Toivoisin, että nämä ”Otat sä naiselta pataan?” hätäkeskuspäivystäjät ym. pelkän sukupuolen perusteella tuomitsevat ihmiset pystyisivät näkemään kaikkien ihmisten mahdollisuuden tehdä julmuuksia lähimmäisilleen.
Tämä ajattelutapa ja toimintamalli on niin syvällä yhteiskunnan rakenteissa, että vielä on pitkä matka että tässä asiassa saavutetaan "tasa-arvo", jos koskaan. Omakohtaista kokemusta asiasta on vuosien takaa, kun pariin otteeseen joutui eksän mielenliikkeiden takia poistumaan yön selkään omasta kodista. Viimeisellä kerralla puolipukeissa, ilman toista kenkää, puhelinta ja rahaa, parinkympin pakkaseen. Loppuviimein kun poliisin yhytin niin kerroin tilanteen pyytääkseni puhelinta lainaan, että voisin yöpaikan etsiä, sain vastaukseksi kaksin kappalein hyvät naurut ja kysymyksen, että "etkö sä muijalles pärjää aikuinen mies?". Puhelintakaan en lainaan saanut vaan kehotuksen mennä hotelliin "nukkumaan pää selväksi". Täysin vesiselvä kun olin, niin jälkimmäinen ei onnistunut mutta luojan kiitos viimeinen hotelli päästi sisään ja antoi yöpyä laskulle, vaikkei ollut puhelinta, rahaa eikä kortteja ja ulkoinen habitus oli ns. mielenkiintoinen. Eikä tosiaan ollut edes ainoa kerta, kun poliisin suhtautuminen oli asiaan erittäin vähättelevä.
Jälkeenpäin kuulin että tämä kyseinen nainen tekaisi jälkikasvua seuraavan uhrin kanssa ja melko samantyyppinen tarina kuin yllä. Mies lähti kävelemään suhteesta, niin huoltajuuskiistan yhteydessä hän ilmoitti miehen käyttäneen lasta seksuaalisesti hyväkseen ja se meni sosiaaliviranomaisiin ilman epäilyksiä, vaikka kyseisellä naisella on, luotettavalta taholta kuultuna, todettu minun jälkeen mm. epävakaa persoonallisuushäiriö sekä skitsofrenia. Mies tapaa nykyään lastaan kerran kuukaudessa valvotuissa olosuhteissa, vaikkei mitään tuomiota asiasta ole eikä asia ole edes missään oikeuslaitoksen käsittelyssä. Toki, eihän näistä ikinä tiedä mutta uskaltaisin aika isolla rahalla veikata, tämän naisen tuntien, että saattaa olla syytön mies piinapenkissä. Sitä päivää odotellessa kun tuon ihmisen käsittelyssä joltain loppuu elämä.
Nämä ym. tapaukset on ihan pintaraapaisuja siihen miten viranomaiset suhtautuu näissä asioissa melko sukupuolittuneesti. Näitä tarinoita olen kuullut erittäin paljon kun kävin tapahtumien jälkeen isommassa porukassa
purkamassa tilannetta. Ja kun asiaa olen myös kaveripiirissäni puhunut avoimesti, niin kyllähän sieltäkin on paljastunut paljon tällaisia epäoikeudenmukaisuuksia esimerkiksi juurikin huoltajuuskiistoissa.