomailla ja vetänyt mukiinmenevästi ulkoministerin tonttia.

Aaltolalta puuttuu käytännön kokemus politiikasta ja uskon, että kannatus laskee pikkuhiljaa. Kaikkonen voisi olla pätevä vaihtoehto, mutta en usko että on puolueensa ehdokas.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
"Mutqu valtaosa muistakin on kristittyjä!" on siitä heikko puolustus, että tuohon kristittyjen joukkoon mahtuu hyvin monenlaisia tulkintoja kyseisen uskonnon olennaisesta sisällöstä, ja yhä useampi kirkkoon kuuluvakin osaa erottaa henkilökohtaiset uskonasiat maallisesta lainsäädännöstä. KD on tehnyt arvovalinnan poimia Raamatusta juuri ne tietyt rusinat, joiden perusteella he vastustavat erityisesti sukupuoli-ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksien parantamista, ja soveltavat tätä periaatetta juuri poliittiseen päätöksentekoon.

”Mutta muut ovat suvaitsemattomia kun eivät anna meidän olla suvaitsemattomia. Ite ootte!”
 

rpeez

Jäsen
En Sarin enkun osaamisesta sen enempää tiedä, mutta kyllä ainakin minulla henkilökohtaisesti on paljon muita isompia kriteereitä presidenttiydelle kuin miten hyvin lausuu englantia. Siitä olen samaa mieltä, että Niinistön ja Haaviston international keskustelu menee rallienglannin puolelle, mutta hyvinhän tuollainen on pärjännyt. Ihanne maailmassa toki toisin.
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi, mutta Suomen johtoa on viimeaikoina esiintynyt niin paljon ulkomaisessa mediassa, että olen alkanut myös arvostaa hyvää puhujaa. Tankerosolkkaaminen on vähän samantyylinen asia kuin huonosti istuva puku, ja facepalmit on lähellä.

Tämä ajatus vaan triggeröityi päässäni taas kun seurasin Nato streamia ja siihen tuli joku ulkoministeri lehdistön eteen vetämään hyviä vastauksia erinomaisella ei-natiivi englannilla. Sain kyseisestä ihmisestä tosi hyvän kuvan, tuli oikein fiilis mikäs mies tämä oikein on, helppo nähdä miksi on asemaansa päässyt.

Toki mainitsemasi isommat kriteerit pitää myös olla kunnossa, ja esim Essayahilla ne voi hyvinkin olla. Siksipä mietin myös täyttyykö muukin ihanne ;)
 

Redimor

Jäsen
Periaatteessa olen samaa mieltä kanssasi, mutta Suomen johtoa on viimeaikoina esiintynyt niin paljon ulkomaisessa mediassa, että olen alkanut myös arvostaa hyvää puhujaa. Tankerosolkkaaminen on vähän samantyylinen asia kuin huonosti istuva puku, ja facepalmit on lähellä.

Tämä ajatus vaan triggeröityi päässäni taas kun seurasin Nato streamia ja siihen tuli joku ulkoministeri lehdistön eteen vetämään hyviä vastauksia erinomaisella ei-natiivi englannilla. Sain kyseisestä ihmisestä tosi hyvän kuvan, tuli oikein fiilis mikäs mies tämä oikein on, helppo nähdä miksi on asemaansa päässyt.

Toki mainitsemasi isommat kriteerit pitää myös olla kunnossa, ja esim Essayahilla ne voi hyvinkin olla. Siksipä mietin myös täyttyykö muukin ihanne ;)
Toisaalta jos sanoo reilusti niin eikö kyse ole kuulijoiden huonoudesta jos eivät suomea ymmärrä? Tulkkeja siellä käyttävät muutkin maat.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mutta itse arvioisin, ettei vakaumuksella ole suurta merkitystä Suomen oloissa.
Kyseessä on sinänsä yksityisasia. Ja esimerkiksi jokin siunauksen toivottaminen puheen lopuksi on se ja sama. Mutta tulee kyllä mieleen KD:n aiempi puheenjohtaja Räsänen ja se, että hän jossain puheessaan asetti Raamatun lain yläpuolelle. Uskoo kukin mitä uskoo tai on uskomatta, mutta en haluaisi tasavallan presidentiksi ketään, joka asettaa jonkin uskonnon kirjoitukset yli Suomen perustuslain.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten niin nousemassa? Aina ovat olleet. Suomessa oli muuten historiaa myös ennen kristinuskoa.
No oikeastaan esihistoriaa. Kirjalliset lähteet on 1300-luvulta eteenpäin, ja sehän perinteisesti on se vedenjakaja esihistorian ja historian välillä. Kristillisiä tapoja omaksuttiin vissiin jostain 500-luvulta lähtien pikkuhiljaa. Joten Suomen historian alkaessa väestö oli jo kristillistä.

Siitä ei ole kai tietoa säilynyt olivatko esihistoriallisen ajan ei-kristityt päättäjät parempia kuin myöhemmin tulleet kristilliset päättäjät. Ei kai silloin vielä mitään presidenttiin verrattavaa koko kansan johtajaa Suomessa ollutkaan.
 
Melkein toivon Mika Aaltolan lähtevän presidenttikisaan mukaan. Minussa mies herättää lähinnä kylmiä väreitä, mutta olisi tavallaan hienoa nähdä tämänkin twitter-ilmapallon puhkeavan ensimmäisellä kierroksella.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Katsoiko joku Ylen Aamu-tv lähetystä? Vieraana oli Mikko Hautala, todella selkeää puhetta. Ukko on nyt Suomen suurlähettiläs USA:ssa ja edellinen pesti oli Moskovassa. Voisinko äänestää vaikka Peking vielä puuttuu? Voisin.
Hautalalla on kekkosmainen ulkonäkö, ja varmasti hän on pätevä kaveri ainakin nykyisessä hommassaan. Käsittääkseni Niinistökin arvostaa häntä. Valitettavasti siinä on liian suuri työ, että kansakin innostuisi hänestä.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hautalalla on kekkosmainen ulkonäkö, ja varmasti hän on pätevä kaveri ainakin nykyisessä hommassaan. Käsittääkseni Niinistökin arvostaa häntä. Valitettavasti siinä on liian suuri työ, että kansakin innostuisi hänestä.
Minua vaikutti herran kylmän ja kuivan asiallinen realismi. Ei mitään lepertelyä, vaan asiat asioina.

Voisin kyllä Aaltolaakin äänestää.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mulla on jotakuinkin sellainen kokonaisajatus että en missään olosuhteissa enkä missään vaaleissa äänestä ketään vasemmistolaista eli käytännössä puolueiden SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät ehdokasta. Siitä porukasta jota jää poisrajatun porukan ulkopuolelle kelpaa vaikka "vähiten huono".
Tämä on erittäin suositeltava ja käyttökelpoinen vinkki äänestäjälle.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mulla on jotakuinkin sellainen kokonaisajatus että en missään olosuhteissa enkä missään vaaleissa äänestä ketään vasemmistolaista eli käytännössä puolueiden SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät ehdokasta.
Itselle ei vaikuta nuo puoluejutut. Kunhan pressa on täysipäinen, nää "huhtasaaret" pois. Kun se uusi presidentti tajuaa USAa, Venäjää, Kiinaa, Natoa ja sotaa niin aika pitkällä ollaan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Edelleen odotetaan sitä mustaa hevosta. Nykyiset ehdokkaat ovat kuin kauhukabinetista.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Suurin ongelma koko tässä hommassa on se, että Niinistö on ollut presidenttinä niin suvereeni ja hänen kannatuspohjansa on todella laaja. Kaikki ehdokkaita verrataan Saleen ja samaan aikaan tiedämme, että kukaan ei tule pääsemään lähellekkään. Jos ihan kylmästi saisi itse valita tällä hetkellä, niin Kaikkonen olisi omasta mielestäni sopivin. Miehen puolustusministerin pestin hoitaminen on nostanut osakkeita omissa silmissäni hurjasti. Lisäksi kaveri on sellainen sopivan "suomalainen", joka voisi yhdistää kansaa yli puolue- ja aaterajojen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla on jotakuinkin sellainen kokonaisajatus että en missään olosuhteissa enkä missään vaaleissa äänestä ketään vasemmistolaista eli käytännössä puolueiden SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät ehdokasta. Siitä porukasta jota jää poisrajatun porukan ulkopuolelle kelpaa vaikka "vähiten huono".
Tämä on erittäin suositeltava ja käyttökelpoinen vinkki äänestäjälle.
Persut, kepulit, VKK, Harkimo ja Väyrynen vielä estolistalle. Ei voi koskaan änestää noita.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Persut, kepulit, VKK, Harkimo ja Väyrynen vielä estolistalle. Ei voi koskaan änestää noita.
Jäljelle jää valitsijayhdistyksen asettama Selänne. Letskou!

Itselle se presidentti voi olla melkeinpä kuka vain, kunhan on ulkopolitiikasta osaamista ja kunnioittaa ihmisoikeuksia.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mulla on jotakuinkin sellainen kokonaisajatus että en missään olosuhteissa enkä missään vaaleissa äänestä ketään vasemmistolaista eli käytännössä puolueiden SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät ehdokasta. Siitä porukasta jota jää poisrajatun porukan ulkopuolelle kelpaa vaikka "vähiten huono".
Tämä on erittäin suositeltava ja käyttökelpoinen vinkki äänestäjälle.
Yleisellä tasolla olen samaa mieltä. Tasavallan presidentin vaali on mielestäni hienoinen poikkeus siinä suhteessa, ettei puoluepolitikoinnin ja poliittisten arvolähtökohtien tarvitse välttämättä määritellä presidenttiä virassaan. Jonkun Halosen kohdalla määrittelivät, mutta Halonen oli muutenkin surkimus ja pahasti kassalla.

Toisaalta demarien mandaatilla valittiin TP:n virkaan erinomaisesti tehtävässään onnistunut Ahtisaari, mutta hän ei ollutkaan erityisen vasemmistolainen hahmo. Vuoden 1994 vaalien kakkoskierroksella olikin loistavat ehdokkaat, Rehn ja Ahtisaari, molemmat länsisuuntautuneita ja puoluerajojen yli arvostettuja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös