Taitaa jo mennä ohi presidentinvaalien pahemmin mutta mitkä on ne toimet millä väestlä siirrätetään pk-seudulle?
Heikentämällä muun Suomen maakuntien I ja II kaupunkien elinmahdollisuuksia. Muuttoliike suuntautuu maaseudulta alueensa tärkeimpiin kaupunkeihin, ei pääkaupunkiseudulle suoraan. Nämä kaupungit kilpailevat elintilasta
myös muiden maiden maakuntien I ja II kaupunkien kanssa. Pääkaupunkiseutu taas kilpailee
myös muiden maiden pääkaupunkiseutujen kanssa. Toissijaisesti ei tule tukea sellaista muuttoa pääkaupunkiseudulle, joka lisää voimakkaasti asumistuen ja toimeentulotuen varassa elämistä, olkoon muuttajat kantasuomalaisia tai maahanmuuttajia.
Mitä toimia vaikka Vanhanen presidenttinä kannattaisi, että laajemmin maa pidetään elinvoimaisena suurempien kaupunkien ulkopuolella?
Vanhasesta en tiedä, mutta pelkään hänen elävän edelleen kepulaista onnelaa, jossa muuttoliike suuntautuu kaupungeista maaseudulle.
Itse tarkoitan maaseudun, innovaatioiden ja uuden teknologian yhdistämistä. Suomessa on jonkin verran jo kokeiluja mm. ilmaperunasta. Alla linkissä siitä tarkemmmin. Lisäksi Suomessa on kaiketi kokeilussa jo vertikaalinen viljely, josta myös alla linkissä lisää. Uudenlaiseen viljelyyn yhdistetään vaadittavien kasvihuoneiden ja softan kehittäminen. Luomutuotantoa maailman puhtaimmista raaka-aineista maailman puhtaimmassa ilmassa. Kyse on parhaimmillaan samanlaisesta innovaatiokeskittymästä, kuin mitä on tapahtunut muualla mm. IT-alalla. Tämä taas elättää ja luo mahdollisuuksia muulle tuotannolle ja palveluille.
Nyt sekin on nähty: Peruna kasvaa ilmassa!
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/urbaani-liukuhihnasalaatti-tyontyy-lautasille/LDpMtgRY
Kauounkeihin keskittyminen on laajempi trendi kuin vain Suomea koskeva.
Näin. Kannatan kaupungistumista. Olen kaupungistunut itsekin. Mutta en kannata muun Suomen tyhjentämistä. Se taas ei ole synonyymi koko Suomen pitämiselle asuttuna. Jokainen voi käydä itse toteamassa mm. Kainuussa ja Lapissa tai Pohjois-Pohjanmaalla ja Itä-Suomessa sen, että joka savussa ei enää asuta. Maaseudulle voi luoda uusia työpaikkoja uudella tavalla, jos siihen annetaan resursseja sen sijaan, että tuetaan sitä, mikä ei ole elinvoimaista.