Mä hämmennyin. Luin vähän lakia ja tein huvikseni tuon HS:n testin mitä oikeuksia poliisilla on ja siellähän tuli esiin, että poliisilla on oikeus todeta kohteen henkilöllisyys (olit sitten suomalainen tai ulkomaalainen) jos tehtävä sitä edellyttää. Esimerkiksi siis, jos haetaan alueelta etsintäkuulutettua henkilöä ja sovit kuvaukseen tai suoritetaan ulkomaalaisvalvontaa. Eikä toimenpidettä tarvitse edes perustella kohdehenkilölle, jos on ns. tilanne päällä.
Anssi numero viisi kyllä kertoi täällä mullekin kivenkovaan, että koskaan ei tarvitse todistaa henkilöllisyyttään poliisille eikä ne sitä voi vaatia. Mites tää nyt sitten menee?
Olen tainnut kyllä vartijanakin aikanaan tehdä monta yksityisyyden suojan rikosta, tai ainakin edesauttanut niiden suorittamista, koska olen kutsunut poliisit todentamaan kohdehenkilön henkilöllisyyden koska hän ei sitä vapaaehtoisesti minulle todentanut. Vartijalle ei kuitenkaan ole pakko henkilöllisyyttä todentaa, mutta poliisille on. Vai meinaako joku, että parempi antaa rikollistenkin vain poistua aina paikalta ilman henkilöllisyyden toteamista, koska yksityisyys?