@BlackWolf Olen aikalailla samaa mieltä viestistäsi, en lähde sitä siksi kokonaisuudessaan lainaamaan. Mistä olemme eri mieltä on se, että sinusta nuo poistetut tviitit olivat poliittinen kannanotto, minä taas en niissä näe poliittista motiivia. Alempana perustelut omalle näkemykselleni. Luulen, että tämä kysymys ei meillä muuksi muutu vaikka kuinka vääntäisimme.
Itse näkisin, että poliisin tehtävä ei ole ottaa kantaa nähdyllä tavalla.
Minusta tuossa kommentoitiin keskustelukulttuuria, ei keskustelun poliittista sisältöä. Taponen myös kertoi tämän hyvin selkeästi niissä poistetuissa tviiteissään.
Tottakai tuo on arka paikka, kun kommentoidaan virkatilillä poliittista keskustelua hallituksen ja opposition välillä, mutta kypsässä demokratiassa poliittisesti neutraalia kommentointia pitäisi minusta pystyä esittämään ilman tällaista kohua. Se olisi jopa tervetullutta poliisin osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun, kunhan tosiaan pysytään keskustelukulttuuri- ja rikos-tyyppisissä asioissa, ei oteta poliittisesti kantaa puoleen tai toiseen.
Pelkästään se, että komppaa jotain näkemystä, ei tarkoita, että asettuu näkemyksen esittäjän puolelle.
Suomessa on jo pitkään puhuttu esim. vihapuhe-termin ongelmallisuudesta ja siitä, että vihapuhetta menee somessa valtavasti virkavallan ohi, ja rikosilmoitukset eivät tunnu johtavan tutkintoihin.
Kun mietitään Taposen toimenkuvaa poliisissa, niin yhteiskunnallisen keskustelukulttuurin kommentointi on mielestäni paikallaan ja näen sen osana hänen johtamansa poliisin ennaltaestävän toimen työtä. Taponen on listannut esim. vihapuheet ja viestintäympäristön muutoksen poliisin tulevaisuuden haasteisiin.
Jotenkin poliisin pitäisi jalkautua sinne, missä keskustelu kärkevöityy "normaalin" ja hyväksyttävän keskustelun rajojen yli vihapuheen, valeuutisten jne. tasolle. Näen Taposen työssä pyrkimystä tähän. Toivon poliisilta voimakkaampaa preesensiä verkkokeskusteluihin ja matalempaa kynnystä tutkintojen aloittamiseen näissä uusille alustoille siirtyneissä vaikeissa rikostyypeissä. Poliisi on aika pahasti jälkijunassa tämän ilmiön kanssa.
Tämä nyt meni hieman ohi tuosta Tapos-keissistä, mutta kun otsikkona on Suomen poliisi kriisissä? niin toin tämän asian esiin. Ei poliisi minusta kriisissä ole, mutta ei ihan ajan tasallakaan menetelmiensä kanssa. Jotain tarvitsisi tehdä, ennenkuin tilanne alkaa kriisiytyä. Tästä kriisiytymisestä on puolin ja toisin valitettavasti paljon kansainvälisiä ikäviä esimerkkejä.
Minusta tuossa ei siis otettu poliittisiin asioihin kantaa, sen sijaan Taponen kiittelee pääministerin tapaa reagoida paikkansa pitämättömiin asioihin. Myös minusta vaikuttaa siltä, että nuo väitteet Marinin valehtelusta ja harhaanjohtamisesta tässä asiassa eivät pidä paikkansa.
Tässä muuten liitteenä Helsingin poliisin ylikonstaapelin kommentteja Elokapinan taannoisesta mielenosoituksesta. Tällaiset ulostulot ovat minusta päivänselvästi poliittisia, eivätkä mitenkään kuulu poliisihenkilön julkisesti somessa kirjoittamiksi. Hiljaa mielessään voi toki olla mitä mieltä vain - kunhan ei anna sen vaikuttaa työhönsä.