Luiro kirjoitti:
Tämänhetkinen järjestelmä on mielestäni aika toimiva, tosin esim. seksuaalirikosten kohdalla olisi syytä tarkastaa hommaa ja esim. pedofiilit voisi sulkea vankilan sijaan mielenterveyslaitoksiin, koska kyse on kuitenkin sairaista ihmisistä eikä rikollisista (Hämeenlinnan kaupunkilehtidemaritoimittajan näkemys, anteeksi lainauksesta).
Eikö sitä syyntakaisuutta tai sen astetta pitäisi sitten lääketieteellisesti määrittää, asiaan nimenomaisesti koulutettujen oikeuspsykiatrien ja muiden lääketieteen ammattilaisten toimesta, kuten tehdään lähes joka ikisessä tälläisessä tapauksessa joko syytetyn itsensä pyynnöstä tai tuomarin määrämänä?
Mielestäni tälläisenään toimittajan kommentti on vastenmielisintä ja tietämättömintä mistä olen pitkään aikaan lukenut ja en ole yksin. Ja varmasti idioottitason "mielipide" perustuu ilmeisesti täysin vanhentuneeseen maailmankatsomukselliseen ja poliittisen luuloon, että kaikki rikollisuus on joko yhteiskunnan syytä tai sitten selvästi osoitus mielenviasta, mitään muita yksityiskohtia tapauksesta ei tarvitsisi tietää...
Käytännössä moinen toiminta romuttaisi koko oikeusturvan,
niin tekijöiden kuin
myös uhrien puolelta, tiedoksi sinne ry:n kaupunkiin.
Hoito kun on hoitoa, eikä kysymyksessä ole sillloin tuomioistuimen määrämä rangaistus vaan tuomioistuin jättää ymmärrystä vailla olevana rangaistukseen tuomitsematta.
Itse hoitolaitoksestähan voi päästä pois kuukaudessa tai ei sitten ollenkaan, riippuen siitä, että saako pakkohoidosta vapauttavat paperit.
Itse laittaisin kävelemään toimituksesta tämän toimittajan tältä istumalta, mitään annettavaa yhtään millekään selvästi ei ole, joko ideologisten, tiedollisten tai älyllisten puutteiden noustessa yli sietorajan jopa koululehden tasoillle julkaisulle, ainakin jos puhuttaisiin kirjoittelusta totalitääristen tai korporativis-fasististen valtioiden ulkopuolella. Meillähän on ollut maita, joissa kaikki suljetaan epämääräiseksi ajaksi mielenterveyslaitoksiin ilman diagnooseja, poliittisista ja muista syistä, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä oikeudenkäytön kanssa. Mutta ei yhtään ihmetyttä, että tuollaista ihmisarvoa alentavaa ala-arvoista ja sikamaista roskaa tulee tuolta puolelta edelleen... :(