No, tuolla on kyllä ihan pomon lupa nukkumiseen, on aina ollut. Tämä on siis ihan virallisesti henkilökuntapalavereissa sovittu ja ylöskirjattu.
Hyvä homma. Pomohan silloin joutuu vastuuseen kun on kerran luvan antanut. Hyvää yötä sitten vaan......
No, tuolla on kyllä ihan pomon lupa nukkumiseen, on aina ollut. Tämä on siis ihan virallisesti henkilökuntapalavereissa sovittu ja ylöskirjattu.
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Petri Savela kertoo Ilta-Sanomille, että surma tapahtui perhekodin yhdessä asuinhuoneessa.
– Huone kuului toiselle epäilylle.
Poliisi Muhoksen surmasta epäillyistä nuorista: Useampia pikku rikoksia - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Minä en yksin lähtisi estämään liikkeelle lähtöä tuollaisessa tilanteessa.
Eikös se estäminen kuuluisi tuossa vaiheessa toimenkuvaan?
Minäkin tässä rupesin ihmettelemään että mitäs helvettiä ne yövahdit siellä sitten edes tekee? Karkulaisia ei viitsitä edes yrittää estää, jos nyt ollaan siis edes hereillä.
Vielä kerran yleisön pyynnöstä ja sitten lasku. Etelä-Suomessa, Uudenmaanläänissä minun työkokemuksella, mikäli ulko- ovet ovat lukossa, niin yökkö ei saa nukkua. Ja tämä jo yksistään palomääräysten takia. En ala ottamaan kantaa siihen jos jollain työpaikalla on heikko työmoraali eikä välitetä siitä, että mahdollisen tulipalon alkaessa yökkö on nukkumassa. Kiitos ja näkemiin.
Tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Petri Savela kertoo Ilta-Sanomille, että surma tapahtui perhekodin yhdessä asuinhuoneessa.
– Huone kuului toiselle epäilylle.
Poliisi Muhoksen surmasta epäillyistä nuorista: Useampia pikku rikoksia - Kotimaa - Ilta-Sanomat
Minä en yksin lähtisi estämään liikkeelle lähtöä tuollaisessa tilanteessa.
Eräässä lastensuojelulaitoksessa (missä olen työskennellyt) ainakin jokaisessa yksikössä on automaattiset paloilmoituslaitteet ja lisäksi ns. palo-ovet, jotka aukeavat jonkin ajan kuluttua ns. hälytyksen painamisesta. Eli vaikka ovet ovat lukossa niin tarvittaessa nuoret pääsevät omatoimisestikin pois. Uskoisin olevan aika yleisesti muuallakin samoin. Itse en yksin yökkönä ollessa nuku, vaan saatan lähinnä ottaa pieniä "torkahduksia". Olen kyllä kuullut, että jossain kaukana keskellä ei-mitään olevissa laitoksissa tietyn tuntimäärän nukkuminen on ihan ohjeistettu juttu, perusteltu käsittääkseni sillä että kun paikalle pitää tulla autolla niin koko yön valvonut yökkö olisi liikenteessä turvallisuusriski.
Kyllähän palomiehet saavat nukkua työvuorossaan ja se on jopa suotavaa, jotta ovat virkeinä koko työvuonsa. Heillä on taipumus ja kyky herätä hälytyksen tullessa.Ihan vaan mielenkiinnosta että miten palomies tai poliisi kenen "yövuoro" kestää yli 12h ja ketkä eivät varmasti saa nukkua yövuorossa, niin ovatko he sitten liikenteessä riski kotimatkallaan? Pitäisikö palomiesten siis saada nukkua, jotta eivät vaaranna liikennettä kotimatkallaan? Toi perustelu vähän ontuu, anteeksi vaan. Sun talo nyt palo, koska palomiehen piti saada nukkua ettei ole vaaraksi kotimatkallaan.....
Kyllähän palomiehet saavat nukkua työvuorossaan ja se on jopa suotavaa, jotta ovat virkeinä koko työvuonsa. Heillä on taipumus ja kyky herätä hälytyksen tullessa.
Toki näin, mutta silloin vuoro kestää 36 tuntia.
Eikös se estäminen kuuluisi tuossa vaiheessa toimenkuvaan?
Sehän näiden kanssa on ongelma, että talosta lähdetään silloin kuin huvittaa, ja jos ei tulla sovittuna aikana takaisin, niin sitten siitä ilmoitetaan poliisille. No poliisi ei todellakaan näitä aktiivisesti etsi, mutta yleensä jäävät kiinni jonkin rötöksen tiimoilta.
... Minä valvon, nukkukaa te muut rauhassa esimiestenne luvalla. Esimiehet nimittäin siitä kuseen joutuvat, ette te.
Luonnollisesti puhumalla, niin pitkälle kuin se on mahdollista. "Ongelmatapauksista" puhuttaessa tulee kuitenkin aina joskus tilanteita missä se ei riitä. Siksi niihin täytyisi varautua siten, että henkilökuntaa on paikalla riittävästi. Vaikka se yksi ihminen pärjäisi vuosia ilman ongelmia yövuoroissa, on mukavaa kun kaveri on varmistamassa selustaa, ainakin silloin kun paska osuu tuulettimeen.
Tässä erään lastensuojelun ammattilaisen blogikirjoitus Muhoksen tapahtuman jälkimainingeissa:
Yrjöperskeles-blog: OSANOTTONI
Ei voi muuta kuin kompata ylläolevaa ja todeta, että loputon ymmärtäminen ja silkkihansikkain kohteleminen ei todellakaan ole paras ratkaisu kaikkien kohdalla. Vanhan kansan viisaus että "kuka kuritta kasvaa se rakkaudetta kuolee" on kyllä edelleen ihan pätevä ohje. On ihan turha ihmetellä "ongelmanuorten" huonoa tilaa ja kasvuennustetta, kun päivisin ohjaajat ymmärtää ja ymmärtää ja öisin ne nukkuu. Siis ohjaajat nukkuu. Olisiko aika ravistaa lastensuojelulaitoksia ja yleensäkin tätä yhteiskuntaa kunnolla heräämään ja puuttumaan epäkohtiin ennekuin on liian myöhäistä. Olisiko vaihteeksi aikuisten ja yhteiskunnan syytä ottaa vastuuta ja lopettaa se loputon ymmärtäminen.....? Suuntaa on jokatapauksessa vaihdettava!
Meillä asunnottomien parissa malli on juuri tuo jälkimmäinen. Silti nyt kuuden vuoden aikana on sattunut pari tapausta, jossa paska on osunut tuulettimeen kunnolla. Onneksi työntekijöistä kukaan ei ole menettänyt henkeään, hakattu on kuitenkin pari melko huolellisesti. Siksi meillä on aina yövuoroissa kolme, että on joku vahtimassa selustaa. Ennaltaehkäisy on ehdottomasti hyvä juttu, mutta kaikkia tapauksia sillä ei pysty estämään.
Parahimmat @Jokeri23 ja @TosiFani kiitoksia kummallekin vastauksistanne. Tosin vastauksistanne voi päätellä, että kumpikaan ei ollut ymmärtänyt kirjoitukseni sanomaa, mikä taas menee minun piikkiini. Eli yritin tuoda esiin sitä, että olisiko aika muuttaa suhtautumista loputtomasta ymmärtämisestä ja anteeksiantamisesta ns. "ongelmanuorten" kohdalla hieman kriittisempään suuntaan jotta oppisivat ottamaan vastuuta teoistaan hieman aikaisemmin kuin vasta toisella vankilatuomiolla 35-vuotiaana?
VANKILASSA pahinta on vapauden täysmittainen menetys. Kun jäin yksin selliin, outo olo valtasi sydänalan.
Vartija oli kertonut, että minua tultaisiin hakemaan ruokailuun. Kun kello tikitti eteenpäin yli ohjelmaan merkityn ruokailuajan, aloin hermostua. Olisiko minun kuitenkin pitänyt mennä itse ruokalaan?
--
Kun yritin avata sellin ovea, se ei auennut. Ei vaikka työnsin ja painoin ovenavausnappia monta kertaa. Ovipuhelimella sain lopulta yhteyden vartijaan, joka kertoi, että ruokailu on myöhästynyt, mutta että sinne tullaan hakemaan. Heti alkuun sain kokea, että muut päättävät liikkumisestani.
Illalla vankilan apulaisjohtaja korosti, että vaikka vangille tulisi sellissä paniikkikohtaus tai vankilassa tulipalo, ei vangin pitäisi lähteä itse evakuoimaan itseään.
--
Mutta kuuleeko kukaan, jos vangille tulee yllättäen sairauskohtaus, eikä hän pysty edes pyytämään apua ovipuhelimella?
Ketjun voi lyödä lukkoon. Toimittaja kävi vankilassa (IS), ja totesi, että olot ovat tarpeeksi ankaria. Tässä muutama lainaus: