Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 462
  • 5 576

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Varmaan haastattelevat pahukset taas jotain oikeusoppineita.

Totta kai ja kuten totesin, nyt haetaan aseltelmia. Martin Scheinin on monissa asioissa fiksu, mutta valitettavasti hänen SKP-menneisyytensä nökyy siinä, että Scheinin on valmis heikentämään yksittäisen kansalaisen turvaa terrorismilta. Se toki on ymmärrettävää, sillä Neuvostoliitossa kansalaisella ei ollut minkäänlaista turvaa terrorismilta, vaan se oli osa järjestelmää.
 
Täysin turhaa lässytystä. Jos yksikin joukkomurha tms saadaan estettyä, on joidenkin mukayksityiasiat täysin yhdentekeviä. Ketään ei kiinnosta, jos joku haluaa vaimolta salaa chattailla naapurin eukon kanssa.
Oletettavasti se kiinnostaa chattailijan vaimoa. Kaikilla meillä on yksityisiä asioita joita emme halua saattaa alttiiksi paljastumiselle ulkopuolisille. Suomeen ei todellakaan kaivata NSA-tyyppistä massavalvontaa!
Mikko Hyppönen: Kuinka NSA petti maailman luottamuksen -- aika toimia | TED Talk | TED.com
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ketään ei kiinnosta, jos joku haluaa vaimolta salaa chattailla naapurin eukon kanssa.
Yli 70 virkamiestä sai tuomion Mika Myllylän tietojen urkinnasta. Mukana paljon myös poliiseja.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Oletettavasti se kiinnostaa chattailijan vaimoa. Kaikilla meillä on yksityisiä asioita joita emme halua saattaa alttiiksi paljastumiselle ulkopuolisille. Suomeen ei todellakaan kaivata NSA-tyyppistä massavalvontaa!
Mikko Hyppönen: Kuinka NSA petti maailman luottamuksen -- aika toimia | TED Talk | TED.com

Onneksi Hyppönen on suuri humanisti, eikä hänellä ole omaa lehmää ojassa.

"Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikkia kansainvälisiä Internetin käyttäjiä valvotaan, sanoo Mikko Hyppönen. Tärkeä palopuhe ja siihen liitetty pyyntö: meidän täytyy löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja amerikkalaisten yhtiöiden tuotteiden käyttöön maailman tietojenkäsittelytarpeissa."
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oletettavasti se kiinnostaa chattailijan vaimoa. Kaikilla meillä on yksityisiä asioita joita emme halua saattaa alttiiksi paljastumiselle ulkopuolisille. Suomeen ei todellakaan kaivata NSA-tyyppistä massavalvontaa!
Mikko Hyppönen: Kuinka NSA petti maailman luottamuksen -- aika toimia | TED Talk | TED.com

Hienoa! Tästä saattaa jatkossa tulla yksi suvakkien perusslogani:

1. Jos Suomen tiedustelu saa parempia työkaluja pakkiinsa
2. Se tarkoittaa myös sitä, että NSA jatkossa valvoo naimistasi eikä vain sitä, vaan myös naimistasi kun petät vaimoasi/miestäsi.

Koska asiallista keskustelua viranomaisten tiedustelumahdollisuuksien lisäämisestä ei voi oikein torpedoida, otetaan NSA avuksi. NSA:lla tässä yhteydessä ei tietenkään ole mitään tekemistä Suomen viranomaisten tavoitteiden kanssa, mutta väliäkös sillä. Eihän kansa sitä tiedä ja NSA on saatu kuulostamaan todelliselta pahikselta.
 
Hienoa! Tästä saattaa jatkossa tulla yksi suvakkien perusslogani:

1. Jos Suomen tiedyustelu saa parempia työkaluja pakkiinsa
2. Se tarkoittaa sitä, että NSA jatkossa valvoo naimistasi eikä vain sitä, vaan myös naimistasi kun petät vaimoasi/miestäsi.

Koska asiallista keskustelua viranomaisten tiedustelumahdollisuuksien lisäämisestä ei voi oikein torpedoida, otetaan NSA avuksi. Sillä ei tietenkään ole mitään tekemistä Suomen viranomaisten tavoitteiden kanssa, mutta väliäkös sillä. Eihän kansa sitä tiedä ja NSA on saatu kuulostamaan todelliselta pahikselta.
NSA:n mukaan vetäminen tarkoittaa esimerkkiä massavalvonnasta. Jos tietotekniikka noine PRISMeineen on joillekin lukijoille liian haastava konsepti, niin vanhan maailman vastine sille olisi, että kaikkien kaikki kirjeet avattaisiin ja luettaisiin sekä puhelut kuunneltaisiin varmuuden vuoksi, koska joukossa voi olla rikollisten viestintää. Eikä pelkästään luettaisi ja kuunneltaisi, vaan tallennettaisiin kaiken maailman rikollisten ja vakoojien löydettäväksi.

Kyllä parempia työkaluja saa pakkiin laittaa kunhan ne eivät ole ristiriidassa perustuslain tai muiden perusoikeuksien kanssa. Ja parempi olisi laittaakin jos tiedustelu on jäänyt jälkeen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
NSA:n mukaan vetäminen tarkoittaa esimerkkiä massavalvonnasta. Jos tietotekniikka noine PRISMeineen on joillekin lukijoille liian haastava konsepti, niin vanhan maailman vastine sille olisi, että kaikkien kaikki kirjeet avattaisiin ja luettaisiin sekä puhelut kuunneltaisiin varmuuden vuoksi, koska joukossa voi olla rikollisten viestintää. Eikä pelkästään luettaisi ja kuunneltaisi, vaan tallennettaisiin kaiken maailman rikollisten ja vakoojien löydettäväksi.

Höpsis. Nyt on asiat pahasti sekaisin kun vertaat NSA:n massavakoilua Suomen viranoamisten valtuuksien lisäämiseen.

Jo silloin kun olin aktiivisesti alalla, NSA pakotti yritykset tuottamaan tarvittaessa dataa käyttöönsä takaportin kautta osana salausjärjestelmiä. Microsoft oli keskeinen toimija, mutta ei ainoa, joka vastasi tarvittaessa tiedon keräyksestä maailmanlaajuisesta amerikkalaisviranomaisille. Tämä alkoi jo joskus 2005-2007, joten XKS, PRISM ja vastaavat ovat olleet jo pitkään laillisessa käytössä USA:ssa ulkomaalaisten vakoilussa. Toisin sanoen, USA suorittaa massavakoilua ulkomailla ja kaikessa datassa, joka päätyy ulkomailta USA:han.

Nyt kyse on kuitenkin suomalaisten viranomaisten osalta siitä, että haetaan lisää viranomaisten tiedustelutoimintaan liittyviä valtuuksia. Suomalaisten tarkoitus ei ole vakoilla ulkomaisia tahoja ulkomailla, vaan toimia kotimaassa siten, että

a) Suomestakin saataisiin jotain Eurooppaan vastaaville viranomaistahoille annettavaksi eikä Suomi olisi niin eurooppalaisten tiedustelupalveluiden varassa kuin Suomi nyt on sekä
b) Suomessa voitaisiin aiempaa paremmin ehkäistä terrorimisa

Tänään en ehdi aiheesta enempää, mutta varsin odotetusti Scheinin ja Jatkojan suvakit lähtevät NSA:lle peliin. NSA toimii kuitenkin USA:n lakien mukaisesti.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Minusta on mielenkiintoista että oikeistolaiset haluavat tehdä Suomesta poliisivaltion. Parempi olisi noudattaa vanhaa DDR:sta tuttua tapaa ja laittaa kansalaiset kyttäämään ja ilmiantamaan toisiaan.
 
Hänellehän varmasti tieto välitetään. Ja juuri tuollaista tietoa sieltä haettaneenkin.

Kun ajatusmalli on tuo, tulee keskustelusta automaattisesti hedelmällistä.
Hedelmällisyyteen saattanee vaikuttaa sinun typerä esimerkkisi vaimonpettämisistä.

Yksityisyydensuoja on demokratian peruspilari. Ilman yksityisyydensuojaa ei ole sananvapautta. Vaikka esimerkkisi vaimolla olisi rajoittamaton pääsy poliisin kantoihin, miehellä on silti oikeus yksityiseen viestintään. Hänen viestintäänsä on syytä päästä sivistysvaltiossa käsiksi vasta sitten, kun on jokin syy epäillä häntä rikolliseksi tai terroristiksi.

Tietotekninen massavalvonta heikentää kaikkien tietoturvaa eikä sellaista voi sallia. Terroristien on myös hyvin helppo kiertää tuollainen massavalvonta takuuvarmalla salauksella, jolloin todella tärkeillä perusoikeuksilla heitetään vesilintua ja tietoturva vaarantuu aivan tyhjänpäiten. Johan minäkin viestin jo enimmäkseen salatusti vaikken mikään terroristi tai rikollinen olekaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Minusta on mielenkiintoista että oikeistolaiset haluavat tehdä Suomesta poliisivaltion. Parempi olisi noudattaa vanhaa DDR:sta tuttua tapaa ja laittaa kansalaiset kyttäämään ja ilmiantamaan toisiaan.

Onhan tämä komiikka tahantonta, onhan?
 
Höpsis. Nyt on asiat pahasti sekaisin kun vertaat NSA:n massavakoilua Suomen viranoamisten valtuuksien lisäämiseen.

Nyt kyse on kuitenkin suomalaisten viranomaisten osalta siitä, että haetaan lisää viranomaisten tiedustelutoimintaan liittyviä valtuuksia. Suomalaisten tarkoitus ei ole vakoilla ulkomaisia tahoja ulkomailla, vaan toimia kotimaassa siten, että

a) Suomestakin saataisiin jotain Eurooppaan vastaaville viranomaistahoille annettavaksi eikä Suomi olisi niin eurooppalaisten tiedustelupalveluiden varassa kuin Suomi nyt on sekä
b) Suomessa voitaisiin aiempaa paremmin ehkäistä terrorimisa
Kyllä nämä tavoitteet minulle kelpaavat. Valittu keino (massavalvonta) vain on ollut väärä. Perustelut edellisessä viestissä yllä. Tuo huutosi siitä, ettei esitetty massavalvonta ole samanlainen kuin NSA:lla, on sumuverho; huudat asian vierestä.

Vakavia perusoikeuspulmia tiedustelulain tiellä – perustuslakia täytynee rukata | Yle Uutiset | yle.fi
Vielä kesällä valtionjohdossa – aivan ylintä valtionjohtoa myöten – eläteltiin ratkaisun hiertävään perustuslakiongelmaan olevan pelkkä ”perustuslain tulkinnan muuttaminen”. Nyt lienee myönnetty, että kosmetiikka ei riittäne ratkaisuksi verkon massavalvonnan uusiin valtuuksiin.

Useiden valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden rajun kritiikin jälkeen on herätty siihen, että laajat tiedusteluvaltuudet ja verkkovalvonta vaativat todennäköisesti perustuslain muutosta.

Juridiikan asiantuntijat ovat mm. sanoneet, että perustuslain kymmenes pykälä ei salli sellaista tiedustelutoimintaa, jota viranomaiset ovat hahmottelemassa.

Uhkakuvia uudesta laista on viljalti. Poliisin oikeuksien kasvattamista vastustavat muistuttavat, että jo nykylaki antaa mm. telekuunteluun tarpeelliset valtuudet. Kansalaiskeskustelujen pahimmissa uhkakuvissa on taas pelätty, että teleoperaattorit velvoitetaan asentamaan takaportteja tietojärjestelmiin poliisin toiminnan helpottamiseksi. Myös journalistien lähdesuojan vaarantumista on väläytelty.

Lisäksi elinkeinoelämä on vastustanut verkkovalvontalakia – ainakin aiemmin. Tuolloin perusteluna on ollut mm. se, että verkkovalvonta karkottaa Suomeen tehtäviä investointeja sekä haittaa maan mainetta tietosuojaa kunnioittavana maana.
 
Päti toisinajattelijoita leirittävissä, vapauden veljeyden ja tasa-arvon nimeen vannovissa maissa.
Pätee myös meillä (jossa ulkomaisen vakoojan on kerrottava ulkoministeriölle toisen vakoojan vakoilleen heidän sisäistä arkityöverkkoaan vuosien ajan), jos jossain on julkishallinnon hallitsemia solmupisteitä, joista pääsee käsiksi kansalaisten nettiliikenteeseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä nämä tavoitteet minulle kelpaavat. Valittu keino (massavalvonta) vain on ollut väärä. Perustelut edellisessä viestissä yllä. Tuo huutosi siitä, ettei esitetty massavalvonta ole samanlainen kuin NSA:lla, on sumuverho; huudat asian vierestä.

Lyhyesti: et näköjään ole perehtynyt asiaan lainkaan. Tällä hetkellä oikeusministeriö selvittelee, mitä ja miten pitäisi tehdä ja mitä se edellyttää. Tämä selvitys valmistuu syksyllä. Sitä ennen on suhteellisen turha kertoilla satuja siitä, miten massavalvonta on jo valittuna keinona väärä. Itse en pidä sitä riittävän tehokkaana, mutta vaikea on etukäteen ottaa siihen kantaa, koska toistaiseksi ei ole kenenkään tiedossa, mitä, miten ja kenen toimesta valvotaan ja kuka valvoo valvojia.

Scheinin muuten valehtelee asiasta näin:

Scheininin mukaan massavalvontaan on menty monessa maassa ja sen valitettavat seuraukset näkyivät esimerkiksi Pariisissa.Nämä tekijät olivat viranomaisten tiedossa. He eivät käyttäneet salaustekniikoita vaan avointa viestintää. Yksinkertaisesti Belgian ja Ranskan tiedusteluviranomaisilla oli liian paljon seurannan kohteena olleita ihmisiä eivätkä he pystyneet melun seasta valitsemaan, keitä oikeasti pitäisi kohdella riskinä.

Asiantuntijat: Tiedustelulaki heikentäisi merkittävästi perusoikeussuojaa | Yle Uutiset | yle.fi



Ranskan suorittama tutkimus taas kertoo ihan toisin ja suorastaan naulaa Scheinin kiinni valheesta:

Uusien iskujen estämiseksi Ranskan olisi tehostettava tiedustelua ja yhdistettävä eri tiedustelutahoja yhteisen ohjauksen alle, parlamentin alainen tutkintakomitea patisti. Nyt Ranskan useat turvallisuus- ja tiedustelupalvelut kärsivät vakavasta koordinoinnin puutteesta, raportti arvostelee.

Ranskalaisviestinten mukaan esimerkiksi tarkkailussa olleen Charlie Hebdo -lehden hyökkääjän Saïd Kouachin valvonta oli keskeytetty tämän muuttaessa paikkakunnalta toiselle, koska eri tiedustelupalveluilla ei ollut pääsyä toistensa tietoihin

Terrorismiin varautuminen etenee - "urkintalain" selvitykset pian valmiita
 
Lyhyesti: et näköjään ole perehtynyt asiaan lainkaan. Tällä hetkellä oikeusministeriö selvittelee, mitä ja miten pitäisi tehdä ja mitä se edellyttää.
Niin ja sinä spekuloit jo etukäteen, että mitähän kapuloita se suvakkihesari ja suvakkiyle aikoo taas työntää rattaisiin, johon vastasin, että varmaan niitä samoja kuin viimeksikin joka pakotti vetäytymään tähän uudelleenmietintöön, sitten Väsyneet Läpät kommentoi takavasemmalta että oikeusoppineiden mielipiteet oli paskaa eikä massavalvonta haittaa ketään, jolloin jouduin avaamaan että miksi haittaa.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Kumpusipa sitä vaan värikäs keskutelu, kun kaksi rallienglantia keskenään sönköttävää humalaista persua saa kuningasidean ryhtyä väkivaltaisiksi, heiltä kohteliasti henkiötietoja tiedustelleilta, poliiseja kohtaan.
 

Jeffrey

Jäsen
Kaikilla meillä on yksityisiä asioita joita emme halua saattaa alttiiksi paljastumiselle ulkopuolisille.

Älä yleistä! Minulla ei ole ainakaan yhtään sellaista asiaa jonka paljastumista pelkästään. Mun puolesta mua saa tarkkailla ihan vapaasti. Mun mielestä on hivenen epäilyttävää ja jopa surullista jos jollain ihmiselle on oikeasti asioita joita pitäisi salata. Silloin kun toimin omien arvojen ja moraalien perusteella, ei minulla liene syytä salata omia tekemisiäni.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Älä yleistä! Minulla ei ole ainakaan yhtään sellaista asiaa jonka paljastumista pelkästään. Mun puolesta mua saa tarkkailla ihan vapaasti. Mun mielestä on hivenen epäilyttävää ja jopa surullista jos jollain ihmiselle on oikeasti asioita joita pitäisi salata. Silloin kun toimin omien arvojen ja moraalien perusteella, ei minulla liene syytä salata omia tekemisiäni.

Te molemmat unohdatte sen pienen vähemmistön, joka haluaisi paljastella ihan kaiken, mutta nykyinen enemmistödiktatuurin fasistisella kynällä kirjoitettu lainsäädäntö ei tätä oikeutta heille suo.
 
Älä yleistä! Minulla ei ole ainakaan yhtään sellaista asiaa jonka paljastumista pelkästään. Mun puolesta mua saa tarkkailla ihan vapaasti. Mun mielestä on hivenen epäilyttävää ja jopa surullista jos jollain ihmiselle on oikeasti asioita joita pitäisi salata. Silloin kun toimin omien arvojen ja moraalien perusteella, ei minulla liene syytä salata omia tekemisiäni.
No laita vaikka alkuun yv:llä jatkoajan palstan salasanasi. Jos onnistuu niin voidaan edetä siitä sitten haastavampiin yksityisyyksiisi. Kuten Mikko Hyppönen asian ilmaisi; "Jos väität ettei sinulla ole mitään salattavaa, et vain ole ajatellut asiaa tarpeeksi". Jo pelkkä tieto siitä, onko jotain salattavaa vai eikö ole, on yksityistä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Oikeistoänkyrät puolustavat poliisivaltiota "rehellisellä ei ole mitään salattavaa" argumentein koska eivät parempaan pysty. "They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
No laita vaikka alkuun yv:llä jatkoajan palstan salasanasi. Jos onnistuu niin voidaan edetä siitä sitten haastavampiin yksityisyyksiisi. Kuten Mikko Hyppönen asian ilmaisi; "Jos väität ettei sinulla ole mitään salattavaa, et vain ole ajatellut asiaa tarpeeksi". Jo pelkkä tieto siitä, onko jotain salattavaa vai eikö ole, on yksityistä.

Oletkos sinä se valepoliisi, jolle Kontulan fakta-automaatti meni antamaan pin-koodinsa vai kenties oikea sellainen - viranomaisvalvonnasta kai tässä on edelleen kyse?
 

Jeffrey

Jäsen
No laita vaikka alkuun yv:llä jatkoajan palstan salasanasi. Jos onnistuu niin voidaan edetä siitä sitten haastavampiin yksityisyyksiisi. Kuten Mikko Hyppönen asian ilmaisi; "Jos väität ettei sinulla ole mitään salattavaa, et vain ole ajatellut asiaa tarpeeksi". Jo pelkkä tieto siitä, onko jotain salattavaa vai eikö ole, on yksityistä.

Jos Suomen viranomainen haluaa tietää minun salasanani Jatkoajan keskustelupalstalle, voin sen heille varsin hyvin kertoa.

Sekö se sun pointti nyt oli, että yhtään datarekisteriä ei saisi olla. Voin sinun valaista myös siitä, että yhtäkään salasanaa ei voi olla olemassa, mikäli niistä ei jonkinmoista datarekisteriä ole kerätty, ne eivät yksinkertaisesti toimisi.

Itseasiassa mielummin minä oman jatkoajan salasanani luovuttaisin viranomaisten tietoinen, kuin Jatkoajan omaan datapankkiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös