Itse kävin kuuntelemassa kirjamessuilla Stubbin haastattelun ja Aaltolan esiintymisen. Molemmissa aiheena oli siis elämän kirjat ja lukeminen.
Stubbin haastattelu oli oikein kiinnostava ja vahvisti fiilistä, että kyllähän häntä voisi äänestää.
Sen sijaan Aaltolan esiintyminen oli yksi hirveimmistä puolituntisista mitä olen kokenut. Olisin poistunut paikalta kesken kaiken, ellen olisi istunut keskellä auditoriota. Lähtötilanne oli jo erikoinen, kun Aaltolalla ei ollut ketään haastattelijaa, vaan hän yksikseen istui valokeilassa ja paasasi. Hän puhui niin erikoisia juttuja, että itse en näin politiikkataviksena ainakaan ymmärtänyt yhtään mitään. Aaltola tuntui todella kaukaiselta hahmolta, eikä hänestä saanut mitään otetta.
Aaltolan ulosanti on kieltämättä todella raskasta kuunneltavaa. Osaamista, näkemystä ja sitä kautta pätevyyttä varmasti olisi, mutta kun ei saa sitä retorisesti paketoitua mitenkään, niin jää kuva todella epämääräisestä loputtomasta narisemisesta. Haittaisiko se sitten pressantehtävien hoidossa, on eri asia.
Kaikki muut kärkiehdokkaat olisivat ihan hyviä tehtävään. Realismia kuitenkin on, että Halla-aholla on omat rasitteensa (minkä takia ei voi tulla valituksi), Essayahilla ei riitä kannatus (eikä ehkä oikein CV:kään), Rehnillä riittäisi varmasti CV ja hoitaisi homman (harmaalla)tyylillä, samoin Stubb ja Haavisto.
Urpilaisen uhrautuminen mukaan kisaan mietityttää päivä päivältä enemmän. Tuntuu, että Jutalla on siinä vaan hävittävää.
Harkimo ei ole oikein millään mittarilla presidenttiainesta. Väyrynen tuskin pääsee edes mukaan kisaan.
Saako harmaantunut setämies Pekka vielä rakennettua sellaisen buumin, kuin 2012 vaaleissa? Ainakin yritys on kova, kun sama Anssi Kela siellä johtaa hypeä kitaransa kanssa ja varmaan muutkin vasemmistotaiteilijapiirit, tai ainakin osa niistä, jaksaa vielä innostua aiheesta. Uutuudenviehätys siitä on kuitenkin poissa. Uutta nousua haetaan nyt vahvemmin myös oikealta.
Stubb on astunut sisään rauhallisesti; kypsempänä, sivistyneempänä ja sovittelevampana kuin koskaan.
Hänen kokemuksensa, esiintymis- ja kielitaitonsa ja varsinkin niiden yhteenlaskettu kokonaisuus, on kyllä niin kovaa valuuttaa näissä vaaleissa, että sen pitäisi riittää voittoon.
Nämä on todella jännät ja mielenkiintoiset vaalit seurata.