Epäiltyjen rekisteristä (epri) vielä.
Poliisi itse päättää ketkä epriin päätyvät. Julkisuuteen tulleiden vuotojen ansiosta nähdään, että poliisi tulkitsee ohjeita melko vapaasti. (Putin, Mika Salo yms.)
Kukaan poliisin ulkopuolelta ei valvo ketkä epriin päätyvät. Kukaan poliisin ulkopuolelta ei pääse rekisteriin edes käsiksi. (Lähde:
"Poliisin rekistereiden laillisuusvalvonta vuotaa kuin seula" - Kotimaa - Verkkouutiset ).
Jos epriin joudut, niin sieltä sinua ei poisteta, vaikka myöhemmin selviäsisi, että olet täysin syytön (tai poistetaan 10 vuoden vanhenemisajan päästä). Koska rekisteri on aika heppoisella pohjalla, ei sitä saisi käyttää esim lupaharkinnassa (Lähde:
Rekisterin tietoa ei saa käyttää lupaharkinnassa tai turvallisuusselvityksissä - Poliisi - Kotimaa - Helsingin Sanomat ).
Kielto käyttää epriä lupaharkintaan on säädetty erikseen. Poliisi kuitenkin rikkoo tätä säädöstä. Turvallisuusselvityslaissa ei mainita epriä, joten epriä ei saisi käyttää. Mitä luulette, käyttääkö poliisi turvallisuusselvityksissä epriä, kun se kuitenkin käyttää sitä lupaharkinnoissaan, joissa se on siis säädöksellä vartavasten kielletty?
No miten minä tai sinä sinne poliisin rekistereihin voimme päätyä? No eipä sitä kukaan tiedä, kun ei poliisi juurikaan kerro. Varmin tapa lienee se, että olet jollakin tavalla yhteyksissä moottoripyöräjengeihin. Päädyt epriin myös, jos sinua syytetään jostain rikoksesta ja oikeudessa sinut vapautetaan. Epri merkintä poistetaan sen 10 vuoden jälkeen. Voi poliisin rekisterihin päätyä muillakin tavoilla, vaikka siten, että vittumainen naapurisi keksii ilmoittaa poliisille, että rappukäytävässä tuoksuu kannabis ja sinun luonasi käy paljon vieraita. (Lähde:
AL: Naapurin vinkki hampun hajusta rapussa voi viedä poliisin rekisteriin - Poliisi - Kotimaa - Helsingin Sanomat ). Tämä viimeinen ei ole epri, mutta joku poliisin rekisteri kuitenkin, josta sinut siivotaan pois ehkä jo puolen vuoden päästä.
No mikä siinä sitten on ongelma, jos poliisi jotain helvetin enkeleitä ja niiden kavereita rekisteröi? Noi ainakin se, että sinne näyttää lipsuvan myös sivullisia, joita poliisi syystä tai toisesta erehtyy luulemaan joksikin, mitä he eivät ole. Ja myös se, että kukaan ei tiedä mitä siellä on ja kukaan ei pääse niitä selvittämään.
Sitten on vaikkapa se, että
1) Poliisi itse päättää mikä jengi on rikollisjengi. Siinä ei ulkopuolisten, kuten vaikka tuomioistuinten mielipiteitä kysellä.
2) Poliisi itse päättää, ketkä ja millä tavalla tähän jengiin liittyvät ihmiset merkitään rekisteriin. Kukaan ei tedä riittäkö se, että käyt juomassa tuopposen lapsuuskaverisi kanssa ja tämä kaverisi on tietämättäsi myöhemmin liittynyt johonkin mopojengiin.
3) Poliisi peruu mm aselupia ja järjestyksenvalvojan oikeuksia (= ammatin menetys) henkilöiltä, jotka ovat rekisteriin joutuneet, vaikka se ei oman ilmoituksen mukaansa saa näin toimia (Lähde
KHO: Poliisi sai perua jengiläisen järjestyksenvalvojakortin - Rikos - Uutiset - MTV.fi ).
Joku saattaa tietysti kaipailla vallan kolmijakoa, mutta näitä vihervasemmistolaisia itkupillejähan aina riittää. Kyllä poliisi paremmin tietää.