Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 812 979
  • 11 504

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lakitermi on auton luvaton käyttöönotto, mutta itse luonnossa tapahtuvana tekonahan se on useimmiten varkaus. Teon kohteena on auto.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti vilpertti
Teillä ei ole kompetenssia jakaa tuomioita. Se. Koska epäilen kenenkään teistä olevan oikeasti tuomari virkanimikkeeltään.

Tuomareiden toimivaltaa ei kai kukaan ole kyseenalaistanutkaan - pätevyyttä sitten ehkä sitäkin enemmän.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti vilpertti
Niin, sen sijaan että oikeuslaitos antaisi lain sanan mukaisia rangaistuksia sen pitäisi kysyä kansan syviltä riveiltä jokaisen teon yhteydessä kuinka paljon verta nämä kostonhaluiset tiikerit haluavat kaduilla virtaavan.
Kuka moista on vaatinut? Ja aika harvassa on kostonkaan vaatimukset olleet. Mutta jos teosta annettu tuomio sotii näin selvästi oikeustajua vastaan, niin eikö sitä saa kritisoida? Ilmeisesti saa, kunhan suostuu olemaan keskivertoälyllä varustettu idari pikkupoika. Hieno näkemys sekin. Kiitos, että olet meitä valistanut, vaikka se tuskallista epäilemättä onkin, ja nöyrin anteeksipyyntö myös minulta mielenrauhasi järkyttämisestä.

Tästäkin huolimatta aion osallistua keskusteluun mielipiteineni myös jatkossa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Ohmi
Tuomareiden toimivaltaa ei kai kukaan ole kyseenalaistanutkaan - pätevyyttä sitten ehkä sitäkin enemmän.
Kyseenalaistaisin aiemmin nämä suorilta käsiltä internetissä ja muualla keskusteluissa annetut "KYLLÄ NÄITÄ SAATANAN KAKAROITA TÄYTYY KURITTAA!!!!" tuomiot..
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Designer
Tästäkin huolimatta aion osallistua keskusteluun mielipiteineni myös jatkossa.
Näin aion myös minä teidän toiveistanne huolimatta.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Viestin lähetti Sistis
Eveliinan murha on nyt muuttunut Eveliinan tapoksi:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?2004/06/303487

Oikeen meni kylmät väreet selkää pitkin kun luin ton jutun. "Ei voida pitää erityisen raakana ja julmana", voi vittu!

Taitaa olla siellä KKO:ssa just jotain lapsettomia vanhoja piikoja ja erakoituneita äijän käppänöitä päätöksiä tekemässä, sillä eihän tämä nyt millään mahdu tavallisen keskivertoihmisen oikeustajuun, taaskaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti vilpertti
Näin aion myös minä teidän toiveistanne huolimatta.
Sopii minulle. Pysytäänkö sitten jatkossa asiassa, ja jätetään se henkilökohtaisuuksiin meno älyllisesti keskivertoa matalammalla oleville?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niin siis lain tulkintaanhan ei pitäisi vaikuttaa se, minkälainen perhe tuomion asettajalla on. Vai pitäisikö jokaisessa päättävässä elimessä olla nelilapsisen perheen pää, jotta voitaisiin aina varmasti saada täysipäiset päätökset? Se perhehän sen täysipäisyyden perusta on, ilman tätä ei ole mahdollisuuttakaan onnistua.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti vilpertti
Teko ei täyttänyt murhan tunnusmerkkejä. Kyllä täällä on nähty sellaisia sankareita kirjoittamassa, että oksat pois!

Ja minä olen oikeassa.

Epäilemättä sinä olet oikeassa. Kuten Carlos jo totesi, oikeastaan vähän liiankin kovin on jo kohdeltu Otto-parkaa.

Onhan tässä silti sijaa arvostelulle ja tulkinnalle, koska hovioikeus päätyi nuorena henkilönä tehtyyn murhaan. KKO nyt sitten tappoon. Itseäni ihmetyttää erityisesti perusteluiden kohta: "Sitä (tekoa) ei myöskään voi oikeuden mukaan pitää rikoslaissa tarkoitetulla tavalla erityisen raakana ja julmana. Martikainen surmasi Lappalaisen kuristamalla tätä ojassa niin, että tyttö hukkui ojan pohjalla olleeseen mutaiseen veteen."

Miten helvetissä tuo ei ole erityisen raakaa ja julmaa? Minkälainen rikoslaki meillä oikein on?

Anteeksi, että puutuin asiaan vaikka en oikeusoppinut olekaan.

Edit.: Mitä tarkoittaa idari?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Designer
Sopii minulle. Pysytäänkö sitten jatkossa asiassa, ja jätetään se henkilökohtaisuuksiin meno älyllisesti keskivertoa matalammalla oleville?
En ole itse mennyt missään vaiheessa henkilökohtaisuuksiin, olen viitannut vain yleisiin joukkoihin. Se, että joku ottaa sen henkilökohtaisuutena, mitä siitä sitten voidaan päätellä? Kalahtiko? Vaivaako heikko itsetunto? Vai onko se vilpertti taas päästään laho eikä mitään muuta kuin provosoi...
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti vilpertti
Vai onko se vilpertti taas päästään laho eikä mitään muuta kuin provosoi...
Ei tietenkään. vilpertti on vain oikeassa kuten aina, kaikki muut ovat idareita. Yksinkertaista, vaikken tuomari olekaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Vakio
Edit.: Mitä tarkoittaa idari?
Idioottia. Idiootti on syvästi vajaaälyinen henkilö jonka älykkyysosamäärä on mm. useita eläimiä alhaisemmalla tasolla, muistaakseni alle 50.

-- edit --
Tarkastin, imbesilli oli 20-50, idiootti alle 20.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti vilpertti
Idioottia. Idiootti on syvästi vajaaälyinen henkilö jonka älykkyysosamäärä on mm. useita eläimiä alhaisemmalla tasolla, muistaakseni alle 50.

Okei, sopii siis minuun ja varmaan moniin muihinkin tätä "tuomiota" kritisoiviin.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti vilpertti
Kyseenalaistaisin aiemmin nämä suorilta käsiltä internetissä ja muualla keskusteluissa annetut "KYLLÄ NÄITÄ SAATANAN KAKAROITA TÄYTYY KURITTAA!!!!" tuomiot..

Niin eihän nuoria saa rankaista, vaan heidät tulee vapauttaa lähes välittömästi esim. tapon tehtyään. Oletko Vilpertti koskaan tuntenut/tietänyt yhtään nuorisorikollista tai tappajaa? Tiedätkö miten he ajattelevat ja toimivat? Uusivatko he usein tekojaan ja kuinka monta heidän tekemää törkeää pahoinpitelyä jää ilmoittamatta, koska muut nuoret ja vanhemmatkin pelkäävät heitä?

Lakiteksti on tekstiä, mutta käytäntö on usein vallan erilaista. Uskon omaavani jonkinlaisen katsantokannan aiheeseen ja tiedän, että Suomikin olisi parempi paikka elää, jos nuoretkin väkivaltarikolliset pidettäisiin linnassa edes hieman pidempään. Tämäkin 7 vuoden tuomio on täysin uskomattoman olematon, kun siitä istuu luultavasti sen 3,5 vuotta. Tämä tuomio tuli sentään toisen ihmisen hengen riistämisestä. Katsotaan onko poika oppinut mitään, vaikka uskon että ihmiset ottavat lain tässä tapauksessa omiin käsiinsä ja se on aivan oikein.

"Minä tiedän, nähkää totuus" -Näkkäri armon vuonna 2004
 

krobbe

Jäsen
Viestin lähetti vilpertti
Ehkä sitten lukujesi yhteydessä opettelet myös lain ja miten sitä tulkitaan ja sovelletaan.

-- edit --

Enkä ole sanonut ettei kukaan saa esittää mielipiteitään. Minäkin tässä esitän vain omiani. Anteeksi, ei ollut tarkoitus mitenkään järkyttää pikkupoikien mielenmaailmaa kertomalla miten asiat oikeasti ovat.

Lain tulkinnan ja soveltamisen ymmärtämisen kanssa ei kaiketi ole muuta tekemistä sen kanssa mitä mieltä olen ko. asiasta, kuin se, että mielestäni homma ei toimi oikeudenmukaisesti. Luulisi sinunkin vartuneen ja kypsän ihmisen sen verran tajuavan.

Keskusteluhan on syntynyt nimeen omaan siitä lähtökohdasta, että laki ja sen tulkinta on valtaosan mielestä syvältä. Luulisi sinun edes sen huomanneen, mutta ei.

Lopettelenkin tällä kertaa tähän, ettei vaan käy niin, että tulee sanottua liikaa ja saan kolmossuosikkijoukkueesi "pelaajia" perääni, miehekäs valinta muuten. sinulla tuntuu tuota kompetenssia riittävän joka lähtöön.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Vakio
Okei, sopii siis minuun ja varmaan moniin muihinkin tätä "tuomiota" kritisoiviin.
En tiedä siitä. Jos siltä tuntuu niin eihän sille mitään mahda. Kaikkihan on aina mahdollista.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Näkkäri
ihmiset ottavat lain tässä tapauksessa omiin käsiinsä ja se on aivan oikein.
Ei. Se ei ole ikinä oikein. Keskivertokansa on ennakkoluuloista, tyhmää ja kostonhimoista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et vastannut Vilpertti muihin kysymyksiini. Haluaisin siis edelleen tietää kuinka paljon sinulla on käytännön kokemusta nuorisorikollisista? Tunnetko yhtään huumeiden käyttäjää, tappajaa, useaan törkeään pahoinpitelyyn syyllistyneitä, hormoonien käyttäjää tai muuten vaan väkivaltaista nuorta?

Lisäksi minua kiinnostaisi kovasti tietää kuinka kauan olet lakia opiskellut, kun olet valmis leimaamaan kaikki kovempia tuomioita haluavat vitun idiooteiksi?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti krobbe
Lain tulkinnan ja soveltamisen ymmärtämisen kanssa ei kaiketi ole muuta tekemistä sen kanssa mitä mieltä olen ko. asiasta, kuin se, että mielestäni homma ei toimi oikeudenmukaisesti. Luulisi sinunkin vartuneen ja kypsän ihmisen sen verran tajuavan.

Keskusteluhan on syntynyt nimeen omaan siitä lähtökohdasta, että laki ja sen tulkinta on valtaosan mielestä syvältä. Luulisi sinun edes sen huomanneen, mutta ei.

Lopettelenkin tällä kertaa tähän, ettei vaan käy niin, että tulee sanottua liikaa ja saan kolmossuosikkijoukkueesi "pelaajia" perääni, miehekäs valinta muuten. sinulla tuntuu tuota kompetenssia riittävän joka lähtöön.
Valtaosa ihmisistä on tyhmiä. Eräs tunnettu fyysikko aikoinaan julisti kaksi asiaa äärettömiksi. Maailmankaikkeuden sekä ihmisten tyhmyyden. Ja maailmankaikkeudestakaan hän ei ollut varma. Myös huippusuosittu kirjailija Scott Adams on teoksissaan usein pohtinut sitä, kuinka tyhmiä ihmiset voivat olla. Ja päätynyt tulokseen, että he voivat olla rajattoman tyhmiä. Tämän takia juuri se, että valtaosa keskustelijoista on jotain mieltä osoittaa joissain tapauksissa sen, että kyseinen mielipide on väärin. Tämä saattaa olla yksi niistä tapauksista.

Kannattaa joo lopetella. Muuten tulee TURPIIN!
 
Viimeksi muokattu:

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Viestin lähetti krobbe
Lain tulkinnan ja soveltamisen ymmärtämisen kanssa ei kaiketi ole muuta tekemistä sen kanssa mitä mieltä olen ko. asiasta, kuin se, että mielestäni homma ei toimi oikeudenmukaisesti.

Keskusteluhan on syntynyt nimeen omaan siitä lähtökohdasta, että laki ja sen tulkinta on valtaosan mielestä syvältä. Luulisi sinun edes sen huomanneen, mutta ei.

Jos mielestäsi (ja ketjun perusteella ilmeisesti monien muidenkin mielestä) lait ovat huonoja tai syvältä, niin miksi haukutte tuomareita ja oikeuslaitosta. Hehän vain jakavat tuomiot sen mukaan miten laki on säädetty ja kirjattu, eikä heillä muuta mahdollisuutta olekaan demokraattisessa valtiossa.

Taho, jonka toiminta tulisi tässä kyseenalaistaa on lainsäätäjät, eli Suomen eduskunta. On tainnut taas olla pari suvilindeniä/tanjakarpelaa/leenaharkimoa itkemässä nuorisorikollisten kohtelusta kun lakien yksityiskohtia on ruuvailtu.

Äänestä siis sinäkin krobbe ensi eduskuntavaaleissa ehdokasta, joka ajaa selkeästi kovaa linjaa tämmöisiä rikollisia kohtaan ja kovempia tuomioita. Sitä kautta voinet huomata maailman muuttuvan sinulle paremmaksi.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Onko kellään tietoa tai muistikuvaa ?

Mitäköhän mahtaa kuulua kotkalaiselle Mika Muraselle , joka joitain vuosia sitten teloitti jalkajousella vanhemman pariskunnan heidän kotiinsa ? Hän taisi saada elinkautisen vankeustuomion ? Tuskin on enää aikoihin vakilassa ollut. Tietääkö joku minkä kunnan johtajana Muranen nykyään työskentelee ? Ihme muuten ettei ollut EU vaaleissa ehdokkaana ?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Viestin lähetti Näkkäri
Et vastannut Vilpertti muihin kysymyksiini. Haluaisin siis edelleen tietää kuinka paljon sinulla on käytännön kokemusta nuorisorikollisista? Tunnetko yhtään huumeiden käyttäjää, tappajaa, useaan törkeään pahoinpitelyyn syyllistyneitä, hormoonien käyttäjää tai muuten vaan väkivaltaista nuorta?

Lisäksi minua kiinnostaisi kovasti tietää kuinka kauan olet lakia opiskellut, kun olet valmis leimaamaan kaikki kovempia tuomioita haluavat vitun idiooteiksi?
Olen itseoppinut ihmisluonnon tulkitsija, tämä antaa minulle kaiken tarvittavan kompetenssin tulkita internetkeskustelupalstan viestejä.
 

Claudius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kieltämättä vituttaa lukea tällaisia uutisia, joissa henkirikoksen tehnyt selviää teostaan reilun kolmen vuoden vankilassa ololla. Uskomatonta. Kovin vähäinen näyttää ihmishengen arvo olevan nykypäivänä.

Mitä taas tulee tuomion antaneisiin tuomareihin, niin eivätköhän he ole Suomen lain mukaan päätöksensä tehneet. Itse ongelmahan ei siis ole heissä vaan lainsäädännössä. Onkohan tämä sitten se hinta, jonka kukkahattutädit ja -sedät ovat lakia laatiessaan olleet halukkaita maksamaan siitä hyvästä, että rikollisilla ei vaan vahingossakaan olisi elämässään liian vaikeaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti vilpertti
En ole itse mennyt missään vaiheessa henkilökohtaisuuksiin, olen viitannut vain yleisiin joukkoihin. Se, että joku ottaa sen henkilökohtaisuutena, mitä siitä sitten voidaan päätellä? Kalahtiko? Vaivaako heikko itsetunto? Vai onko se vilpertti taas päästään laho eikä mitään muuta kuin provosoi...
Kohdistit aika kauniita sanoja kaikkiin, jotka tätä tuomiota ovat kritisoineet. Luepa kirjoituksesi ja mieti, onko tämä tulkinta kovastikin väärin. Minuun kalahti lähinnä se, että kirjoittaja, jota olen pitänyt fiksuna ja filmaattisena, nostaa itsensä jalustalle ja leimaa kaikki väärää mieltä olevat niiksi, joiksi leimasit. Siitä päästäänkin esille ottamaasi itsetunto-aspektiin ja sen pohtimiseen, kenellä se on minkäkinlainen. Tai päästäisiin, jos ei oltaisi ketjussa, joka käsittelee jotain ihan muuta. Päästäsi lahona en ole sinua ennen pitänyt, enkä pidä nytkään. Ainakaan vielä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eiköhän se ole kuitenkin tavoitteena, että kenelläkään tässä maassa ei olisi LIIAN vaikeaa. Veikkaan rikollisen elämäntavan olevan kuitenkin vaikeampi kuin rehellisen diplomi-insinöörin. Jotkut voivat tietenkin saivarrella tästäkin, että onko DI rehellinen, joten teen sen teidän puolestanne jotta voitte olla rauhassa.



No eihän ne DI:t rehellisiä oo hohohoho ne o geihomooja

NII!!!

Homoinsinöörit!!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös