Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 462
  • 5 576
Jos tykkäämäsi artisti esiintyy ilmaistapahtumassa kotisi lähettyvillä ja sinulla on aikaa ja halua mennä häntä kuuntelemaan, miksi ihmeessä et menisi?

Minä kuuntelin Julma-Henrin Al-Qaida Finlandin aikanaan puhki. Silti en koskaan edes harkinnut hänen keikalleen menemistä, vaikka hän Tampereellakin on luultavasti esiintynyt monta kertaa. AQF:n sisällön perusteella pidin hyvin todennäköisenä, että yleisö Henrin keikoilla on vähän liian vahvoissa päihteissä ja liian sekaisin minun makuuni, ja noista konserteista vuosia sitten näkemäni kuvaukset vain vahvistivat mielikuvaani. Toinen suosikkiartistini, jonka keikalle en menisi, on Johanna Kurkela. Sinne en kehtaa mennä, koska hänen konserttinsa on mielestäni suunnattu kauniille pariskunnille.
 
rappiota romantisoivan esiintyjän keikalla

Sori nyt mutta tuo "rappion romantisoinnista" puhuminen viittaa vähän siihen suuntaan, että sulla ei ole hajuakaan mistä puhut.

Mä en tiedä miksi vituksi sitä kutsutaan
Mun mielestä isi vaan laitto meidät nukkumaan
Tekis niin mieli ottaa suunnaks Rovaniemi
Onneks mul on kova mieli ja sulla oma liemi
Jota pojan kieli hiljaa hämmentää
Kiehuu kiehuu kiehuu kiehuu
Ja mummun on turha tulla mitään kiekuu
Tai mä tungen sille tän puukon vittu nieluun
Mä juoksin karkuun, juokse sinä nyt
Kannan sun nimeäsi, isi eiks se oo tarpeeksi?
Kanna sinä nämä munki painot, sähän ne mulle annoit
Eväät elämään, ehkä me huomenna herätään
Ja tää oliki pahaa unta ja mää oon viis
Sä teet aamupalaa ja halaat
Just nii, just nii, just nii, just nii.


Jos tuo vastaa sinun ajatustasi romantiikasta, en edes halua tietää, mitä ahdistus mielestäsi on. Tuota kappaletta mä kuuntelin lukemattomia kertoja ja ajattelin väkivaltaisesti omaa isääni. Jos se sulle on romantiikkaa, niin kiva juttu. Mulle se ei ollut sitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo niin rikollisen huonoa musiikkia että jo sen pitäisi oikeuttaa voimatoimiin rttä saataisiin tuollainen loppumaan...

Mutta jos ihan vakavissaan puhutaan niin minulla on kyllä niin kova luottamus Suomen Poliisiin että en jaksa uskoa millään että tässä(kään) tapauksessa olisi ollut kyse mistään turhasta ramboilusta ja tarpeettomasta voimankäytöstä. Suomessa on nostettu Poliisin voimankäytön kynnys minusta sen verran korkealle että mitään jenkkityylisiä ylilyöntejä ei juuri pääse syntymään. Nämä ns. "silminnäkijälausunnot" jätän kyllä yleensä omaan arvoonsa kun ovat monesti samaa tai samanhenkistä porukkaa kuin ongelmien aiheuttajat, ja tässäkin tapauksessa kukaan näistä ei ollut tainnut edes oikein nähdä läheltä sitä koko tilannetta. Vähän kuten näissä nettiin postatuissa "todiste" videoissakin kovin usein leikataan pois se alkutilanne ja näytetään vain seuraukset. Saadaan helposti luotua aika vääristynyt kuva tapahtuneesta.

Kyllä varmasti joskus Suomessakin Poliiseille tulee jotain pieniä ylilyöntejä ja virhearviointeja mutta kaiken kaikkiaan minulla on kyllä kova luottamus täkäläiseen Poliisiin. Tässäkään tapauksessa, kun tietää vielä minkälaista porukkaa nämä tämän tyyliset tapahtumat keräävät mukaan, en jaksa uskoa että noita sumutteita ym. ihan ilman syytä olisi käytetty. Itsekin ollut paljon mukana järjestämässä kaikenlaisia (laillisia) tapahtumia niin tietää miten helvetin hankalia jotkut ihmiset osaavat olla ja miten vaikeaa niitä on saada kuriin ja nuhteeseen pelkällä järkipuheella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onhan tuo niin rikollisen huonoa musiikkia että jo sen pitäisi oikeuttaa voimatoimiin rttä saataisiin tuollainen loppumaan...

Itse tykkään, ja eniten Julmaa suht lähellä olevista Asasta ja Atomirotasta ja tärkein yksittäinen syy on tietenkin Rane Raitsikka.

Raitsikasta tulikin mieleen, että palataan historiaan. Joskus Smackin aikoihin homma meni niin, että kun luotiin yhteenotto "sikojen" kanssa, se valmisteltiin inttikaverin mukaan huolella. Raitsikalla ei tietenkään ollut tämän kanssa mitään tekemistä, mutta tekivät hyvää musaa. Eräs tuttu kertoi, että hän oli useamman kerran mm. Ruotsissa turistina. Tai siis "turistina", tehtävänään joutua sikälisten pankkianarkistien yhteenotossa poliisin käsiin ja mielellään pamputtamaksi. Anarkisteilla ja heitä lähellä olevilla oli toimivat suhteet maasta toiseen, eikä yksinomaan Pohjoismaissa. Ruotsissa anarkistit valtasivat siihen aikaan mm. pankkeja. Ei ne mitään ryöstäneet, mutta pysäyttivät kaiken maksuliikenteen yms ja jakoivat monistetta suurpääoman vallasta yms. Sitten tuli poliisit ja jotta tapaus saataisiin oikealla tavalla julkisuuteen, poliisin piti pamputtaa täysin sivullisia, joksi kelpasi hyvin Suomessa asuva suomalainen. Hyvin se toimi, pamppua tuli, kun "sivullinen turisti" järjesti itsensä kaiken tapahtuman keskelle. Uskottavuutta toi myöhemmin asialle mediassa se, että tämä turisti kertoi tulleensa pankkiin vain kysymään, voisiko nostaa rahaa kun piti lähteä takaisin Suomeen eikä edes syömään ollut enää kruunuja, ja sitten poliisi alkoi hakata.

Norjalaiset puolestaan toimivat Suomessa "turisteina" ja ajautuivat muutaman kerran vastaavaan tilanteeseen. Suomessa suunniteltiin miekkari tai vastaava, ja se järjestettiin niin, että yhteenotto tulee varmasti poliisin kanssa. Poliisi siis pakotettiin voimatoimiin, provosoimalla ja jopa käymällä itse päälle, jos poliisi ei muuten tajua tehdä työtään ja pamputtaa ja mielellään pidättää päiväksi tai pariksi. Norjalaiset olivat suomea osaamattomina loistoturisteja, sillä ei media osannut heitä epäillä ja heidän olevan näyttelijöitä iskussa. Kyllä se uskottavuutta poliisin väkivallasta lisäsi kun viattomasti kadulla (siis omien sanojensa mukaan, mutta todellisuudessa kaikkea muuta) kulkenut norjalainen turisti joutui suomalaispoliisin hakkaamaksi. Myöhemmin ainakin Arhinmäki on käyttänyt vähän samaa taktiikkaa joutuessaan alkuaikojen kansanedustajana poliisin pidättämäksi kesken mielenosoituksen.

Anarkistit ja äärivassarit ovat toimineet vuosikymmeniä mm. yllä kuvatulla tavalla.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Yksi suomalaisen yhteiskunnan loistavista puolista on, että poliisi käyttäytyy suorastaan absurdin rakentavasti ja keskustelevasti hankalissakin tilanteissa: se heijastuu suoraan yhteiskunnan ja katujen tiettyyn rauhanomaisuuteen ja väkivallattomuuteen. Poliisit tekevät hienoa työtä vaikeissa ja epäkiitollisissa olosuhteissa, ja saavat suhteettoman määrän haukkuja ja arvosteluja. Silti hekin tekevät virheitä ja ylilyöntejä ja sivistyneessä valtiossa polisiiakin on voitava kritisoida.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Poliisiin olisi pitänyt eilen keskeyttää Tikkurilan heviklassikot -konsertti, kun Laura Voutilainen lauloi Metallicaa. Muutenkin haluaisin poliisille enemmän valtuuksia mölysaasteen estämiseksi. Mölysaaste mädättää aivot ja tekee ihmisistä zombeja.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkä helvetin takia poliisit muuten kantavat tuota oranssia tussaria mukana? Olen ymmärtänyt, että ko. asetta käytetään tilanteissa, joissa muutoin olisi tarvetta aseelle. Muutoinkin koko vekotin on jo niin kyseenalainen, että voisivat jättää sen suosiolla asemalle.

Kantavat sitä mukana siksi, ettei sitä tarvitsisi käyttää. Hyvää ennaltaehkäisevää toimintaa.

Vekotin on kyseenalainen käsittääkseni vain vasemmistolaisten mielestä
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kantavat sitä mukana siksi, ettei sitä tarvitsisi käyttää. Hyvää ennaltaehkäisevää toimintaa.

Vekotin on kyseenalainen käsittääkseni vain vasemmistolaisten mielestä

Kyseinen vekotin vaatii sopivat olosuhteet ja osaavan käyttäjän, ettei muutu kyseenalaiseksi. Aseella on kuitenkin aiheutettu ainakin yhden sivullisen kuolema.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Poliisitoimen määrärahoja supistetaan valtion talousarvioesityksessä vuodelle 2017 vuodesta 2016 noin seitsemän prosenttia. Lukuina tälle vuodelle esitys oli 788 miljoonaa ja tulevalle vuodelle 734 miljoonaa euroa. Kun Euroopassa poliiseja on keskimäärin suhteessa 1:400, Suomessa poliiseja on 1:800 asukasta.

Vaikea sanoa, missä kohtaa voi todeta poliisin olevan kriisissä, mutta ei hallituksen (ja aiempien hallitusten) toiminta järkevältä vaikuta.


Lähteet:

Valtion talousarvioesitys 2017
Eurostat
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ana Tijoux - 1977 - YouTube

En tajua juuri mitään tämän biisin sanoista mutta nautin kyllä musiikista. Mikä tuossa nyt on erikoista?

Ei kai mikään, ihmiset on erilaisia. Ehkä se meksikolaisturistikin oli seuraavana päivänä menossa nauttimaan Paavo Väyrysen puheesta.

Itse ketjun aiheesta sen verran, että Suomen Poliisin ylivoimaisesti suurin ongelma todellakin on määrärahojen puute ja poliisien lukumäärän pienuus.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
@Kisapuisto

Niitä sun pykäliä odotellaan. En mä tässä hengitystä pidättele mutta annas nyt kuulua.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Ei poliisi ole kriisissä, vaan Suomi on kriisissä kun kansalaistottelemattomuus on lisääntynyt ja nuoriso liikkuu kamerat mukana ja kuvaa kaiken youtubeen jos niille menee asiasta sanomaan. On se perkele ku ei enää kunioiteta virkavaltaa eikä vanhempia. Syy on velttojen 1980-luvulla syntyneiden hippivanhempien, jotka kasvattivat lapsensa "vapaan kasvatuksen"- ajattelumallilla ja joivat elannon keskikaljaa. Nyt niitämme sitä mitä tuo sukupolvi on kylvänyt.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Kisapuisto

Niitä sun pykäliä odotellaan. En mä tässä hengitystä pidättele mutta annas nyt kuulua.

Minä kun en enää ole pitkiin aikoihin jaksanut harrastaa rautalankataiteilua, niin en kyllä tee sitä nytkään. Jos joku ei keskustelupalstalla jotain ymmärrä niin sitten ei ymmärrä, ei hetkauta minua yhtään mihinkään. Ihan vapaasti saat olla voittaja, jos sinusta siltä tuntuu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyseinen vekotin vaatii sopivat olosuhteet ja osaavan käyttäjän, ettei muutu kyseenalaiseksi. Aseella on kuitenkin aiheutettu ainakin yhden sivullisen kuolema.
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että montako kertaa asella on ammuttu, montako henkeä sillä on säästetty, moniko sivullinen ei ole saanut jostain paljon ikävämmästä aseesta, kiitos tämän laitteen?

Ilmeisesti näihin kaikkii teiltä löytyy vastaus, kun kerran täällä niin tiuhaan tätä yhtä erittäin epäonnista sattumusta toitotetaan jumalallisena totuutena. Ilmeisesti ne kumiluodit olisi parempia. Kumiluoteihin kun kuolee porukkaa vielä useammin. Jään odottelemaan tilastoja ja faktaa, koska niitä varmasti löytyy jostain, mutta minusta vastuu näissä asioissa on asioiden väittäjillä toimittaa sitä faktaa, muutakin kuin yhden ihmisen kuolemasta. Jotain tutkimuksia olisi kiva lukea tämän aseen vaarallisuudesta ja tappavuudesta yms. Ei vain yhtä ulkomaalaista juttua wikipediasta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kysyn ihan mielenkiinnosta, että montako kertaa asella on ammuttu, montako henkeä sillä on säästetty, moniko sivullinen ei ole saanut jostain paljon ikävämmästä aseesta, kiitos tämän laitteen?...

En osaa sanoa, mutta poliisin esittelyvideon perusteella kyseessä on varsin vahva ase. Videossa poliisi ampui lautaan, johon ammus teki noin sentin kuopan. Sillä ei saa ampua pään tai genitaalien alueelle. Tästä syystä tuota asetta pitäisi käyttää harkiten ja huolellisesti. Muuta en ole mielestäni väittänyt.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jos joku ei keskustelupalstalla jotain ymmärrä niin sitten ei ymmärrä, ei hetkauta minua yhtään mihinkään.

Näinhän sinua tietysti tulisi kohdella mutta kyllä mua hämmentää sinun kyvyttömyytesi myöntää olleensa väärässä. Pahemmin ne kasvonsa menettää tuolla sun kiemurtelulla kuin suoraselkäisesti myöntää että olit väärässä.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En osaa sanoa, mutta poliisin esittelyvideon perusteella kyseessä on varsin vahva ase. Videossa poliisi ampui lautaan, johon ammus teki noin sentin kuopan. Sillä ei saa ampua pään tai genitaalien alueelle. Tästä syystä tuota asetta pitäisi käyttää harkiten ja huolellisesti. Muuta en ole mielestäni väittänyt.

Sitä parempi, mitä vähemmän tuota asetta tarvitsee oikeasti käyttää. Toimii kuitenkin hyvänä pelotteena varsinkin anarkisteja vastaan, mikä hillitsee niiden tilanteiden syttymistä, jossa asetta tarvitsisi oikeasti käyttää.

Niin sanottu "kova" ase ei toimi yhtä hyvänä pelotteena, koska tiedetään, ettei poliisi sitä käytä kovin kevein perustein. Tuo projektiilipyssy on siinä mielessä pelottavampi, että siitä voi saada osumaa todennäköisemmin, kuin varsinaisesta kovasta aseesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitä parempi, mitä vähemmän tuota asetta tarvitsee oikeasti käyttää. Toimii kuitenkin hyvänä pelotteena varsinkin anarkisteja vastaan, mikä hillitsee niiden tilanteiden syttymistä, jossa asetta tarvitsisi oikeasti käyttää.

Niin sanottu "kova" ase ei toimi yhtä hyvänä pelotteena, koska tiedetään, ettei poliisi sitä käytä kovin kevein perustein. Tuo projektiilipyssy on siinä mielessä pelottavampi, että siitä voi saada osumaa todennäköisemmin, kuin varsinaisesta kovasta aseesta.

Tämä pitää paikkansa. Lisäksi korostetun voimakas väri tuo aseen aina esille, jolloin kiukuttelijat tietävät mitä on odotettavissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En osaa sanoa, mutta poliisin esittelyvideon perusteella kyseessä on varsin vahva ase. Videossa poliisi ampui lautaan, johon ammus teki noin sentin kuopan. Sillä ei saa ampua pään tai genitaalien alueelle. Tästä syystä tuota asetta pitäisi käyttää harkiten ja huolellisesti. Muuta en ole mielestäni väittänyt.
En minä väitäkkään sinun muuta sanoneen. Minusta on vain naurettavaa, että tätä yhtä kuollutta vedetään jatkuvasti esiin. Senkin kuolema varsin kyseenalainen tapahtuma, minkä liittyminen aseen toimivuuteen on varsin kyseenalaista. Osuman silmään kun ei pitäisi tappaa, vaikka sokaisee kylläkin loppuelämäksi. Tässähän tapauksessa ammuttu oli ymmärrykseni mukaan kuollut, koska valui kuiviin, mikä sekin on varsin kyseenalaista silmävamman kohdalla. No varmemmin olisi päässyt hengestään joka tapauksessa jos ko. projektiiliasetta ei olisi olemassa ja poliisi olisi turvautunut vaikka kumiluoteihin.
 
Eikö täällä anarkistien mielenmaisemasta ja tapahtumien luonteesta ole keskusteltu ja sen suhteesta Poliisin keinovalikoimaan? Syventäkööt tämä sitä, tai olkoot syventämättä. Onko Sairas-T tunnettu rap-artisti?
No tällä kertaa poliisin keinovalikoimaan näytti kuuluvan tilanteen rauhoittelu ilman kaasua ja projektiiliaseita.

Tilanne rauhoittui, kun toiset anarkistit selittivät [englantia puhuville] hyökkääjille, että Suomessa tiedotusvälineet saavat kuvata vapaasti julkisella paikalla. Myös poliisi rauhoitteli toista hyökkääjistä. Ylen kuvausryhmä koki tilanteen uhkaavana, mutta kuvaaja ei loukkaantunut tilanteessa.
 

Zikako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No tällä kertaa poliisin keinovalikoimaan näytti kuuluvan tilanteen rauhoittelu ilman kaasua ja projektiiliaseita.

Tuosta saa sellaisen kuvan, että poliisi olisi käyttänyt projektiiliasetta 10.8 eikä olisi yrittänyt hoitaa asiaa ensin puheella, ymmärtääkseni näin ei ollut?

Lisäksi voi olla, että tuon voimannäytön läheisyys hillitsi anarkisteja tänään sen verran, että tällä kertaa riitti pelkkä puhe. Tavoite saavutettu siis.
 
Tuosta saa sellaisen kuvan, että poliisi olisi käyttänyt projektiiliasetta 10.8 eikä olisi yrittänyt hoitaa asiaa ensin puheella, ymmärtääkseni näin ei ollut?
Tiedän vain (lähinnä tämän ketjun ja siihen linkitettyjen juttujen perusteella) että poliisilla on ollut joukkojenhallintavarustusta (ml. projektiiliaseita) jollain vitun melukeikalla, ja silminnäkijöiden mukaan ovat hyökänneet kaasulla kimppuun ilman mitään poistumiskäskyjä. Toki anarkistien nettikirjoittelu on niitä ennenkin provosoinut.

Lisäksi voi olla, että tuon voimannäytön läheisyys hillitsi anarkisteja tänään sen verran, että tällä kertaa riitti pelkkä puhe.
Muuten olisivat antaneet ulkolaisten anarkistien piestä toimittajat ja käyneet tilannetta rauhoittelevan poliisin kimppuun? Bitch please.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös