Miksi sitten käytät termiä "tilalle"? Miksi sanoa "Kun tuomitsemme" "tilalle tulee", jos ne ei mitenkään korreloi keskenään? Se on vaan ylimielistä keskustelullista hurskastelua.
Kun sinä kirjoitat viestin jatkoaikaan, jossainpäin maailmaa kuolee pieni lapsi. Tottahan tuo on, eikö?
Kyseessä on kenties huono sanavalinta, mutta jokaisen luulisi kuitenkin ymmärtävän idean ihan helposti - eli koskaan ei päästä sellaiseen tilanteeseen etteikö niitä rikollisia olisi olemassa eli tilanteeseen jollaiseksi ymmärsin sinun alkuperäisten viestien perusteella tilanteen jotakuinkin olevan jos/kun tuomitsemme todella pitkiin rangaistuksiin osan rikollisista.
Sinun viesteistä sai selkeästi sen käsityksen ettet ollut sisäistänyt godspeedin viestin ideaa ja siksi - yksinkertaistettuna - kirjoitin godspeedin idean selkeään muotoon. Siinä oli käytettävä yksiselitteisiä sanoja jotta viesti menisi perille. Jos se on ylimielistä keskustelullista hurskastelua niin sitten se on. Tunnustan syyllistyneeni ylimieliseen keskustelulliseen hurskasteluun oikein mielelläni!
Mutta olisihan meillä siinä tapauksessa n+ määrä vähemmän murhamiehiä riesanamme. Ja luulisin, että mitä vähemmän murhamiehiä, sen turvallisempi yhteiskunta on. Tosin en minäkään kuolemantuomiota kannata, mutta ei vaarallisia rikollisia voi vapaanakaan pitää, vaikka kirstun pohja olisi kuinka puhtaaksi kaavittu. Silloin vaan kakunsaajille olisi vähemmän kakusta jaettavana. Kollektiivistä kärsimistä; mitä enemmän lusijoita, sitä vähemmän kivaa. Kenties silloin jopa pitkänlinjan rikolliset painostaisivat aloittelijoita pysymään pois vankilasta, koska se on heidän omien intressiensä mukaista, kun ei oliskaan varaa uuteen playstation-peliin tai biljardipöydän uuteen verkaan.
Oikeastaan minulle on aivan sama, millä keinoin rikolliset saadaan pois kuljeksimasta tai uudestaan yhteiskuntakelpoisiksi. Jos se onnistuu halimalla, pusimalla ja vaahtokarkki-kaakaolla, se sopii mulle aivan mainiosti.
Kyllä vapaana olisi n+ määrä vähemmän rikollisia, mutta nolla-tilaan ei koskaan päästäisi. Ja toisaalta jossain vaiheessa kuitenkin huomattava osa näistä n+ -rikollisista vapautuu vai oletko sitä mieltä, että esim. ensikertalainen tappaja on tuomittava vuosikymmenien vankeusrangaistukseen jolloin todella voitaisi elää kuvitelmassa, että yhteiskunta on olellisesti turvallisempi?
Kukaan tuskin on esittänyt sellaista väitettä, että ne vaaralliset rikolliset "pidettäisi vapaana" - tai ainakaan minä en ole sellaista väitettä esittänyt. Kuten edelliseen viestiin kirjoitin, kannatan tietyissä rikoksissa selkeästi pidempiä rangaistuksia (ja olen kirjoittanut aiheesta enemmän ja aiemmin myös tähän ketjuun), mutta en kannata sitä, että ensikertalaiselle tappajalle annetaan hetimmiten todella pitkä rangaistus, tai jos annetaan, teon tulee olla todella poikkeuksellinen (ts. puhutaan raa'asta murhasta tms. teosta jolloin kyse ei edes ole taposta vaan esim. murhasta).
Kyllä minäkin mielelläni muokkaisin uusiksi vankeinhoitolaitosta, osa vankien saamista "hyödykkeistä" tulisi olla sellaisia, joita saa käyttöönsä vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että vanki on ansainnut sellaisen (esim. pelikonsoli tai dvd-soitin). Mutta toisaalta en pidä järkevänä sitäkään, että vankiloista tehdään samanlaisia millaisia ne osassa valtioista on, koska ymmärrykseni mukaan todella kurjista vankilaoloista vapautuvien vankien mahdollisuus sopeutua ympäröivään yhteiskuntaan on kaikesta huolimatta vieläkin huonompi mitä se nyt Suomessa on - ja jossain vaiheessa suurin osa vangeista kuitenkin vapautuu. Olisi siis löydettävä sopiva välimallin tila jossa vankilaa ei voida pitää minään "lepokotina" (jollainen se ei edes ole) mutta toisaalta vankila ei kuitenkaan olisi mikään "keskitysleiri".
En kuitenkaan oikein jaksa uskoa siihen, että - poikkeuksia lukuunottamatta - ne vangit kovinkaan paljon jaksaisivat opastaa uusia vankeja pysymään poissa rikollisten tieltä. Voi olla, että olen väärässä ja mielelläni olisin tässä tapauksessa väärässä.
Ja painotetaan, että minä nyt en kuitenkaan mitään "vaahtokarkki" linjaa kannata vaan ennemminkin olen sillä kannalla, että niitä tuomioita on tietyissä tapauksissa olennaisesti pidennettävä ja kyllä, osa vakavimpiin rikoksiin syyllistyneistä on hyvä kyetä sulkemaan yhteiskunnan ulkopuolelle tarvittaessa vaikka vuosikymmeniksi.
Mutta eiköhän kantani tässä asiassa ole nyt tullut selväksi. Mitään erityistä lisättävää minulla ei ainakaan ole, enkä koe keskustelua vankeinhoitolaitoksen tilasta niin tärkeäksi, että intoni siihen uppoutumiseen olisi todella voimallinen.
vlad.