Suomen oikeuslaitos näytti taas ”närhen munat”

  • 1 802 679
  • 11 460
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Iltalehti: Virolainen voimamies repi rikki poliisiauton kalterit - viisi kertaa luvatta maahan

Ehdotonta vajaa pari vuotta ja "Aivovamman saaneelle uhrilleen 40-vuotiaan tulee maksaa kipu- ja kärsimyskorvauksia 7 000 euroa. Rannevamman saanut mies saa kipukorvausta 6 000 euroa, korvausta pysyvästä kosmeettisesta haitasta toiset 6 000 euroa ja pysyvästä toiminnallisesta haitasta 3 773 euroa."

Jutussa vielä mainitaan ettei tyypillä ole noita rahoja. Mites olisi, jos näitä korvaussummia vaikka 10-kertaistetaan ja sitten tuomion saanut tekee pakkotyötä niin kauan, kunnes kyseisen summan verran työtä on tehtynä? Joku 7000 euroa aivovammasta ei paljoa lämmitä ja ikuisen rannevamman saamisesta 15000 euroa ei sekään ole mikään kummoinen summa, mutta huomattavasti parempi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jutussa vielä mainitaan ettei tyypillä ole noita rahoja. Mites olisi, jos näitä korvaussummia vaikka 10-kertaistetaan ja sitten tuomion saanut tekee pakkotyötä niin kauan, kunnes kyseisen summan verran työtä on tehtynä?

Asiallinen ja oikeasti järkevä pakkotyö voisi toimia. Tai emmehänme tiedä toimiiko, kun kukaan ei uskalla sitä kokeilla. Silitellään vain päätä ja mitä nykyinen yhdyskuntapalvelu on? Jotain nurmikon leikkaamista.

En tietenkään kannata Korean mallia, mutta entä jos tähän saisi jonkun välimallin jutun mikä olisi jopa rangaistus ja samalla yhteiskunta jopa hyötyisi siitä?

Suomi on sinänsä hyvä maa, mutta oikeasti meillä on aivan vitusti roskia ympäri maata. Pitäisikö jonkun puhdistaa niitä? Nyt vappuna tämä lasku tulee taas kaupungille ja kunnille enkä todellakaan puhu siitä.

Entä ensi ensi elokuussa? Roskaa ja paskaa on, mutta kuka kerää?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
IS: Suomalainen kieltäytyi maksamasta 23 euron ylinopeussakkoa – vuosien oikeustaistelu jatkuu edelleen - Lifestyle - MTV.fi

Ymmärrän tietysti, että ilmeisesti kyseessä on jonkinlainen ennakkotapaus kansainvälisistä sakkorangaistuksista tjsp, mutta onhan toi silti ihan naurettavaa verorahojen tuhlausta.

Ja sakosta valittanut on varmasti tyytyväinen, taitaa olla melkoisen pihi änkyrä kyseessä. Näitä tulee aina silloin tällöin vastaan, valituksia tehtaillaan jokaiseen mahdolliseen asiakaspalveluun ja oikeusasteisiin asioista, joiden kulut ovat olemattomat käsittelykuluihin nähden.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
2014 puukottanut täysin sivullisen perheenäidin kuoliaaksi, 2016 pääsee vapaalle kävelemään itsekseen ilman vartointia. Mitä helvettiä Suomi?

Kiitokset Virolaisille jotka saivat tämän hullun kiinni. Voisko sen päästää paluumatkalla uudestaan karkuun vaikka siinä keskellä Itämerta?
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Niuvanniemestä karkuteilla olevalla vaarallisella vangilla karmiva tausta: surmasi sivullisen naisen tämän kotipihalle
vuonna 2014 | m.iltalehti.fi


2014 puukottanut täysin sivullisen perheenäidin kuoliaaksi, 2016 pääsee vapaalle kävelemään itsekseen ilman vartointia. Mitä helvettiä Suomi?

Arvon paki77; mikäli mielisairaalasta päästetään vapaalle jalalle "potilas", ei vastuu todellakaan kuulu oikeuslaitokselle. Sitä vastoin voitaisiin keskustella siitä, pitäisikö henkirikoksiin syyllistyneen henkilön koskaan kulkea vapaalla jalalla maassamme siitä riippumatta, kuinka "pöpi" tämä sattuu olemaan. Omasta mielestäni mielisairaaloissa olevista murhamiehistä ja tappajista pitäisi pitää parempaa huolta yhteiskunnan turvaamiseksi siten, että yhden sairaalan henkilöstö ei voisi tehdä päätöksiä vapaana kulkemisesta tai lopullisesta siirtämisestä laitoksen ulkopuolelle.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisihan tämän laittaa monikulttuurisuus-ketjuunkin, mutta mielestäni tässä näytettiin kyllä närhen munat:

Ehdittiin karkottaa ennen tuomiota - seksirikollista ei saatu oikeuteen (IL)

Lääkäri oli todennut, että naisella ei havaittu tapaukseen sopivia vammoja eikä siittiötutkimuksessa siittiöitä. Käräjäoikeus katsoi, että asiassa "jää järkevä epäily vastaajan syyllisyydestä".

--

Hiljattain antamassaan päätöksessä Helsingin hovioikeus kuitenkin tuomitsi miehen pakottamisesta sukupuoliyhteyteen. Seuraus oli vuosi ja neljä kuukautta ehdollista vankeutta.

--

Hovioikeuden saamien tietojen mukaan mies oli karkotettu maasta ja hänelle oli määrätty maahantulokielto Suomeen. Miehelle myönnettiin lyhytaikainen viisumi elokuussa 2015 hovioikeuden pääkäsittelyä varten, mutta hän ei saapunut paikalle.

Tämän vuoden tammikuussa miehelle järjestettiin tilaisuus tulla kuulluksi videon kautta Suomen Marokon-suurlähetystössä. Suurlähetystö ja miehen puolustaja olivat ilmoittaneet miehelle kuulemisen mahdollisuudesta useita kertoja puhelimitse, tekstiviestitse ja sähköpostitse.

Mies ei vastannut yhteydenottoihin mitenkään. Hän ei myöskään saapunut suurlähetystöön videokuulemista varten.

Hovioikeus, suurlähetystö ja puolustaja eivät tiedä, missä mies on.

Ei voi muuta kuin ihmetellä. Miehelle järjestettiin oikein tilaisuus tulla kuultavaksi, mutta ei ilmestynyt paikalle. No, kaikki ei näköjään käytä tilaisuuksia hyödyksi, vaikka niitä eteen tarjoutuisi.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomen rikoslaki pitäisi periaatteessa räjäyttää uusiksi ja saada aiemmat tuomiot poistettua nykyisestä oikeuskäytännöstä. Muuten näitä rikoksia ei saada tuomittua järkevästi. Ellei saada kaikkia tuomioistuimia mukaan tuomioiden koventamiseen mukaan. Ja se olisi väärin ainakin poliittisen ohjauksen kautta. Hajottaa tämä nykyinen käytäntö.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Eikös tämä noudata ihan normaalia naurettavien tuomioiden linjaa. Olisko pitänyt koventaa kun on oodinin soturi?

En tiedä linjasta tarkemmin. Olen vain siinä käsityksessä, että osana tämän ketjun keskustelua kuuluu linkittää uutisia, jossa oikeuslaitos on mennyt omasta mielestä metsään. Ajattelin sitten linkittää tämän, kun sitä ei syystä tai toisesta tänne oltu laitettu.

Naurettava rangaistus. Toivottavasti rikosseuraamusvirasto ei vahingossakaan alistu Rannan kiukutteluun, vaan määrää yhdyskuntapalvelupaikan normaalien menettelyiden mukaisesti.
 

BaronFIN

Jäsen
Tänään oli uutisissa juttua Miss Helsingin pahoinpitelystä ja siitä ettei oikeus sallinnut syyttäjän käyttää ystävien saamia whatsapp -viestejä ja heille kerrottuja tapahtumankuvauksia todisteena pahoinpitelystä kun Miss Helsinki on itse kieltäytynyt todistamasta poikaystäväänsä/pahoinpitelijäänsä vastaan. Samalla tämä kieltäytyminen päätettiin oikeuden toimesta ulottaa koskemaan ystäville kerrottuja asioita.

Tämä naamaan saakka tatuoitu poikakaveri on tällä hetkellä tutkintavankeudessa muista syistä epäiltynä ja on todellinen kuoropoika ja kunniakansalainen eikä varmasti missään nimessä ole syyllistynyt mihinkään pahoinpitelyyn vaan Miss Helsinki on itse pyörinyt lattialla ja aiheuttanut itselleen sairaalahoitoa vaatineet vammat. Tämä on puolustuksen kanta ja syyttäjällä ei ole muuta esittää vastineeksi kun todistajat puuttuvat oikeudenpäätöksellä.

Nyt en ihan täysin oikein ymmärrä mikä into suomalaisella oikeuslaitoksella on suojella taparikollista, joka vapaana ollessaan on vaarallinen muulle yhteiskunnalle.

Se, että Miss Helsinki on a) läheisriippuvainen nainen joka hyväksyy oman pahoinpitelynsä eikä hae oikeutta b) jättää syytteen nostamatta ja kieltäytyy todistamasta mahdollisen koston pelossa ei voi olla suomalaiselle oikeuslaitokselle syy päättää todisteluasiaa syytetyn eduksi. Mutta olemmehan Suomessa, joten en ole edes yllättynyt.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
........Miten voi näin puolustuskyvyttömään kohdistuneesta hyväksikäytöstä sekä noin monella lisärikkeellä saada VAIN 1 vuoden ja 11 kuukauden tuomion??

Jep. Pitkä ehdoton rangaistus olisi ollut oikea vaihtoehto. Eikö syyttäjä valittanut päätöksestä ja miksi ei?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Eikö syyttäjä valittanut päätöksestä ja miksi ei?
Tuosta jutusta ei käy ilmi, oliko syyttäjä valittanut. Jos ei ollut valittanut niin Hovioikeus ei myöskään voinut määrätä ankarampaa rangaistusta, mikä Käräjäoikeuden tuomio oli, vaikka olisi halunnutkin.

Minunkin mielestäni tuomio rikokseen nähden on liian lievä. En pitäisi pahana, jos tämän rikollisen vankila-aika ei olisi kovin helppo.
 

Hurricane

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers, Suomi.
Sehän tässä järjestelmässä on eniten pielessä että vaikka tekisit saman illan aikana 289 rikosta, saat tuomion käytännössä pahimmasta ja loput saa tehdä kaupanpäälle. Mitä väliä kuinka perkeleelliset vahingon korvaukset konnalle langettaa kun maksamiseen ei ole halua eikä kykyä. Suomessa pitäisi pakata tuomiot. Ehdonalainen ainoastaan lievempiin rikoksiin ja törkeiden rikosten tuomiot viisinkertaiseksi minimissään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulisi että nykyään ei olisi hirveän vaikea esimerkiksi joku jalkapanta pistää vaikka noilla raiskaajille ja pitää edes sen muutaman vuoden ne pois kaduilta varsinkin öisin. Ymmärrän että koituu hirveät "säästöt" jos ei joudu istumaan lopulta, mutta paljonko sitten lopulta tulee maksamaan ne uhrien hoidot ja muut. Voivat olla moninkertaisia. Luulisi että nykyään saa kaikenmaailman GPS laitteita kaupassa pilkkahintaan ettei voi olla älyttömän kallista rakentaa systeemiä missä valvotaan ihmisien liikkeitä. Jos yhden vangin yö maksaa reilut 200 euroa niin sillä hinnalla minä voisin jo melkein itse valvoa jotain tyyppiä.
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
Laitan tämän tänne vaikka ei ehkä ihan täysin kuulu ketjuun. Mutta itselleni tuli viimeviikolla puhelu, poliisi sieltä soitteli. Että minusta on tehty rikosilmoitus 15kk sitten sattuneen tapahtuman yhteydessä. Kesti 20 sekuntia niin tajusin ja muistin mistä on pakko olla kyse. Parempi puolisko oli koiran kanssa tuossa tiellä, ja siinä oli koirat ilmeisesti ottanu vähän yhteen. Naapuri aikasemminkin valittanut meidän koirasta, kun on kuulemma irti ja haukkuu(omakotitalo). No rouva tuli sisälle, ja itse en tässä vaiheessa tiennyt koko tapauksesta mitään. Olin keittiössä tekemässä ruokaa kun oveen koputettiin, meiltä ei kukaan ovea mennyt avaamaan. Koputettiin toisen kerran. Itse sitten lähdin. Naapurin täti se siellä ja alko heti möykkään että "mun koira sitä ja tätä ja niin ja näin". En tajunnut mitään! Ja pyysin poistumaan pihalta tai rauhottumaan. Ongelma ja syy miksi siis jouduin nyt poliisin kuulusteluihin on se, että kun säntäsin avaamaan oven, tietämättä että kuka siellä edes on niin kädessäni oli vielä salaattiveitsi millä pilkoin salaattia. Ja tästä naapuri oli ilmoittanut poliiseille. Ja tätä nyt tutkittiin jollain ihme nimikkeellä! En siis uhannut tai osottanut mitenkään! Tällä ilmottajalla(naapurilla) ei ole mitään vaatimuksia. Mutta silti mua kuulusteltiin 15kk vanhoista tapahtumista kun olisin ollut itse Cannonballin presidentti!

Nyt mietinkin että mitä tästä seuraa? Tämä kuulustelija sanoi että hän kertoo tutkijalle ja tutkija kertoo syyttäjälle joka päättää mitä tehdään!?

Se mikä tässä nyt on vielä kivempaa, että vaikka en ole vartija, niin tarvitsen vartijakorttia työssäni! Tai en mä sitä korttia tarvi, mutta kuitenkin mun pitää olla "vartija"! Eli mä menetän mun vakiduunin ja varmaan siihen sitten lapsetkin jotenkin sekoitetaan mukaan? Mutta voiko se olla oikeesti näin? Omasta mielestä ja rouvan mielestä se mitä tein oli, se että menin avaamaan oven ja mulla oli loogisista syistä(ruuanlaitto) salaattiveitsi kädessä! Voiko tässä nyt oikeesti käydä niin että multa lähtee duuni ja tulee jotain muutakin? Naapuri siis ei vaadi tästä mitään, mutta kuitenkin katsoi ilmeisesti sen aiheelliseksi ilmoittaa. Kysyin vielä että voi kestää jopa 3kk ennenkuin mitään saan tietää! Kerroin heille tapauksen kulun, koska ei nyt käynny mielessäkään valehdella tai jättää sanomatta mitään. Koska en mielestäni kyllä mihinkään ole syyllistynyt!

Nämä on mulle täysin vieraita asioita, siksi kysynkin että onko tämä oikeesti todellakin niin että saatan menettää tämän takia kaiken ja saan vielä jonku syytteen??
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Laitan tämän tänne vaikka ei ehkä ihan täysin kuulu ketjuun. Mutta itselleni tuli viimeviikolla puhelu, poliisi sieltä soitteli. Että minusta on tehty rikosilmoitus 15kk sitten sattuneen tapahtuman yhteydessä. Kesti 20 sekuntia niin tajusin ja muistin mistä on pakko olla kyse. Parempi puolisko oli koiran kanssa tuossa tiellä, ja siinä oli koirat ilmeisesti ottanu vähän yhteen. Naapuri aikasemminkin valittanut meidän koirasta, kun on kuulemma irti ja haukkuu(omakotitalo). No rouva tuli sisälle, ja itse en tässä vaiheessa tiennyt koko tapauksesta mitään. Olin keittiössä tekemässä ruokaa kun oveen koputettiin, meiltä ei kukaan ovea mennyt avaamaan. Koputettiin toisen kerran. Itse sitten lähdin. Naapurin täti se siellä ja alko heti möykkään että "mun koira sitä ja tätä ja niin ja näin". En tajunnut mitään! Ja pyysin poistumaan pihalta tai rauhottumaan. Ongelma ja syy miksi siis jouduin nyt poliisin kuulusteluihin on se, että kun säntäsin avaamaan oven, tietämättä että kuka siellä edes on niin kädessäni oli vielä salaattiveitsi millä pilkoin salaattia. Ja tästä naapuri oli ilmoittanut poliiseille. Ja tätä nyt tutkittiin jollain ihme nimikkeellä! En siis uhannut tai osottanut mitenkään! Tällä ilmottajalla(naapurilla) ei ole mitään vaatimuksia. Mutta silti mua kuulusteltiin 15kk vanhoista tapahtumista kun olisin ollut itse Cannonballin presidentti!

Nyt mietinkin että mitä tästä seuraa? Tämä kuulustelija sanoi että hän kertoo tutkijalle ja tutkija kertoo syyttäjälle joka päättää mitä tehdään!?

Se mikä tässä nyt on vielä kivempaa, että vaikka en ole vartija, niin tarvitsen vartijakorttia työssäni! Tai en mä sitä korttia tarvi, mutta kuitenkin mun pitää olla "vartija"! Eli mä menetän mun vakiduunin ja varmaan siihen sitten lapsetkin jotenkin sekoitetaan mukaan? Mutta voiko se olla oikeesti näin? Omasta mielestä ja rouvan mielestä se mitä tein oli, se että menin avaamaan oven ja mulla oli loogisista syistä(ruuanlaitto) salaattiveitsi kädessä! Voiko tässä nyt oikeesti käydä niin että multa lähtee duuni ja tulee jotain muutakin? Naapuri siis ei vaadi tästä mitään, mutta kuitenkin katsoi ilmeisesti sen aiheelliseksi ilmoittaa. Kysyin vielä että voi kestää jopa 3kk ennenkuin mitään saan tietää! Kerroin heille tapauksen kulun, koska ei nyt käynny mielessäkään valehdella tai jättää sanomatta mitään. Koska en mielestäni kyllä mihinkään ole syyllistynyt!

Nämä on mulle täysin vieraita asioita, siksi kysynkin että onko tämä oikeesti todellakin niin että saatan menettää tämän takia kaiken ja saan vielä jonku syytteen??

No aika paha siitä on syytteitä nostaa, kun sana sanaa vastaan, olettaen siis ettei ole todistajia. Toki kun olet itse myöntänyt olleesi veitsi kädessä, niin tässä tekstiäsi lukiessa tulee lähinnä mieleen, että kaunistelet omaa osuuttasi aika rankasti. Ja jos se tulee jo tässä mieleen itselle, niin eiköhän se tule mieleen tutkijallekin,
 

devil29

Jäsen
Suosikkijoukkue
pikkuseurat
Kyllä, näin itsekkin asian ajattelisin, että laittaa pois! Mutta meillä oli lapsi nukkumassa ja koira alkoi haukkua ja kukaan ei ovea avaamaan mennyt, joten sen enempää itsekkään ajattelematta sen avasin! Joten ei kyllä rehellisesti tullut mieleenkikään miettiä mitä on kädessä, vaan lähinnä että kuka siellä hakkaa ovea. Ja kuten sanoin, ei tämä naapurikaan ollut missän välissä sanonnut että olen sillä häntä kohtaan mitenkään uhannut. Vaan maininnut että avasin oven ja kädessä minulla oli ollut veitsi. Ja sen tosiaan pois laittanut kun oven saannut auki.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä, näin itsekkin asian ajattelisin, että laittaa pois! Mutta meillä oli lapsi nukkumassa ja koira alkoi haukkua ja kukaan ei ovea avaamaan mennyt, joten sen enempää itsekkään ajattelematta sen avasin! Joten ei kyllä rehellisesti tullut mieleenkikään miettiä mitä on kädessä, vaan lähinnä että kuka siellä hakkaa ovea. Ja kuten sanoin, ei tämä naapurikaan ollut missän välissä sanonnut että olen sillä häntä kohtaan mitenkään uhannut. Vaan maininnut että avasin oven ja kädessä minulla oli ollut veitsi. Ja sen tosiaan pois laittanut kun oven saannut auki.

Kyllä sitä ihminen voi kotonaan avata oven vaikka haulikko kädessä jos siltä tuntuu. Mikäli on täysin selvää (molempien mielestä) ettet sillä myöskään ketään uhannut (uhkaaminen joko sanallisesti tai elkeillä), ei tuosta mitään tuomiota tule. Seuraavan kerran kun poliisi tuosta kyselee, ilmoitat menettäneesi muistisi tuolta hetkeltä ja suosittelet heitä keskittymään vaikka kahvinjuontiin.

Tarvittaessa käräjäoikeudessä kiistät kaiken ja kerrot oven avanneet henkilön uhanneen sinua suusanallisesti tai fyysisesti jo aiemmin ja tuon asian takia sinulla oli hedelmäveitsi kädessä.

Muista että sinun ei tarvitse kertoa esitutkinnassa mitään ja varsinkaan älä kerro mitään mikä voisi vaikeuttaa omaa asemaasi.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
devil29 Et tule menettämään duuniasi tuosta tapauksesta. Pikku sakko saattaa tulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös